Uncategorized

رواية في فناء منزلنا الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة محمد

 رواية في فناء منزلنا الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة محمد 

رواية في فناء منزلنا الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة محمد 

رواية في فناء منزلنا الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة محمد 

انت ؟ 

انتيي ؟ 

___ 

ابتعدت نور بتوتر ودهشه: ح..حضرتك استاذ ادهم.. 

ادهم بتوتر: اه …انتي نور ..صح 

نور: ايوه ….هو حضرتك مدير هنا 

ادهم بتساؤل: لتاني مره هسألك انتي بتعملي أي هنا .

نور: هي صدفه مش اكتر… عشان شوفتك في القصر…وشوفتك هنا بس انا معرفش انت بتعمل هنا اي 

ادهم: انا المدير… 

نور عقدت حاجبيها بسخريه: لا يا شيخ اومال استاذ عادل ده …يبقي مين المساعد … متحاولش تضحك عليا

ادهم: انتي تعديتي حدودك اكتر من الازم… 

نور: ليه عشان سألتك سؤال وكدبت في الاجابه 

ادهم: لو سمحتي انا ساكتلك لغايه دلوقتي وصبري بدأ يقل 

نور: هتعمل اي يعني 

ادهم: هطردك برا شركتي 

نور: متقدرش 

ادهم: هوريكي مقدرش ازاي ….. 

دخل ادهم واتصل بالأمن بعصبيه: تعالو خدو البنت دي من هنا بسرعه   

نور: انت بتتكلم بجد هو انت المدير. ؟ 

ادهم: قولتلك ١٠٠ مره انا مدير الشركه مصدقتيش 

نور: مش معني انك المدير تتكبر علي خلق الله … وتطرد الناس من شركتك 

ادهم: كلامك صح …بس لو ناس محترمه مكنتش طردتها  

نور صمتت ونظرت لهه بغضب ثم التفتت له بعصبيه : تقصد اني مش محترمه 

ادهم: بظبط كدا 

نور نظرت له بغضب : انت المش محترمه …ومتكبر 

ادهم: هي دي يا مؤمن  متدخلوهاش الشركه ابدا لأي سبب من الاسباب…. 

نور : اوعي سيب ايدي اوعي… 

نور سقطت في الارض تبكي والأمن يمسك يدها بشده 

ذهب ادهم لها بسرعه: انتي كويسه .. 

نور: ايدي قربت تتكسر يا حمار …. 

ادهم: خلاص يا مؤمن انزل دلوقتي وسيب ايدها 

___ 

ادهم : قومي 

نور: سيب ايدي بعرف اقوم لوحدي… 

ادهم: انا بجد مش عارف اعملك اي … طردتك عيطتي… سيبتك..شتمتيني من غير سبب مع اني المدير وليا احترامي ف الشركه

نور: مكنتش اعرف انك مدير بفتكرك بتكدب 

ادهم: اديكي عرفتي.  …بتعملي اي هنا بقا 

نور: استاذ عادل وظفني جديده انا السكرتيره بتاعته 

ادهم: الله يكون في عون عادل والله

 ثم دخل غرفته وتركها في الخارج 

___ 

دخلت نور ورا ادهم: 

ادهم: نعم جايه ورايا تاني ليه 

نور خبطت بيددها علي المكتب…: خد الورق الباعتوا عادل 

ادهم : عادل حاف كدا 

نور: اه هو الطلب مني اقول عادل بس … وبعدين هو يقربلك عشان تقولي اكلمه ازاي  

ادهم” اه يقربلي…ابن عمي 

نور: بجد 

ادهم: اه استأذنك بقا عشان ورايا شغل 

___ 

خرجت  نور بعصبيه لاكن قابلها في وجهها بنت بيضاء شعرها أصفر جسمها رفيع…. : انتي يا بنتي ما تفتحي عينك وانتي ماشييه 

نور: معلش 

= اصرفها منين معلش دي انشاء الله 

نور: مكنش قصدي 

= عالم حميير 

رجعت نور لها بغضب : قولتي اي 

= عالم حميير 

نور: انتي مش محترمه 

خرج ادهم من غرفته علي صوت ضجيج نور و رنا 

 صديقته 

___ 

رنا: انتي هتطردي حالا انتي متعرفيش انا مين ولا اي 

نور: لا معرفش انتي مين …. مين انتي بقا عشان خايفه اوي منك بصراحه 

___ 

ادهم: بس بس في اي انتوا مش واخدين بالكم انكم في شركه مش في قهوه…. وانتي يا نور .. من الصبح عامله خناقات مع الناس … خدي ورق شغلك انهارده واخرج من الشركه … 

نور: بس انا معملت… 

ادهم: زي ما سمعتي 

___ 

ذهبت نور ببكاء…. 

عادل: مالك في اي 

نور: اطردت 

عادل: ليه ؟ ومين طردك 

نور: ابن عمك ..انا مليش ذنب في اي حاجه

عادل: طب خلاص اهدي وانا هروح افهمه الوضع 

___ 

عادل : في اي يا ادهم … انت مش واخد بالك انك بتتدخل في موظفيني… 

ادهم: موظف واحده مش محتر… 

عادل: اياك تكمل الكلمه…. نور بنت مؤدبه جدا … متنساش اني ليا اسهم في الشركه زيك ومن حقي اوظف أي حد انا عايزه… 

ادهم: البنت دي ضايقت رنا 

عادل: انت عارف كويس اوي ان رنا لسانها طويل وبتحب تتنمر علي الناس … وعارف كويس اوي ان نور مظلومه ..لو سمحت ملكش دعوه بيها تاني 

___ 

مريم: بت انتي لسانك طويل وعكيتي الدنيا من اول يوم شغل 

نور: والله ابدا كله سوء تفاهم 

مريم: طب خلاص متزعليش 

نور: مش زعلانه انا كنت بمثل اني بعيط.. 

مريم: اااه يا خبيثه 

نور بأبتسامه: عيب عليكي 

___ 

عادل: انا حليت الموضوع مع ادهم 

نور وهي تحتضن عادل: بجدد..شكرا جدا 

عادل بدهشه وتوتر: …ل..ل..لا لا علي اي 

نور: انا راحه مكتبي 

عادل: اتفضلي 

___ 

نور: بت يا مريم الشغل هيخلص امتي انا تعبت.. 

مريم: ناقص ساعه 

نور: كويس اوي .. عشان اروح ادفع الايجار… الراجل صاب الشقه هيطردنا 

مريم: والله كان نفسي تيجي تعيشي معايا بس انتي عارفه اني بايته في فندق… وقاعده في اوضه واحده 

مريم: عارفه يا روحي متشيليش همي خالص … 

___ 

بعد وصول نور للبيت ….: قبل ما تقولي فين الايجار اهو في ايدي 

صاحب العماره: هاتي كدا فلوس الايجار… ومن بكره تلموا عفشكوا…وتاخدوا بعضكوا وتغوروا هي كلمه مش هقررها ومش قابل للنقاش 

___ 

نور: كل شقتك المعفنه… دي غور بيها 

___ 

الو يا ماما ….احنا اطردنا من الشقه 

ماما: ينهاري… طب وهنروح فين … 

___ 

ادهم : يا عادل هتأجر الشقه بتاعتي امتي … 

عادل: انت عايز تأجرها ليه 

ادهم: عشان الشقه دي مشؤومه… ومش عايز اقعد فيها من دلوقتي…كل ما افتكر الحصل فيها اكرهها أكتر 

عادل: ع العموم متقلقش انا نزلت عرض علي النت بتأجيرها… 

___ 

نور: انا بحثت علي النت وجبت شقه حلوه اوي يا ماما هتناسب ظروفنا الماديه  

ماما: لا يا بنتي انا هسافر.. الاسكندريه لأهلي .. جدتك مستنياني هناك بقالها كتير 

نور: بس انا مش هاجي …انا شغلي هنا 

ماما: هتعيشي لوحدك 

نور:: اه بس ..متتأخريش عليا … 

ماما: انا حجزت العربيه التاخدني للاسكندريه من امبارح…هاخد شنطه هدومي ونروح دلوقتي 

نور احضنت امها ببكاء: خلي بالك من نفسك..متتاخريش عليا … 

ماما: أهم حاجه تخلي انتي بالك من نفسك يا بنتي … اشوفك بالسلامه…. 

___ 

___ 

ذهبت نور … لتأجير البيت الجديد ….. 

اتصلت بصاحب البيت: الو … حضرتك انا الكنت هأجر البيت … فين حضرتك… 

= انا قدامك اهو 

نور: اي ده عادل 

عادل: اي ده نور اي الجايبك هنا 

نور: كنت جايه ااجر البيت 

عادل بأبتسامه: وانا الهأجرلك البيت…

نور: بجد 

عادل: اه والله بس بشرط 

نور : اي هو 

عادل: مش عايز منك ايجار 

نور : استحاله ده يحصل 

عادل: دماغك ناشفه ادخلي اتفرجي علي البيت….. 

بعد وقت 

___ 

عادل: نقول مبروك

نور: نقول مبروك

دخلت نور استريحت في البيت واخدت دوش ونامت… كانت الساعه ١ ليلا 

___ 

رنا: رايح فين يا ادهم 

ادهم: هروح البيت القديم بتاعي الكنت عايز ااجره 

رنا: اشمعنا 

ادهم: في ذكريات فيه كتير وحشني البيت مش اكتر 

___ 

فتح ادهم باب الشقه وخد شاور و… دخل نام في غرفته….. 

___ 

صباحا 

نور: هيحح قد اي الصحيانن بدري في البيت ده جميل .. خرجت نور لتدخل الحمام … و في نفس اللحظه خرج ادهم من غرفته ليدخل الحمام 

___ 

نور: … ا…ا …اي. دده ادهم بتعمل اي هنا يخربيتك 

ادهم: ا..انتي البتعملي اي هنا .انتي بتراقبيني 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية احببت خادمة للكاتبة حبيبة محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى