Uncategorized

رواية بنت الجيران الفصل السابع 7 بقلم ايما محمد

 رواية بنت الجيران الفصل السابع 7 بقلم ايما محمد

رواية بنت الجيران الفصل السابع 7 بقلم ايما محمد

رواية بنت الجيران الفصل السابع 7 بقلم ايما محمد

في عيادة اسلام
قعد اسلام علي مكتبه وقدامه نورسين اللي بقالها اكتر من نص ساعة بتحاول تتشجع وتكلمه عشان تساله عن جميلة اللي سابها امبارح في الكافيه ومشي بعد ما ضرب واحد وبهدله عشانها واخيرا..
نورسين: هي مين البنت اللي كانت معاك امبارح دي؟
اسلام بيحاول يفتكر ومش متخيل انها بتتكلم عن جميلة اصلا وبعد شوية تفكير 
اسلام: بنت مين يا نورسين؟
نورسين بضيق: البنت اللي سيبتني في الكافيه امبارح عشانها يا اسلام
اسلام: ااه تقصدي جميلة.. مالها؟
نورسين: ودي مين دي اصلا عشان تعمل معاها كدا؟
اسلام: خطيبتي
قالها ببساطة وكانه بيقولها حاجة عادية وهي تنحت ومعرفتش ترد بايه ، دموعها لمعت في عينيها وبدات تحاول تسيطر عليها
نورسين: انت بتهزر معايا مش اكتر صح؟
اسلام: لا مش بهزر.. دي بجد خطيبتي
نورسين: ودا من امتي؟ وليه مش في ايدك دبلة؟
اسلام: اصل الموضوع من قريب مش من زمان يعني 
نورسين: طيب.. انا ماشية سلام
سابته ومشت بسرعة قبل ما يتكلم وهو فضل قاعد بيحاول يفهم مالها.. معقول تكون بجد زعلت لانه قالها انه مخطوب؟.. اه هو عارف انها بتحبه بس هو فكر ان الموضوع مجرد اعجاب وهيروح مع الوقت ، شال الموضوع خالص من دماغه ورجع يركز في شغله من تاني
********
في كافيه كلية جميلة
اخيرا اتجمعت الشلة من تاني بعد اكتر من يومين محدش شاف فيهم سمر او فريدة اللي اتشغلت بخطيبها الجديد
جميلة بغيظ لفريدة: بقي يا خاينة يا جزمة تعملي خطوبتك ومتعزيميناش.. طب نيجي نهيصلك حتي
هدي: لاااا ازاي؟ الافندية نستنا ولا كاننا صحابها
فريدة: يالااااهوي عليكم انتو الاتنين.. انتو مجانين؟ الموضوع للمرة المليون كان صغير جدا وجه بسرعة دانا العروسة اتفاجات اصلا بيه جاي بالشبكة وباهله وبيقولي خلاص خطوبة تقولولي مقولتلناش ليه؟ انتو هبل؟
سمر: خلاص يا فريدة اهدي
هدي: عيال خاينة.. وسيادتك يا اخت بقالك يومين بتبرطعي مع خطيبك فين؟
سمر بقرف: يخربيت الفاظك.. ايه بتبرطعي دي؟
جميلة: نسيب المهم ونمسك فس تبرطعي
سمر: انتو مالكم اصلا؟ خطيبي بيفسحني مالكم انتو؟
محدش رد وفجاة..
جميلة: كل الدنيا هنا بتقول..
هدي: اني بخوف زي الغول
جميلة: يالا حارب التسوس حااارب التسوس
هدي: المخوفاتي بيباان من سناانه
سمر: يالاااهوي كوكي كيدز فتحت
فريدة: مش هنخلص السنادي
*******
عدي اسبوع علي جميلة ماشفتش فيه اسلام من بعد ما جالها هو ومامته ولبسوا الدبل في حفلة صغيرة عزم هو فيها صحابها نفخت وهي بتفتكر تهديده والنبرة اللي استخدمها في تخويفها لما كانت هترفض وضحكت بغباء علي غبائها واستسلامها له ، نفخت وهي بتفكر في الاسبوع اللي مشافتهوش فيه واللي كان كفيل يخليها بتفكر في انه متردد او انه رجع في كلامه ، بصت للوحة اللي قدامها وبصت لنص الوش اللي رسماه وابتسمت وهي بتفتكر ملامح اسلام وبترسمها عدت نص ساعة كانت خلصت باقي ملامحه بصت للوحة بحب وحطت امضتها وغطتها وحطتها جنب كام لوحة تانية متغطيين
جميلة: يخربيتك وانت واحشني كدا.. واحد رخم وغلس بس عشل وقمر وبموت فيه.. اوووف بقي
نطت من مكانها فجاة لما لقت الباب خبط طلعت بسرعة تشوف مين ، فتحت الباب وتنحت لما لقت اسلام واقف وجنبه مامته وصحباتها معاهم وفي شيخ واقف معاهم بدفتر.. هي تقريبا بدات تستوعب اللي بيحصل بس لا.. مش هتقبل لا.. صحباتها شدوها لاوضتها بسرعة وبداوا يجهزوها لبسوها فستان ابيض بسيط وحطولها ميك اب خفيف ودا كان كفيل يخليها ملكة جمال بمعنب الكلمة ، خلصوا وشدوها لبرة واتفاجات بوالدتها قاعدة معاهم وبتضحك بعياط
سميرة: بسم الله ما شاء الله.. قمرر
جميلة بتبصلهم: انتو بتهزروا صح؟ مش اللي في دماغي صح؟
اسلام: لا هو بالظبط اللي في دماغك
جميلة: احيييه
عااااااااا
فاقت جميلة من حلمها الغريب علي…
يتبع……
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى