Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الثامنة 8 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الثامنة 8 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثامنة 8 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثامنة 8 بقلم إيمان المهدي 

بعد ال حصل ف الشركة. جاسر مبقاش شايف قدامه ولا مستوعب ال عمله مع بريق والأذى ال ممكن يكون سببه ليها. 

خرج من شركته ركب عربيته ووصل الفيلا ف وقت قياسى بسبب سرعته وال كان بسببها العربيه كانت هتقلب بيه. 

دخل قوضته وبيقلع بدلته وكانها حمل تقيل عليه وهو بيفكر بكل كلمه قالها لبريق فى نفس الأوضه 

متخلف. أنا واحد متخلف.. خسرت الحاجة النظيفة ال دخلت حياتى. كنت عايز اكسرها عشان بتتحدانى غرورى. ضيعها من إيدى. كل الوقت وانا بحاول اأذيها وهية بتحاول تبعدنى عن الفجور ال عايش فيه. انت غبى ياجاسر غبى

باب قوضته بيخبط.  

ادخل يازفت … عايز ايه 

فتحى. جاسر بيه شكرى بعتلك بنت تحت وبيقولك تمنها غالى لانها عذرا……

جاسر. بغضب. اخرس.  ماشيها من هنا ومش عايز اشوف وشك اخفى من قدامى. 

خرج فتحى. مسرعا من امامه خوفا ان ينوبه من غضب الجاسر ما لا يتحمله 

اصبح جاسر من شدة غضبه. يكسر كل شئ داخل الغرفة 

اصبح غضبه المسيطر  

كله ليه تمن.الا هيا مفيش. تمن يقدرها   أنا خسرت السبيل الوحيد لإنتهاء معاناتى 

وقهرتى وحرمانى كل السنين ال فاتت. 

مر الليل عليه وهو  يلوم نفسه. ويكسر ف اى شئ يقابله ويخرج غضبه فيه

 حتى انهكه جسده من كثرة التعب. ليغط قرب الصباح  ف النوم على أرض غرفته المليئه ببقايا الزجاج المكسور 

 داخل غرفة. البريق تملأ. الدموع  عيونها  فقد تعودت من يوم ان رأته  تنام ليلها حزينه  ظلت تبكى

. حتى سمعت آذان الفجر فقامت توضأت واستقبلت القبله. بعد انتهائها أخذت تدعى وتناجى ربها ان يدبر لها امرها. ويريح قلبها ولم يخلو دعائها من ذكر جاسر.  بالرغم من وجعها منه

وف الصباح 

يدخل فتحى. على جاسر. فهو مشغول البال عليه منذ ليله أمس ليفاجئ به ملقى على الأرض وجسمه يملأه الدماء. ليتحرك مسرعا يتصل بالدكتور ومن بعدها بآدم. 

بعد وقت يخرج الدكتور من غرفة جاسر 

الدكتور آدم بيه. جاسر باشا عنده صدمه عصبيه.

 تقريبا هو ضغط على اعصابه ف حاجة ضايقته. 

وكمان كميه الجروح ال ف جسمه كتير ازاى

. تسبوه واقع على الزجاج الوقت دا كله.

  عموما أنا نظفتله جروحه بس مش عايز اي ازعاج

 ويفضل يجيلى المستشفي لان ف حالته ممكن يمتنع عن الأكل  ويأذى صحته اكتر 

آدم لايا دكتور جاسر مش بيحب المستشفيات أنا ههتم بيه. واكيد هيبقى بخير. 

فتحى. يارب يا آدم بيه 

آدم  فتحى احكيلى ال حصل من وقت ما جاسر رجع البيت

فتحى حكى لآدم كل ال حصل. 

وآدم واقف مش مصدق ان جاسر رجع البنت  معقول يكون جاسر. فاق لنفسه 

ومر يومين لا بريق بتروح الشركة ولا جاسر ال طبعا كل يوم صحته ف النازل. وفتحى لاحظ دا  

الووووو ازيك يا انسه بريق 

بريق.  الحمد لله خير يافتحى

فتحى كنت عايز اتكلم مع حضرتك 

بريق. معايا أنا بخصوص ايه 

فتحى لما اقابلك. هقولك هستناكى ف كافيه ….

بريق خير يافتحى 

فتحى. آنسه.عايزك تفهمينى كويس  انا عشت مع جاسر بيه سنين كتير

. متفق معاكى. ان فيه عادات كتير غلط. بس ال زى جاسر بيه شاف كتير واتظلم ف حياته من أقرب الناس 

وهو بيسكر ويجيب ستات كل ليلة. مش حب فيهم 

هو بيسكر عشان نفسه ينسى وكوابيس الماضى متلاحقهوش. والستات. ال بيجبهم كل ليلة. لأول مرة هحكيلك السر دا. مفيش ست فيهم لمسها. 

بريق. بإستغراب. انت بتقول ايه اومال جايبهم ليه

فتحى. بيجيبهم عشان بيخاف 

بريق.  نعم.  بيخاف 

فتحى أه بيخاف من وحدته وذكرياته أنا مش عارف ايه  ال شافه وهو طفل كل ال اعرفه ان كان ف حاجة ف طفولته. مأثرة عليه

. ويمكن بيجيبهم بس عشان يحس ان ف حد معاه ف الفيلا 

بريق.  وانت بقى عرفت منين. 

فتحى.كل ليله بسيب الفيلا واروح بعد ما احضرله سهرته 

 وبرجع. الصبح الاقيه نايم ف اوضته والبنات ال عنده ف قوضه تانيه

.  وف مرة سمعتهم. بيكلموا بعض

 اومال بيجيبنا ليه. كل ليلة لما مش عايز. يلمسنا.  هو أكيد يا مجنون يا عنده مشكله 

وهنا عرفت وكنت متوقع زى ما البنات بتقول ان عنده مشكله.  لحد ما شفته مرة بيصلى. وبيقول ان هو عارف ان وجود البنات دا غلط الا انه مش عايز يقضى الليل ف الفيلا وحيد.  وكان برتجف وهو بيدعى. 

بريق. طول ما هو خايف من  الوحدة متجوزش. ليه

فتحى. بردوا معرفش. بس إحتمال عدم جوازه ليه علاقه بردوا بماضيه 

بريق.  طيب يافتحى وانت بتحكيلى كل دا ليه هو بعتك ليا تفهمنى ان ملاك. وان ال بيعمله والعصبيه دى مش بإيده 

فتحى.  جاسر بيه ميعرفش ان جايلك. أنا عرفت ال حصل من آدم بيه ف الشركة. ودا سبب ال هو فيه دلوقتى. 

بريق. مش فاهمه 

فتحى.   أنت  كنت طوق النجاه الوحيد ليه من وقت ما عرفك والضحكه عرفت طريق ليه. بس ال حصل من يومين 

خلاه ينهار. ويفقد السيطرة على اعصابه. ومبقاش يشوف حد وفقد شهيته ف الأكل.

 ارجوكى. أنا عارف أنك يستحيل تسيبى حد محتاج  مساعدتك  عشان قلبك طيب وتحب الخير للكل

بريق. طيب أنا هساعده ازاى 

فتحى. روحيله هو لو شافك هيرجع لطبيعته ارجوكى 

بعد وقت كانت بريق تقف أمام جاسر ف اوضته 

ف نفس المكان ال اهانها فيه. أنا ايه ال جابنى هنا تانى بعد كل ال حصل  وبعد كل الأذى ال سببه ليا 

بس ما هو أنا عمرى ما اسيب حد محتاجلى  حتى لو اذانى  مش يمكن زي ما قال فتحى ان ماضيه مأثر. عليه.  أنا لازم اخرجه من ال هو فيه وبعدها هبعد عنه للأبد 

رفعت الستائر عن الغرفة.

جاسر بتعب.  فتحى أقفل الستائر واخرج برا 

بريق بضحكة مصطنعه  لأ أنا مش فتحى أنا بريقك ياجاسر

جاسر بعدم تصديق  وگأنه بيحلم  ااانت هنا. فعلا 

يعنى أنا مش يحلم 

بريق بإبتسامه. لأ مش بتحلم وانا هنا فعلا وترفع عنه الأغطيه. اظن يامستر انت مش هتفضل نايم كتير وسايب الشركة والشغل والدنيا بايظه. 

وبعدين أنا مش فطرت. ممكن افطر  مع مديرى ولا انت بخيل 

جاسر.ينظرلها بهيام.انتى فعلا بريقى  

بريق بخجل. طيب يامستر. الفطار جاهز. 

جاسر. آسف 

بريق. ممكن نأجل كلام ف اى حاجة اقلله النهاردة 

جاسر طيب ممكن تفضلى معايا النهاردة

بريق ببسمه حاضر ويالا كمل أكلك  

وطبعا. فضلوا يضحكوا ونسيوا الزعل. ال بينهم. او بمعنى آخر جاسر ال نسى اما بريق زعلها مؤجل لوقت 

جاسر بتعب بريق كفايه ارجوكى قلبى وجعنى من الضحك 

بريق كانت عامله فيها اراجوز وبتقلد بحركات عفويه موظفين الشركة. وحركاتهم.  حتى فتحى ما سلمش منها ولا من ترقيتها 

وجاسر يبص لفتحى ويضحك عليه ال كان مرافقهم ودا بطلب من بريق ان يفضل معاهم طول ما هى ف الفيلا

جاسر. حقيقى انتى مميزة وليكى بريقك الخاص ال بيطفى امله على الكل  

بريق. طيب ممكن تاخد ادويتك وترتاح 

جاسر. هتمشى. 

بريق. لأ. ايه رأيك اعملك غداء أنا بعمل اكل انما ايه 

جاسر. والله اكل الأول  واحكم 

بريق. بغيظ ماشى. بس مش هتندم  

بريق. الوووو مستر آدم. كنت عايزة اقولك حاجة 

مر الوقت.  وطلع فتحى. يصحى جاسر. ينزل 

جاسر.بقلق  هيا بريق فين 

فتحى متقلقش. لسه موجودة وحضرت الغدا

جاسر. طيب هنزل وراك 

نزل جاسر. واتصدم لما شاف. آدم وتقى وعمر وياسمين  

جاسر.  هو فيه ايه 

آدم. ولا حاجة. يا جاسر جعانين. قولنا نيجى نتغدا معاك 

جاسر بس ما عزمتش حد 

آدم ال عملت الأكل عزمتنا  ويالا لان هموت من الجوع 

طبعا جاسر اتغاظ لانه كان نفسه يقضى الوقت مع بريق 

خلصوا اكلهم. وضحكوا كتير وطبعا جاسر اتأسف عن سوء التفاهم ال حصل.  

جاسر  طلعتى طباخة شاطرة يابريق

بريق. شاطرة بس. أنا اكلة لا يعلى عليه

جاسر. بضحك. متواضعة اووى انتى

بريق  طبعا طول عمرى. 

الكل كان مبسوط بالجو ال عملته بريق وان لأول مرة يجتمعوا مع مديرهم المغرور. 

ال كان طبعا قاعد مبسوط وفرحان لأول يحس ان حد مهتم بيه لأول مرة يعيش جو عائلى اتحرم منه كان بيبص للكل وهو مبتسم وبيتمنى أن يعيش ف جو عائلى  

الكل مستغرب جاسر ان بيضحك. ومنسجم معاهم 

عدى الوقت سريع وكان الكل المفروض يمشوا. واستأذنوا من جاسر. 

عمر يالا يابريق عشان اروحك

جاسر. ثوانى ياعمر. عايز اقول لبريق كلمتين قدامكم 

أنا عارف ان أذيتك وضايقتك بس والله اناندمان. وعرفت غلطى. وبتمنى تسامحينى 

بريق أنا بحبك وعايزة شريكه حياتى. … تتجوزينى…

بريق. بس أنا مش بحبك ولا عايزة اتجوزك 

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!