Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة الثالثة 3 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الثالثة 3 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الثالثة 3 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الثالثة 3 بقلم بنت الصعيد

ظلت روح فاقدة للوعي طيلة الليل ..

في الصباح بدأت روح تفتح عينيها ببطء وتتلفت حولها وجدت نفسها ملقاة علي الارض في غرفة لا يوجد بها سوي مكتبة صغيرة تحوي بعض الروايات والكتب ومكتب صغير والجدران خالية من أي صور 

روح …اكيد دا حلم مستحيل يكون حقيقة 

خرجت روح وتفقدت كل المنزل ولا يوجد أي أثر لما حدث أمس …روح في نفسها …اه اكيد حلم لا كابوس ايوا كابوس 

توضأت وصلت فرضها وفتحت التلفاز وحولت علي قناة القرأن الكريم ..فأحست بطمأنينة ..عدي النهار ولم يحدث شيئا يذكر وجاء المغرب توترت كثيرا وخافت ولكن أيضا لم يحدث شيئا..اطمأنت بعض الشئ فأسرعت وتناولت وجبه عشاء خفيفة ودلفت الي غرفتها لتنام ..

في الغرفة وعلي سريرها 

تهيأت للنوم ..وفجأة يفتح باب غرفتها بهدوء ويدخل دخان كثير منه احتضنت روح نفسها وبدأت تصرخ وتصرخ 

وإذا به يظهر من وسط الدخان الكثيف كالملائكة بوجهه الوسيم وبياضه الناصع مرتديا بنطال ابيض شفاف وقميص من نفس النوع والسكينة ما زالت  مغروسة في  صدره رأته روح…وقالت اعااااااااااااااااااا .ثم فقدت الوعي 

وبعد مرور وقت قليل فتحت عينيها ببطء لتجده ينظر إليها مباشرة ووجهه قريبا من وجهها 

روح ….اعاااااااااااااااا

الشبح ….بسسسسسسس 

روح خرست تماما 

شبح أسر …انتي كل ما هتشوفيني هتصرخي كده ايه شفتي عفريت 

هزت رأسها بالايجاب

الشبح …اه صحيح مانا عفريت  ..طب بذمتك عمرك شفتي عفريت بالوسامة والجمال دا 

روح ….وصوتها يرتجف ….أنا عمري ما شفت عفريت

أسر… اديكي شفتي بقي ..اكلت أنا دلوقتي 

روح …انت جاي تنتقم مني لأني قتلتك صح والله ما كان قصدي أنا بندم كل يوم

أسر …أنا شكلي كده فعلا كنت جاي انتقم بس مش عارف ليه كل ما اكون عايز اخوفك أفقد قدرتي وابقي ضعيف بس بمجرد  بصرخة منك …انتي مين انا مستغرب ازاي بتصعبي عليا كده …انا قررت اني اظهرلك مخصوص علشان اعرف ايه السبب 

روح …بخوف …انت مش عارف انا مين 

أسر …وهعرف منين ..كل اللي اعرفه هو اني عايز انتقم منك بس دلوقتي خلاص قررت اني هاسيبك بس لازم تحكيلي انتي كنتي ايه بالنسبة لي قبل ماتقتليني يمكن احل لغز ضعفي قصادك 

روح …انت مش بتقول مش فاكر حاجة طب عرفت منين اني انا اللي قتلتك 

أسر …انتي عبيطة يا بنتي ما انتي لسة قايلة انك قتلتيني

روح …اه صح

أسر …نبقي صحاب بقي ..وانا اوعدك اني مش هخوفك تاني وكمان هحميكي من الأرواح الشريرة …زي بالظبط فلم عفريتة اسماعيل ياسين 

روح …بحذر …طب ما انت فاكر اهو الافلام 

أسر …الافلام دي لسة موجودة بس حياة أسر انتهت علشان كده انا مش فاكرها ..

تنظر روح لأسفل وتجمعت الدموع في عينيها لما قاله أسر 

روح …أنا السبب انك خسرت حياتك أنا السبب 

أسر …ايوا احكيلي بقي ليه انتي السبب أنا عملتلك ايه 

روح أنا هحكيلك ……..

أنا كنت مخطوبة ومكتوب كتابي علي واحد جارنا أنا ما كنتش بحبه بس هو كان مناسب كنا هنتجوز بعد شهرين اسمه شريف 

أسر …وانتي بقي اسمك ايه 

روح …اسمي روح الفؤاد 

ينزع أسر نصف قميصه الأيسر ويشاور لها علي قلبه نظرت فوجدت اسمها مكتوب علي صدره بالدم .تعجبت كثيرا

أسر …كملي 

روح …المهم كنت محتاجة فلوس لجهازي فاشتغلت عندك  سكرتيرة خاصة ( وحط ميت شرطة تحت خاصة )دي كانت كلمتك …السكرتيرة عند أسر النجار هي سكرتيرة في النهار وعشيقة في الليل 

أسر …يااااااااه أنا كنت حقير قوي كده 

روح …اول يوم في الشغل بدل ما تختبر قدراتي عينت إمكانياتي هل انفع عشيقة ولا لا دا كان مبدأك وعملت حركات معايا مقرفة قوي 

أسر ….زي ايه 

روح احضان وبوس وكده ..وطبعا أنا ماسكتش ضربتك بالقلم 

أسر ..وطبعا سبتي الشغل 

روح …(دخول الحمام مش زي خروجه )دا كلامك برضو. ما كانش ينفع اسيب الشغل بعد ماوقعت عقد 

أسر …طب وعملتي ايه  بعد كده قدرتي تستمري ازاي 

_______________________________________

فلااااااااااااااش باااااااك

ثاني يوم شغل لروح في شركة النجار 

أسر يكلم قسم السكرتيرة

أسر …السكرتيرة الجديدة وصلت 

موظفة …ايوا يا فندم 

أسر …ابعتيها بسرعة 

الموظفة …تحت امرك يا  باشا 

تدخل روح مكتب أسر وهي ترتدي كمامة

أسر بتعجب …انتي ايه اللي انتي لابساه دا 

روح …دا وقاية يا فندم علشان الكورونا 

أسر وهو يفهم انها ترتدي كمامة لتمنعه أن يقبلها 

احنا بنطهر شركتنا علي اعلي مستوي ملهاش لازمة البتاعة دي ..شليها

روح …يا فندم أنا عندي اعراض برد فقلت الوقاية افضل 

أسر بخبث …ياااااه طب لحظة كده هاقيس حرارتك 

بدأ يقترب منها حتي التسقت في الحائط  …بدأ يقرب يده من جبهتها ليقيس حرارتها ولكنه غير مسار يده بسرعة فنزع الكمامة عنها وطبع قبلة عنيفة  تركت اثار دم علي شفتيها همت روح لتصفعه ولكنه امسك يدها وجذبها من خصرها باليد الأخري 

أسر …عشان تعرفي اني مهما تعملي مش هتمنعيني اخد حاجة انا عايزها …اتفضلي علي شغلك 

خرجت روح وهي تمسح اثار الدم وهي تشعر بذل شديد وكأنه خنجرا قد طعن كرامتها ومزق برأتها وكبريائها 

خرجت تلعن ذلك اليوم الذي اشتغلت فيه واليوم الذي تزوجت والدتها من ذلك عديم الرحمة  المدعو شوقي ذلك الرجل المدمن علي القمار بسببه خسروا شركة الأدوية وكل أموالهم ولم يتبقي من ثروة والدها سوي الشقة التي يسكنوا فيها . ظلت تبكي طوال اليوم 

_______________________________________

باااااااااااااااك 

أسر ….يااااااه أنا كنت حقير قوي كده طب وبعدين كان كل يوم بيعاملك بالحقارة دي 

روح بضحكة خفيفة …..لا أنا انتصرت المرة التالتة بطريقتي وقدرت اتخلص من عادته الغبية زيهه أنه لازم يبوس سكرتير ته كل صبح …نظرت إليه برعب أنا اسفة اني قلت عليك غ..غبي …

أسر …مش مهم دا يستاهل كملي كملي عملتي ايه عشان تنتصري 

روح…………..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى