Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم إيمان شلبي

 عشق من الماضي الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم إيمان شلبي 

عندما قرأ مراد الرساله خرج من الفيله مسرعا 

مراد لأحد الحراس:تقلبولي الدنيا علي محمود العشري عايزه لو تحت الارض 

الحاررس:تحت امرك يافندم 

اغلق مراد الخط وجلس في اقرب مكان فالمصائب تأتي مره واحده(اقولك حاجه تستاهل يامراد????)

في هذا الوقت كان يحتاج ليليان وبشده لن يفكر كثير ذهب الي الفيله وعلم ان والدته اغشي عليها وبعدما افاقت ذهبت في النوم وتدهورت حاله اسماعيل 

مراد ل ليليان: ليليان انا تعبان اوي 

ليليان بحزن:متقلقش يامراد ملك هترجع صدقني هترجع 

مراد ببكاء ولأول مره:انا اسف 

ليليان:علي اي 

مراد:عشان عذبتك معايا اوي بس انا عرفت الحقيقه بس بعد فوات الاوان بعد ما كرهتيني انا هحكيلك ولو عايزه تتطلقي هطلقك  وهحميكي متخافيش محمود مش هيوصلك انتي بنت خالتي 

ليليان:احكي يامراد 

مراد:هحكيلك 

فلاااش بااااك 

يوم الزفاف كان مراد يرتدي البدله وكان في غايه الوسامه وبجانبه فارس وبعض من اصدقائه فرحين بمراد 

احد اصدقائه:وافرحي ياعروسه انا العريس ياعروسه ياعروسه اناالعريس 

مراد بفرحه:هههههه عقبالك يادرش 

مصطفي:ما تجوزني اختك والنبي 

فارس بغيره حاول اخفائها:طب يالا عشان العروسه جاهزه من ساعه 

مراد:طب انزلوا وانا جاي وراكوا 

نزل اصدقائه وكاد مراد ان ينزل ليجد رساله مبعوثه من رقم غريب ليفتحها ويجدها فيديو فتح الفيديو وكانت الصدمه بالنسبه له حيث كانت ليليان تتحدث مع احد الاشخاص 

الشخص :انتي صحيح بتحبي مراد 

ليليان:يابني مراد مين ده اللي هحبه انا هتجوزه عشان فلوسه بس وبعدين هتطلق منه 

الشخص:طب وانا

ليليان بدلع:انت اللي في القلب يابيبي 

اقترب منها الشخص ليتم غلق الفيديو 

توقفت الدنيا عند مراد صدمه صدمه لم تكن في الحسبان صدمه حاول استعابها بصعوبه كرر الفيديو ومره واتنين والف لعله حلم ولكنه لم يكن الا حقيقه بعدها ارسل لها الرساله وتم انهاء الزفاف وقاطعت والده ليليان شقيقتها صفاء وسافروا بعيدا عنهم خوفا من الفضايح ولكن مراد صمم ان لا يسافر وتابع اعماله 

بااااك 

مراد:ساعتها الدنيا اسودت في وشي مقدرتش افكر محستش بنفسي غير وانا ببعت الرساله ليكي ونهيت الفرح انا لحد النهارده كنت مش طايقك ياليليان احساس الخيانه صعب بس رغم كل ده كنت متابعك في كل حاجه فارس كان بينقلي كل اخبارك ولما عرفت انك هتتجوزي اتجننت واتفقت مع فارس يهربك وفهمت جدك كل حاجه واتفقت معاه اني اتجوزك كان كل همي انتقم منك علي اللي عملتيه بس ندمت لما عرفت وانا راجع دلوقتي انه مكانش الا تمثيل 

ليليان بجمود:طلقني 

مراد بأسف:ليليان ان 

ليليان وهي تقاطعه:طلقني 

مراد:انتي طالق ياليليان 

ليليان:للاسف مش هقدر امشي واسيب خالتو وجدو في الظروف ديه انا مش همشي بس من هنا ورايح لسانك ميخاطبش لساني انت فاهم يامراد ثم غادرت مسرعه نحو غرفتها والدموع تنهمر من عيونها 

وتذكرت عندما كانت عند عمها محمود 

محمود:لي لي حبيبه عمو انتي مش كنتي نفسك تمثلي 

ليليان بحماس:ااه جدا 

محمود:طب في واحد صاحبي كان عايز بطله لفيلم هو بيعمله وانا قولتله انك ممثله هايله 

ليليان بفرحه:بجد بجد الله بقي انا هبقي ممثله طب امتي وفين 

محمود بخبث:لو تحبي ناو يالا بينا 

ذهبت ليليان مع عمها وقابلت صديقه 

فؤاد:طب انا دلوقتي هنعمل المشهد والصدفه ان اسم البطله ليليان والبطل مراد 

ليليان:ههههه طب ديه حاجه حلوه يالا 

ليبدأ المشهد الذي كان بدايه الجحيم ل ليليان 

………………………………………………………………

   بالنسبه للناس اللي قالتلي مراد حكم من غير ما يتأكد والمفروض يبقي واثق فيها اكتر من كده طبعا معاكوا بس مراد شاف الفيديو بعينه 

وممكن يكون متفبرك وللاسف ان مراد اتسرع طبعا في الحكم قبل ما يتأكد بس هو بعد الفرح بيومين راح لحد متخصص في المواضيع ديه وقاله ان الفيديو مش متفبرك عشان كده هو فضل ينتقم منها ولما عرف الحقيقه وهو رايح الفيله حد بعتله ماسدج وهو شمتان وهو ندم بس ليليان طلبت الطلاق 

…………………………………………………………………..

في الصباح وخاصه في امريكا كانت تجلس ملك وريم في مكان مظلم 

ملك:ياارب انا خايفه اوي 

ريم:عشان انا قولتلك ياملك قولتلك انا مش متطمنه 

ملك ببكاء:انا اسفه ياريم مسمعتش كلامك 

ريم وهي تحتضنها:هشش اهدي ده قضاء ربنا 

فتح باب الغرفه الذي تمكث فيها ريم وملك ليطل محمود بهيبته المخيفه 

ملك برجفه:انكل محمود 

محمود بأستفزاز:منوره ياقطه 

ملك بخوف:حضرتك جايبني هنا لي 

محمود:زي ما تقولي كده رهان عشان اخد لي لي 

ملك بشجاعه:متقدرش تاخدها من جوزها 

محمود وقد برزت عروقه ثم توجه نحوها وجذبها من شعرها 

محمود:متجوزه مين 

ملك بألم :م مراد اخويا 

محمود وهي يدفعها حتي اصطدمت بالحائط ونزفت رأسها 

محمود:اااااااه يامراد الكلب هقتلك يامراد هقتلك جااااااك 

جاك باللغه الانجليزيه:امرك سيدي 

محمود:في خلال ساعه يتم قتل هاتان الفتاتان 

جاك:امرك 

ثم ذهب محمود وتبقي جاك 

جاك:انتوا مين 

ريم :اي ده انت مصري 

جاك:ايوا انتوا مين ومحمود خاطفكوا لي 

لتسرد له ملك لماذا 

جاك:حلو اوي كده جرايمه بتزيد وده في صالحنا 

ريم:انت مين ولي بتشتغل هنا معاه 

جاك:انا يوسف المصري ظابط في المخابرات المصريه بشتغل بقالي سنه مع محمود علي اساس اني جاك في السنه ديه بحاول اجمع معلومات توديه ورا حبل المشنقه وخلاص النهارده جمعتها كلها من ضمنها انه بيتاجر في المخدرات والاعضاء البشريه وقتل اخوه ومراته ومكتفاش بكده ده كمان خطفكوا ديه تفيدنا في القضيه 

ملك:طب انت هتخرجنا من هنا صح 

يوسف:اكيد يالا هخرجكواا من مكان سري وهحاول اظبطلكوا الامور ترجعوا مصر النهارده قبل بكره

ريم:شكرا شكرا جدا بجد مش عارفين نقولك اي 

يوسف بجديه:متقولوش كده ده واجبي يالا 

رتب يوسف الامور بسهوله وسافرت ملك وريم بسلام الي ارض الوطن 

يوسف(جاك):تمت المهمه سيدي 

محمود:حسنا ثم جلس علي الاريكه 

محمود:اين كوثر 

جاك:تتسوق سيدي 

محموود بلهجه مصريه:بتتسوق نهايتها قربت معايا هي كمان 

يوسف في سره:حتي مراتك مش عاتقها ده انت شيطان 

بعد فتره وصلت كوثر 

كوثر بدلع::هاي يابيبي 

محمود:كنتي فين ياهانم من غير ما تقوليلي 

كوثر:كنت بعمل شوبنج يابيبي 

محمود:طيب انا قتلت ملك والبت اللي كانت معاها خلي مراد قلبه يتحرق 

كوثر بلا مبالاه:يالا في داهيه

محمود:طب ما تروحي معاهم 

كوثر :قصدك اي 

ليخرج مسدسه ويوجه نحوها اخرج يوسف مسدسه ووجه نحو محمود 

يوسف:نزل سلاحك 

محمود:انت مصري 

يوسف:انا اللي هيلف حولين رقبتك حبل المشنقه 

محمود بخوف:طب نزل سلاحك واهدي 

يوسف بقوه :ادخلواا 

دخلت قوه وتم القبض علي محمود وكوثر ايضا 

 …………………………………………………………….

وصلت ملك وريم الي منازلهم وسردت ملك ما حدث معها وعرف مراد انه تم القبض علي محمود 

بعد اسبوع فاق فارس من الغيبوبه وكانت ليليان بجانبه وتسانده حتي يتخطي هذه المحنه وابتعدت عن مراد ولن يحاول مراد ان يحدثه وذهب فارس ليتقدم لملك وافق مراد مباشره فهو يعلم ان فارس يعشق ملك منذ الطفوله 

بعد مرور شهر علي هذه الاحداث كانت تجلس ليليان في شرفه غرفتها ووجدت مراد يقف امام الفيله وينظر الي شرفتها بحزن ولكن الصدمه انه كان يوجد شخص في الاعلي يوجه مسدسه نحو مراد لن تفكر ليليان كثيرا وذهبت الي مراد 

ليليان بصراخ:مررررراد خد بالك ثم ذهبت نحوه وكانت تحتضنه وفي ذلك الوقت اخترقت الرصاصه جسدها 

مراد بصدمه:ليليان 

ليليان وهي تسقط علي الارض ومازالت في حضنه 

انا بحبك يامراد  ثم اغمضت عينيها 

مراد:لا لا ليلياااااااااان لااااااااا متموتيش لاااا انا مقدرش اعيش من غيرك ليليااااااااان 

ليلياااان كانت هذه جمله شاب استيقظ من النوم علي هذا الحلم 

الشاب :ياااااه حلم طويل اوي وصعب 

ثم ذهب الي المرخاض وبعد فتره اخد متعلقاته وذهب الي كافيه قريب من منزله ليقرأ روايه قد اشتراها من قبل حيث اليوم عطله رسميه 

كان يقرأ مراد روايه(انت لي)ومنسجم مع الاحداث حتي سمع صوت فتاه تبكي وتتحدث مع شاب 

الفتاه:ارجوك صدقني انا معملتش كده ارجوك 

الشاب وقد خلع دبلته:انا اسف مش هقدر اكمل معاكي ثم ذهب مسرعا بكت الفتاه بحرقه فهو ظن بها السوء قرر مراد ان يذهب اليها لا يعلم لماذا ولكن شيئ ما جذبه اليها 

مراد:ممكن اقعد 

الفتاه:اتفضل 

مراد:هو انا قاعد سمعتك وانتي بتتخانقي مع شاب هو في مشكله 

الفتاه:كان خطيبي وسابني لمجرد ان شك فيا مع اني معملتش حاجه هو مسمعنيش وقرر يتخلي عني 

مراد:طب اهدي ياانسه..

ليليان 

توقف مراد عند سماع هذا الاسم فهو بعد هذا الحلم المؤلم قرر ان لا يحكم علي احد الا اذا سمع مبرره والاغرب من ذلك انها تسمي ليليان ايضا 

مراد:انا عارف انك زعلانه بس هو ميستاهلكيش طالما حكم عليكي من غير ما يسمعك فهو ميستاهلكيش ثم لفت نظره روايه موضوعه علي الطاوله ليجد انها نفس الروايه التي يقرأها استغرب في بادي الامر ولكنه ظل يتحدث معها حتي هدأت 

ليليان:شكرا بجد مش عارفه اقول لحضرتك اي يااستاذ .

مراد:مرراد وبعدين متقوليش حاجه انا في الخدمه وبعدين ده شكل في حاجات كتير بينا مشتركه ثم غمز لها بمزاح يبدو ان هناك قصه حب ستبدأ 

……………………………………………………………

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!