روايات

رواية العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم هدى أحمد

رواية العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم هدى أحمد

رواية العنيدة البارت الرابع

رواية العنيدة الجزء الرابع

العنيدة
العنيدة

رواية العنيدة الحلقة الرابعة

فلتشهد روحي انك ” روحي ” وليشهد القلب أنك فيه .” ♥️
سيلاا: بدموع: بصي منزلين صوره مع بعض وهما مبسوطين
نور: ي بت سيبك منهم اللي متزعلش عليكي متزعليش عليها وعلي رأي المثل يابخت من بكاني وبكي الناس عليا ولا ضحكني وضحك الناس عليا بختصار يعني منصحكيش انك تتغيري دايما كانو عاوزينك تبقي مش كويسه عشان يبقو مببسوطين ويضحكو الناس عليكي
سيلاا بدموع: معاكي حق فعلا
عدت الايام عادي وكل واحد عايش حياتو ياسين واسر ومروان اللي فتحو المطعم وكان بيكسب وسيلاا اللي اتعلقت ب نور وليلي وباقو كل صحابها وشاهي اللي بتتغط علي سامر انو يبطل يحب في سيلاا وعلي اللي كل يوم تعلقو بيزيد بسيلاا عن اليوم اللي قبلو
فتحيه بزعيق كالعاده: ينووووور ي سيلااااا
الاتنين: نعم
فتحيه: نعم وانتو لسه عندكم
سيلاا: خير ي عمتي
فتيحه: خير ي عمتي انتي ي بت اسلوبك عامل كدا لي
سيلاا بمشاكسه: بقعد مع نور وليلي كتير
فتيحه: امم قولتيلي
نور بنوم: في اي يوليه هو كل يوم زعيق انتي مش بتزهقي ولا اي
فتحيه: اقول اي صبرني يارب انا كنت ناقصه بلااوي ما كفايه اللي عندي
نور: مش ناويه تغيري الكتلوج
فتحيه: بتتريقي علي ي جزمه
سيلاا: بضحك: خلاص متزعليش
فتحيه: يلا روقو البيت كدا عشان نعمل كحك العيد فاضل 10ايام ورمضان يخلص
نور: ماشي ي اتوحاا يلا ي بت ي سيمو
سيلاا: يادي ام الاسم اللي مش جي مع اسمي خالص
نور: حبيتو اعمل اي
سيلاا سبتها وودخلت تغير بغيظ رن تلفونها وكان سامر
سامر: مش بتردي علي موبيلك لي
سيلاا: مأختش بالي
سامر: مالك صوتك متغير معايا لي كدا
سيلاا: لا عادي مفيش حاجه عن اذنك بقا عندي شغل وقفلت
سامر بستغراب: مالها دي
دخلت السكرتيره
نهي: مستر سامر في واحده بره عاوزه حضرتك
سامر: واحده تخليها
دخلت بنت
سامر: ماهي خير
ماهي بزعل مصتنع: اخص عليك ي سامر يعني امشي
سامر: لا اتفضلي
ماهي بدلع: مش بتيجي تسهر زي زمان لي
سامر: عشان سيلاا مش موجوده معانا
ماهي: اخص عليك تاني بقا وانا لازمتي اي بقا
سامر: ماهي بطلي حركاتك دي انتي عارفه كويس ان انا بحب سيلاا
ماهي بندفاع: وهي مش بتحبك هي كانت واخدك تسليه ليها وانت عارف كويس ان سيلاا طول عمرها منخرها لفوق ولما قالت انا بحبك كانت بتشفق عليك مش اكتر ولو مش مصدقني اتفرج علي الهانم وهي واقفه مع واحد وبتحضنو سامر كان في حاجه من الصدمه
ماهي:عشان تعرف انها مكنتش بتحبك وسبتو في بحر الحيره
سامر وهو بيكلم نفسو: اي الكلام دا معقول سيلاا تفكر كدا انا بحبها اكتر من نفسي لا اكيد كلام ماهي غلط بس طريقته اتغيرت اوي والصور وومين دا اصلا اللي بتبصلو بفرحه اوي وبتحضنو كدا دي بقالها شهرين من ساعات ما راحت عند عمتها وحاسس بشك لا انا هروح اشوفها واتكلم معاها اكيد هي بتحبني انا عارف
سامر رن علي سيلاا وعرف منها اعنوان بحجه انها وحشا وعاوز يشوفها ونزل عشان يروحلها
اما عند سيلاا
نور: مش غريبه يعني اي اللي يخلي يجي بيقعد معاكي
سيلاا: مش عارفه
نور: طيب يلا عشان ننزل
سيلاا: قوليلي صحيح هي ليلي قعده لوحدها
نور: ليلي ابوها وامها ماتو في حدثه وقرييها زهقو منها قال اي انتي كبرتي اعتمدي علي نفسك جت سكنت مع جدتها في الشقه اللي في وشنا من بعد وفات جدتها وهي عايشه لوحده بس بتقعد معانا عشان متحسش بلوحده حتي امي بتعتبره زي بنتها بصحيح
سيلاا: امم عشان كدا طول الوقت بتقعد معانا
نور: ايوه بصي انا هروح اجيب حاجه من المحل دا وجايا متمشيش
سيلاا: خلاص ماشي
بعد شويه جه علي
علي ببتسامه: واقفه لوحدك لي
سيلاا بفرحه: اهلا ازيك
علي: انا كويس يستي واقفه لواحدك لي
سيلاا: الست نور بتجيب حاجه وجايه
علي: قولتيلي استنا معاكي طيب
سيلاا: اه لا مفيش داعي
علي بضحك: يعني اقف ولا لا
سيلاا في نفسها: متقف ي علي وانا هتحايل عليك
علي: السكوت علامه الرضا
سيلاا بصتلو ببتسامه
علي: تعالي نقعد نستنا نور بدل الزحمه دي
سيلاا: مش مستهله
علي: تعالي بس
سيلاا بصوت واطي: يارب نور متخلص انهارده
عند سامر كان سايق العربيه جالو تلفون
سامر: الو
الشخص:……..
سامر: تمام اوي اقفل انت دلوقتي
زود سامر السرعه الشر مالي عنيه
بعد وقت قصير وصل
شاف سيلاا قعده مع علي وبتضحك
سامر بغضب: لا برافو وبرافو اوي كمان لعبتيها صح ارتبطي بكل المستويات بس مش للمستوه دا ولا صحيح انتي بقيتي شبهم بس ورحمت ابويا لندمك ي سيلاا ومشا
عند سيلاا
علي: وبس يستي دي كل الحكايه
نور: يابرده ياللي قعده تحكي تعالي خدي مني حاجه ازيك ي علي
علي: بخير الحمدلله
نور: عن اذنك بقا ي علي وكل سنه وانت طيب
علي: وانتي طيبه
نور: مالك ي بت ساعت ما تشوفي علي تطوبي ساكته كدا لي
سيلاا: باين اوي
نور: اوي الصراحه
سيلاا: طب يلا عشان نروح
وهما ماشيين شافو سعيد خطيب نور
سعيد: صباح الجمال عليي اللي سايب قلبي ومرتاح
نور: جتك وقع في قلبك يبعيد اللي يشوف وشك يصتبح اصلا انت اي مبتزهقش انا نفسي زهقتلك
سعيد: عمري اللي بيحب حد بيستحمل قرفو
نور: امضي استقلاتك ي خويا
سيلاا: والله حرام عليكي دا غلبان
نور: دا غلبان يبت اتنيلي سعيد وسع من طريقي الكياس تقيله وعاوزه اخلص
بعد وقت روحو
ليلي: بقا كدا ي واطيين سبتوني انا اروق
نور: انتي جايه من بدري بقا
ليلي: امك قالتلي تعالي عشان نعملو الكحك وضحكت عليا
سيلاا: يلا حصل خير
فتحيه: يلا انا حضرت الحاجات هنزل نعملهم في الفرن اللي جبنا مع الجيران يلا
نزلو وكانو مبسوطين اوي
بعد وقت طويل اوي خلصو
سيلاا: انا تعبت اوي
نور: ومين سمعك
عند سعيد في البيت
سعيد: ياما قولتلك بحبها
ام سعيد: بقولك اي اليت بت اختي سمر بتحبك ونفسها تتجوزك واهي بت طيبه وكويسه
سعيد: وانتي عارفه ان انا بحب نور
ام سعيد: بلا نور بلا ضلمه بكره هقول لفتحيه كل شئى قسمه ونصيب وبعد العيد تروح تخطب بت خالتك
سعيد: ماشي ياما اللي تشوفي
ام سعيد: ابن بطني
سعيد محبش يحاول مع امو لانها تعبانه فمحبش يضيقها
اما عند سامر روح البيت وفضل يكسر في كل حاجه ويزعق جت امو
شاهي: مالك ي حبيبي فيك اي
سامر بجنون: حبت غيري كان مين هو يعرف عنها اي دا لسه شهرين اللي راحتهم هناك يعرف بتحب اي بتكره اي بتخاف من اي يعرف اي هو ولا اي حاجه انا بس اللي اعرف انا بس اللي حبتها بس يخساره
شاهي بدموع: حبيبي اهدي متعملش فنفسك كدا
سامر بعصبيه: معملش اي واهدي ازاي وانا شايف حب حياتي حضنها واحد غريب وبتضحكلو واسال نفسي يمكن مأثر معاها اتري الهانم انا مش في دمغها اصلا
شاهي: في شتين داهيه متزعلش نفسك
سامر بشر: لا لازم اكسرها واندمها علي كل لحظه ازتني فيها
عند ياسين والشباب
مروان: انا قررت اخطب ي جماعه
ياسين : ومين سعيده الحظ
اسر: قصده حزينه الحظ
مروان: انا بتكلم بجد دلوقتي انا قررت اخطب ليلي
ياسين: كنت حاسس لايقين علي بعض هبلكم مشترك
مروان: انا غلطان ان انا بتكلم معاكم اصلا
اسر: خلاص ي مروان بنهزر معاك طب فكرك هي هتوافق
ياسين: مفتكرش
مروان: لي الملكه نفرتيتي ولا الملكه كلوبتره
اسر: لا ليلي الجسوسه الحاره
مروان بضحك: اه والله
ياسين: خلاص بعد العيد نروح نتقدم
مروان: بعد العيد اي لا احنا نروح بكره نتقدم ونخلي الخطوبه مثلا تلات يوم العيد اهو نفرح شويه
اسر: فكره حلوه
ياسين: هكلم عمتكم بكره واشوف
عددت الايام واتقدم مروان وليلي وفقت وكانت مبسوطه جدا لانها كانت معجبه ب مروان وام سعيد اللي قالت لفتحيه علي الخبر ونور الفرحه مكنتش سيعاها
يوم الوقفه بليل كانت نور وليلي وسيلاا حاطين مسك وسيلاا بتحط منيكر
نور: والله لسه بدري والله يشهر الصيام
سيلاا: احنا هنفضل قاعدين كتير كدا
ليلي: اقوم اتحزم وارقصلك يعني
نور: والله فكره ي عيال لسه جايبه اغنيه من علي اليوتيوب جامده
ليلي: شوفي البت
نور شغلت الاغاني وشدتهم يرقصو فضلو يرقصو
بعد وقت قعدو بتعب
ليلي بتعب: منك لله ي نور تعبتشني
سيلاا: وانا تشعبت منها
وفضلو سهرنين لحد صلاه العيد وكل واحده قامت لبست عشان تنزل وكانو لبسين زي بعض فستان ابيض مشجر بورد وطرحه بيضه
بعد شويه نزلو وكان شكلهم جميل
ام سماح: بسم الله ماشاء الله ي فتحيه بناتك قمرات
فتحيه: ربنا يخليكي ي ام سماح عقبال عندك خطوبه ليلي ومروان ابن اخويا تلات يوم العيد
ام سماح: ربنا يتمم علي خير يحبيبتي
البنات كانو مبسوطين اوي
واستوووووووووووووووب يتره اي اللي هيحصل يغير الجو الحلو دا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى