Uncategorized

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السادسة 6 بقلم أسماء عبدالعظيم

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السادسة 6 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السادسة 6 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السادسة 6 بقلم أسماء عبدالعظيم 

الصبح عند اسماء 

_امها دخلت تصحيهاا… انتي يا زفته 

_بنعاس… ييووه نعم في ايه تاني 

_يلا قومي عشان الشغل 

_يا ماما سبيني انام شويه 

_اخلصي ابوكيي عيزك قبل ما تنزلي

_بقلق.. في حاجه 

_خير خير يلا بسرعه 

_حاضر جايه اهوو 

_وقامت لبست وراحت لابوهاا 

_صباح الخير يا حج

_صباح النور يا بنتي 

_ماما قلتلي انك عوزني

_الصراحه اه.. اسماء يا بنتي احمد عايز يعمل الفرح الشهر الجي ايه رأيك 

_…. 

_مش سامع ردك يعني 

_اصل يابابا حضرتك يعني 

_حضرتي ايه بقاا 

_يعني حوار الجهاز وانا لسه مكملتش حجتي وكده حضرتك فاهم 

_متقلقيش احمد مجهز كل حاجه وقال مش عايز غيرك بس 

_طب حضرتك شايف ايه 

_بحيره.. والله يابنتي ما انا عارف بس انا بقول خير البر عاجله بس الرأي رأيك انتي الي هتتجوزي مش انا 

_طب حضرتك ممكن ارد عليكي بعد ما ارجع من الشغل 

_براحتك طبعاا يا بنتي 

_ماشي… يلا سلام 

_سلام 

نزلت وراحت الشركه 

_صباح الخير يا استاذ زياد

_صباح الخير يا اسماء عامله ايه 

_بخير و الحمدلله 

_بجديه.. هاا عندنا ايه انهارده 

_ميتينج الساعه 3 و معاد مع الاستاذه جهاد معرفش مين دي اصلا 

_بضحك…دي صاحبه شركه بنتعامل معاه متقلقيش هتاخدي علي الوضع 

_اوماال 

_طبعاا… اما توصل دخليهالي علي طول 

_وانا هعرفهاا ازاي 

_هتلقيهاا وحده حلو كده 

_تصدق عرفتهاا….تؤمر بحاجه تانيه 

_اه قولي لمحمود.. يعملي كوبايه قهوه 

_حاضر 

وراحت لمحمود عشان تقوله وسابته وراحت المكتب قاعده حاطه ايديهاا علي خدهاا عماله تفكر تفكر هل الخطوه الي هتخدهاا دي صح ولا غلط هل هتعرف تعيش معاه ولا هتتقبل اصلا العيشه معاه ولا ده مجرد اعجاب في فتره الخطوبه وخلاص 

_يووخ دماغي هينفجر مش عارفه حاجه.. اه انا هروح اخد اذن واروح لااحمد 

_احم احم

_في حاجه يا اسماء 

_بتوتر.. هو يعني ممكن يعني ولا لا ولا اقولك خلاص 

_عايزه تمشي مش كده 

_بزهول.. حضرتك عرفت ازاي 

_انا مش اول سنه لياا هناا واعرف الواحد من تفاصيل وشه وانتي باين عليكي الحيره وانك تعبانه 

_اه والله انت عندك حق.. عضت الكلب اثرت علي نفوخي والله 

_بضحك.. يخربيتك ولسه مكملش قطعته.. 

_حرام عليك… هتخرببيتي لي ده لسه متبناش حتي 

_امشي يا اسماء امشي يلا مش عايز اشوف وشك 

_بصدمه… انت مصدقت ولا ايه يعني

_لا خدي بقيت اليوم اجازه مع انه لسه تاني يوم ليكيي 

_ربنا يخليك ويعمر بيتك يا رب سلام 

وجريت لمت حاجاتهاا وركبت تاكسي عشان تروح عند احمد 

في مكتب احمد قاعد وقدامه ست شيك كده متريشه لبسه فستان قصير بيبين اكتر ما بيستر وعامله زي البليتشوو

_الي حضرتك بتطلبي ده صعب جدا 

_بشموخ.. ولا صعب ولا حاجه يا حضرت الظابط انا كل الي طلباه تجبلي ريم وبس 

_طب حضرتك اجبها منين مش فاهم 

_من تحت الارض اتصرف

_وابوهاا يعني مش هو من كبرات البلد ما يتصرف ويشوف بنته راحت فين 

_بصدمه.. انت عيزنيي اقوله ان بنتك هربت يا عثمان بيه وفضحت تكون بجلجل يعني ولا ايه اووف 

_قطعه صوت الباب.. ادخل

_خطيبه حضرتك بره يا فندم 

_خليهاا تستن… 

_مين دي الي تستناا يا امور انت … وكملت بسخريه…الله  الله وكمان نسوان في المكتب يا احمد والله وطلعت خسيس وخاين كلكوا مصطفي ابو تورته 

_شوف خطيبتك يا استاذ احمد و علي معادناا و االي اتفقنا عليه يتنفذ

_وانتي مين بقاا عشان تتفقي معاه  بقاا كده وانا واقفه 

_متجاهله كلام الي واقفه بتولع دي…بباااي 

_بغضب وغيره… احمد قولي مين بنت الورمه دي جوبنييي حالااااا يلاا ولو مقولتش انا هرتكب فيك جنايه دلوقتي 

_بيحاول يكتم الضحكه.. دي دي 

_بغيره.. احمد متضحكش علياا قولي مين دي وانا مش هقتلك هحن عليك وهتجوزك بس

_بخبث وقرب منهاا وهمس.. بجد هتتجوزيني طيب يلاا 

_حست بقربه ان قلبهاا هينفجر ووشهاا احمر .. ايه الحر ده ابعد يا احمد مش هتجوزك خلاص 

_ولا مبعتش 

_بتوتر…. هلم عليك امه لا اله الا الله 

_شرنيه وتعمليهاا والله 

_بفخر… عرفه 

_بجديه.. نتكلم جد شويه بقاا اسماء انتي بتحبيني وموافقه نتجوز ولا لا 

_…. 

_السكوت علامة الرضاا نكلم عمي بقاا

_استناا 

_ايه

_مش عارفه 

_طب يلا نفكر بصوت عالي… انتي عايزه ولا لا 

_اه….لا مش عارفه

_يارب صبرني عليكي س سؤال انتي بتحبيني 

_بتوهان.. مش عارفه يا احمد انا عايزاك وولا لا بس بحب اشوفك وبحب اتكلم معاك كتير اوي ومش عيزاك تبعد عني مهما حصل لو انا كنت عيزاك يبقي موافقه

_بصلهاا بحب.. تعرفي اني كمان بحس بنفس الاحسيس دي 

_بجد

_اه.. بجد والله ببقي عايز اشوفك ومشبعش منك ببقاا عايز ارن عليكي ومش برضي عشان معطلكيش ببقي عايز انط واجيلك اقعد اليوم كله عندك

_… 

_ساكته ليه 

_احمد انا ماشيه.. هات ابوك وتعالا انهارده 

_مشيت وبينادي عليهاا… اسماء طب موافقه ولا ايه 

_ابتسمت.. خير يا احمد هنحدد معاد الفرح 

_احمد بفرحه…. يااافرج الله 

مشيت وقلبهاا بيدق بعنف وفرحانه.. روحت البيت 

_السلام عليكم 

_بستغراب.. ايه الي جابك بدري كده يا بنتي من الشغل 

_كان لازم اجي احمد جي انهارده.. لازم ننضف البيت ده ونجيب النيش ده هناا ونغير شكل الانتريه 

_قربت عليهاا وحطت ايدهاا علي رسهاا.. اسماء انتي بخير يا بنتي انتي تعبانه قوليلي حاسه بأيه طيب عندك كروناا نعزلك طيب ولا ايه الي حصل 

_ضحكت.. انا فرحانه اوي متتخيليش قد ايه.. يلا يلا ورناا حجات كتير وكمان عايزه اعملهم الاكل وحلوياات

وجريت غيرت و طلعت مسكت البيت كله تنضيف هي وامهاا وحضرت الاكل وعملت لهم بسبوسه 

في مكان ما

_الحاجات يا بوص 

_اخد كام منك يلاا 

_اخد 50 باكو يا معلم 

_لي هو انا رايح المالديف ده انا راجع مصر 

_صحيح يا بوص انت راجع مصر لي

_رايح اصفي حساب قديم جدا.. والله لندمك يا ابن فوزيه الي ماتت بحسرتها عليك انت والسنيوره بتاعتك 

عند اسماء 

_خلاص كل حاجه جاهزه ادخل انا اغير بقا 

دخلت الاوضه قلبت الدولاب وامهاا دخلت الاوضه 

_ياخرابي مش احنا لسه موضبين كل ده 

_بضيق..مش عارفه البس اي خالص اوووف معنديش لبس خالص 

_كل اللبس ده ومش لاقياا لبس 

_تفتكري اللبس الدريس البينك ولا الابيض ولا اللبسي الاحمر ولا ولا الجيبه و البلوزه دي 

_البسي الاسود 

_انا ازاي مكنتش واخده بالي منه… شكرا يا ست الكل 

جريت لبست الدريس الاسود وعليه طرحه بيضاا وحقيقي كانت في ابهي صورهاا ومسكت الايفون واتصورت كتير اوي وعملت حركات هبله كده زي الي بنعملهاا.. ودخلت امهاا 

_يلا يا بنتي الناس بره 

_حاضر ثواني صوره واحده بس تعالي نتصور 

_انتي عيزاني اعمل الهبل الي انتي بتعمليهاا في الصور دي 

_اه تعالي بس

واتصورت هي وامهاا كذا صوره وفي الاخر طلعت معاهاا

_السلام عليكم

_ابتسم..وعليكم السلام يا بنتي عامله ايه

_الحمد لله بخير يا عمو وانت اخبار صحتك ايه 

_انا بخير الحمدلله

_ابتسمت بحب..اذيك يا احمد 

_احمد من اول ما دخلت مش واخد باله من اي حاجه غيرهاا…هه ايه الاقمر ده 

_امهاا بضحك..نحن هناا يا عم 

_بأحراج..احم الحمد لله 

_يلا يا جماعه الاكل جاهز 

وراحوا كلهم ياكوا ورجعو قعدوا 

_تسلم ايدك يا ست الكل الاكل تحفه 

_بس مش انا الي عملته..دي اسماء 

_بصدمه..بجد انتي الي عملتي

_بفخر..طبعاا ولسه الحلو جي 

_طب والله كويس هتجوز شيف 

_مش حرماك من حاجه اهوو

_بتوتر..احم عمي عملت ايه في الموضوع الي كلمتك فيه 

_والله يا ابني محتار شهر قليل اوي

_بس انا مش عيزه بعد شهر 

_امال بعد قد ايه 

_  الاسبوع الجي

_بصدمه…نعم لا ازاي 

_اتجاهل كلمهاا..ايه رأيك يا عمي 

_والله يا ابني الرأي رأيهاا هي 

_بصتله بصت نصر…وانا مش موافقه 

_بضيق.. لي بقاا

_عشان انت قولت كمان شهر عشان اللحق اوضب حاجتي واسبوع مش هلحق اجيب شراب حتي 

_بضيق.. طب نخليهاا بعد شهرر 

_ابتسمت.. 

_هاا رأيك ايه 

_الي بابا يشوفوو

_هو انتي خليتي فيها بابا بقاا.. نقره الفاتحه بقاا 

قروا كلهم الفاتحه وقعدوا 

_يلاا نتصور 

_ابتسم احمد … يلا 

واخد منهاا الايفون واتصور كذا صوره مع العائله 

_استنو بقاا اجبلكو الحلو 

_هو بقاا في بطن للحلو تاني بقاا الله 

_والله ما يحصل ده انا عملاه مخصوص 

_اتفضل يا عمي دوق وقول رأيك 

_وانا مليش ولا عمك بس 

_طبعاا يابااشااا ده انت الاهم

_تسلم ايدك والله البسبوسه تحفه

_ربنا يخليك يا عموو. 

_احمد..عندك حق دي احلاا من بتاعت المحلات 

_احمد هي العلبه دي فيهاا ايه

_ابتسم…افتحيهاا 

_فتحتهاا واتصدمت…الله شكولاتاا وبعدهاا بصتله بحزن..كده هتبوظلي الديت 

_نعم وكل ده مكنتش دايت ده انتي كنتي لسه واحله طبق محشي وكمان البسبوسه 

_كانت فاتحت علبه الشكولاتاا وبتاكل فيهاا..حرام عليك يا احمد سديت نفسي وقامت راحت البلكونه 

_روح وراهاا يا ابني زي ما زعلتهاا تصلحهاا 

_بص لابوهاا..روح يا احمد ربناا يهديكوا

_الجميل واقف لوحده لي 

_….

_…

_هو الاقلب الي بيجرحناا في حاجه اكيد جرحاه ولا هو تربيه وطيه 

_لا هو تربيه وطيه..بس بتسألي لي

_عشان انت واطي

_امم يعني انا جرحتك 

_اه..شويه كده تعد علياا الاكل 

_اكيد لا طبعاا..احنا بناكل عشان نعيش مش نعيش عشان ناكل

_الاكل ده متعه مش اي حد بيحس بيهاا..اسكت بقاا انت جوعتني 

_بزهول…يا بنتي احنا لسه وكلين 

_لا انا جوعت

_تعالي كوليني يا اسماء

_لا مليش في الحلويات 

_بضحك…وربناا هتموتيني في يوم

_هش هش.بعد الشر عليك

_ابتسم..بتخافي علياا 

_اكيد طبعاا..وكملت بتوتر..يلاا نطلع 

_يلاا

_الحمد لله صلحتهاا 

_بصراحه ربنا يهديكوا..وكمل بضحك..ربنا يعينك يا ابني علي ما بلاك 

_بزهول…بابا

_احمد بيكتم الضحك…عمي خلاص دي خطيبتي

_ودي بنتي 

_ابو احمد قام.. نستأذن احناا بقااا

_ما لسه بادري 

_بادري من عمرك هنروح بقاا عشان الشغل الصبح 

_في رعايه الله 

_ابتسمت.. مع السلامه طمني اما تروح 

_ابتسم بحب.. مااشي..لا اله الاالله

ومشي وهي دخلت وابوهاا دخلهاا

_اسماء 

_نعم يابابا

_انتي مبسوطه يا بنتي

_ابتسمت.. الحمد لله يابابا 

_يعني راضيه عن القرار 

_صليت استخاره امبارح.. وحسيت اني مبسوطه ومرتاحه 

_ابتسم… ربنا يكتبلك الي في الخير يا بنتي 

_قامت وحضنته… ربناا يخليك ليااا وميحرمنيش منگ ابداا 

_ويباركلي فيكي ياحبيبتي

وسبهاا وطلع وبعدهاا تلفونهاا رن 

_ابتسمت.. هلا والله 

_هلا هلاا بيكي

_ضحكت وكملت… كيف الحال يا شيخ

_الحمد لله والله 

_عامله ايه

_ابتسمت.. الحمدلله وانت 

_بخير مدام شوفتك انهارده.. بس ايه يابت يا اسماء الحلاوه دي 

_بفخر… اقل حاجه عندي والله 

_ابتسم بحب… ياريت تفضلي كده علي طول 

_اومال طبعاا طبعااا 

_حبيبي 

_نعم 

_هبعتلك صوره هتعجبك اوي اقفل وشفهاا 

_خلصانه 

وقفل وفتح الوتس 

_ينهارك اسود

_ايه رأيك 

_قمر والله 

_ده منظر واتريكي مكنتيش بتاكلي يومهاا

_انت خت بالك 

_جداا

_يلاا جود باي

_على فين العزم 

_هنام يا خفيف 

_لي يا غيبوبه

_عندي شغل 

_خلي بالك مفيش شغل بعد الجواز 

_ربناا يسهل 

_تصبح على خير 

_وانتي من اهلي 

ابتسمت وقفلت التلفون وجت تنام حست بحاجه وحشه هتحصل مش عارفه ايه هي قامت اتوضت وصلت و دعت ربناا ان كل حاجه تكون بخير.. كانت نايمه وصحيت عرقانه ومش قادره تاخد نفسهاا وصرختت بدمووع  

_احممممممددد 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى