Uncategorized

رواية منقذي الفصل التاسع 9 بقلم ندى ياسر

 رواية منقذي الفصل التاسع 9 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل التاسع 9 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل التاسع 9 بقلم ندى ياسر

تميم : قولي القضيه اللي ماسكيناها ماشيه ازاي دلوقتي …
ادم : فيها جديد وحصل *********** وهما في وسط كلامهم دخلت يارا وكانت راجعه من الجامعه …
يارا : السلام عليكم …
تميم : وعليكم السلام حمد لله على السلامه ي يارا ..
يارا : الله يسلمك ي قلبي ….هستأذان انا بقي وسابتهم ودخلت لمامتها جوا ….
يارا : ازايك ي فطوم ….
فاطمه : راجعه النهارده بدري يعني ي يارا ….
يارا : ماهوا انا بصراحه ورايا مشوار …
فاطمه : مشوار اي دا بقي ومش بتقولي لي من بدري جايه تقولي وانتي طالعه تلبسي وماشيه ….
يارا : اي اي براحه شويه هوا انتي كنتي شوفتيني روحت من غير ما اقولك دا انتي امرك عجيب صحيح و ي ستي رايحه حفله خطوبه صحبتي وعزماني وعازمه العيله كلها اصلا ….
فاطمه بتفكير : طب والله فرصه حلوه ….
يارا بعدم فهم : مش فاهمه تقصدي اي ؟
فاطمه : يارب لي رزقتني ببنت مش بتفهم ي ربي …… اسمعي ي آخره صبري ….
يارا : اخلصي قولي انتي يعني ي ماما لازم تقولي الشريط دا …
فاطمه : خدي ندي معاكي و تميم واهو يخرجو مع بعض ويقربو من بعض وانا لما تيجو هعمل *** عشان يقربو اكتر من بعض ….
يارا : ابليس مبسوط منك اوي اوي ي ماما …
فاطمه : اتلمي ي بت ويلا روحي قولي الي اخوكي انو يروح معاكي هوا مراتو ….
يارا : طاايب رايحه اهو وفعلا راحت عشان تستأذن من تميم انو يروح معاها …
يارا : تميم ممكن اطلب منك طلب …
تميم : اطلبي ي ستي …
يارا : اوعدني توافق ….
تميم : مش لما اعرف هوا اي دا لاول ….
يارا : اوعدني بس وهقولك …
تميم : وعد ي ستي هنفذو عايزه اي بقي ….
كل دا كانو بيتكلمو قصاد ادم اللي عجبو طفوله وشقاوه يارا هوا اه مش اول مره يشوفها بس اول مره يحس انو مشدودلها ….
يارا : تيجي معايا انت وندي خطوبه صحبتي …
تميم : مينفعش عشان قاعد مع ادم …
يارا :عادي وإلا المشكله خليه يجي هوا كمان … وإلا مش موافق ي حضابط ….
ادم : انا عن نفسي معنديش مشكله بدال هطلع معاكم …
يارا : اهو موافق اهو ي تميم يلا بقي هروح اقول ل ندي تجهز …
تميم :ماشي وانا هقوم اجهز انا كمان …
وفعلا يارا راحت قالت ل ندي وخدتها عندها اوضتها عشان يجهزو وشويه ويارا كانت جهزت وجهزت ندي ونزلوا تحت كان مستنيهم تميم و ادم …   ندي كانت لابسه فستان لونه نبيتي وكان ضيق ومظهر تفاصيل جسمها وكان جميل عليها ….. اما يارا كانت لابسه فستان لونه كشميري وكان جميل عليها اووي ولاتنين كانو نازلين وكانو في قمه الجمال بس تميم اول ما شاف ندي خدها وطلعها علي فوق ودخل اوضه يارا …
تميم بهدوء وحنيه وغيره عليها : هوا انا ي ندي مش قولتلك بلاش الضيق الصبح يبقي لي بقي تلبسيه وبعدين هوا مش احنا صحاب مجتيش خدتي رأيي لي في لبسك ؟
ندي : انا اسفه هغيرو دلوقتي ويارا هيا اصلا اللي طلعتهولي ….
تميم : متتاسفيش ليا خالص مفيش بينا اسف و ي ستي ثواني هطلعلك انا فستان تلبسيه وبكرا هنروح انا وانتي نشتري لبس ليكي خروج ….
ندي بفرحه داخليه : تمام وشكرااا …
تميم :اي دا بقي في واحده بتقول لجوزها شكراا ويلا بقي قومي عشان تغيري عشان منتأخرش عليهم تحت … طلع تميم ل ندي فستان لونه اسمر وبيلمع وواسع بس مش واسع اوي بس مش مبين تفاصيل جسمها … دخلت ندي الحمام عشان تغير وهيا بتغير تميم كان قاعد وبيفكر مع نفسو هوا اشمعنا بيعمل كدا معاها ماعنو متجوزها غصب عنو لي بيهتم بتفاصيلها ولي بيغير عليها وبيخاف ولي بيتعامل معاها بحنيه اوي كدا ي تري هيكون لي عشان بيحبها وإلا عشان في سبب تاني ؟ ….. شويه وخرجت ندي وكانت لابسه الفستان وكان يجنن عليها بمعني الكلمة وكان لايق عليها جدا تميم لما شافها …
تميم: ايوا كدا قمر والفستان جميل عليكي …
ندي : تسلملي … يلا بقي خلينا ننزل …نزلو تحت لقيت ادم ويارا كانو قاعدين مع بعض ويتكلمو ولما نزل تميم و ندي يارا لما شافتها ….
يارا : لا بس اي القمر دا ي نودي .. وبعدين غيرتي لي هوا في ناس هنا مش عجبها الفستان وإلا اييي ..
ندي  بكسوف: شكرا ي يارا …. احم انا بقول يلا نمشي ..
مشيو وراحو حفله الخطوبه …..
“في الخطوبه “
وصلو وراحو باركو لصاحبه يارا وبعدين قعدو علي ترابيزه وهما قاعدين جه عليهم ..
سيف : اهلا ي تميم ازايك من زمان اوي مشوفتكش …
تميم : اهلا ي سيف انا الحمدلله …
سيف : طيب مش تعرفنا علي اللي معاك …
تميم : دي مدام ندي الميناوي مراتي و دي يارا اختي غنيه عن التعريف ودا ادم صحبي…..
سيف مد ايدو عشان يسلم علي ندي راح تميم ماسك ايد ندي وسلم هوا علي سيف الكل استغرب من الحركه دي …
تميم : معلش ي سيف بس هيا مبتسلمش علي حد …
سيف :لا عادي وإلا يهمك ..
سيف بعد الكسفه اللي خدها دي مشي وفضلو هما قاعدين لحد لما فقره الرقص جت و ادم طلب من يارا يقوم يرقص معاها وقامت رقصت معاه ….
ادم : تعرفي انك قمر النهارده 
يارا : متألم نفسك ي جدع انت اصل اقسم بالله ازعلك …
ادم : ومين قالك اني ازعل منك ….
يارا : يابني اتلم عشان متزعلش مني و اوريك الوش الخشب ….
ادم : طب اي رايك بقي انك وحسه ومش بيحبك …
يارا : هه دا انا كل بني ادم يشوفني يحبني …
ادم : بس انا محبتكيش…..
يارا :انا بقول بني ادم هوا انا جبت سيرتك ؟
ادم بحراج : هاتي الدكتور عشان يخيط بقي …
ضحكت يارا علي كلمتو وهوا ضحك علي ضحكتها وكان معجب بيها اوووي ي تري بقي هيا هتحبو هيا كمان وإلا هتحب حد تاني ؟
 ابطالنا بقي تميم طلب من ندي هوا كمان بس ندي مكانتش موافقه في لاول بس تميم كان ايه رأيي تاني……
تميم : ندي قومي تعالي نرقص ..
ندي : بس انا مبعرفش وبعدين الناس هتبص عليا وانا مكسوفه اصلا وبعدين بلاش عشان محدش يبقي عارفك هنا واسببلك احراج واحنا كدا كدا هنطلق …
تميم : ومين قالك اني هتسببي ليا احراج دا انتي تشرفي بلد بحالها و عادي يعني مبتعرفيش قومي وانا هعلمك …
قام تميم هوا وندي وفضلو يرقصو وعلمها فعلا الرقص وبعد ما فقره الرقص خلصت باركو للعروسه واستأذنو عشان يمشو ادم استأذن هوا كمان رجع علي بيتو  وتميم ويارا وندي هما كمان رجعو البيت  ولما وصلوا …
فاطمه : متأخرتوش يعني يولاد ….
تميم : اهو طلعنا شويه وخلاص ي ماما بس اتبسطنا …
فاطمه : ربنا يفرحكم كمان وكمان ي ابني …. طب يلا عشان تتعشو …
تميم : لا انا وانا هنتعشي فوق ممكن تجهزيلنا لأكل وطلعيه فوق …
فاطمه : حاضر ي ابني….
طلع تميم و ندي الي لاوضه ويارا قعدتت مع مامتها تحكيلها اللي حصل  وحكتلها كل اللي حصل …
يارا : طب هتعملي اللي قولتي عليه امتااا …
فاطمه : استني بس عليا وهعملو دلوقتي … شويه وطلعتلهم لأكل فوق و ندي كانت في الحمام بتغير هدومها وتميم قام خد من مامتو لأكل وقعد يفكر في اللي عملو مع ندي النهارده وبيفكر لي مخلهاش تسلم علي سيف ولي بقي حابب وجودها كدا وحابب أنها متمشيش تميم كان شايف ندي انها احسن بنت شافها ملامحها ملامح بنت بريئه وهاديه ملامح كدا طفوليه وتتحب  ندي خرجت وهوا قاعد وشارد بتفكيرو وفجأه الكهرباء قطعتتت وندي عيطتت وصرخت لأنها بتخاف من الضلمه بسبب باباها تميم مكنش عارف يعمل اي واستغرب اوي أن الكهرباء قطعتتت وهيا مش في العاده أنها تقطع تميم جاب شمع نورو وبعدين قعد ندي جمبو وفضل حاضنها و اتصل علي يارا اختو يقولها يخلي باباها يشوف الكهرباء مالها عشان هوا مكنش عايز يسيب ندي عشان كانت بتعيط …
تميم : اهدي ي ندي مفيش حاجه انا جمبك …
ندي : متسبنيش ونبي وشوف الكهرباء قطعتتت لي شوف اي السبب…
تميم : اتصلت علي يارا وهتشوف السبب بس متعيطش واهدي انتي مش حاسه ب لامان معايا …
ندي : انا معرفتش يعني اي امان غير وانا معاك …
تميم : يبقي تهدي بقي كدا ومفيش حاجه هتحصلك …
شويه والكهرباء جتت …
يارا : يعني ي ماما ملاقتيش طريقه غير دي اهي ندي طلعت بتخاف وخلتيها تعيط اهي ..
فاطمه : وانا كان اي عرفني ي بنتي والله ما كنت اعرف … مهاب في الوقت دا سمعهم وعرف أنهم كان سبب في قطع الكهرباء …
مهاب : اه يعني انتو اللي قطعتو الكهرباء … 
فاطمه : دا هيا البت يارا ي حج هيا الي عملت كدا …
يارا : يارا برضو مش عيب عليكي تبقي كبيره بالشكل دا وبتكدبي يشيخه …
فاطمه : اسكتي انتي مسمعش صوتك …
مهاب : بقي في حد برضو يسمع كلامك فاطمه ي يارا …
يارا : بضحك اوبااا ي مهاب ي جامد ايوا كدا خليك معايا …
مهاب : بعد كدا انا اللي هقولكم تعملو اي 
يارا : وانا معاك …
فاطمه : طب يلا خلينا نشوف ندي عامله اي ليكون حصلها حاجه …!
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى