Uncategorized

رواية عشق الصخر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شيماء عصمت

 رواية عشق الصخر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شيماء عصمت

رواية عشق الصخر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شيماء عصمت

فاقت على اصوات كتيرة مش قادرة تميزها .. فتحت عيونها وهي مش مستوعبة هي فين وبتعمل ايه .. الاصوات ابتدات توضح وميزت جملة: بوليس الادب بره .. لسه هتقوم وهي مفزوعة لقت نفسها من غير ملابس ويادوب في ملايه ستراها ومش بس كده .. لا .. دا في واحد نايم جنبها .. عقلها وقف وابتدات تضرب نفسها بمعنى اصح (تلطم) .. ومفيش على لسانها غير كلمة: اتفضحت … ثواني والبوليس كان بيقتحم الاوضة اللي هي فيها وتم القبض على نريمان وهي ملفوفة في ملايه واتحولت للقسم التابع للمنطقة اللي هي فيها
______________
قبل الوقت بعدة ساعات
دينا: ها ايه الاخبار
سيف:كله تمام متقلقيش عشق سابت قصر السيوفي وصخر قالب الدنيا عليها وملقهاش
بلهفة قالت: متاكد ياسيف
سيف بضحكة شر: عيب ياقلب سيف متاكد طبعا ..قوليلي بقا الخطوة التانية هتكون ايه
دينا بحقد: هنخلص من نريمان وبنتها متنساش ان مايا عايزة تاخد صخر باي طريقة
سيف بتفكير: و دول هنخلص منهم ازاي
دينا بشر: هقولك انت تتصل علي مايا وتقولها ان صخر السيوفي كشف كل خطتنا واننا لازم نتقابل ضروري وفي مكان مداري عشان لو صخر مراقبنا
سيف: وبعدين
دينا بمكر: وبعدين ياسيدي هتقابلهم في العنوان اللي هقولك عليه ده (قالتله العنوان) وبعدين هتخدرهم
سيف: ودا ازاي
دينا: حابيتين منوم من العيار التقيل في كوباية عصير لكل واحده فيهم .. دقيقة ولا اتنين وكل واحده هتروح في سابع نومة هتاخدهم وهتوديهم على شقة اللي في ****
سيف بأعجاب: يابنت اللذينة هتلبسيهم قضية اداب
دينا بحقد: ومش بس كده
سيف: ناوية على ايه تاني
دينا ببرائة مصطنعة: قضية صغيرة كمان
سيف: واللي هي
دينا بشر: قضية مخدرات
سيف: دا انتي ناوية تقضي عليهم خالص
دينا: انا اضحي باي حد واي حاجة عشان اوصل لـ صخر وفلوس صخر
سيف: طب قوليلي هنثبت التهمة عليهم ازاي
دينا: اتفقت مع كام بت من اللي عندهم ملف في الاداب عشان لما يتقبض عليهم يعترفوا ان نريمان هي اللي بتسرحهم مش هما بس لا وبنات كتير اووي ويبقى اتقبض علي شبكة دعارة كبيرة اوووي صحيح كل واحدة خدت 10الف بس مش خسارة فيهم .. ودا غير الكام فرش حشـ*ـش اللي حطتهم في شنطة في الاوضة اللي فيها نريمان .. وفي الوقت المناسب وبـ تليفون صغير من فاعل خير للبوليس .. وخبر صغير للصحافة بالقبض على زوجة رجل الاعمال ناصر عمران وبنتها في وضع مخل في شقة مشبوهه وبكده نبقى خلصنا من نريمان وبنتها ويفضلنا عشق هانم اللي هنخلص منها وبسهولة اوي اوي
____________
الخطة فعلا مشيت زي ما دينا خططت بالظبط .. بس اللي معملتش حسابه ان مايا تفوق قبل وصول البوليس بدقايق .. وقدرت تهرب قبل اقتحام البوليس للشقة .. عن طريقة باب المطبخ اللي بيودي للباب الخلفي للعمارة ومنه للشارع الرئيسي
____________
خبر القبض على نريمان انتشر بسرعة البرق .. ناصر كان هيتجنن وهو شايف صور مراته منتشره فكل مكان .. سواء على الانترنت .. او المجلادت .. معقول مراته تكون كده فعلا! كان ناوي يطلقها ويخليها على الحديدة .. كان عايز ينتقم منها على كل حاجة عرفها واكتشفها عنها بس مفكرش ابدا يفضحها بالطريقة دي .. بس صحيح .. الجزاء من جنس العمل .. زمان ظلمت كريمة وهو كمان ظلمها! .. ايوة ظلمها افتكر من حوالي 4 ايام لما صخر السيوفي طلب انه يقابله
فلاش بااااك
كان قاعد في اوضته وبيفكر ينتقم من عشق وصخر ازاي .. وزي ما بيقولوا ابن الحلال عند زكروا بيبان .. اتفاجئ بصخر بيتصل عليه .. رد بـ استغراب: الو
صخر بجدية: عايز اقابلك
ناصر بتريقة: ودا ليه ان شاء الله
صخر: موضوع يهمك ياناصر
ناصر: موضوع ايه بالظبط
صخر ببرود: لما تيجي هتعرف .. وقفل من غير ما يزيد ولا كلمة
وفعلا صخر وناصر اتقابلوا .. واتفاجئ ناصر بـ اللي شافوا .. فديو مسجل صوت وصورة لـ نريمان وهي بتعترف على كل حاجة عملتها زمان في كريمة وازاي خلت ناصر يشك فيها ويشوفها بعيونه وهي بتخونة .. ناصر كان مذهول من اللي شافه وسمعه .. معقول كل اللي عاشه كان مجرد كذبة ومن مين؟ من الست اللي امن ليها على اسمه وعرضه وبيته!!
ناصر بصدمة: بس ازاي انا .. انا اتاكدت بنفسي ان عشق مش بنتي؟ ايوه اتاكدت
صخر ببرود: اتاكدت منين وازاي؟ مش نريمان اللي حطت في دماغك انك تعمل تحليل DNA لعشق؟ بالعقل كده اللي قدرت تعمل كل ده مش هتقدر تزور نتيجة تحليل؟!!
ناصر بزهول: تقصد ان .. ان عشق تبقى بنتـ
صخر بثقة وتأكيد: بنتك .. ومن صولبك .. تقدر تتاكد من كلامي بتحليل صغير ممكن تعيدة من تاني بس ياريت المرة دي تبقى لوحدك وبعيد عن نريمان
قال كلامة ومشي وساب ناصر وهو مصمم يتاكد ان كانت عشق بنته او لا
باااااك
ناصر بحقد: تستاهلي يانريمان تستاهلي واكتر من كده كمان .. اللي حصلك رحمك من اللي كنت هعمله فيكي .. وكمل بندم: وعشق هعمل المستحيل علشان تسامحني هعوضها عن كل حاجة حرمتها منها
___________
صخر راح القصر واتفاجئ بـ علي اللي واقف يطنط مكانه وامه بتضحك على جنون صاحبه واخته اللي واقفة مصدومة
صخر: هو ايه اللي بيحصل هنا بالظبط؟
مريم جريت عليه بلهفه: الحق ياصخر ماما عايزة تكتب كتابي على “علي” يوم الجمعة اللي هو بكره؟!!
علي وقف وبصلها بتركيز وقلق انها تكون رافضاه!
صخر بحنان: وانتي مش موافقة يامريم
مريم بخجل واحراج: لا .. اه .. اقصد ان هو اصل
كريمة بضحك: اهدي ياحبيبتي محدش بيجري وراكي
صخر: ايه رايك تقعدي تتكلمي مع علي واي قرار هتاخديه انا معاكي فيه .. تمام
مريم بخجل: تمام
صخر قرب من علي وهمس: خمس دقايق وقول اللي عندك انا هقف فوق وعيني عليك كلمة كده ولا كده يا علي هزعلك على نفسك
علي ببتسامة صفرة: تمام
صخر اخد كريمة ودخلوا القصر وسابوا علي مع مريم في الجنينة
علي بهدوء: انتي رافضاني يامريم
مريم بلهفه: لا بس .. سكتت بخجل من نظرات علي
علي بهدوء: مريم انا لا يمكن اجبرك على حاجة
مريم بخجل واحراج: عارفة ياعلي بس انا مش مستعدة اتجوز دلوقتي انا لسه صغيرة اوووي وقدامي لسه جامعة وحاجات كتيرة اوي عايزة اعملها
علي بتفهم: عارف وفاهم اللي بتقوليه واحنا مش هنتجوز علطول زي ما انتي متخيله .. يعني ممكن نكتب كتابنا بكره بس فراحنا يبقى بعد سنتين تلاته او حته اربعة انا معنديش مشكلة هستناكي قولتي ايه
مريم بخجل وارتياح نوعا ما: موافقة
علي فرح جدا وبلع كل من صخر وكريمة بموافقت مريم واتفقوا ان كتب الكتاب بكره
___________
صخر اخد على وقعدوا لوحدهم في مكتب صخر اللي موجود في القصر
صخر ببتسامة: مبروك ياعريس
علي بسعادة: الله يبارك فيك ياحبيب اخوك عقبال ما افرح بيك
صخر بضحك: ايه هتجوز تاني ولا ايه
علي: هههههه لا بعيالك يعني
صخر: ان شاء الله .. بقولك عرفت اخر الاخبار
علي بأستغراب: لا ايه اللي حصل
صخر حكاله كل حاجة حصلت لـ نريمان وقاله على مقابلته لناصر عمران
علي: يلا اخدت نصيبها .. بس تفتكر مين عمل فيها كده
صخر: هيكون مين يعني غير …..!!
علي بفضول: غير مييين
صخر بمكر: لما تكبر هبقى اقولك
علي بغيظ: علفكرة بقيت بتخبي عليا كتير ودا مش مريحني
صخر: اطمن كله تحت السيطرة .. ها هتتغدا معانا
علي بنفي: لا ياعم انا عريس وعندي حاجات قد كده اعملها .. عايز حاجة مني قبل ما امشي
صخر ببتسامة: عايز سلامتك
علي: سلام
___________
عشق كانت قاعدة في الشقة زقهانه وحاسه بملل رهيب .. حاولت تعدى الوقت في الطبخ والتنضيف بس لسه في وقت كبير على ما صخر يجيلها .. طلعت تليفونها واتصلت بيه ثواني وكان رادد
عشق: السلام عليكم
صخر بحب: احلى السلام عليكم في الدنيا .. حبيبت قلبي عامله ايه
عشق بأبتسامة رقيقة: عامله خط وماشيه عليه
صخر بصدمة: مين معايا
عشق بضحك: سميحة شواية
صخر: طب اقفل انا بقا
عشق: ههههههه لا لا متقفلش بهزر معاك والله
صخر: وحشتيني
عشق: ربنا يخليك
صخر بتكشيرة: انتي بتكلمي عم عبدة السواق ياعشق؟ بقولك وحشتيني
عشق: وانا رديت علفكرة
صخر: لا والله؟
عشق: اه والله زيمبقلك كده
صخر بزعل مصطنع: تمام ياعشق سلام عندي شغل
عشق بلهفة: لا استنى انت زعلت بجد؟ انا بهزر معاك
صخر بجدية مصطنعة: خلاص ياعشق عايزة حاجة انا هقفل
عشق بنبرة اوشكت على البكاء: علفكره وحشتني
صخر: هههههه طب ما كان من الاول لزمته ايه الحوار ده كله
عشق بغيظ: انت بتضحك عليا ياصخر؟ وانا اللي فكرتك زعلت بجد! طب ماشي انا هقفل ومهما ترن مش هرد عليك ومن غير سلام
وقفلت السكة في وشه
___________
صخر بضحكة عالية: هههههههه متجوز طفلة ياربي! اصالحها بـأيه بقا؟ اجبلها مصاصة؟ ههههههههه
__________
ماشي ياصخر بتضحك عليا كده وانا اللي طبخت وعذبت نفسي وعملتلك فول وفلافل طب والله خسارة فيك!
بعد حوالي ساعة او ساعة الا ربع سمعت خبط على باب الشقة .. قربت بأستغراب من الباب وبصت من العين السحرية مشفتش حد واقف بس لسه سامعه صوت الخبط .. بسرعة مسكت تليفونها وبعتت رساله لصخر مضمونها: لو انت اللي على الباب وعامل فيا مقلب هزعل!
الخبط لسه مستمر وبقى بطريقة مرعبة .. ثواني وتليفونها رن وكان صخر
صخر بأستغراب: معناه ايه الرساله دي؟!
عشق: صخر انت اللي بتـ
قاطع كلامه باب الشقة اللي انكسر ودخول اخر شخص كانت تتوقعة
عشق بصدمة: …….
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت معملي للكاتبة شهد خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!