Uncategorized

رواية العازف والمنتقبة الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

 رواية العازف والمنتقبة الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

* ايه ، ده الود الي بحكيلك عنه 
ايه : نعم بختي ؟!
* وربنا 
ايه : ثانيه خليني استوعب يعني لؤي اكرم ابن عم شهاب 
* امم
ايه : وهو الي بيجي ياخد رهف ومخبي وشه
* حصل 
ايه : وهو نفسه بذات نفسه قلك انه بحبك
* الله ينور عليكي 
“يقومون بنظر لبعضهم في صدمه ثم الصراخ “
ايه ورحمه : عااا بتهزري 
* مستحيل 
ايه : يخربيت حظك 
* انتي مجنونه ! 
الام بخضه : انتو يا ولاد… وقعتو قلبي في اي بتصوتو كده لي 
* ها 
ايه : احم مفيش يا طنط اكتشفنا انو علينا امتحان الاسبوع الجي ومذاكرنهوش 
الام : كل الجلبه دي عشان امتحان الاسبوع الجي ، ادعي عليكو بايه يا مجانين “تقوم بالمغادره “
ايه : معلش يا طنط بقي 
* انتي بتكدبي علي ماما لي كنتي قوليلها 
ايه : انتي تخرسي خالص دلوقتي اما نشوف المصيبه القمر دي 
* انتي الي قمر وانا مبحبش اكدب عليها انا هروح اقلها 
“وهيه تقوم بتحرك “
ايه : هتقوليلها اي احنا بنصوت عشان واحد مغني مشهور وجامد زوحليقه قلي اني معجب بيا يا ماما تحبي اخدلك معاد معاه امتي يا نصحه
*”تقوم بالوقوف والرجوع مكانها والجلوس ” بهزر .. اي مبتهزريش 
ايه : ايوا اتلمي كده 
_____________________
الاب : خطبتك جيه بعد اسبوع كده فلما ترجع تقبلها كويس وتهتم بيها لانها بتشتكي منك
= بابا انا مبحبهاش 
الاب : بعد الجواز هتحبها 
= انا بحب بنت تانيه دلوقتي 
الاب : ههه ضحكتني لؤي فوق انت مخطوب 
= بس انا موفقتش علي الخطوبه دي ويومها اصلا مجتش ولبست الدبله بردو رغم كده 
الاب :”بعصبيه ” لؤي متخلنيش افقد اعصابي الموضوع انتهي 
= انا مش هتجوز علي مزاج حد انا مش عيل صغير ودي حياتي وانا حر فيها 
الاب : وده قراري الاخير واذا منفذتش طلبي لا انت ابني ول اعرفك فاهم يا لؤي وتفضل النقاش بنا خلص 
“يقوم لؤي بالخروج بغضب والمشي دون النظر لاحد ” 
الام : اي لعبت مع با… لؤي  لوؤؤؤي..
“تقوم بدخول علي اكرم المكتب ” 
الام : في اي يا اكرم ..لؤي ماشي متعصب ومش شايف قدامه كده لي قلتلو اي 
الاب : ابنك يا هانم بقولي بحب بنت تانيه وهو مخطوب حضرته عايز يكسفني قدام الناس 
الام : انت عارف كويس انه مبحبهاش سيبه يختار حياته 
الاب : انتي وقفه معاه ول اي .. انا قلت الي عندي والموضوع ده لو تفتح في البيت تاني هتصرف معاكو بشكل مختلف تمام انا داخل انام 
……………
* بصالي كده لي 
ايه : بشوف امك كانت بتتحوم علي ايه عشان واحد زي ده يحبك انتي 
* لي يختي مشبهبش ول مشبهش 
ايه : خلينا نتكلم جد شويه ، اي رئيك ؟
* ههه انتي بتساليني من كل عقلك انتي بتستهبلي 
ايه : عقل رحمه بقول مستحيل لكن قلبها متردد 
* حتي لو قلبي بعشقه مش متردد بس مستحيل امي توافق 
ايه : وانتي موفقه 
* تعرفي انا ديما بقول لنفسي اني مش كامله ول شيخه انا بشر بكلم وبناقد وبغلط وبصلح وبعمل حاجات كتير غلط في حياتي لاني مش ملاك بس بحاول اكون احسن من غيري في ناس موصلتش للوعي الي انا فيه وفي ناس بنسبه لمعرفتي صفر من بحر معرفتهم وخبرتهم في الحياه  واجي بعد كل ده اعمل في نفسي كده 
ايه : انتي معاكي حق واعرفي مهما كان قرارك هدعمك 
* صحبي القمر 
ايه : ممكن اقول الحقيقيه بقي 
* كنت عرفه انو من ورا قلبك اتفضلي 
ايه : بصي يا ستي هو كلام يحترم وكل حاجه والله بس انتي يا مقشفه يا قوزعه اطولي واحد قمر طويل شيك عليه عيون مجننه امه لا إله الا الله يبص في خلقنك ويراته شفها حتي ويقلك كده ، انتي اتطولي 
* قدامك عشر دقايق اغمض افتح القيكي مش موجوده اذا شوفتك في الاوضه يا ايه هعملك كوفته لاما بوفتيك ايهما اقرب 
ايه : سيبهالك مخضره انتي متستهليش اصلا واحد بنور كده 
* خليكي في زنوبك دي عشان تقعدي مع ابو لهب في الدرك الاسفل يختي 
ايه : انا همشي عشان معملش وشك مطبات واشوفك بكره يا مهزقه 
* غوري 
ايه : معرفه قذره 
شغلت مصطفي حسني وطلعت البلكونه وعملت شاي في المج الاحمر بتاعي وطلعت اتامل والاول مره مركزش في كلام مصطفي حسني كان تفكيري كله انه ازاي شخص زي ده يكون معجب بيا انا ، طيب لما عرفت هو مين وشغلته اي لي ممحتوش من دماغي فورا ومش عرفه اشيله من تفطيري فلقيته بقول عايز تريح قلبك .. 1 اشوف اثقال الحياه وازيحها عن اكتافي ،2 تخلص من خجلك وعارك في الماضي  3 تخلص من التفكير في احد ينتقصك ويحب ان يقلل منك 4 تخلص من تاجيل مشاكل ملحه 5 قوم بالصلاه ليفرج الله عن حيرتك وهمك 
….. ديما كرحمه لما اسمع نصايحه وكلامه بطمن واول حاجه عملتها بعد ما سمعت كلامه قومت صليت وريحيت اعصابي ونمت .
اليوم التالي ….
* ماما ريحه الجامعه 
الام : ماشي يا قلبي ، رحمه 
* امم
الام : هتروحي الرحله بجد 
* لو عيزاني مروحش هلغي الاشتراك
الام : لاء يا قلبي متعمليش كده روحي انبسطي بس انا خايفه عليكي 
* بصي يا ست الكل انا متاخره ولسه الرحله بكره اول ما ارجع نتكلم اتفقنا 
اللم : ماشي ارجعي بدري انهرده 
* حااضر 
…………………
“يدخل شهاب يجده جالس علي الكنبه ويحدف الكره المطاطيه في الحائط ” 
: يا برووو 
=…..
: مالك يا نجم مصر 
= م في المود
: تعالي نعزف حاجه 
= مليش مزاج 
: يبقي في مشكله 
= اتختقت مع بابا تاني 
: علي خطيبتك صح ، يبني اتهدو بقي
= مش من حقه يقولي ارتبط بمين واتجوز واحب مين دي حياتي يا شهاب 
: فاهم والله وعذرك بس هو معاه حق كمان صراحه، منه الشركه هتستفيد ومنه الشريكه المناسبه ليك هيا 
= عشان دراعه اليمين في الشركه يعني بتتخلي عن صاحبك 
: قصدك عشان صحبي لسع الايام دي
= وانا مش هغير قراري وهتشوف 
: طب قوم يا عم الرومنسي وراك حفله 
= الغي كل حاجه مش قادر بجد
: اهو بقيت عاطل لما حبيت فادك الحب في حاجه 
= اها الراحه النفسيه 
: عارف انك مبرشم الدماغ دي متعود عليها 
= ههه مفيش غيرك بيعرف يفصلني عن المود ، حبيبي يا شق 
: طيب انا ماشي في شغل كتير في الشركه هبقي اعدي عليك بليل 
=  اشطا يا نجم ، سيب لي مفتاح العربيه عشان هجيب رهف بعد الجامعه 
: انت حيطه هل انت حيطه يلا انت مبتفهمش 
= لاء 
: اما نشوف العند الي انت فيه ده هيوصلك لاي 
= اخلص يلا وبطل رط 
في الجامعه …
رهف : اتفقت مع ماما ووافقت لولولوي 
ايه : وانا بابا  وافق ، هنخربها 
* لسه هشوف ماما هيه وفقت بس…
رهف : دقيقه دقيقه هقلك انا “بتقليد ” بس انا خايفه طب ممكن حد يطلع علينا هو لازم نروح بس انا خايفه ملقيش مايه هناك والتلفون افرض معرفتش اتواصل مع ماما لاء هنام … مزهقتيش يا بنتي باقي سنه ونخلص من الجامعه دي وانتي لسه بتقولي كده 
ايه : ههه برافو عليكي يا رهف جبتيها بظبط 
* انتو بتتريقو عليه 
رهف وايه : ااااه 
* انتو عالم مستفزه مبتحسش انما انا واحد حسيس كده عندي دم يا شويه حلاليف
رهف : واضح اننا بنتهزق 
ايه : تؤ تؤ احنا تهزرقنا خلاص 
* طب هنعمل اي 
رهف : هنروح طبعا انتي مجنونه ، في رابعه جامعه  مش هنعرف ودي فرصتنا بطلي رخامه بقي 
* بس لو توهنا في الطريق او طلع علينا مافيا طب واحنا بنخيم جه ثعلب او فهد علينا هنعمل اي 
ايه : دي عايشه في عالم الاوهام والخيال بتاعها دي ناقص تقلنا اعاصير وقواقع ، قومي من قدمها بدل ما نتشل قومي 
رهف : انا عمري ما شفت كده حقيقي ، انتي وحده ضد المتعه سيكا ههه بهزر انتي كأئن بغلوي 
* انا هحترم نفسي ومش هرد عليكو لانكو شويه متخلفين وهتعرفو انه كلامي صح يا عالم يا رخمه 
ايه : شويه وهتقلنا انو احنا من الهلتون انا السكر علي عليه  بسببها مش قادره 
* الاه 
ايوا بخاف،  مبحبش اخرج اه بحب التحديات بس مبحبش ابعد عن البيت وعن ماما وعن الناس الي بطمن معاها روحت رحله قبل كده في الثانوي قبل ما اعرف التافيهين الي فوق دول وحرفيا توهت و قرسني تعبان وكان حالتي حاله وطلعت عايشه الحمد لله ومن ساعاتها ول امي بتحب توديني الحاجات دي ول انا بحب اخرج بره بيتنا اساسا
بعد الجامعه ……
ايه بهمس : القمر 
* يا راااجل 
ايه : نفسي اروح اخد معاه صوره واحطها علي الواتيس 
* ههه اكتبي عليها  طلع قريب صحبتي نجمه مؤثر نجمه 
ايه : رخمه 
* هبله 
رهف : يلا يا جماعه همشي انا 
ايه : ابقي سلميلنا علي قريبك قوليلو بالاسم ايه بتسلم علييك 
* ههه 
رهف : مالها دي 
* معجبه 
ايه : مبلاش انتي 
* اقصد مهزقه 
رهف : انا همشي عشان مش فاهمه حاجه وبكره هتفهموني علي رواق سلام 
* عجبك كده البت شكت فينا 
ايه: ايوا احسن عشان نشوفه فعلا 
* مجنونه 
في السياره ….
= القوزعه بتاعي
رهف : نجم النجوم الرخم ، عامل اي وروحت فين كده
= اسكندريه يا ستي كان ورايه حفلات هناك 
رهف : اوعي متكونش جبتلي هديه اموتك 
= عيب عليكي جبتلك قنفد كده شبهك بظبط 
رهف : هعيط 
= ههه 
رهف : ممكن اطلب طلب منك 
= قولي 
رهف : الجامعه هتروح رحله بكره وانا قلتلهم ماما وفقت وشهاب مش موافق ممكن تقنعو وهو مبيرفضلكش طلب وماما مش هتخرجني غير لما يوافق ونبييي
= امم رحله اي 
رهف : رحله تخيم هنروح انا والبنات بقي ونخربها ، وكمان مش هنعرف نروح في رابعه لانها اخر سنه وكده فهمني 
= امم البنات صحابك مين الي ريحين 
رهف : ايه ونورهان وبسنت وعليا لي 
= احم ورحمه مش هتروح 
 رهف : كنت عرفه انك هتسال عليها فانت هتقولي كل حاجه دلوقتي بدل ما زعلك 
= ههه بتصيعي عليا 
رهف : طبعا معقول اسيبك بتحور عليا واسكت 
= هقلك بس قوليلي الاول جايه 
رهف : اها جايه وهيه من النوع الي ممكن تغير قرارها علطول فمنعرفش بقي وبتخاف وحالتها حاله 
= امم، عادي لو جيت معاكو 
رهف : بجد ! عااا يا احلي خبر سمعته هنخربها ههه 
= اعتبري اخوكي وافق 
رهف : ابن العم رزق يا جماعه والله ، المهم احكيلي بقي موضوع رحمه عندي فضول 
________________اليوم التالي 
* يا ماما هو انا ريحه مدرسه 
الام : ول كلمه مكنوش 20 رغيف سلي نفسك في الطريق وجبتلك عصير وحاجات حلوه عشان الطريق 
* ناقص اللبن في الببرونه و شويه بسكوت ساده جمبه 
الام : متقلقيش عامله احسابي كلو موجود 
* نعم ! بصي انا ماشيه قبل ما طب ساكته 
الام : لما توصلي ابقي رني .. البسي تقيل … خدي بالك من نفسك ..  فهمممه يا بت 
* حاااضر 
امام الاتوبيس …
ايه : رهف اتاخرت برن عليها مبتردش 
* زمنها جايه لسه بدري 
“تقوم رهف بظهور هيه ولؤي من بعيد وتقريب لهم ” 
رهف : معلش علي التاخير يا بنات كنا بنجهز نفسنا 
ايه ورحمه :؟؟؟
رهف : احب اعرفكو لؤي ابن عمي وهيروح معانا في الرحله 
ايه ورحمه: ايييه ؟!
يتبع ….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى