رواية طفل المقابر الفصل الرابع 4 بقلم دودا حودا
رواية طفل المقابر الفصل الرابع 4 بقلم دودا حودا |
رواية طفل المقابر الفصل الرابع 4 بقلم دودا حودا
الام :مالها شيماء
مريم :امها كانت بتعمل اعمال وبتحطها في بوق الميتين
الام :اعوذوا بالله منها
محمود :وانتي ازاي كنتي تعرفي عندنا
مريم :انا انا قولت يمكن متكونش زي امها
محمود:نفس الكلام بقوله برضه هي مش زي امها
مريم :برحتك
الام :لاااااا بقولك اي كله اللي البت دي
محمود :وانا بحب شيماء يا امي
الام :امها بتعمل اعمال وانت عايز تتجوزها
محمود :كانت يا امي وبقت ست كويسه دلوقتي
الام :واضمن منين انها مش عامله ليك عمل علشان تقول كده
محمود :شيماء بتصلي وتعرف ربنا ويوم ما قولت ليها أن بحبها قالت ليا علي كل حاجه
مريم :مش حب فيك علشان عارفه أن انا هقولك
محمود :انتي زعلانه ليه يا مريم
مريم :هزعل من اي انا طالعه شقتي
الام :قولتك لا يا محمود
محمود :امي حرام عليكي دي البت اللي قلبي اختارها
الام :انا قائمه اصلي. وادعي ليك بالهداية
وفي شقه مريم عامله ترن علي حد مش بيرد
وفي الاخر ردت
مريم :اي يا بخيته الزفت
بخيته دجاله نصابه بس ساعت بتجي معاها صدفه أنها بتعرف تاذي حد
بخيته:الو معلش كان عندي شغل
مريم:والله لبلغ عنك يا بخيته
بخيته:ليه بس عملت اي ده انا حبيبتك
مريم :خلاص عايز يتجوز
بخيته:وحده غيرك
مريم :لا انا وبتصل اعزمك علي الفرح أما عايزه فلوسي
بخيته،:تعالي وهنلاقي الف حل بس
مريم :والله لو اتجوزها لخرب بيتك
بخيته:من غير تهديد مستنياكي
مريم :مش قدامي غيرك علشان تقفي جنبي ينهار اسود انا كنت بجيب شيماء هنا علشان هو في الاخر يتجوزها لااااا ده علي جثتي
شيماء :مالك يا محمود
محمود :تعبان شويه
شيماء :اتكلمت معاه مامتك علي موضوعنا
محمود:هقولها
شيماء :لا انت قولت ليها وهي مش موافقه صح
محمود :ماما بتحبني واكيد هتوافق
شيماء :مينفعش تخسر مامتك بسببي قولتك غلطه امي محدش هيقدر يغفرها
محمود :انتي كويسه وبنت حلال وانا لايمكن اني اسيبك
شيماء :لو انا أو مامتك يبقي مامتك
محمود :نتكلم بعدين في الحوار ده
شيماء :ممكن نروح لمامتك دلوقتي
محمود :ليه
شيماء :عايزه اتكلم معاها
محمود :بلاش دلوقتي
شيماء :ارجوك يلا بينا
في بيت مهجور كانت قاعده في بخيته
مريم :اااااه هيتجوز غيري
بخيته:اهدي بقي قولتك كل حاجه وليها حل
مريم :حل بعد جوازه
بخيته:مش قولتي أمه مش موافقه وهو بيحب أمه اوي ولايمكن يزعلها
مريم :اه
بخيته :خدي حطي ده لامه في العصير وده ليه هو في الشاي بكره يشوفها قرده
مريم :مانا عملت كده علشان يحبني وحطيط ليه في الشاي برضه اللفه اللي قولتي عليها ومافيش حاجه حصلت
بخيته:المره دي هتحصل وقومي روحي لان شيماء رايحه لحماتك دلوقتي
مريم :عرفتي منين
بخيته:سامحوها جاهله مش عارفه حاجه قومي امشي من هنا يلا وفعلا روحت وساعه وجه محمود
الام :حبيبي تعالي
محمود :معانا ضيوف
الام :اهلا لضيوفك
محمود :تعالي يا شيماء
الام :شيماء اي اللي جابك هنا
شيماء :عايزه اتكلم معاكي
الام :اطعلي برا البيت
شيماء :عايزكي تسمعني أنا جايه اقول كلمه لمحمود قدامك والله ابعد عني يا محمود انا مش عايزك ولو عندك كرامه متتكلمش معايا تاني
محمود :انتي بتقولي اي
شيماء :انا مش بحبك وحبيت اقول الكلمه دي قدام اهلك انساني
محمود :امشي اطلعي برا برا وفعلا مشيت شيماء وكانت مريم فرحانه اوي وآلام فضلت ساكته وتاني يوم خدت رقم شيماء وكلمتها
شيماء :الو ايوه مين
الام :انا ام محمود
شيماء :خير في حاجه
الام :هو انتي ليه عملتي كده
شيماء :مكنش هيبعد عني الا لو كسرتو قدامك
الام :انتي بتحبي
شيماء :ايوه والله بموت فيه
الام :طيب ليه كده
شيماء :علشان ميزعلكش وانا عارفه أن يستحيل حد يغفر غلطه امي عملتها
الام :طيب اهدي بس دلوقتي وهكلمك تاني
ودخلت اوضه محمود كان قاعد عالسرير بيعيط
الام :ابني انا يعيط
محمود :في حاجه يا امي
الام :اه قوم تعالي معايا مشوار
محمود :مش قادر اخرج
الام :هتسيب ست مريضه تخرج لوحدها
محمود :عايزه تروحي فين بس
الام :هقولك وبعد ما خرجوا طلبت منه انها تروح عند شيماء
محمود:,لا طبعا
الام :حبيبي البت دي بتحبك حتي لو امها لسه وحشه اتجوزها يابني انا بجد مكنتش عارفه انها جدعه كده
محمود :جدعه علشان كسرت ابنك
الام :,عملت كده خافت لانا اخسرك وفعلا راحت وخبطت محمود ل شيماء ومريم كانت هتموت وجه يوم الفرح وافقت شيماء تقعد مع حماتها في شقتها لحد ما الظروف تتحسن
محمود :الف الف مبروك يا عروسه
شيماء :الله يبارك فيك
محمود :هخرج اجيب الاكل من ماما واجي ليكي عالطول
شيماء :وانا هغير عقبال ما تيجي
محمود:هيجيلك عالطول وخرج ودخل شاف شيماء سبت مرعب ليه انياب اسود اللون ليها حوافر بوقها كله ملايان دم ????????????
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحرقني انتقامي للكاتبة سهام العدل