Uncategorized

رواية العازف والمنتقبة الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

 رواية العازف والمنتقبة الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

في الاتوبيس …..
ايه بهمس : مش شايل عينه من عليكي ابت 
* ممكن تبصي قدامك 
ايه : بومه
رهف بستغراب : بتقولو اي م مرتحالكو 
ايه : احم اهلا تشرفنا بيك  يا لؤي 
= شكرا يا انسه ايه 
ايه : انسه تاني ! 
* ههه
“يقومون بنظر لبعضهم ثم تبعد عينيها بسرعه ويقوم بالابتسام ” 
رهف : الدفعه بشبهو عليك فيلا بقي 
= حان الوقت يعني 
“يقومون رحمه وايه بنظر لبعض بستغراب ” 
= احم احم شباب انا جي معاكو الرحله دي لممتعه محدش يفضحني ها عارف انو في كتير بشبه عليه فانا ايوا فعلا لؤي اكرم “يقوم بنزع الماسك والكاب “
رحمه بثقه وبهمس في اوزن ايه : اي يعني لؤي اكرم مفيش حد هيعبره اصلا هو فاكر نفسه مين 
“يقمون الطلاب بصراغ والهجوم عليه ” 
احد البنات : عااااا لؤي لؤي انت حقيقي فعلا انت بني ادم زينا كده 
بنت اخر : مش مصدقه ده حقيقي صح عااا 
شاب اخر : ممكن صوره يا نجم انا بحبك جدا 
لؤي بضحكه : وحده وحده بس محدش يقول اني هنا معاكو واذا اتصورنا يبقي بنا اتفقنا 
الطلاب بفرحه وصراخ: اتفقناااا 
ايه بهمس : عرفتي مين لؤي اكرم 
* رخمه 
___________________
قائد الرحله : خلاص يا شباب هنا 
ايه : حسبي الله ونعمه الوكيل 
رهف : ااه يا رجلي مش قادره 
* ورنا شغل كتير،  تركيب خيام وكمان الادويه لطوارئ وكل حاجه معايه يا شباب للي عايز وكمان و…
ايه : خليكي انتي في حسابتك دي “تقوم بالجلوس في الارض ” انا هقعد هنا روحي شوفي انتي عيزه اي
رهف : اه خديني جمبك الله يبركلك 
= ههه 
* يا عالم يا كسوله قوموا يلا 
ايه : انسي 
* رهف قومي انتي ساعديني 
رهف : خديني في حضنك يا يويو ، سوري يا حوم مشغوله 
* خلاص هركبها لوحدي 
= ممكن أساعدك 
* عفوا 
= ابن عمها وبساعدها عشان تركب خمتها عادي صح 
* لاء شكرا هعملها لوحدي 
= فرحت انك وفقتي يلا بينا “يقوم بحمل الحقيبه والمشي ” 
* انت يا اخينا رايح فين ، رهف شوفي ابن عمك ، انتتت 
رهف : ههه مجانين 
ايه : عرفتي 
رهف : اها وفعلا باين عليه واقع 
ايه : بس دي رحمه المعقده 
رهف : وده لؤي الجذاب 
ايه : اقنعتيني ، قوميني يلا هنخربها 
رهف : صااحبي الدماغ ، ولعتتت ههه 
______________
“يقومون كل واحد باخذ طرف منها ” 
* خليك كده المسافه دي كويسه 
= انتي لي تعباني كده 
* مش فهمه 
= تعرفي كام واحد عايزني أكلمه بس 
* ميلزمنيش 
= انتي حلوة كده لي يا بت انتي 
*!!!
= خلاص هسكت ، سيبي هعملها انا 
كان عرقان وراح قالع الجاكت ودق العوميد وبيعمل فيها وانا كان قلبي هينط من مكانه ، يا رب فوقني ونبي 
ايه : مركز في اي يا رايق 
* فيه ، احم اتلمي 
ايه : ههه عليا الطلاق واقع 
* اي ده انتي اتجوزتي امتي 
ايه : من شهاب الاسبوع الي فات 
* ايه 
ايه : وكان لابس بدله شيك قمر ومجنن امي 
* احم ايه 
ايه : اي يا بت 
* “بكسوف ” رهفف 
ايه : احيه !!
رهف : اخويااا ها 
* ههههه همووت 
ايه : احم انا هروح اشرب 
رهف : خدي يا بت هنا لازم اعرف نهارك بتنجان وحيات امي منا سيباكي
جريو زي الهبل وانا توهت حسيت اني خايفه واول عين جدت عليه كان هو كان بضحك مع الشباب وبساعدهم كان احساسو حلو انا بقع علي نفسي ونهار ابويا اسود
____________ في المساء 
ايه : يلا هنلعب صراحه
* بااي 
ايه : بطلي رخامه مش كل مره نلعبها تعملي كده 
* بصي سيبك مني 
امينه : هتلعبي يا حوم بطلي بقي متخربيش الجو 
* طيب خلاص بطلو زن ولو عوزت انسحب في اي وقت هنسحب 
رهف : اشطاا ، يلا يا شباب هنلعب
امجد : اوبااا يلا هنلعب اي 
رهف : صراحه وعقااب 
لؤي : تمام انا موافق 
“يقومون جميعا بصويت والضحك والجلوس في دائره ” 
رهف : هلفها انا 
اشطااا علاء ، مين يساله
اماني : اكيد خطيبته يعني ، احم هسالك 
علاء : استر يا رب اسالي 
اماني : كنت onlin  امبارح 4 الفجر لي 
علاء : ها ، انا 
اماني : اومال ابوك 
علاء : لي الغلط بقي، اي العقاب يجدعان 
اماني : نهارك اسود بتخوني 
“يقومون جميعا بضحك ” 
علاء : والله عيب كده يا جدعان 
لؤي : انا موافق علي العقاب ده 
علاء : حتي انت يا نجم مصر مكنش العشم 
لؤي : الا زعل اماني 
اماني : اي ده حد يقرصني كده قال اسمي قال اسمي عااا 
علاء : انا بردو الي بخونك 
اماني : اخلص يلا 
وفعلا علاء شرب كوبايه عباره عن مايه برمل بملح بحزن اسود والعقاب مختار من الابله اماني المتخزوقه 
ايه : دوري ألفها 
اشطااا لؤي 
نرمين : انا هساله ، امم جيت معانا الرحله لي 
لؤي : امم ههه
كنت خايه يقول حاجه غبيه بصلي وانا كرحمه مبعرفش اخبي توتري ابدا وبيظهر عليه بس الحمد لله لبسه النقاب 
لؤي : عادي لو خدت عقاب 
نرمين : اها اشطا ، اممم غني لينا 
علاء : وحيات امك ، وانا يدعك بيه البلاط 
نرمين : سوري ده حاله خاصه 
يقومون الجميع بالتشجيع : ايوا احنا موفقين ، لؤي لؤؤؤي لؤؤؤي يلاااا اوووه
لؤي : ههه خلاص خلاص هغني ، دقيقه اجيب الجتار 
البنات : عاااا هيغني مش مصدقه 
كان بغني وانا في حته تانيه خالص صوته جميل بشكل يخطف القلب وهو اول واحد اسمعله ومديقش ،بس لو كان الصوت الجميل ده في القرئان كان هيكون احلي واحلي 
“يقومون جميعا بالتصقيف ويلفون الزجاجه مره اخري “
نيره : رحممه ، واخيرا نفسي اسالك من زمان 
لؤي : عادي انا اسالها 
نيره بستغراب : اكيد اتفضل 
لؤي : رحمه .. مين فتى احلامك ، يعني الشخص الي هتحبيه بعدان 
مش مهم السؤال ول مهم نظرته القمر اسمي اسمي طالع قمر كده منه لي الله يخربيتك اتكتمي 
رحمه : عيزاه مثقف متدين يحترمني ويقدرني ويفهمني لاني دماغي صعب حد يفهمها 
لؤي بهمس : دماغ عيزا تتكسر
رحمه : مسمعتش
لؤي : لاء ول حاجه يلا نكمل 
________________________ في الخايمه 
رهف : نادرا ما بشوف وشك ما شاء الله قمر اوي 
* انتي الي مبتجيش كتير يختي 
رهف : اعمل اي اخويا بقي ها اخويا 
ايه : خلاص يا زفته 
رهف : بقي مخبيه عليه يا بومه ، ماشي احسابي معاكي انا 
* يلا انام ورنا شغل كتير بكره 
رهف : اها يلا 
حولت انام مقدرتش نظرته كلامه اغاني الي شداني وكل حاجه لعند ما جت 4 الفجر فطلعت اشم شويه هوا 
لقيت حجر كبير قدام اسكت تؤ تؤ اركب عليه وتامل في الطبيعه حصل 
= : بتعملي اي 
* عاا خضتني 
= “يقوم بتقرب ” اهدي انا لؤي 
* لؤي اقف مكانك انا لبسه طرحه بس 
= مش هقرب متقلقيش
كان واقف ورايه وراح لفف عبال لفيت الطرحه بشكل مثلث علي وشي و هديت اعصابي وندتو 
* تعالي ، خصلت
= متاكده اجي كلو تمام 
* تعالي متقلقش 
= “بتوتر ” انا مخدتش بالي والله كنت بحسابك لبسه  انا ..
* ههه انت متوتر كده لي متقلقش تمام 
= بجد 
* بجد
= كنتي بتسمعي اي كلامه حلو ومريح اوي
* مصطفي حسني 
= مصطفي حسني ؟
* انت متعرفش مصطفي حسني انت بتهزر .. ده واحد بينصح الناس وهادي كده وكلامه كله صح وجميل بجد بحبه 
= عبالي 
* ازاي 
= عبالي ما تحبيني زيه كده 
* هقوم
= خلاص هسكت 
* هو انا معقده بجد 
= اها معقده بس تعقدك ده الي جزبني ، اول مره اشوف حد صافي كده وحده بتحب من قلبها وبريئه وبتخاف تعصي ربنا لانه حرام ومحافظه علي نفسك وقلبك انا بحترمك جدا علفكره 
*….
= اي 
* انت بتعمل كده لي معايه ، عالمي مختلف جدا عن عالمك لي بتقحم نفسك معايه انت مش هتقدر تكمل 
= انا عايز ادخل عالمك ده ، عايز اجربه عايز اعيش في ، رحمه الحب عمره ما كان بيدينا ومفيش حد بقدر يسيطر علي قلبه 
* لما يكون مستحيل يبقي مينفعش
= متيجي ندي بعض فرصه
* هتندم ، هتقول هيه السبب بعد كده  
= انا ممكن اندم علي كل حاجه الا اني اعرفتك يا رحمه
* لازم نوقف كلام هنا ، مي….
“يقوم صوت من الخلف بالظهور “
*” بخوف ” سمعت الي انا اسمعته 
= للاسف اه 
* متهزرش بالله 
= تعالي نشوف مين 
* مع نفسك انت 
= خلصي 
* يا رب استرها يا رب بالله مش عيزا اموت دلوقتي 
= ههه 
* بتضحك علي اي بطل غلاسه 
= تعالي يا مجنونه
“تقوم عربيه بالظهور امامهم بسرعه كبيره “
لؤي ورحمه : ااااه
يتبع ….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى