Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع 9 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع 9 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع 9 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع 9 بقلم هاجر محمد

دقق مالك النظر بترقب في ملامح ميمونه التي طال صمتها وهي تضع يدها أسفل ذقنها حتي نفذ صبره :- إنتي لو بتحطي خطه لتحرير القدس كان زمانك خلصتي تفكير
ميمونه بعصبيه مصطنعه :- إيه يامالك مش بفكر خليني اخد وقتي ياأخي
مالك باستخفاف :- ياروحي.. علي أساس إنك مش عارفه إنك كده كده هتلبسيه ولا هو جر شكل وخلاص10
ضحكت ميمونه وضربته بخفه علي صدره و:- يوه كتك إيه يابن أمينه ضحكتني وأنا ما ليش نفس اضحك
فتح مالك عينيه باتساع و:- يابن أمينه.. لا أنا ليا مستقبل باهر مع مراتي الصراحه
ميمونه :- هههههههههه.. نتكلم جد بقي إحنا هنزر في وسط البلوي اللي إحنا فيها دي
مالك :- طب هاااا بقي قولتي إيه؟؟ ننزل نشتري كام نقاب حلوين كده لست الحسن والجمال
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه :- إنت بتثبتني يعني.. طب علي فكره. سجود كلمتني في موضوع النقاب وأنا جربت بتاعها وحسيت براحه جامده جدا فيه.. بس برده خايفه ما أقدرش عليه.. لأن النقاب مش لبس وبس أنا عايزه أكون أد النقاب في التزامي عايزه أبقي استحق النقاب
حرك مالك رأسه بموافقه واعتراض في نفس الوقت و:- معاكي حق.. لكن عايز أقولك النقاب هيجبرك تلتزمي بتعاليم دينك لأنك هتتكسفي تعصي ربنا وإنتي بيه
ميمونه :- في منقبات كتير واخدين النقاب مظهر ليهم لكن الجوهر خبيث
مالك :- رديتي علي نفسك الجوهر خبيث بس ده مش عيب في النقاب ده مرض في جوهرهم هم
ميمونه :- بص أنا هصلي صلاة استخاره وربنا يقدم اللي فيه الخير
إبتسم مالك وهو يحمل الأشياء الخاصه به و:- عين العقل ياملاكي وبعدها أنا هسيبك تعملي اللي إنتي عاوزاه.. نمشي
تابطت ميمونه في ذراعه وخرجوا سوياً قابلهم احد الحراس وهو يركض :- دكتور مالك دكتور مالك
ترك مالك ذراع ميمونه وأسرع إليه و:- أيوه ياسعد بتجري كده ليه
سعد بفرحه وابتسامه :- تعالي معايا بسرعه
امسك مالك يده و:- استني بس خد نفس.. وقولي فيه إيه
الحارس سعد بعجاله :- إنت لسه هتتكلم يادكتور انزل بسرعه الدنيا مقلوبه والعميد عرف مين اللي كان ورا الاشاعه دي والكل تحت بيطالب بحضور الدكتور مالك بسرعه
ميمونه بفرحه :- يعني مش هتسيب الجامعه
أمسك مالك بيدها و:- تعالي بس نشوف فيه إيه
*تفاجأ مالك بعميد الجامعه يقف في ساحة الجامعه والجميع يهتف بإسمه نظر إلي ميمونه التي كانت ابتسامتها تكاد تتجاوز أذنها بسعاده و. :- هو إيه اللي بيحصل هنا ده
عميد الجامعه في المايك :- اتفضل هنا يادكتور مالك إنت والطالبه ميمونه
صعد مالك هو وميمونه علي المنصه وسط تصفيق حار من جميع الطلاب 
*علي المنصه تقف نور وتامر برعب وخوف حقيقي بعد اكتشاف العميد انهم السبب في تلك البلبله …
أشار العميد إليهم باذراء و:- دول اللي كانوا السبب في كل اللي حصل وأنا باسم الجامعه هأتخذ إجراء حاسم بفصلهم ورفض نقلهم لأي جامعه تانيه وكمان بقدم اعتذار رسمي ليك. إنت فخر وقدوه لكل شاب مصري وأنا لو سيبتك تمشي من هنا يبقي بخسر إبن غالي ودكتور ما يتعوضش.. أنا بطلب منك تسامحني و
قاطعه مالك سريعاً و:- العفو يادكتور إنت حضرتك لسه بتقول إني إبنك يبقي مبدئياً ما ينفعش إعتذار .. ثانياً الاتنين دول أي نعم غلطوا بس ما فيش حد ما بيغلطش وأنا قبل ما اكون الدكتور بتاعهم من الاول قولتهم إني أخ وعمري ما اقدر إني أكون السبب في أذيت حد فيهم.
_نظر إليه تامر بدهشه وعدم تصديق وبعدها أحنى  رأسه في خزي واقترب من مالك و:- أنا مش عارف اعتذر منك ولا أشكرك بجد إنت عظيم  وأنا ما أستحقش إنك تسامحني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك بابتسامه :- العظمه لله وحده.. وأنا لو عايزني اسامحك من قلبي توعدني إنك هتتغير.. إنت هتبقي طبيب في المستقبل يعني هتبقي أرواح ناس في إيدك وأعراض ناس. ولازم قبل ما تكون متقدم علميا تكون أخلاقيا
تجمعت الدموع في عين تامر و:- تسمح لي احضنك كأخ
فتح مالك ذراعه وضمه . تعالت التصفيقات من الحاضرين. ابعده مالك عنه و:- وإنت اعتبر نفسك من النهارده أخويا الصغير وابقي تعالي احضر المحاضرات اللي بنقولها في المسجد هتفرق معاك كتير
تامر :- أكيد يادكتور  أنا عايز اتغير بس ما لقتش اللي ياخد بإيدي
كانت ميمونه تتابعه بفخر واعتزاز وابتسامه مغموره بالسعاده حتي تقدمت نور منها و:- ميمونه أنا أسفه  أتمني إنتي كمان تسامحيني
ميمونه بجمود :- عمري ما أسامحك أبداً إنتي فاهمه إنتي عملتي فيا إيه.. إحنا من المفروض إننا أصدقاء واكلنا عيش وملح مع بعض
التفت إليها مالك و:- ميمونه هي معترفه بغل
قاطعته ميمونه بإشاره حاسمه من يدها و:- لو سمحت يامالك ينفع ما تتدخلش.. وتابعت مع نور :- كان من باب العشره ياشيخه إنك تيجي وتسألي علي علاقتي بمالك مش تفضحيني. أنا لو ميمونه القديمه اللي انتم عملتوها كان أقل حاجه أعملها إني أوافق علي طردك من الجامعه.. بس ميمونه اللي مالك عملها مختلفه .. صمتت لحظات وبعدها ابتسمت ابتسامه بسيطه و:- ميمونه اللي مالك عملها هتسامحك وتعتبرك أخت وصديقه ليها بس لو اتغيرتي
ابتسمت نور بعد أن كانت ملامح الحزن والندم باديه علي وجهها واحتضنتها و:- إنتي أحسن صديقه في الدنيا وبجد مش عارفه أنا كنت بالغباء ده إزاي   أنا أسفه
ضمتها ميمونه ونظرت إلي مالك الذي أيضآ كان يتابعها بنفس الإبتسامه الفخوره والمتيمه التي حفرتها دعوات صادقه وحب صادق والأهم من ذلك حب يريد النهايه وليس البدايه حب يريد الصحبه في الجنه ليكملوا ما بدئوه في حياتهم
===================================
في سيارة مالك كانت ميمونه تمسك بذراعه وتضع رأسها علي كتفه  وهي تحدثه و:- عارف يامالك أنا عمري ما سامحت حد قبل كده ولو حصل ما كنتش ببقي مرتاحه بس دلوقتي حاسه إني بالعكس فرحانه جدا
. مسد مالك علي وجنتها وهو يبتسم و:- عارفه ليه لأنك كنتي السبب بعد ربنا في إصلاح حد يمكن لو اتعاقب ينعكس العقاب بطريقه عكسيه ولكن  المسامحه واللين بتقرب وتغير ناس وتحبب ناس في بعضها
رفعت ميمونه رأسها اليه و:- تفتكر اتغيروا فعلاً وإن الكلام ده من قلبهم
مالك :- دي بقي العلم عند الله لكن حسيت ان تامر فعلاً مهمل فيه ما كانش في حد بيعرفه الصح من الغلط  حتي في زميل له قالي إنه مش بيعرف يصلي تخيلي دكتور مسلم ما بيعرفش يصلي يبقي العلم الدنيوي اللي وصله هيعمله إيه.. بجد شيء يحسر لما يبقي انسان بيدرس بمختلف اللغات وأصعب الدراسات ومش عارفهيحفظ آيتين من القرآن يصلي بيهم
ميمونه بتايد :- دي حقيقة تامر مش بيعرف يصلي فعلاً وفي كتير كده.. في ناس كتير اصلا مسلمه بالإسم لكن الإسم بالنسبه ليهم غريب
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك بحزن :- بدأ الإسلام غريباً وسيعود غريباً كما بدأ فطوبي للغرباء
ميمونه باستفسار :- يعني إيه غرباء؟؟؟1
ابتسم مالك ابتسامه بسيطه و:- اسمعي للأخر.. قالوا من الغرباء يارسول الله قال الذين يصلحون ما أفسد الناس) وما فيش أكتر من المفسدين في الزمن ده…
====================================
في المساء بعد أن صلت ميمونه العشاء واستعدت للمذاكرة تذكرت موضوع النقاب وصلاة الاستخاره التي وعدت مالك أن تصليها.. فردت سجادة الصلاة ولكنها توقفت و:- هي صلاة الاستخارة بتتصلي إزاي.. اتصل بمالك وأسأله
*رد عليها مالك بعد عدة محاولات وما إن فتح حتي انفجرت به غاضبه :- بقالي ساعه برن عليك ده لو بتصل علي رئيس الجمهورية كان زمانه رد
مالك بمزاح :- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.  طب بزمتك عند ميمونه أنا ولا رئيس الجمهورية2
ابتسمت ميمونه و:- عند ميمونه إنت بالعالم كله
مالك :- طب شوفتي بقي..  بتتصلي ليه دلوقتي مش في مذاكره
حركت ميمونه  رأسها و:- اممم بس عايزه أصلي الاستخاره ومش عارفه إزاي
ضحك مالك و:- يخربيت المصالح.. اسمعي ياستي
ميمونه  برقه :- ساعمه ياسيدي أهو
مازحها مالك وهو يضحك و:- إنتي كده تدفعي كفاره مش تصلي استخاره1
ضحكت ميمونه و:- طب يلا قول بقي
مالك :- بصي ياستي الاستخاره بتتصلي ركعتين غير الفريضة  وبعد الانتهاء من الصلاه يقول حديث الاستخاره اللي مأخوذ عن النبي صلى الله عليه
ميمونه بتساؤل :- وإيه هو الدعاء اللي مأخوذ عن النبي صلى الله عليه وسلم
تابع مالك  و:- كانَ رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يُعَلِّمُنَا الِاسْتِخَارَةَ في الأُمُورِ كُلِّهَا، كما يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنَ القُرْآنِ، يقولُ: إذَا هَمَّ أحَدُكُمْ بالأمْرِ، فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِن غيرِ الفَرِيضَةِ، ثُمَّ لِيَقُلْ: اللَّهُمَّ إنِّي أسْتَخِيرُكَ بعِلْمِكَ وأَسْتَقْدِرُكَ بقُدْرَتِكَ، وأَسْأَلُكَ مِن فَضْلِكَ العَظِيمِ، فإنَّكَ تَقْدِرُ ولَا أقْدِرُ، وتَعْلَمُ ولَا أعْلَمُ، وأَنْتَ عَلَّامُ الغُيُوبِ، اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنَّ هذا الأمْرَ خَيْرٌ لي في دِينِي ومعاشِي وعَاقِبَةِ أمْرِي – أوْ قالَ عَاجِلِ أمْرِي وآجِلِهِ – فَاقْدُرْهُ لي ويَسِّرْهُ لِي، ثُمَّ بَارِكْ لي فِيهِ، وإنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنَّ هذا الأمْرَ شَرٌّ لي في دِينِي ومعاشِي وعَاقِبَةِ أمْرِي – أوْ قالَ في عَاجِلِ أمْرِي وآجِلِهِ – فَاصْرِفْهُ عَنِّي واصْرِفْنِي عنْه، واقْدُرْ لي الخَيْرَ حَيْثُ كَانَ، ثُمَّ أرْضِنِي قالَ: وَيُسَمِّي حَاجَتَه) اللي إنتي عاوزاه تقوليها وإن شاء الله ربنا يرشدك لما فيه الفلاح.
ميمونه :- الله يامالك أنا حسيت براحه وانت بتقولي الدعاء. يلا سلام بقي أروح اصلي بسرعه.. وأغلقت الخط وقرأت ورددت الدعاء أكثر من مره  وادت صلاتها وبعد فتره من المذاكره نامت وما إن ذهبت في النوم حتي رأت نفسها في السماء وحولها  أطفال جمالها خيالي لم تري مثلهم في حياتها ترتدي ثيبا بيضا.. أمسكت أحدهم بيد ميمونه وتحركت بها إلي منتصفهم والتفوا حولها دائره ونفس البنت التي اخذت بيدها  طارت مره واحده في الهواء حتي أصبحت علي ارتفاع مساوي لها وأخرحت نقابا شديد السواد لكنه براق بشكل رائع  وألبسته إلي ميمونه وقالت لها بابتسامه و:- مبارك عليك التاج يأميره ورحلوا جميعا بعدها واختفوا
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
فتحت ميمونه عينها وهي تتأمل الغرفه باحثه عن تلك الملائكه الصغيره وتتلمس وجهها باحثه عن النقاب ولكنها لم تجد شيء… ابتسمت وقامت سريعاً نظرت إلي الساعه فكانت ال 3،5  أرتدت ثيابها وركضت إلي غرفة أمها و:- ماما ماما ماما ماما أصحي بسرعه
قامة حليمه مفزوعه و:- مالك ياحبيبتي فيكي حاجه
ميمونة بعجاله :- لا ياماما اتطمني ما فيش حاجه.. بس عايزه انزل أروح لمالك دلوقتي1
حليمه بخضه :- ماله مالك حصله حاجه
ميمونه بنفي :- بعد الشر ياماما هو كويس بس أنا عاوزاه ضروري دلوقتي هتنزلي معايا ولا أنزل لوحدي
اعتدلت حليمه جالسه و:- هي الساعه كام
ميمونه بقلة صبر :- الساعه 3.5 يلا ياماما بقي
حليمه باستغراب لاستعجالها :- طب فيه إيه يابنتي قولي وريحيني
ميمونه :- لما ننزل هتعرفي قومي بقييييي
استسلمت حليمه لرغبتها و:- حاضر يامجنونه قايمه أهو
*=====================================
أمام بيت مالك كانت ميمونه تدق الجرس وتضرب علي الباب بسرعه
حليمه :- يابنتي براحه حرام عليكي الناس نايمه
استمرت ميمونه فيما هي عليه حتي نزل الجميع خلف بعضه ركضا
وصل صهيب أولهم وفتح الباب بنصف عين و:- ميين.. إيه ده ميمو وطنط حليمه فيه إيه
. أمينه بقلق وخوف و:- خير ياحليمه فيه إيه
نظرت حليمه إلي ميمونه و:- اتفضلي عاجبك كده
اتجهت ميمونه مباشرة إلي مالك وبدون أي مقدمات و:- أنا عاوزه ألبس النقاب دلوقتي حالاً
فتح الجميع فمه بدهشه وكذالك مالك و:- النقاب دلوقتي. ده الفجر قرب يأذن
ميمونه بعناد :- ماليش فيه أنا عايزه البسه دلوقتي يعني دلوقتي
مالك :- طب الصبح أول ما تصحي نروح نشتري إنما دلوقتي أجيب منين
صرخت ميمونه وهي تضرب في الأرض و:- مااااالك لو ما جبتش نقاب دلوقتي تطلقني طلاق رجعي وتردني الصبح لما تجيب النقاب4
ضحك مالك وهو يضرب كفا علي أخر و:- يخربيت الجنان  روحي نامي الله يهديكي والصبح ربنا يسهل
أمسكت ميمونه برقبته وتابعت بحده :– بقولك إيه يابن أمينه هتيجي تجيب لي النقاب دلوقتي ولا أطلع بروحك في أيدي
مالك :- هههههههههه لا دي اتجننت رسمي
أمسكت أمينه بيدها و:- أنا مش فاهمه حاجه بس اهدي وابن أمينه هيجيلك النقاب دلوقتي زي ما إنتي عاوزه
مالك :- ماما إنتي هتمشي وراها أجيب منين دلوقتي اتحايلت عليها الصبح وما رضيتش
أمينه :-  روح محل (….) في وسط البلد ده مش بيقفل لا ليل ولا نهار  هات لها كل اللي هي عاوزاه.
صفقت ميمونه بسعاده و:- حبيبة قلبي يأحلي ماما وأحلى حمايه في الدنيا
*صعد مالك وغير ملابسه سريعا وهبط و:- يلا يامجنونه هانم
قامت ميمونه سريعاً واحتضنت ذراعه و:- يلا ياجوز المجنونه
====================================
في محل الزي الاسلامي اختارت ميمونه  كل ما يلزمها كمنتقبه وبعدها نظرت إلي الفتاه الموجوده و:- هو ما فيش مكان هنا البس فيه اللبس ده
أشارت إليها الفتاه و:- اتفضلي يافندم هنا
ميمونه بحرج :- طب ممكن تساعديني لاني مش عارفه إزاي بيتلبس
ابتسمت الفتاه ودخلت معاها وبعد فتره خرجت ميمونه وهي لا يظهر منها شيء سوي عينيها الرماديه كانت سعيدة بشكل لم تكن به من قبل هبطت سريعاً إلي مالك الذي عرفها علي الفور واتجه ناحيتها. فالقت بنفسها بين ذراعيه من علي بعد درجتين من السلم وتعلقت برقبته وهي تبكي و:- أنا فرحانه أوي يامالك عمري عمري عمري ما كنت فرحانه في زي النهارده
_ شدد مالك من احتضنها وقد ادمعت عينيه من الفرحه وبعد فتره أنزلها علي الأرض  وتأمل عينيها الباكيه و:- مبروك ياملاكي وحياتي وسر سعادتي ورفيقة دربي.. والمجنونه اللي بحب كل حاجه فيها
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى