Uncategorized

رواية عروستي المجنونة البارت الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية عروستي المجنونة البارت الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية عروستي المجنونة البارت الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية عروستي المجنونة البارت الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

عمر بصدمة:اييييه
شخص:ي فندم اتفضل امضي
عمر وعنيه بطلع نار:امضي امضي علي هدية واحد بعتها لمراتي تعلالي انت ي حلو
ووهوب عمر مسك الشخص  دا وفضل يديله بالبكسات
فريدة جت عالصوت:في ايه ي عمر..عاااا إيه إللي عملته في الراجل ده
عمر وهو يضربه:استني بس استني أما اشوفه بيقول ايه
الشخص بوجع:ي دكتور حرام عليك أنا ذنبي إيه هو إللي باعت الهدية مال أمي أنا
عمر ضربه تاني
فريدة:عمر استني هدية ايه
الشخص: ي هانم الهدية إللي طلبتيها من استاذ احمد
عمر:اسكت يلا بدل ما اموتك في ايدي
فريدة:عمرررر سيب الراجل حرام عليك افهم أنا كنت متصلة بواحدة صحبتي عشان تلفلي هدية قالتلي جوزها شغال في محل وهخليه يعملهالك والهدية لحضرتك
عمر بكسوف: ايه دا بجد
الشخص: ياشيخ منك لله ربنا علي المفتري
عمر بصله بكسوف وقرب منه
الشخص بخوف: ابعد عنااااي وطلع يجري
عمر:ههههه يعيني الراجل اتسرع
فريدة:مهو كله منك ايه اهدي افهم شوية
عمر:اللاه أما هو جاي يقلي استاذ احمد باعت الهدية دي لمدام فريدة اقله إيه شكرا ي حبيبي
بس قوليلي هي الهدية دي لمين
فريدة:كنت جيبهالك بس خسارة فيك هه ومفيش هدايا
عمر حط اديه علي كتفها:خدي ابت ابت طب بلاش هدية تعالي انتي طه
فريدة سابته ودخلت المطبخ
بعد شوية
عمر: شكلاته ببلي حجم عائلي تا تا تا
فريدة كانت هتموت علي الشكلاتة:نينيني مش عاوزة حاجة
عمر:خلاص بقي إني اسف
فريدة:ولو ولو لازم يبقي عندي كرامة
عمر:اتنيلي فاكرة نفسك ياسمين صبري
فريدة:لا طبعاي حبيبي تيجي ايه جنبي دي
عمر:ليفيل التواضع عندك فظيييع
فريدة:اتفضل يلا برا
عمر:علي فكرة إحنا في الصالة اطلع فين
فريدة: تصدق صح خلاص متكلمنيش
عمر: اممم دنتي زعلانة بقي طب لو قلتلك نخرج نتمشي
فريدة بفرحة:هتجبلي سندوتشات كبدة وسجق
عمر:عنيا
فريدة:هناكل ايس كريم وهتجبلي حلبسة
عمر:عنيا
فريدة:وكشري
عمر:اتفلكي ي فريدة من الزعل أنا هنام
فريدة:خلاص خلاص مش لازم كشري نخليها مكرونة
نزلنا اتمشينا واديته الهدية كانت ساعة شيك وغاليه أوي يعني اردله جزء من اللي عمله
عمر:صح اقلك
فريدة:اممم
عمر:اصحابي جيين يباركولنا بكرة
فريدة:ينورو ي حياتي
عمر:دا إيه القمر دا
فريدة:بس بقي ي ولا بتكسف
عمر:يلهوي قلب الولا وروح الولا
دخلو نامو
________
في الصبح
فريدة:هوووف ي عمر اطفي المنبه
عمر بنوم:همم كفاية نوم يلا اصحي
فريدة:ي عم اطفي بس خلينا ننام
عمر طفاه وكملو نوم
عمر:عاااا يخربيتك خلتيني طفيت المنبه وراحت علينا نومة
فريدة بنوم:وفيها ايه بس نام نام
عمر:نام نام يبت اصحي صحابي زمنهم جايين
بعد مناهدة كتير عمر وفريدة صحيو
عمر اخد دش ولبس بنطلون اسود عليه تيشرت ازرق
وفريدة لبست فستان بستاج عليه طرحة كافيه وخرجو
عمر راح فتح الباب فريدة افتكرت اصحابه الولاد بس
فريدة بشهقه:هاااا دا في بنات نهار اسوح وانا سيبة الواحد يفتح بشكله القمر دا
فريدة خرجت وقفت جنب عمر
فريدة بهمس:انت مش قلت اصحابك مين البنات دي ولا تكنش مصاحب بنات ي استاذ
عمر بنفس الهمس:الله يخربيتك اسكتي كلهم متجوزين ومخطوبين
فريدة:يسلام دول اربع رجالة وخمس ستات مين الحلوة دي
عمر:اخرسي بقي دي ياسمين صحبتهم اتفضلو اتفضلو
سلمو علي بعض وقعدو
فريدة راحت المطبخ وشاورت لعمر
عمر دخل وراها وهو عارف ان في مصيبة
عمر:خير
فريدة:هي دي بقي ياسمين إللي كنت بتحبها
عمر:والله ما حصل ولا عمري شفتها دا اسم خطر علي بالي وسبحان الله طلع بجد
فريدة:اممم ماشي ماشي لينا اوضة تلمنا
فريدة جبتلهم حاجة يشربوها وخرجو كملو كلام
ياسمين: وأنتي بقي ي فريدة في سنة كام
فريدة بضيق:انا في ربعة تجارة عربي ي قلب فريدة
عمر بهمس:اتكلمي بطريقو عدلة فضحتينا
فريدة:عارف أنا نفسي اقوم اجبها من شعرها المعفن دا اخرس مش شايف عمالة تبصلك ازاي
عمر:يا بنتي انتي….
ياسمين قاطعته:وانتو بقي متجوزين عن حب ولا مجرد اعجاب
فريدة قربت من عمر جدا وحطت اديها عليه
فريدة:لا ي عومري (بصوت فدوة)حب وربنا ما يوريكي بنعشق بعض ازاي ربنا ي رزقك 
فريدة ببرطمة:صفرة ومتكادة
ياسمين:نعم
فريدة:بكح ي قلبي بكح ناولني المية ي موري
خلصو القعدة ومشيو
عمر:ممكن اعرف لاوية بوزك ليه
فريدة بنرفزة:انت تخرس خالص حبيبت القلب جاية تباركلك وعادي كدة
عمر:ي مجنونة والله ما اعرفها دي اصلا مش معيدة دي طلعت صحبة ليلي مرات معتز صحبي
فريدة:والبت للصفرا دي جاية معاهم ليه
عمر:ياستي لقيت صحابها جيين شبطت فيهم
فريدة: عمر اطلع برة واطفي النور عشان اتخمد
عمر:حاضر
عمر قام فضل يفتح ويطفي في النور
فريدة:يوووو بقي اطفااااااي
عمر:يخربيت صوتك
عمر خرج يتفرج علي التليفزيون وفريدة نامت
الساعة اتنين بليل
فريدة صحيت تشرب خرجت لقيت عمر بيتفرج
عمر: تعالي تعالي متتكسفيش
فريدة: نينيني بايخ أنا خارجة البلكونة
فريدة خرجت شمت شوية هوا ودخلت
لسة داخلة راح النور قطع
فريدة بخوف:عماااار عمررررر
عمر بقلق:ايه إيه اهدي كنت في المطبخ متخافيش
فريدة:النور قطع ي عمر وأنا عندي فوبيا من الضلمة ااااه
عمر بقلق:خلاص خلاص تعالي وانا هجيب كشاف اهو
فريدة:عمر أنا خايفة أوي ونفسي بدء يروح
عمر:ششش أنا معاكي وشوية وهيجي تعالي في حضني وانتي هترتاحي
فريدة نامت في حضن عمر وهو فضل يهديها لغاية ما نامت وعمر كمان نام
عمر صحي عمل لفريدة فطار وجابه
عمر:فريدة فري فرفورتي اصحي يلا
فريدة بنوم:هممم صباح الخير
ايه دا كله
عمر وهو بيحط الصنية:اهو قلت اعمل زي مكان نفسك اجبلك الفطار لغاية السرير
فريدة وهي لتقوم: امم حياتي اهو انت كدة قرة عيني بجد
خلصو فطار ومر اسبوعين علي نفس الحال
عمر وفريدة نزلو الكلية تاني والكل باركلهم
كانت حياتهم حلو اوي كلها هزار وزعل فريدة وعمر بيصالحها
_______”
بقلمي: ميسون عبدالمجيد
بعد مرور خمس شهور
فريدة:عموري
عمر:قلبه
فريدة:مفجاء ي موري مفجأة
عمر:طب هل قولي
فريدة اناااا
عمر:ايوا
فريدة:انااا حامل
عمر:????????????
فريدة:ايه الريكشن دا معناه ايه
عمر:لالا انتي بتهزري لا بتكلمي جد يعني أنا هبقي اب لالا اكيد هزار
فريدة بضحك:هههه لا والله جد في الشهر التاني كمان
عمر:دا احلي خبر سمعته في حياتي ربنا يخليكي ليا ي قلبي
فريدة:طب نفسك في بنت ولا ولد
عمر: بنت ولد اللي يجيبه ربنا أنا راضي بيه بس عرفة طول عمري نفسي في بنت كدة تكون قمر واجبلها كل حاجة واوديها المدرسة وتبقي بنت وحدة عشان تبقي دلوعة ايوا هخليها دلوعة واجبلها كل إللي نفسها فيه
فريدة:اللاه دنا اغير بقي بس عارف أنا كمان نفسي اوي في بنت
تمر الايام وكل يوم بطن فريدة بتكبر وعمر يحبها اكتر لغاية ما بقيت في الشهر التاسع
عمر:فريدة أنتي مش ناوية تولدي
فريدة:والله نفسي أنا تعبت اوواااي وبنتك دي مش ناوية تنزل يظهر حبت القعدة في بطني
عمر قرب منها وحط اديه علي بطنها:جوري قلب بابا تعمل اللي عيزاه
فريدة:والله طب وسع خليني ادخل انام
علي السرير
فريدة:ااااه
عمر بخضة:ايييه بتولدي
فريدة:لا بس بنتك دي عمالة تضربني
عمر:طب كويس اهي تاخد حقي
فريدة:عااااا انت وبنتك عليا عااااا
عمر:هششش بس بس دنتي قلبي كله خدي بوسة
نامو
في الصبح
عمر:فريدة يلا اصحي
فريدة بتعب:ااااه طيب
عمر: تعالي نقعد في البلكونة شوية
فريدة: اااه ماشي ياااه بقالي كتير مدخلتهاش
عمر:كنتي من يوم ما حملتي وانتي قعدة علي السرير
فريدة:مهو كله من بنتك دي
عمر متيجي نخرج
عمر:يابنتي أنتي في اخر التاسع لازم ترتاحي
فريدة:ونبي ونبي ي عمر نفسي اخرج
عمر:ماشي ي فريدة منا عارف زنك
فريدة راحت تلبس
فريدة:عااا عمر اللحقني
عمر: ايه إيه بتولدي
فريدة:يابني أولد إيه بس شايف مش بقيا حاجة اللبسها كله داق عليا
عمر: حببتي محصلش دنتي خسا خالص
فريدة بفرحة:بجد
عمر:جد الجد كمان يلا بصي اللبسي الفستان دا وتعالي
مجنونة وربي
لبسو ونزلو
فريدة:عمر متيجي ناكل كشري
عمر:فريدة وحيات امك أنتي ممكن تولدي في أي لحظة كشري ايه
فريدة:ونبي ي عمر ونبي ونبي ونبي
عمر:ماشي ي فريدة ماشي
دخلو كلو
فريدة:ااه ااااه
عمر: مالك اكيد مش بتولدي
فريدة:عااااا عماااار بطنااااي أنا بولااااااد
عمر بتوتر:اييه طب تعالي ولا اقلك خليكي لالا استني
فريدة بوجع:عاااا وديني المستشفااااا
عمر:حاضر حاضر
عمر اخدها المستشفي
فريدة نيمة علي الترولي:ااااه عمااار انت سبت الكشري مجبتهوش
عمر:يخربيتك أنتي بتولدي كشري ايه دلوقت
فريدة:ااااه بقي كدة كل مرة نسيب الكشري روح هااااته
عمر:روحي اولدي يخربيتك
بعد ساعة ونص
الممرضة:مبروك جالكم بنت زي القمر
عمر دمع من كتر الفرحة وسجد لربنا
عمر دخل لفريدة بعد ما فاقت
فريدة بتعب:عمر جوري فين هي كويسة صح
عمر:ايوا ي حببتي وزي القمر كمان
فريدة:ربنا يخليك ليا ي حبيبي
عمر:ويخليكي ليا عمري
بعد مرور تلات سنوات
عمر:جوجو
حوريه:نعم ي بابي
عمر باسها:يلهوي قلب بابي عين بابي روح بابي
فريدة جت:طب متخلص ي بابي
عمر:حاضر روحي بصي جبتلك ايه
جوري:ايه دا مارشملو
عمر:ايه مش عجبك
جوري:هو حلو بس تنت (كنت)دبت(جبت)بداله طبق تشري (كشري) 
فريدة ضحكت علي ما اخر ما عندها
عمر بصدمة:ااااه دنتي عندك تلات سنين تاكلي كشري ازي انتي
جوري:لوح (روح)بث ديبلي (جيبلي) طبق تشري من عند ابو حمزة
عمر:مين ابو حمزة دا
جوري:دا مامي بتجيب منه وانت في الشغل
عمر:لا والله دنتو بتستغفلوني بقي
فريدة:ابدا ي حبيبي ماشي ي جذمة ماشي
جوري طلعت لسنها:اممم احسن عشان مرضتبش تديني تاني
عمر:اعمل فيكم ايه ها
فريدة قربت من عمر:انت قلبي
جوري:لا دا قلبي أنا حوشي ايدك من عليه
فريدة:اوعي ي بت دا جوزي حبيبي
جوري:ودا بابا روح قلبي كمان ابعدي ي غيورة
فريدة:هااا هي بقيت كدة اوعي بقي دا بتاعي أنا
جوري: لا بتاعي أنا
عمر:بااااس انتو الاتنين حبايبي
جوري:بابي حبيبي
ودخلت تعلب
فريدة:بحبكككك
عمر:بعشقكككك
تمت
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أوجاع أنثى للكاتبة مريم سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى