Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم بسمة سلام

في بيت ابراهيم الحزين..
شهاب: يعني مفيش اي اخبار عنهااا
ابراهيم بصوت واطي حزين: لا 
شهاب: طب مدام مريم مقلتش حجه
 ابراهيم: معرفتهاش 
شهاب:  ازاي 
ابراهيم:  هيا فاكره نغم مسافره مع حاتم 
شهاب:  انا خايف عليهاا بصراحه
ابراهيم:  مش زي بس اسبوعين ملهاش اسر ولا اي حجه
شهاب:  متقلقش يا عمي اكيد هنلقيهااا.. 
غسلت شوق شعرهااا وذهبت للكرسي بتاعهااا ودخلت نغم بعدهاا بدقايق.. 
العامل:  هو مش انتي الا كنتي هنا من دقيقتين 
نغم:  لا مش انا.. 
دعك العامل عينه وبداا  يغسل شعرهاا هيا كمان انتهو هما الاتنين وخرجو المول كل واحده كانت بتخرج التانيه كانت بدخل مكانهاا… #بقلم_الكاتبه_بسمه_سلام
شوق: عايزه الفستان دا لو سمحت 
بنت:  عيوني حااضر 
شوق: هدخل اقيس دا عقبال متلاقي 
بنت: تمم يا فندم حااضر 
دخلت نغم غرفه الملابس التانيه وغيرت لبسها واشترت الفستان بتاع شوق لانه عجبهاا وخرجت..
شوق: انتي يا فين الفستان 
البنت: حضرتك خدي 
شوق: انا امته دا انتي مسطوله 
البنت: بعد اذن حضرتك انتي خدي وكمان اشترتي وخرجتي من المحل من شويه 
شوق: انتي مجنونه مين دي الا خرجت مانا اهووو مش ش..
…. تقصدي اني انا خد منك الفستان 
البنت: والهي اه يا فندم 
شوق: كنت لبسه اي وقتهااا
البنت: كنتي لبسه درس بيبي بلو اعتقد…
شوق: انا لبسه سلوبتااا..
البنت: انا استغربت بس معرفش بصرحه..
شوق: اكيد هيااا 
البنت: هيا مين يا فندم 
شوق: هيا هيا ال.. انتي مالك انتي امشي دلوقتي 
غيرت لبسهاا بسرعه وكلمت ادهم ف التلفون وهيا بتجري من المحل وبدور علي نغم..
شوق:  الو 
ادهم:اي يا زنانه   انا ف الطريق خلاص 
شوق بصوت نهج: ادهم تعال المول بسرعه 
ادهم: مش عايز هدوم انا 
شوق: وهيا بتلف حولين نفسهاا وتبعد شعرها من علي وجههااا  تقريبا البنت هنا 
ادهم: بنت مين 
شوق: مرات شريكك الا فكرها انا 
ادهم: توقف لالعربيه اي بتهزاري وهيا معاكي دلوقتي
شوق: لا بس هدور ف كل المحلات انت لزم تيجي بسرعه هاا باي..
بدات شوق في البحث وتطلع وتنزال بسرعه وف كل جرفان ملابس تبحث عنهاا…
نغم : اي يا حمزه انا خلصت اروح انا ولا هتيجي 
حمزه: خليكي مكانك انا جاااي 
نغم: تمم انا في الجراچ 
……….ركبت نغم وذهبت العربيه..
_________
ادهم: الو اي يا بت 
شوق: انا ف الجراچ.. 
ادهم نزال من العربيه.. اي شوفتيهاا..
شوق: ملحقتهاش 
ادهم: ضاعت تاني يعني 
شوق: لا انا عرفت ارفام العربيه 
ادهم: وهتستفادي اي بقااا
شوق: هنشوف دي عربيه مين ونوصلهااا…
ادهم: طب يلااا بس اي الحلوة دي لا الصرف باين 
شوق: امشي ياض..
ادهم: تصدقي هناك بنات عمي احلي 
شوق: اشبع بيهم يا عنيه 
ادهم:  طب يبل يختي يللاا…. 
________………….  في مطار القاهره رجع حاتم ومعاه جاسمين… 
جاسمين:  ونا مش فهمه لي نرجع يعني
حاتم:  … 
جاسمين:  حاتم يا حاتم 
حاتم بغضب:  انا مش عايز صدع انا مقولتلكيش ارجعي انتي الا رجعتي معايا 
جاسمين:  انت عارف اني لسه بحبك حتي بعد متجوزت وطلقت 
حاتم:  وانا مش عايز كلام تمم 
جاسمين  نظرت امامهااا…..  حاضر 
ركب حاتم ووصل بيته وجدته استقبلتهم… 
جدتي: عامله اي يا حبيبي متاخرتش ةنا قولت هتقعد مده كبيره اوووووي 
 حاتم: عادب خلصت الا وريا ورجعت
دخل حاتم غرفتو ودخلت هلفه جدته..
جدته:  انت متاكد يا حاتم 
حاتم:  نعم يا جدتي ف اي تاني 
جدته:  انت بتحبهااا اصلاا#بقلم_الكاتبه_بسمه_سلام
حاتم:  ممكن منتكلمش ف الموضوع دا 
جدته:  رجعت جاسمين ليي
حاتم:  اسمعيني يا جدتي انا ونغم خلاص خلصنااا  ومش عايز افكر مجرد تفكير فيهاا
جدتي: عشان كدا طلبت اني مغيرش ف الاوضه صح 
حاتم: عادي 
جدتي: يعني مش هتروح تزورهااا مثلااا
حاتم: لاااااا
جدتي: تمم
حاتم: يوو انا  خارج…
……………………………………………….
عرف معوض مكان صاحب العربيه 
شوق في بيت ادهم: معوض بعتلي مكان الرجال صاحب العربيه بس انا عندي شغل ومش هعرف اروح انهارده..
ادهم: انا هروح متقلقيش 
شوق: نعوض بيقول ان هيا في طريقهااا لمستشفي….. عيا ولا معاها
ادهم: طيب انا هلبس واروح انا وهبقا اكلمك…
شوق: تمم…
في الطريق مع حمزه كانت نغم ساكتها تحاول ان تتذكر اي شي 
انتبهت ان العربيه توقفت 
نغم:  اي يا حمزه وقفت لي 
حمزه: شايفه القاعه دي 
نغم: اهااا
حمزه: هنعمل فرحنا فيهااا بعد تلات ايام 
نغم بخوف: اي 
حمزه نظر لها بجمود: مش فرحنا ولا اي 
نغم: اااااا لا فرحنا بس لي دلوقتي انا مش فاكره حجه 
حمزه: لزم نتجوز قريب 
نغم: بس انا محتاجه وقت 
حمزه مد يده علي وجهها واقترب منها فابتعدتت للخلف.
حمزه: انتي مش عايزه تتجوزيني 
نغم: ابتلعت ريقهااا وابتسامت…. اي لا بس  انا محتاجه وقت 
ابتعد ورجع مكانه ونظر امامه كانه يسوق 
حمزه: عندك تلات ايام 
نغم: بس 
حمزه: مفيش بس انتي هتكوني عروستي بعد تلات ايام…
مش شايف الفرحه علي وشك كبيره زي كل مره 
نغم: لا فرحنا اكيد…
ابتسم وطبطب علي خدهاا برفق 
 حمزه:  بحبك ❤
كانت قلقنا ومتاكده ان ف حجه غلط بس مكنتش عارفه اي هياااا……. 
وصل حاتم الي المستشفي ودخل مكتبه.. 
الممرض:  ازاي حضرتك يا فندم حمدالله على السلامة 
حاتم:  الله يسلمك  حضرلي قهوه عقبال مشوف شويه حجات ف المستشفى 
الممرض:  تمم ومدام حضرتك برااا 
حاتم:  مدام  امم دخلهاا طيب 
الممرض:  لا هيا بتكشف. فمكان تاي ومش لوحدهااا
حاتم:  امال
الممرض:  رجل معرفش مين 
خرج حاتم وبدا يبحث عنهاا ف المستشفي… 
حمزه:  خمس دقايق وارجعلك متتحركيش فهمه 
نغم:  حااضر 
وقفت نغم تنظر من شباك  الممر وكان خلفهااا حاتم ولكن لم يراهااا كانت يد تمسكهااا وتشدها علي غرفه الكشف.. 
نغم:  انت مين 
ادهم:  انتي مش فكرني 
نغم:  لااا هو انا اعرفك
ادهم:  انا ادهم.. 
نغم:  اسفه بس مش فاكره اي حجه 
ادهم:  اي حجه اي حجه 
نغم:  اهااا
ادهم:  ولا تعرفي الا انتي جايه معاه
نغم:  الا جايه معاه خطيبي بس مش فاكره برضووو 
ادهم بملامح استعجاب:  خطيبك ازاي وبصوت واطي.. 
امال حاتم دا اي 
نغم:  بتقول حجة 
ادهم:  اسمعيني كويس انتي بيضحك عليكي 
نغم:  ازاي يعني
ادهم:  دااا عنواني لو حبه تعرفي ماضيكي لزم نتقابل بكره عشان هتشوفي ناس مهمه جدااااا…. 
نغم:  انت مين اصلا
ادهم:  لزم امشي قبل محد يشوفني 
خبط الباب حمزه قبل ان يخرج ادهم…
حمزه: نغم انتي هنا…
نغم: لو كلامك صح لزم حمزه ميعرفش 
ادهم: لي 
نغم: عشان مش عايز يعرفني حجه عن المااضي يتاعي 
حمزه: نغم انتي هناااا…..
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى