روايات

رواية نور الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الجزء الرابع عشر

رواية نور الرعد البارت الرابع عشر

نور الرعد
نور الرعد

رواية نور الرعد الحلقة الرابعة عشر

جاسر بصدمة:نرمين
نرمين:ايوه يا جاسر
فؤاد :بس ليه عايزه تساعد لؤي
نرمين بحزن:مريم ضح*ت بحياتها علشاني واذا كان مساعده لؤي هيخلي مريم مرتاحه انا مستعده لكدا
جاسر :نرمين بس
نرمين:مبسش يا جاسر انا راحله دلوقتي
فؤاد :نرمين انتي مش مجب*ره على كدا
نرمين:متخ*فش يا فؤاد، سلام وذهبت نرمين الي لؤى
جاسر :مش قلت ان ربنا هيعوض لؤى
فؤاد :قصدك
جاسر :ايوه دي بدايه قصة حب يا فوده
فؤاد بحزن:عبالي انا بقي
جاسر بضحك:ههههه خلاص انا هساعدك تصالح علا بس بلاش اسلوبك ده معاها
فؤاد :صالح انت بس وسيب الباقي عليا
جاسر بصحك:ماشي من شوف اخرتها ايه
فؤاد بصحك :اخرتها فرح ان شاء الله
جاسر :طب يلا يا عم الحبيب
فؤاد بضحك:يلا

 

 

عند لؤي
لؤي بدموع :كنا متفقين اننا هنعيش سوا ونمو”ت سوا ليه خلفتي بالوعد ده يا مريم ليه سبتيني لوحدي ليه، فاكره اول مره اتقابلنا فيها كانت ايه
فلاش باك
مريم :في ايه يا دكتورة جميلة ومين الطفل ده
دكتورة جميلة بخوف :مريم الطفل ده امانه عندك في ناس عايزه تقت”له احميه يا بنتي
مريم بصدمة:ايه
جميلة :مش وقت صدمات خالص خودي الطفل ده و روحي البيت عندك بسرعة
مريم بغضب :اخده فين، احنا لازم نبلغ البو”ليس حالا
_مينفعش
مريم :وانت مين حضرتك
لؤي :لؤي الأسيوطي عم الطفل ده
مريم :اهلا وحضرتك مش قادر تحمي طفل اخوك
لؤي :قادر
مريم :امال مبعده عن عيلته ليه
لؤي :دكتورة مريم،انا لو بأيدي مكنتش عملت كدا بس انا مض”طر حياته وحياة اخته وأمه في خ”طر، ارجوكي ساعدنا للوقت الحالي على ما ابوه يوصل
مريم بغضب :ايه اله”بل اللي انت بتقوله ده عايزني اخد طفل وابعده عن حضن امه، ليه ميكنش دا تخ”طيط منك علشان تاخد ورث مثلا او حاجة تانيه
لؤي بغضب :بقلك ايه بلاش جو الروايات ده دلوقتي احنا طالبين مساعدة منك بس مش محتاجين كلام زيادة منك خلي كلامك لنفسك
مريم بغضب :انا، ليقاطعها سماع صوت احد رجالت محمد وهو بيقول اننا لازم نتأكد ان الطفل ما”ت
مريم بخوف :مين دول

 

 

لؤي :دول ولا حاجة شوية مجر”مين عايزين يخل”صوا على الطفل ده حاجة عادية كدا
مريم بغضب :انت بتهزر يا اخينا انت
لؤي :ششششش تعالي واستخبي لؤي ومريم والطفل والدكتورة في مكان
احد المجر*مين :انا سمعت صوت من هنا
المجر*م الاخر :بس مفيش حد هنا
المجر*م الأول :غريبة انا سمعت صوت هنا
مريم بهمس :شيل ايدك يا’ض
لؤي بهمس :يا’ض، انتي متأكده انك بنت
مريم بغضب :بقلك ايه هي مش نقصاك انت كمان ابعد كدا شويه عيل مل’زق صحيح
لؤي بغضب :انا مش حابب قربك ده على فكره، انا لو أطول أطير وابعد عنك عيلة غب*يه صحيح
مريم بغضب :بقلك ايه اسكت واتجنب غضبي وشر”ي يا ز”فت انت
لؤي بغضب :صبرك عليا بس
الرجل الثاني :مفيش حد هنا خلينا نروح
الرجل الأول :تمام يلا، وذهب الرجلين وخرج لؤي ومريم وجميلة من مكانهم
مريم بغضب :افففف اخيرا
لؤي بغضب :دكتورة جميلة خدي الطفل ده
مريم بغضب :لا يا دكتورة جميلة الطفل ده هيفضل معايا
لؤي بغضب :مريم سيبي الطفل
مريم بغضب :لا يعني لا واللي عندك اعمله، انا مش هسيب طفل ذي ده كدا ابدا انا موافقة اهتم بيه
جميله :لؤي باشا الدكتوره مريم من أحسن الدكاترة عندنا وهي هتقدر تهتم بيه
لؤي :ماشي يا دكتورة جميلة بس لو جر*ا لابن اخويا حاجة قولي عليها الله ير*حمها
مريم بهمس :لا هقول الله يا*خدك يل”عن ابو شك*لك وانت حلو كدا
لؤي سمع كلامها وضحك بس خبي ضحكته
لؤي بجمود :اتفضلي يا دكتورة مريم في عربيه مستنه برا هتاخدك لمكان آمن
مريم :تمام
عوده للحاضر
لؤي بدموع :كنا ساعتها ناقر ونقير مكناش نعرف اننا هنحب بعض، انا منكرش اني لما شفتك من اول مرة أعجبت بيكي بس اسلوبك وعنادك وشخصيتك كانت ديما بتستفز*ني، فاكرة لما رحت عندك علشان اكلمك في موضوع أسر ساعتها استقبلتيني احسن استقبال صراحة
فلاش باك

 

 

الباب بيخبط
مريم :حاضر حاضر يا رب تت”شل في ايدك ياللي بتخبط هتكسر الباب منك لله ايوه مين، انت
لؤي باستفزاز :كسر”ت حلمك مش كدا
مريم :لا وانت الصادق ايه اللي جابك هنا يا لؤي باشا
لؤي :جاي علشان اتكلم معاكي بخصوص أسر
مريم بحزن :جاي علشان تاخده صح
لؤي :طب قوليلي اتفضل الأول ولا كلامنا هيكون كدا على الباب
مريم :مينفعش انا لوحدي في البيت
لؤي :طب البسي وهاتي أسر وتعالي نقعد في مكان تاني ويلا علشان عايزك في موضوع مهم
مريم :تمام ثواني مش هتاخر
لؤي :قصدك ساعة مش هتاخر
مريم بهمس :طب اقوله ايه دا دلوقتي هو الواد ده بيحلو كل يوم ولا انا اللي مكنتش واخده بالي ولا ايه الحكايه، جرا ايه يا مريم غضي البصر يا جز”مة ايه هتكسبي سيئا”ت كدا
لؤي وسمع كلامها ومقدرش يمسك نفسه من الضحك فانفجر ضحك
مريم :اووبااا على الضحكة دي انا كدا اتسبت حد يلحقني يا جماعة
لؤي بضحك :هتفضلي كدا
مريم :هااا لا راحة، وذهبت مريم
لؤي بضحك :مجنو*نه
عوده للحاضر
لؤي :كنتي مجنو*نه بجد، وانا حبيت جنا*نك ده كنت كل يوم بتعلق بيكي عن اليوم اللي قابله، مريم انا حبيتك بجد بقيتي الماسه الغاليه على قلبي بقيتي الألوان اللي بتزين حياتي ليه سبتيني ليه يا مريم واخذ يبكي
_الفر*اق مكتوب لينا يا لؤي
لؤي وهو بيحاول يداري دموعه
لؤي :نرمين
نرمين :متدريش دموعك يا لؤي مريم كانت انسانه محترمه وكانت بتحب تساعد الناس كلها عمرها ما فكرت في نفسها حتى لما جات تدافع عني ض*حت بحياتها علشان تنقذ حياتي
لؤي بصدمة :ايه
نرمين بدموع :ايوه
فلاش باك
نرمين بغضب :قلت لا يعني لا انا مش راحة لمكان
شخص :لا هتيجي معانا وتعالجي زعمنا
نرمين بغضب :دا لما منا*خيرك تلمس ودنك بقى ويلا روح من هنا بدل ما اطلبلك الأمن حالا يلااا
شخص :هتيجي ولا هتشا*هدي على روحك
نرمين بغضب وبعض الخوف:لا مش هاجي واللي عندك اعمله

 

 

الشخص:تمام ورفع المسد”س ناحيه نرمين وصو”ب عليها بس الرصاصة جات في قل”ب مريم
نرمين بدموع وخوف:مريم
مريم بألم :نرمين اتصلي بنور والباقي بسرعة
نرمين بدموع :حاضر بس اهدي انتي، واتصلت نرمين على نور والباقي ولانهم كانوا في المستشفى فجات نور والباقي بسرعة
نور بدموع :مريم
مريم وهي بتاخد انفسها بصعوبه
مريم:نور اسمعيني كويس خلي بالك من أسر وفي حقيقه لازم تعرفيها كويس
نور بدموع :بعدين يا مريم انتي لازم تروحي العمل”يات دلوقتي
مريم بألم :أسر مش ابني قبل خمس سنين في عصا”به كانت عايزه تق”تله وهو طفل مولود وعلشان احميه جبته هنا معايا وابوه اسمه، لم تكمل مريم كلامها ونطقت الشهاده وما”تت بعدها على طول
نرمين بدموع:مريم مريم فوقي وبطلي هزارك ده فوقي واعملي مقا”لب غير دي انتي عارفة اني مش بحب المقا”لب دي خالص يلا قومي طب بلاش تقومي علشاننا قومي علشان أسر يلا قومي بقى يلا مريم مريم مريييييييييييييم
عوده للحاضر
نرمين بدموع:علشان تحميني ض”حت بحياتها
لؤي بغضب:واللي عمل كدا فين دلوقتي
نرمين :مسكوه وبسبب كدا تم القبض على عصا”به ما”فيا كاملة
لؤي بدموع:اااااااااااااااااااااااااااااه مريييييييييم
نرمين بدموع:لؤي
لؤي بدموع:ليه مفكرتيش في نفسك ليه يا مريم ليه ملاك زيك كدا يعيش في وسطت ناس زينا ليه، يا رتني انا اللي كنت مكانك يا رتني مريييييييييم مريييييييييم واخذ يبكي “و”جع الفر”اق أصعب و”جع ممكن اي انسان يتعرض ليه بجد😞😞”
نرمين :لؤي انا جايه علشان اساعدك
لؤي بحزن :تساعدني على ايه، السبب اللي كان مخليني مبسوط دلوقتي راح روحي ساعدي اي حد تاني يا نرمين
نرمين :تفتكر مريم مبسوطه دلوقتي وهي شيفاك كدا بتتع”ذب
لؤي بحزن:لا
نرمين:ممكن تسبني اساعدك ارجوك
لؤي :هتساعدني الزاي
نرمين :سيبها عليا يا برنس انت بقى
لؤي بحزن:متتامليش على الفاضي يا نرمين اللي اتك”سر مش ممكن يرجع يتصلح تاني وانا حياتي اتكس*رت برحيل محبوبتي
نرمين بمرح:بلاش جو الشعر ده لانه مش لايق عليك خالص صدقني ويلا بقى لان في 🐕 هنا بيحب يجري ورايا وانا رجلي شيلاني بالعافيه يلا
لؤي بضحك:انتي مجنو”نه واللهي حد قالك كدا
نرمين:لا بصراحة كلهم بيقولوا يا ام المجا”نين
لؤي بضحك:لا ظل”موكي بصراحة
نرمين :شفت اديك قلت ظل”موني، ظل”موني الناس ظل”موني ااه، العب الو”حش صحي استأذن انا بقى وانت كمان يلا بدل مانتحط عشى ليه النهارده يلا
لؤي ونظر الي قبر مريم:مش هنساكي ابدا يلا ملاكي وذهب مع نرمين، وأثناء ذهابهم كان هناك من ينظر لهم ويبتسم وما كانت الا مريم

 

 

***************************
جني :منكم لله هتمو”تني بسبب خطتكم دي
فؤاد :والنبي يا جني هي دي الطريقة الوحيدة علشان اصالح بيها اختك
جني :تروح تتجوزها انت هتجنيني ولا ايه
جاسر بضحك:هدى على أعصابك يا اختانا الحجة
جني بنرفزه:جاسر مش وقت هزار والله
جاسر :ممكن افهم انتي خا”يفة ليه
جني :لا ابدا عادي انا هروح لبابا واقله بابا حبيب قلبي انا عايزه اقلك حاجة اختي بتحب واحد اسمه فؤاد الأسيوطي وهو عايز يتقدم ليها ويتجوزها على طول وعايز يعمل ليها مفاجأة انه اتجوزها وافق بقى والنبي بلاش تقف قدام قصة حبهم والنبي ويلا وافق علشان اتجوز انا كمان، دانا لو عايزه مو”تى مش هعمل كدا
جاسر بضحك :مش قادر بجد خلاص همو”ت من كتر الضحك
فؤاد بضحك :مين سمعك انا خلاص مش قادر اتحكم في نفسي
جني بغضب :بطلوا ضحك
جاسر وهو بيمسح دموعه من كتر الضحك
جاسر :خلاص مش هضحك تاني بس والنبي ساعدنا
جني :دا آخر كلام عندي انا مش هعمل كدا
****************
والد جني :في ايه يا جني عايزاني ليه
جني بتوتر :هاااا ولا حاجة اخبار صحتك ايه يا بابا
مهاب :دي المرة الالف اللي تسالي فيها عن صحتي جني في ايه
جني بتوتر :هاا بص يا باشا انا هقلك واللي يحصل يحصل
مهاب بقلق :في ايه يا جني قل”قتيني
جني :لا والله انا اللي قل’قانه
مهاب :في ايه يا جني
جني :اممممم بص
_انا هقلك يا عمي
جني بصدمة:جاسر فؤاد
مهاب :قولي انت يا جاسر
جاسر :انا طالب ايد بنتك جني ليا وايد بنتك علا لاخويا فؤاد

 

 

 

مهاب بصدمة:ايه
جاسر :انا هفهمك كل حاجة، واخذ جاسر يقص عليه كل شي
جاسر :هااا قلت ايه
مهاب :انت شخص محترم يا جاسر واكيد فؤاد برده هيكون محترم انا موافق
جني :بالسهوله دي امال فين انا معنديش بنات للجواز وانا لازم اختبرك الأول بع”تنا كدا يا هوبا
مهاب بضحك :على اساس لو انا قلت كدا انتي هتسكتي يا بنتي انتي مكشوفه والله
جني وقد احمر وجهها من شدت الخجل
جني :انا داخلة الأوضة، وقبل دخولها لغرفتها وجدت علا داخله من باب الشقة
جني بصدمة:يا لهوي يا لهوي 😱😱علا جات ،دي لو شافت فؤاد جوه هو وجاسر احتمال تحصل مجز”رة والجوازه هتبو”ظ لا جني انتي لازم تتدخلي دا مستقبلك وذهبت جني الي علا
جني بصوت عالي :علااااااااااااا
فؤاد بصدمة😱😱 :علا علا جات اعمل ايه استخبي فين جاسر خبيني والنبي اروح فين اروح فين
جاسر😂😂:راجل والله
مهاب 😂😂:انا كدا مطمن على علا بنتي
فؤاد بغيظ :انتي لسه هتضحكوا اخلصوا خبوني بسرعة
مهاب بضحك:خش ورا الستاير دي يلا
فؤاد :بحبك يا هوبا واللهي، وذهب فؤاد علشان يستخبي
**************************
محمد :الخطة هتتنفذ امتى يا مايا
مايا :بعد شهر يا محمد بعد شهر
محمد :وليه منفذهاش دلوقتي
مايا :رعد مش شخص غ”بي لو نفذنها دلوقتي اكيد هيكتشف ان دي خطه احنا لازم نحبك الموضوع علشان الخطة تنجح
محمد :يعجبني ذكائك ده
مايا :شكرا شكرا
************************

 

 

 

عند رعد ونور
رعد بحب :نور انتي ندما”نه انك معايا
نور :لا يا رعد بس ليه السؤال ده
رعد :نور انا خا”يف اني مقدرش احميكي زي ماقدرتش احمي ملك
نور :رعد احنا قبل ما نتولد كان قدرنا اتكتب وخلاص فكل واحد اللي مكتوب ليه هيحصل لو مكتوب ليا اني اكمل حياتي معاكي فدا شي هيخليني طايرة في السما ولو مكتوب بينا اننا نفت”رق فدا شي مكتوب لينا برده، بس عارف انا بقى عايزه اعيش كل ثانيه وكل دقيقه معاك ومع أولادنا أسر وزينب
رعد بخبث :ايه رايك نجيب ليهم خوات
نور واحمر وجهها من شده الخجل
نور:بطل يا رعد تحر*جني كدا
رعد :بمو*ت انا في الطماطم دي وأشار لخديها الحمران مش شدة الخجل
نور بغضب :رعد يلا ننزل
رعد بغيره:خدي هنا
نور باستغراب :في ايه
رعد بغضب :انتي هتنزلي كدا
نور:ليه مالوا شكلي لبسي واسع ومحتشم
رعد :وخدودك دي
نور بضحك :هههه يلا يا رعد
رعد :هو بعد الضحكة دي في رعد تاني خدي هنا
نور بضحك:تؤ تؤ تؤ يلا
رعد :ماشي يا نور يلا ننزل بس حسابك معايا تقل اوي وانا لازم اخد حقي
نور بضحك :بعدين بعدين يلا، ونزل رعد ونور للاسفل
رعد :سلام عليكم
ألفت والعيلة كلها :وعليكم السلام
رعد :امال جاسر وفؤاد ولؤي فين، ليدخل لؤي من القصر
لؤي :مين سأل عليا
رعد :انا امال باقي الشباب فين
_شباب هو بقى فيها شباب قول بو*اقي الشباب فين
رعد بضحك :مالك يا فؤاد ايه اللي حصل لضهرك وليه ماشي كدا
فؤاد بألم :نصيبي يا خويا اعمل ايه نصيبي
رعد بضحك:طب قولي انت يا جاسر
جاسر بضحك :هقلك
فلاش باك
فؤاد :بحبك يا هوبا واللهي

 

 

 

دخلت علا على جاسر ومهاب وكان فؤاد مستخبي
علا باستغراب :جاسر انت بتعمل ايه هنا
جاسر :هاا ولا حاجة كنت جاي اطمن على هوبا
علا :امال الجو كا”تمة كدا ليه مفتحتوش الستاير ليه دا حتى الجو حلو برا
جاسر بصدمة😱:احيه رحت فيها يا فؤاد
مهاب بسرعة :لا يا علا بلاش تفتحي الستاير الجو حلو مش كا”تمة ولا حاجة اتلاقيه بس علشان انتي لسه جايه من برا
علا :لا يا هوبا الجو كا”تمة وانا هفتح الستاير يعني هتفحها
فؤاد😱😱:رحت فيها يا فؤاد رحت فيها منك لله يا جاسر ال🐕🐕، اعمل ايه انا دلوقتي اعمل ايه
وذهب علا لفتح الستاير
علا بصدمة :ايه ده
جاسر 😱😱:رحنا فيها
مهاب 😱:كان طيب والله
علا :الشبابيك عليها تراب كدا ليه
جاسر 😳:تراب
مهاب 😯:الحمد لله بس فؤاد راح فين
علا :انا راحة انادي لسعاد تجي تنضف التراب ده
مهاب :ماشي، وذهبت علا
جاسر راح ناحية الشباك لقى فؤاد نا”طط و وا”قع على الأرض
جاسر بصدمة: فؤاد، ونزل ليه
جاسر :فؤاد انت كويس
فؤاد بألم :كويس ايه بس دا انا العضم بتاعي ادغ”دغ واتك”سر ومبقاش اسمه عضم اساسا، انا كان مالي بالحب والجواز ده انا مش بتاع جواز ولا بتاع حب
جاسر 😂:خلاص يا عم روميو جات سليمه بس المرة الجايه هتكون ما*ذيه
فؤاد :المرة الجايه دي تكون انت بدالي يا عم الحج انت قال مرة جايه تقريبا كدا انا جالي ش”لل تقريبا، جاسر شيلني
جاسر 😂😂:نعم
فؤاد بضحك رغم المه:شيلني
جاسر بضحك :تعاله يا فؤاد امشي بدل ما اجبلك علا هي اللي تجريك
فؤاد :لا وعلى ايه انا امشي بكرامتي احسن يلا
عوده للحاضر
رعد بضحك شديد :صعبان عليا يا فؤاد
فؤاد بغيظ :عجبك كدا اديك سيحتلي قدام الكل عجبك كدا
جاسر بضحك :مانت اللي عملت فيها روميو
نور بضحك :الف مبروك يا فؤاد علا بجد بنت طيبة وتستاهل كل خير، بس كان ممكن تجي وتسألني الزاي تصالحها بدل المر*مطة اللي جاتلك دي
فؤاد :اعمل ايه رعد مانع اي حد يجي ناحية الأوضة قوليلي اعمل
رعد بغيرة :تعاله اقلك تعمل ايه
فؤاد :لاااا انا اللي حصالي مكفيني وزيادة والله واخذ الجميع يضحك وعدي اليوم ده بسلام وباحداثه وبكل مشاكله
———————–

 

 

في صباح يوم جديد مليان بالأحداث
عند علا
علا :صباح الخير
مهاب :صباح النور
جني والكل : صباح النور
مهاب :علا في عريس متقدملك وانا بصراحة وافقت عليه
علا بصدمة :ايه
مهاب :اي في ايه
علا بحزن :ولا حاجة بس كان لازم تسألني عن رايئ الأول
مهاب :العريس كويس ومحترم وهيصونك جهزي نفسك النهارده كتب كتابك عليه
علا بدموع:بس يا بابا
مهاب بجمود :مبسش وكمان جني هتتجوز معاكي من اخو العريس
جني وتمثل الصدمة :ايه
مهاب :زي ما سمعتوا وجهزوا نفسكوا، علا سبتهم ودخلت اوضيتها وأخذت تبكي
علا :معقول خلاص مش هكون ليك ولا هتكون ليا، صح انا قلت ان كل شي انتي بينا بس انا قلتها في فترة عصبية خلاص يا فؤاد كل شي انتهى
جني :علا انا عايزه اقلك على حاجة
علا بدموع :حاجة ايه
جني :انا عارفة العريس مين
علا :مين العريس ده
جني :أسر
علا بصدمة :ايه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى