Uncategorized

رواية حب وجنون الحلقة الخامسة 5 بقلم ياسمين جمال

 رواية حب وجنون الحلقة الخامسة 5 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الخامسة 5 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الخامسة 5 بقلم ياسمين جمال

دلف غيد وليلى إلى الفلة وجدوا والديهم جالسين  ف الصالون غيد :بابا ماما كنت عايزكم ف موضوع 
ماجدة :قول  يحبيبى 
غيد :انا عايز اتجوز روما صحبة ليلى 
ماجدة:خير ماختارت يحبيبى روما بنت محترمه وصحبه ليلى من الصغر 
 غيد :وانت يبابا 
على :لا    نظر الجميع بصدمة    لرأيه 
على :البنت دى لا 
غيد :ليه يبابا 
على :اهو كدا 
غيد:مفيش حاجة اسمها اهو كدا  اكيد ف سبب 
على :انا قولت لا يعنى لا فاهم وكاد يغادر 
ولكن اوقفه غيد قائلا لا يبابا مش كل مرة تعمل كدا انا عايز واتجوزها ومش هرجع ف قرارى 
على :وانا قولت لا ولو عايز تتجوزها تمشى ومترجعش هنا تانى تنسى ان ليك اهل 
غيد :ماشى يبابا انا ماشى ومش هرجع 
جرت وراؤه ليلى غيد اهى 
غيد :أهدى ايه مش كل مره كدة كان حلمى ادخل هندسة جبرنى انى ادخل طب عشان الشغل الفلوس متضعش منه وكمان لما حبيت واحده مرضيش يجوزهالى وجوزها لواحد تانى وكسر قلبى وبعدنى عنها واخويا خسر حياته بسببه  خلاه يطلع ف الليل والسيول شغاله عشان الشغل انا مش هسمح انى اضيع روما من اديا انا اسف 
ليلى :طب هتسبنى وتمشى 
غيد :عايزة تيجى تعالى 
على :تيجى معاك فين  هى مش هتمشى من هنا غورى ع أوضتك 
ليلى :لا يبابا انا همشى مع غيد ..
………….
فى فلة السيوفى    
دخل الجميع الفلة 
زياد :انا هاخد روما الأوضة عشان ترتاح 
حسن :خلى اسر يطلعها وانت تعالى معايا عايزك ف موضوع 
اخذ اسر روما إلى الغرفة وضعها ع السرير وكاد يمشى أمسكت يده واجلسته  ع طرف السرير  وهى قامت جالسه ع السرير بتعب وتربعت  
روما :قولى بقى ايه حكايتك مع ريم 
اسر:مفيش حكايه 
روما:????  ازاى يعنى وهى رافعة حاجبها
اسر :حكى لها الحوارالذى دار  مع والدها وايضا مع صديقة 
روما :يخرب بيتك ياأسر عايز تعمل كدا ف البت حرام 
تكسر قلبها
اسر :وانا 
روما:انت ايه 
اسر:انا مش بحبها ومش عايز اظلمها ومش عايز اتجوز  حاليا 
روما :طب انت قولها انك هتكتب وتتجوز بس مش هتلمسها عشان هى صغيرة والكليه وبعد متخلص هى تتجوز بجد وكدا متكسرش بخاترها 
اسر :شقيه اه منك انتى  
……..فى المكتب 
زياد :نعم يبابا خير 
حسن :اقعد يزياد  عايزك تقلى كل حاجة تعرفها عن غيد 
حكى له زياد ما عرفه عنة 
حسن: واسمه ايه بالكامل 
زياد:غيد على  الهوارى 
حسن :ايه  بصدمة 
زياد :ف ايه يبابا
حسن :هاه لا مفيش حاجة اطلع انت ارتاح يابنى 
خرج زياد وترك والده ف صدمته  يقول ف نفسه كيف حدث ذالك يالله يالله  مش ممكن مستحيل يحصل كدا يارب استر 
ونادى ع ماجدة ……….
فى إحدى الأحياء الشعبيه 
شاب يفتح باب الشقه لفتاه 
حسام :ازيك يبيبى اتأخرتى ليه مستنيكى ع نار 
شاكى:معلش يحبيبى 
ودخلت الشقة وما ان وضعت رجلها ف الشقة حتى جذبها إليه   
ليفعلوا ماحرمه الله اللهم انتقم من هؤلاء الأشخاص  
ودخلوا إلى الغرفة غير مباليين من عذاب اللله نسيب حقارتهم   
……………
فى مكتب السيوفى 
دخلت ماجدة الغرفة 
حسن :غيد ابن على الهوارى 
ماجدة :ايه انت بتقول ايه يحسن 
حسن :زى مبقولك انا غلط وبنتى إللى بتدفع التمن 
ماجدة :ليه ياربى يا رب  احمى بنتى يارب 
…………
ف فله الهوارى 
عايز تعرف مين إللى ضرب اخوك بالعربيه 
نظر له غيد: مين 
على :ابو روما 
نظر الجميع بصدمة 
غيد :انت بتقول ايه يبابا انت بتهزر مش كده 
على :لا مش بهزر لو عايز روح اتجوزها امشى روح 
وقف غيد لا يتحرك 
ليلى :غيد روما ملهاش زنب ده ذنب ابوها متعاقبهاش هى ع حاجة معملتهاش 
على :انتى بتقولى ايه يليلى ده اخوكى إللى مات 
ليلى :وروما اختى والحى ابقى من الميت ومتنساش يبابا لو انت مكنتش طلعته ف الوقت ده عشان ١٠٠ الف جنيه مكنش مات 
على :اخرسى وضربها قلم   ولكن لم تبالى وهى تحاول إقناع اخوها بأن يذهب إلى روما 
ولكن غيد ليس معها فهو فى صراع داخلى بين اخوه وبين روما ليقع ع الأرض لا حول له ولا قوة 
ليلى بصراخ:غييببيبد
………..
ف فله السيوفى 
رن الجرس  
فتحت الخادمة الباب لتجدة حسام ومعه المأذون 
يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق ياسين للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى