Uncategorized

رواية ياقوت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آية عزازي

 رواية ياقوت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آية عزازي

رواية ياقوت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آية عزازي

رواية ياقوت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آية عزازي

ياقوت بتوتر:احنا ايه ال جابنا هنا؟
مالك:أنا لازم اعرف مين ابويا يا ياقوت
ياقوت بتوتر:بس انا لو طلعت معاك لبابا(مجدى)هيحبسنى ويساومك بيا عشان ياخد منك فلوس وهيجوزنى لإبن عمى عشان يخلص منى.
مالك:طب ممكن تبطلى عياط.،انا معاكى وهو مش هيقدر يعمل فيكى حاجه،انزلى يلا.
ياقوت والدموع تنهمر من عينيها:انا خايفه
حضنها مالك وطمنها…
مجدى(الأب): الله الله خلاص يا ست ياقوت هتمشي في الطريق ده.
بصت ياقوت من شباك العربية…
ياقوت بصدمه:بابا..!
مجدى(الأب):اه بابا ياختي ال هتعمليله فضيحه وتعريه وتخلى الناس كلها تتكلم عليه ويقوله بنته بتمشي مع رجالة.
مالك نزل من العربية..
مالك بزعيق:ايه ال انت بتقوله ده يا مجنون انت
مجدى(الأب):والله انا مش ليا كلام معاك أنا ليا كلام مع الأستاذة ال هتفضحنى وهتخلى ال يسوى وال ميسواش يتكلم عليا.
مالك بزعيق:لأ ده انت مجنون بجد بقى
مجدى (الأب):جن لما يلبسك
فتح مجدى باب العربيه ومسك ياقوت من أيديها جامد ونزلها من العربية.
ياقوت بصوت عالي:سيب ايدى أنا مش هاجى معاك
مجدى (الأب):مش بمزاجك ياروح امك.
جه مالك ومسك مجدى من رقبته وكان هيخنقه…
ياقوت: مالك لأ علشان خاطري،ارجوك يامالك بلاش.
مالك:سيبينى عليه يا ياقوت
مجدى(الأب):طب ولما انت راجل اوى كده ،بابى ومامى مش علموك أن ال بيمشي مع واحد متجوزه بيبقى مش رجل.
مالك بزعيق:ايه ال انت بتقوله ده
مجدى بسخرية:ال انت سمعته هو ال أنا قولته . يا..ملوكه
مالك بصوت عالي: الكلام ده صحيح يا ياقوت
ياقوت من الصدمة مش قادره تنطق
مالك بصوت عالي:ردى عليا،ساكته ليه
ياقوت بتوتر:أنا مش فاهمه حاجه
مجدى(الأب):اطلعى البيت وانا افهمك كل حاجة
طلع مجدى على السلم..
ياقوت:مالك أنا خايفه
مالك: ماتخفيش أنا هاجى معاكى.
____________________________
فى البيت:-
ياقوت:ايه ال انت قولته ده يا بابا
مجدى(الأب):…….
ياقوت بزعيق:رد عليا الكلام ده صحيح!
مجدى(الأب):ايوه صحيح
ياقوت بصدمه:ايه..!
مجدى ببرود:كتب كتابك على ياسين ابن عمك بكره.
ياقوت بصدمه:انت اتجننت انت ازاي تجوزنى لواحد أنا مش عايزاه.
مجدى(الأب):احمدى ربنا أنه ياسين هيرضي ليكى.،مش كفايه بتحضنى الرجاله فى العربيات.
ياقوت بصريخ وعياط: يانهار اسود ومنيل يانهار اسود ومنيل..
مجدى(الأب):اسود ليه هو انتى اجوزتى الأستاذ ال انتى حضنتيه في العربية من ورانا.
ياقوت بصريخ:انت بتخرف بتقول ايه!
مجدى(الأب):مش بعيده تكونى عملتيها
ياقوت بصوت عالي: مالك يلا بينا نمشي من هنا
مجدى(الأب) مسك ايديها:تعالى هنا رايحه فين انتى خلاص بقيتى على زمة راجل.
ياقوت بعياط وصوت عالى:سبنى في حالى بقى.
مجدى(الأب) بزعيق:وانتى فكراه بيحبك.،الأستاذ ال انتى ماشيه معاه هياخد منك ال هو عايزه ويرميكى..
ياقوت بصوت عالي:يلا يامالك عشان نمشي من هنا
مالك قاعد مصدوم ومش قادر ينطق ولا كلمه…
ياقوت بزعيق:يلا يا مالك عشان نمشي من هنا
بعد لحظات صمت.       مالك:لأ.
ياقوت بصدمه:ايه..!
مالك:أنا بس ال همشي من هنا
ياقوت بصدمه:وهتسبنى معاه هتسبنى مع ال طردنى
مالك:ابعدى عنى يابنت الناس وكل واحد فينا هيبقي من طريق،وانا امى وابويا علمونى انى مش امشي مع بنات الناس فى الحرام.
ياقوت بعصبية:ابوك…ابوك ال انت متعرفش هو مين وبعدين انت أصلاً ابن حرام.
مالك اتعصب وبص ليها وعيونه بتطلع شرار وضربها بالقلم على وشها فضلت تعيط وسابته ودخلت الأوضه….
مجدى(الأب) بإبتسامة سخيفة:اهو انت كده تبقى راجل.،اتفضل امشي بقى من غير مطرود عشان أنا مش بدخل بيتى ولاد حرام.
مالك سابه ومشي وقبل مايمشي بص ع الأوضه لقى أمه(طنط وفاء) واقفه والدموع مكتومه جوا عينيها.سابها ومشي من غير ما يتكلم..
مجدى(الأب)بزعيق:هى فين البت دى،هى فين ال هتعرنى.
ياقوت قاعده على السرير في اوضتها بتعيط…
مجدى بشماته: بتعيطي ليه ياروح امك فكراه كان بيحبك بجد
ياقوت:ما تجبش سيرة امى على لسانك
مجدى:ههههه كل ده عشان البيه سابك ما تخفيش جبت ليكى البديل وبعدين ماياسين ابن عمك عيونه عسلي برضو.ياروح امك ولابلاش روح امك دى عشان بتزعلك.ههههه
ياقوت بتتكلم بحسره والدموع تنهمر من عينيها:انت بشع انت شنيع وأنانى.
مجدى(الأب):هههه،ماشي ياروح امك جهزى نفسك بقى عشان فرحك بكره يا عروسه.
ياقوت:قولت ليك ماتجبش سيرة امى على لسانك
مجدى(الأب):ما خلاص ياختى انت محسسانى انى هتكلم عن الوزيرة.
ياقوت: كفايه انها احسن منك مش زيك بترمى ولادها في الشارع وهما لسه اطفال.
مجدى(الأب):ايه ال انتى بتخرفيه ده،انتى اتجننتى يابت ولا ايه،انتى شيفانى رميتك انتى ولا اخواتك في الشارع.
ياقوت:اه رميت مالك اخويا الكبير اخويا من الأب.
مجدى(الأب):مالك مين؟وبعدين أنا مخلفتش حد اكبر منك
ياقوت:ايوه مالك ال كان هنا من شويه اخويا من الأب،ابنك وابن طنط وفاء.
مجدى(الأب):انتى شاربه حاجه يابت انتى.،انا ماخلفتش ولاد اصلاً،انا خلفتك انتى من فاطمة وأخواتك البنتين من وفاء.
ياقوت قربت من باباها..
ياقوت ببرود:طب احب اقول لحضرتك بقى إن طنط وفاء كانت متجوزه حد قبلك وخلفت منه مالك.
طنط وفاء فتحت باب الأوضه فجأة وبصوت عالي:انتى اتهبلتى فى عقلك يابت انتى ولا ايه.مالك مين ال أنا مخلفاه أنا مبخلفش ولاد اصلاً،ومخلفتش حد غير اخواتك البنتين ومش اجوزت حد غير ابوكى(مجدى).،ولا انتى عايزه تدارى على فضيحتك.
ياقوت: كدابه انتى كنتى عند مالك امبارح وطلبتى منه فلوس.
طنط وفاء:لأ ده انتى مش…..
لسه هتكمل كلامها بابا قاطعها….
مجدى(الأب) بزعيق:وفاء اطلعي برا 
طلعها برا الأوضه وقفل الباب .، ورجع ل ياقوت…
مجدى(الأب):ايه ال انتى بتقوليه ده يابت
ياقوت: مالك يبقى ابن طنط وفاء
مجدى(الأب):بطلى تخريف انتى عايزه تلبسيها تهمه عشان هى ال صممت انك تتجوزى ياسين ابن عمك.
ياقوت:ماشي وانا هحاول اثبت لك أن مالك يبقى ابن طنط وفاء.
مجدى(الأب):بطلى هبل بقى، وقومى جهزى نفسك عشان فرحك بكره يا… عروسة.
ياقوت:وانا موافقة.
مجدى(الأب)باستغراب:يعنى انتى موافقة تتجوزى ياسين ابن عمك
ياقوت:ايوه موافقه
مجدى:انا كده هحبك،عشان انتى مطيعه وبتسمعى كلام ابوكى ياحبيبة ابوكى.
ياقوت:بس بشرط..
مجدى:قولى ياستى ايه هو الشرط؟
ياقوت:..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

‫32 تعليقات

  1. رواية ياقوت قلبى شكل فكرتها جديده وبصراحه المدونه بتعرض روايات حلوه اوووى

اترك رداً على Unknown إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى