Uncategorized

رواية مختطفي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

 رواية مختطفي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

_ماااللككك.
حست بنفسو على رقبتها وهو بيشم شعرها وفجأه حست بتقل جسمو على كتفها.
خدت نفس عميق “يارب انا خفت اوي هو عملاق كدا لي”
ابتسمت على شكلو شعرو المنكوش ول خدو ال مرهقه من التعب حولت تشيلو من عليها بس جسمو كان تقيل اوي.
فاقت وهي بتدور على طرحتها ال هوو رمها بعيد “اوف اجبها ازاي دي” 
بره. 
وقفت رحمه شويه قدام المرايه “لي يحصل كدا لي كان نفسي ف قصه بسيطه بسيطه خالص “
بصت ل وشها البسيط بشره قمحاويه و شعر بني وحجاب بيزين وشها وطولها متوسط. 
افتكرت نيره فاقت من شرودها. 
وجريت على الاوضي ال كانت فيها نيرة. 
“نيرة” 
رحمه لفت وشها بخجل “اي دا عامين كدا لي ” 
نيره بغضب خفيف”رحمه مش ناقصه المحن دا طلعيني من تحتو الله يسترك انا ملزوقه ف الحيطة” 
ضحكت رحمه “يستي دا انتو ف وضع مخل جرجرتي الواد للرظيله” 
نيره وهي تصتنع اابكاء”والله يا اختي هو ال كان بيتحمرش بيه” 
قربت رحمه بهدؤ وهي بتاخد الطرحه من علي الأرض” خدي طرحتك” 
نيره “بس بس شليه من على كتفي انا لزقه ف الحيطة “
رحمه” ونبي كنت عاوزه اساعدك بس هو تقيل اوي “. 
نيره” تعالي انا وانتي بس هاتي مخده ل يتخبط” 
رحمه بضحك “يحنينه يتخبط “
فعلا عملنا كدا وبهدو حطنه على الأرض وهي وقفت. 
نيره وهي بتملس على بطنها” جعانه اوي هو القصر دا مفهوش اكل “
لا فضيلة بتطبخ تعال ننزل المطبخ. 
****************
ف مصنع مهجور. 
” فكني يا أسد فكني انا مليش ف لعبتك القزره انت وأسر” 
مسك اديها بعنف. 
” انا بعتك عشان توقعيه وتجيبي رقبتو مش تحبيه” 
رمها على الأرض بعنف وبصتلو بكره. 
“مين يتوقع ان تكون انت شرير الرواية مش اسر” 
نظر لها بكره كبير “تخيلي والشر هينتصر على الخير يا نسرين” 
كانت نسرين فتاه ببشره بيضاء الون وعنين بالون العثل الصافي  وشعر اسود 
” رجعني ل حبيبي يا أسد انا مش عاوزه غيرو وهخليه يبعد صدقني هو بيحبني وهيبعد” 
أسد ببرود مميت” وحقي وحقي يا نسرين وامي “
نسرين وهي تجلس تحت قدميه” ارجوك ارجوك يا أسد دا جوزي “
ابتسم ببرود “جوزك كان بيتجوز  يحلوه بيتجور وبس” 
زقها برجلو وقعت على الأرض. 
” انت كداب كداب وزباله انا بكرهك يا أسد عشان انت كداب “
خرج وهو يغلق الباب. 
********************
ف المطبخ القصر. 
فضيلة “اي يهوانم مينفعش تنزلو المطبخ شوفو تاكلو اي وانا هعمل” 
بصت رحمه بعين متفحصه” لا احنا هنعمل بقالنا كتير مدخلناش المطبخ وبعدين ابقى مخطوفه وتحرموني من المطبخ “
نيره بتوتر” احم يفضيله هو مالك بياكل اي” 
ابتسمت فضيلة بحب “مالك باشا بيحب الخضار والفواكه جدا وبيحب الكفته والفراخ المشويه وكمان عصير الفراوله الفراش” 
رحمه بضحك “يختي انتي بتاكلي نفسك بالعفيه يشيخه “
فعلا بداؤ يعمل اكل. 
رحمه وهي ترجع ل وره” عاااااااااااااااااا يمامااااا”
الأطباق وقعت من اديها. 
نيره بصدمه وهي مسكه السكينه” انت مين يلاه انت “
ضيق عنيه” يلاه “
بصلهم بتفحص” أسد زوقو انحضر اوي “
رحمه بتريقه “يلاه أسد زوقو انحضر اوي اوه ماي جاد “
” قطعتلي الخلف يجدع انت مين” 
قعد على الكرسي ال ف المطبخ” بصراحه مش فاضي اتخانق انا جعان اوي” 
نيره “نعم تقطع خلفنا وتقول جعان” 
ضحك” اسف اصل مش متعود اشوف ستات هنا غير فضيله” 
رحمه بجديه مصتنعه وهي بتاخد السكينه من نيره” اممم يعني انت مش حرامي “
هو بيصتنع الرعب” ابدا ابدا انا عز الدين ابن عمو” 
رحمه “اممم “
عز وهو يغمزها” انتي مين بقى “
رحمه بتوتر” انااا اصل.. “
قطعتهم نيره بصوت هادي” هطلع الاكل ل مالك”
نظر لها بصدمه” مالك اخو أسد انتي ال هطلعي” 
لم تستمع ل كلماتو وراحت بسرعه 
عز ل رحمه” هي بجد هتطلع فرق لوحدها هيقتلها”
رحمه شدت كرسي وقعدت قدامو وهي تحك دقنها بسكينه”لا يعنيا دا حوار كبير المهم دلوقت هو أسد بيشتغل اي” 
ضيق عينو “هتاكليني “
*********************
ف غرفه مالك. 
دخلت الاوضي ووفتحت النور “انت هتفضل نايم على الأرض كدا” 
قربت منو خطوات ل تبتسم على شكلو الفوضى حطه الاكل على التربيزه ل تقرب منه وتلعب ف خصلات شعرو. 
نيره بهمس” مالك “
فتح عينو مره وحده  كان هيهجم عليها ٠”انا نيره اهداء” 
اخد نفس ووقام. 
نيره بابتسامه “عملتلك الأول ال بتحبو” 
نظر لها” ان. تي ال عملتيه “
نيره بفخر “اها دا انا شيف جامد اوي حته دوق”
فعلا بدأت تاكلو. 
مالك “انتي حبيبت،،، م مالك يي يا نيره” 
حسن بضربات قلبها ب تعلي حط راسو على رجليها “ا، انا ش،، شبعت،، وهنام” 
فعلا غمض عينو وبدأت تماس على شعرو، كان ببشره سمره عنيه عثلي بدرجه فتحه ورموش طويله وشعرو بني وطويل ودقنو خفيفه. 
ابتسمت وهي بتتابعو بعنيها لحد ما انفاسو انتظمت ف عرفت انو نام. 
************
ف المطبخ. 
رحمه بغضب “انت مش كلت قول بقى يشيخ انت طفس “
عز” الاكل تحفه اول مره اكل كدا، بعدين متعصبة كدا لي استنى هقولك” 
رحمه بتافف”صبرني يارب” 
عدل شعرو ومسح ايدو وحط ايدو على هايت سلام “عز الدين وانتي يقمر” 
رحمه ببرود “قمر ف عينك يا كلب البحر انت اخرج انت عصبتني فاكر نفسك يتجين “
قعدت على الكرسي وهي تصتنع التعب” اه ضغطي اه ضغطي مرارتي راحت منك يبعيد “
أسد وهو ساند على الباب ومربع ايدو. 
” خلصتو دراما  ” 
رحمه ببرود “اه دكر البط جه” 
شرق عز وهو بيسمع ل كلمتها ل يداء ف الكح رحمه ادتلو الماية” مالك يضنايا هتموت انت راخر “
عز وهو بيشرب “اي المصيبة ال جبتها دي يا أسد هتموتني الحقني “
أسد ببرود” ابتلى مش مصيبه تعال ورايه يزفت” 
بص ل رحمه “أعمالنا قهوه ساده” 
رحمه بغضب “الخدامة ال جبهالك ابوك” 
قرب منها “في حاجة” 
رحمة بتوتر “ها لا ياباشا خمس دقيق والقهوة عندك “
عز بهمس” هوريكي مبتجيش غير بالعين الرماضي يكلبه “
رحمه وهي بتحدفو بالطابق “غور يلاه “
*******************************
ف المكتب. 
” عملت اي يزفت “
عز وهو بياكل التفاحه” كلو تمام فل ال فل بس في مشكله كدا” 
اسد ببرود “ال هي “
عز” عمي نازل مصر كمان يومين عشان يجوزك، مبروك والله يصحبي “
أسد بنفاذ صبر” عزز انا مش ناقصه غبائك داااااا “
عز ” ال اكتشفتو ان أسر ميعرفش انت مين كل ال يعرفو ان انت حد بتكرهو وهو ما بيحبش البنت ال كان هيتجوزها ل تاني مره دي “. 
طلع عز من جيبو ورقه” وان ال رميها ف المصنع دي ال هي المفرود تكون بنتك عمتك حامل “
أسد بغضب “بنت عمتي ماتت ام وقعت ف حب النجس دا “
عز بغضب” بقولك حامل وهنموت يا بني آدم نسرين حامل “
ف الحظه دي كانت رحمة مسكه صنيه القهوة ال وقعت على الأرض وشهقت بخوف” نسرين” 
أسد قرب منها “تعرفيها ول قلبك وجعك على حبيب القلب “
رحمه” انت حقير انت ال خطفها من حبيبها وهي حامل وبنت عمتك فين قلبك “
أسد بغضب  هووبيمسكها من درعها” قلبي اناااا فين هما ضمرهم فين ال عملو فياااا هاااا فين” 
زقها ف وقعت واتخبطت ف الطربيزه.
عز بصدمه من الدم “رحمه!” 
بعد ساعه. 
ف المستشفى 
نيره بخوف ” هي كويسه يا دكتور” 
الدكتور بتوتر” مش عارف اقولكو اي بس احنا وقفنا النزيف ال ف وسها بس احتمال كبير تكون فقدت جزاء من الذاكرة “
أسد بصدمه” فقدان ذاكره “
ال جي صادم، توقعو ممكن يحصل اي بعد ما نسرين طلعت حامل، أو خبطت رحمه هتكون نتيجتها اي. 
” لماذ ترسم خطوط نيران حولك لماذا لا تشاركني ذالك القلب المتحجر لا ينبض ولا يشعر بشئ، لماذا تعيش وانت لا تنبض، أحببت تحطمي ونزيفي بالدماء ستكون النتيجه مؤلمه “
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للبيع للكاتبة دينا عبدالحميد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى