Uncategorized

رواية في فناء منزلنا الحلقة الخامسة 5 بقلم حبيبة محمد

 رواية في فناء منزلنا الحلقة الخامسة 5 بقلم حبيبة محمد 

رواية في فناء منزلنا الحلقة الخامسة 5 بقلم حبيبة محمد 

رواية في فناء منزلنا الحلقة الخامسة 5 بقلم حبيبة محمد 

ادهم : نور انا … 

نور بسخريه: اممم انت اي … يا تري انت … بتكرهني .. ولا يا تري عايز تطردني مع انه مش بيتك … ولا اب عايز اي ..انا نفسي افهم انت اي اصلا انت مش طبيعي …. متفتكرش ان كل الحصل ده كان بنسبالي تفاهه كل ده كان صعب بنسبالي اني امر بيه كل لما تهيني وتطردني كنت بزعل وبعيط وبتألم … عشان كدا مش هقبل معاكل كلام خالص .. 

ادهم: طب ينفع تسمعيني مره واحده 

نور: وانت مسمعتينيش ليه لما قولتلك انا مظلومه … ساعه لما رنا حبيبه القلب شتمتني ومع ذلك جيت في صفها ومسمعتينيش … 

___ 

ادهم بعصبيه وصوت عالي ..: اسمعيني بقااا 

نور بقوه مصطنعه : : مش هسمعك . 

ادهم مسك يدها بقوه : انتي لازم تيجي معايا حالا 

نور: بجد والله واي الهيخليني اجي معاك .. 

ادهم: عشان في حاجات لازم تعرفيها … لازم …. مش هقدر اسيبك اكتر من كدا …. 

نور بألم: قول …قول العندك قوله هنا قولهه 

ادهم ببكاء يننل من عينيه ببطئ وبألم: مش عارف اقولك اي … عشان لو قولتلك هتواجهي مشكله صعبه اووي … مش عارف ابدأ منين مش عارف احكيلك اي .. ولا اي 

__ 

نور وهي تمسح دموعه بخوف : في اي يا ادهم مالك

نزلا الاثنان علي الارض 

ادهم: مش قادر اخليكي تحسي انك كنتي من غير … من غير سند طول السنين دي …كنتي عايشه حياه مش حياتك كنتي عايشه في كدب ….. مش عارفه اشرحلك ده ازاي .

نور وهي تمسح دموع بقلق: اي .. اي الانت بتقوله ده يا ادهم ..ينفع تفهمني قصدك اي … 

ادهم بتنهيده وهو يبلع ريئه بخوف  وينظر لها ويمسك يدها بأرتعاش : نور انا … كنت بشوفك .. كنت بشوفك عن قصد … كنت بقصد اشوفك …مكنتش صدفه ابدا … نور انتي معندكيش ام … … معندكيش ام … دي مش امك …. او بالمعني الاصح … دي امي ..انا … كانت بتربيكي طول السنين دي عشان تعرف توصلي من طريقك …عشان انتي تبقي …. تبقي بنت مرات ابويا … ولما امي لقت بابا اتجوز عليها … خدتك من امك …. عشان تحرق قلبها …  … بس هي ربتك كويس وعلمتك وحبتك … مكنتش عايزه تجرحك انتي هي كانت عايزه تجرح … امك الهي مرات ابويا .. المهم هي خطفتك منها عشان بابا قال لها قبل كدا انا هاخد ابني وهسافر بيه ومش هنشوفك تاني ابدا … هي خطفتك وربتك … عشان لما بابا هددها بيا تساومه بيكي وتقوله بنت مراتك معايا .. لو عايزها هات ابني … بس بابا بعد ما سافر بيا قالها لا مش عايز البت دي خليهالك هي اصلا مش بنتي … دي بنت راجل تاني ماما معرفتش توصله او حتي تساومه ..هي كانت فاكره انك هتقعدي معاها سنه او كام شهر بالمساومه دي بس هي معرفتش توصل لبابا عشان حتي تديكي لأمك الحقيقيه … ورضيت بالأمر الواقع وربتك كأنك بنتها بظبط … ولما امي قالتلي الحقيقه … قالتلي لو عايز توصل نور لأمها انا هاجي اشتغل عندك في القصر وهسافر وهسيبهالك ..وانت عرفها علي امها ..الحقيقيه .. اما بالنسبه لأبوها ..فا امها هي الوحيده التعرف مكان ابوها … دي كل الحقيقه اكمل ادهم ببكاء شديد والم :  يا نور … نور عارف انك مش مستوعبه البقوله ليكي دلوقتي ..بس لازم تفهمي ان ده الواقع الانتي كنتي مش عايشاه لسنين كامله … 

نور تركت يده بأرتعاش والدموع تنهمر من عيناها ورجعت للخلف  …: ي..يعني اي …..انت ..تبقي مين ..انا نفسي ابقي بنت مين 

ادهم ببكاء: انتي تبقي بنت مرات ابويا … وابوكي منعرفش مكانه … 

نور رجعت للخلف ببكاء وارتعاش: .. ي..يعني ..د.دي مش امي …دي امك انت … 

ادهم بدموع والم لأنه يرا نور في حاله صعبه: ..ا..اه يا نور 

نور بكت اكثر وسقطت في الارض بصدمه:  يعني …انا طول السنين دي كان ليا ام … وكان ليا اب …. وكنت فاكره ان دي امي … وكنت فاكره ابويا متوفي .. 

ادهم ببكاء : اهدي يا نور 

نور نظرت لهه نظره حزن والم وتحرك رأسها بنفي : انت كل السنين دي كنت تعرفني .. وكنت تعرف مكان امي وابويا الحقيقين … 

ادهم وهو يمسك يدها: لا لا يا نور متبصليش بصه الخيانه دي ظ..انا مكنتش كداب … ومكنتش اعرفك … امي رجعتلي تاني من شهر وحكتلي كل حاجه وعيشت نفس الصدمه دي …وحاولت كل يوم احكيلك … لاني كنت بشوفك كل يوم … بس مقدرتش احكيلك … بس انهارده كان لازم اقولك 

/////// 

نور ببكاء وهي تحتضن ادهم وتضربه في ضهره بيدها من الخلف: ا…انا كل العيشته ده كان كدب … حياتي كانت كدب … مكنتش عايشه مع اهلي …. كنت عايشه مع واحده غريبه …. فين امي …. فين ابويا … ليه بيحصل معايا كدا يا ادهم …. انا انا مش مصدقه اني عندي ام تانيه فعلا ..انا اتربيت وعيشت طول عمري مع امك انت … واتعودت عليه وحبيتها كنت بعتبرها كل حاجه في حياتي … يا ادهم ..ازاي هقدر ابص لواحده تانيه علي انها امي ..ازاي هقدر انسي كل المواقف الامك عملتها معايا يا ادهم … امك بدل ما كانت عايزه تحرق قلب امي الحقيقيه ..حرقت قلبي انا … 

__ 

ادهم ببكاء والم لم يتحمله: كفايه يا نور ابوس ايدك مش قادر اشوفك كدا … كفايا يا نور … 

نور. تركته وتركت يده وقامت من علي الارض بجمود مصطنع: فين مكان امي يا ادهم …. 

ادهم بصمت وبكاء: .. نور انتي معيشتيش كل دا لوحدك … انا عيشت اكتر منك يا نور … مرات ابويا الهي المفروض امك …. اتجوزت ابويا وبعدته عني … ابويا لما سافر وكبرني بعيد عن امي … انا لما كبرت بعدت عنه … سيبته وسيبت مشاكل مرات ابويا وسيبت كل حاجه ورجعت مصر يا نور … بس ابويا خبي علي امك ان امي هي الخطفتك … ابويا قالها دي اتخطفت من شخص مجهول و  ماتت … وانا مكنتش اعرف اي حاجه عن كل ده مشبت واسست حياتي هنا انا حتي معرفش ابويا عايش ولا ميت يا نور … ولا ابويا فكر يسأل عليا من ساعتها … قبل كدا وانتي في قدام   البيت بتاعنا قبل كدا …. دخلتي علينا انتي وامك من باب البيت كنتي انتي عندك 3 سنين  وانا كان عندي 10 سنين.. وانا كنت واقف  تحت البيت .. ببص عليكوا بصدمه كدا وقولتلك انتي مين دخلتي ومردتيش عليا جريت وراكي انتي وامك لقيت ماما بتتخانق مع بابا وبتقوله مدخلي واحده تانيه البيت انا هحرق دمك ودمها …. ومن ساعتها وانا معرفش حصل اي لقيت ابويا بعد عن ماما خالص وفي لمح البصر ماما مبقتش موجوده في حياتي بقت موجوده في حياتك انتي ..وامك بقت موجوده في حياه بابا … لاكن انا مشوفتش حنيه الام .ولا حتي الاب .يا نور 

/////

نور ببكاء وصدمه وهي تضع يدها علي قلبها وتتحرك ببطئ: كل دا حصل امتي … وفين وازاي …. انا كنت فين كل السنين دي …. كنت عايشه في توهان معرفش امي ولا ابويا . سقطت نور علي الارض فاقده للوعي ……. 

ادهم ببكاء وشهقاته ودموعه تملأه : نووور يا نوور ..

نزلتلكم الفصل الخامس بدري اهو يا قمرات ….. 

والله وانا بكتب الفصل نور كانت صعبانه عليا اووي

ملحوظه يا جماعه نور وادهم مش من نفس الام ومش من نفس الاب ..نور ليها اب تاني وام …وادهم ليه اب وام تانين ..يعني هما مش اخوات …

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية احببت خادمة للكاتبة حبيبة محمد.


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى