Uncategorized

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم أسماء عبدالعظيم

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم أسماء عبدالعظيم 
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم أسماء عبدالعظيم 

_فاق من صدمته وفضل يضحك…. يا مجنونه ايه الي هي كانت عملاه ده 
الباب بيخبط 
_مم.. مين 
_افتحي يا اسماء 
_لاا.. لا مش هفتح يا احمد  
_يا بنتي عيب افضل واقف كده 
_لا لا مش هفتح انت عايز ايه 
_يا الله هكون عايز ايه 
_امشي يا احمد مفيش حد هناا 
_احمد بأحراج.. مم معلش مكنتش اعرف..خلاص انا ماشيي اهوو 
ولسه بيلف عشان يمشي 
_احمد اذيك يا ابني ايه الي موقفك كده 
_معلش شكلي جيت في وقت مش مناسب..بس اصل كلمت عمي وهو قلي روح وانا مسافه السكه وهيجي 
_ ابتسمت… لا مش مناسب ايه بس تعالاا يلاا..اه ما اسماء قلتلي انك جي تعالا يلاا 
دخل معاهاا واسماء لسه واقفه جوه وامهاا دخلت لهاا 
_انتي يا زفته بتعملي ايه هناا 
_بهمس… مش بعمل حاجه انا كنت بغسل وهو جه اعمله ايه يعني 
_خلاص اتنيلي ادخلي اقفلي علي الغساله ولمي الدنياا يلا واللبسي حاجه عدله.. وغمزتهاا جيبلك هديه علفكره 
_ردت بسعاده… بجد والنبي.. فوريره 
وجريت تلم الغسيل الي مكملش غسيل  و تلبس 
_تحب تشرب ايه يا ابني 
_لا ولا حاجه يا ست الكل تسلم ايدك 
_والله ابداا هقوم اعملك قهوه 
وقامت ودخلت اسماء 
_بصلهاا وضحك.. امال فين نانسي 
_فهمت هو بيرمي لايه وخدودها احمرت.. بب بتتكلم علي ايه مين نانسي دي 
_بهمس.. بتعملي نفسك عبيطه علياا يعنيي 
_……. 
_ضحك… الاقطه كلت لسانك 
_…… 
_بصلهاا وغمز… علي العموم كانت حلوه عليكيي 
_وشهاا احمر… انتت قليل.. 
_القهوه يا ابني 
_تسلم ايدك يا ست الكل تعبتي نفسك 
_تعبك راحه يا ابني.. انتو اتخنقتو ولا ايه 
_افتكر وضحك.. لا لا ولا حاجه  المهم 
_اسماء قاعده مراقبه الجوو….. 
_اتفضل يا ابني ايه في حاجه 
_ابتسم.. هديتك يا ست الكل 
_ابتسمت بحب لاخطيب بنتهاا…. ولي كده تتعب نفسك يا ابني 
_تعبك راحه والله ميغلاش عليكي اي حاجه 
_اسماء الفضول قتلهاا ونسيت انهاا مديقه منه… ماما وريني كده فيهاا ايه 
_بصلهاا… لا 
_استغربت.. لا لي بقا ان شاءلله يا استاذ 
_ابتسم.. كده 
_بغضب.. مش كفاياا انك مجبتليش هديه كمان 
_احم.. طب انا هقوم احضر الغدا خلي بالك انت هتتغدي معانا انهاردة 
_لا ملوش داعي والله 
_لا يا ابني ميصحش 
_لا لا ما انا استأذنت من عمي اننا هنخرج ناكل بره 
_ودي تيجي يعني 
_ابتسم.. اه خليها مره تانيه 
_ابتسمتله… الي يريحك… وقامت 
_بصلهاا وابتسم… بقاا انا نسيت اجبلك الهديه 
_بصتله بغضب…اه نسيت وضحكت علياا امبارح 
_ابتسم..طب وكده 
وسعت عنيهاا من الصدمه 
_ددده دده 
_ضحك..اه دهه 
_بصدمه..احمد ده ايفون وايربودز معاه يا حلاوه يا ولاد 
_ابتسم….عجبوكي
_دول حلوين موت 
_ابتسم…ميغلوش عليكي طبعاا انا لقيتك بتحبي التصوير قولت اجبلك حاجه تسعدك 
_ابتسمت بحب…. انت طيب اوي يا احمد 
_ابستم وغمزاته بانت..اه منا عارف
_انت اطيب احمد انا شوفته في حياتي
_بصلهاا بغضب…نعم يا روح طنط هو كان في حد قبلي اسمو احمد 
_بتواترر…احمد احمد انت فاهم غلط
_اتفضلي فهميني بقاا
_انا قصدي في العموم يعني مش حوار اني عرفتي حد 
_بدأ يهده شويه و لمس الصدق في كلمهاا…ماشي قومي اللبسي عشان هنخرج 
_الصبح كده 
_ابتسم…اه عادي
_بس شغلك انت مش بتروحوا ولا ايه
_لا انا كنت واخد اجازه يومين علشان الخطوبه وعدا منهم امبارح وانهارده اهوو وهرروح بكره 
_طبب انا كنت عايزه…يعني 
_ايه…قوليي 
_بص عيزاك تقنع بابا عشان انزل اشتغل 
_وتشتغلي لي يا اسماء انا حرمك من حاجه يا بنتي 
_بابا 
_ايوه…. هو انا حرمك من حاجه يا بنتيي 
_ردت بتواتر…لا بس اناا اناا
_اسمحلي يا عمي اكلمك انا علي انفراد
_طيب يا اسماء خشي البسي احمد اخد الازن مني عشان تخرجوا 
_ماشي….ودخلت 
_تسمحلي ادخل واقول رأيي يا عمي 
_اتفضل يا ابني 
_دلوقتي انت رافض شغلهاا لي 
_ مش عيزهاا تتمرمط يا ابني انا محلتيش غيرها هي واختهاا 
_سبهاا تتعلم مش هتخسر حاجه وهي كده  مش هتفضل محبوسه لازم تنزل وتشتغل وتشوف النااس و تتعلم وتكسب خبرات 
_بتفكير…يعني انت شايف كده
_وهو ده الحل الامثل وانا بنفسي هشفلهاا شغل في اي شركه كبيره متقلقش 
_طيب سبني افكر وارد عليك
_ابتسم..ماشيي 
_يلاا انا جاهزه 
ونزلوا وركبوا العربيه 
_هو احنا هنروح فين
_ابتسم..مفاجأه 
_بحماسه….منتظره جداا 
واتحرك وفضل ماشي لحد ما وصل قدام زكس 
_الله زكس 
_ابتسم… الي جننتينا بيه امبارح 
_بس ايه رأيك 
_كان تحفهه..يلا ندخل 
ودخلوا وقعدووا طلبو الاكل 
_صح الفتوجرافر بعتلي الصور وعندك علي التلفون كل حاجه 
_بسعاده… بجد 
_اه بجد والفديوهات وكلوو يعني  
_ابتسمت….ربناا يخليك لياا 
_ويخليكي لياا
_هو انا ممكن  اسألك سؤال
_طبعاا 
_احم..يعني هي فين مامتك 
_غمض عينه بوجع..ينفع مردش 
_بقلق..طب هو في حاجه ولا ايه
_ابتسم بوجع..اصلي مش عايز افتكرهاا ممكن بلاش الموضوع ده 
_ ابتسمت بحب ومسكت ايده عشان تطمنه…ممكن 
وجه الاكل 
_ناكل بقاا 
_ابتسم…ناكل يللا 
وجم ياكلوا هي مش بتاكل هتموت وتعمل حاجه ومش عارفه
_ما تسيبي التلفون ده انا جيبهولك عشان يلهيكي عني ولا ايه 
_هاا لا ابداا مفيش..بس ممكن تيجي يمين شويه 
_استغرب…ليه 
_تعالاا بس 
_ماشي…وراح بصافي نيه خالص شويه يمين عشان  يبقي في وشهاا 
_ابتسمت..عظيم عظيم 
وهو قاعد ياكلل و مش واخد باله من الي قدامه دي بتعمل ايه ايوه هو الي جه في بالكوو كانت بتغفله 
_ابتسمت…ده كده عظمه اووي….اكل انا بقاا 
_انتبه…هاا بتقولي ايه 
_هاا ولا حاجه
وكملت اكل وخلصوا 
_نمشي 
_ابتسمت…يلاا 
وحاسب وطلعوو مشيوو 
_علفكره اتكلمت مع بباكي عشان حوار الشغل ده 
_بفرحه..بجد يا احمد 
_ابتسم..بجد
_وهو قلك ايه وافق قولي انه وافق 
_قلي انه هيشوف 
_بس دلوقتي ها اعمل ايه يعني ولو وافق هشتغل فين 
_ابتسم ودي تفوتني برضوا..
_ايه هتشغلني معاك في الشرطه 
_ضحك…اكيد لا بس استني 
طلع التلفون ورن علي حد 
_الو…ايوه اذيك يا مهاا 
_ انتبهت للاسم وردت بغضب..نعم مين مهاا دي يا عنيااا 
_شورلها بايده انهاا تهداا 
_لا مش هههده مين مهاا دي رد عليا يلاا 
_شال التلفون… اتهدي بقاا 
_بغضب..ماشيي اما اشوف اخرتهاا 
_اه اه الحمد لله
_….
_هو زياد موجود 
_…
_طب ادهونيي 
_…
_اذيك يا صاحبيي عامل ايه
_….
_ما انت كمان واطي ومبتسالش 
_….
_المهم يا سيدي ده مش موضوعناا كنت عايزك في خدمه 
_…..
_احمم.. محتاج وظيفه لخطيبتي 
_…
_بجد تسلم يا كبير 
_…
_طب يلا سلام 
_هاا مين بقاا مهاا دي ان شاءلله
_سكرتيره زياد صاحبي الي هتشتغلي معاه 
_بضيق..وانت تكلمهاا هي لي ما تكلم صاحبك 
_ما انا كلمته علي رقم المكتب 
_بأحراج…احم طب وهو قلك ايه 
_ابتسم..قلي خليهاا تيجي ومعاهاا ال Cv بتاعهاا بكره 
_بفرحه..بجد يا احمد 
_بجد 
_طب يلا نروح بسرعه بقاا
_بستغراب..ليه 
_عشان اشوف رد بابا يلا يا احمد بقاا 
_ابتسم علي طفولتهاا.. حاضر 
وشغل العربيه ومشيوو وفاجأه وقف العربيه
_وقفتهاا ليه 
_استني بس 
ونزل يشتري حاجه وطلعلهاا تانيي 
_بصدمهه…بوكيه شكولاتاا 
_اه 
_انت عرفت منين اني بحبهاا 
_مفيش بنت مبتحبهاش 
_بغضب… نعم وانت عرفت ده منين بقاا ان شاءلله
_ابتسم…ايه بتغيري يا نانسي ولا ايه 
_وشهاا رجع يحمر تاني…بس  يا احمد بقاا.. روحني يلاا
_ضحك عليهاا..خلاص خلاص هروحك اهوو 
وروحهااا وهي طلعت  وفضل واقف مستنيهاا تطلهله من الشباكك ومطلعتش بس بص لقيااا ورقت شكولاتاا اترمه من الشباك وطبعاا عشان هي في التالت فا بيبان ????
_هي لحقت 
وطلع التلفون ورن عليهاا 
_ايوه ايوه 
_ وصلتي 
_يالهووي من بادري
_مهووو واضح يعني 
_ ضحكت.. بالله عليك كيف عرفت 
_ضحك..ورق الشكولاتاا 
_هو انت لسه واقف تحت
_اه 
رمت التلفون وبصت لقته شورتله و دخلت تاني
_ابتسم…دلوقتي اقدر اروح 
_ايه يلاا المحن بتاعك ده 
_استغرب..محن 
_ضحكت..اه عشان مفيش حد بيعمل كده دلوقتي
_مش انا عملت 
_اه 
_يبقيي فيه 
_رخم 
_ضحك..مش ارخم منك
_طب يلا سلام بقا يا رخم 
_ضحك..سلام يا اختي
وقفل و خبطت علي الباب امهاا 
_اسماء ابوكي عيزك 
_مقلش لي 
_لا مقلش..تلفون مين ده 
_ابتسمت..ده احمد جبهولي انهارده
_امها ابتسمت… ابن حلال والله بس التلفون شكله غالي
_غالي غالي بس ده مش اقل من 10..15 الف جنيه 
_حلوه ده نبيعه ونجهزك بيه 
_نعم اكيد لاا يعني يلا يا امي يلا اما اروح اشوف بابا عوزني في ايه 
وطلعت راحت لابوهاا 
_حضرتك كنت عيزني في حاجه يابابا
_اه اقعدي 
_اسماء انتي عايزه تنزلي تشتغليي
_لو هيدايق حضرتك بلاهاا شغل
_لا ازاي انا فكرت في كلام احمد وطلع صح وهو لسه قافل معاياا وقال انه لقالك شغل في شركه صحبه 
_….
_ها قولتي اي 
_اسماء عكس السعاده الي جوهاا..الي حضرتك تشوفهه 
_ابوهاا ابتسم..خلاص قومي حضري لبسك يلاا 
_بفرحه جريت عليه وحضنته..ربنا يخليك لياا 
وجريت علي الاوضه مسكت التلفون الجديد نقلت عليه كل حاجه ونزلت الفيس والوتس وكلوو ورتبته من الاول
_ ده كده عظمه اوي 
وشافت الصور وبصت بخبث للتغفيلات..
_والنبي كده قمر وكده قمرين حتي وهو متغفل قمر انزل انا الصور ازاي دلوقتي..اقولك انا مش هنزل الصور بتاعته هنزل صور البوكي وخلاص… وفعلا نزلتهم 
راحت قامت  قلبت كل اللبس الي في دولابهاا وتلفونهاا رن  
_الو ايوه يا احمد 
_عمله ايه دلوقتي
_مش كويسه خالص
_بقلق..لي في ايه بس 
_  بزعل.. مش عارفه اختار لبس محتاره موت 
_ابتسم بس طب قوليلي اكتر لبس محتاره تلبسي واخترلك واحد 
_ابتسمت بسعاده لانهاا لقت حد يشاركهاا في كل الي بتعمله..ماشيي
بص في بنطلون بوي فرند و عليه بلوزه حمراا وطرحه بيضه و في درس زيتي و في..
_استني هقولك..عندك درس بيبي بلو 
_استغربت..وانت تعرف اللون ده ازاي ده انا لسه مكتشفاه اصلا 
_ضحك…لا انا اعرف حجات كتير عن البنات 
_بشك…ولاه انا ابتديت اشك فيك 
_بصوت حزين سيكاا…احم اكيد مكنتش بخونك يعني 
_اومال 
_اتنهد بحزن..اختي الي في امريكااا 
_استغربت.. واي علاقه اختك دلوقتي وثواني كده انت مقولتش انك عندك اخت 
_في حاجات كتير محتاجه تعرفيهاا عني المهم يا ستي 
_كمل سمعاك 
_اصل هي لكل ما يجي العيد تصمم اني اجبهاا ميكب ولبس وابعتهولهاا هنااك 
_طب لي العذاب ده ما تجيب من امريكاا  
_بزعل..عشان متحسش انهاا لوحدهاا وانا اخوهاا مينفعش يعني اسبهاا او تطلب مني حاجه واقولهاا لا
_ بأسف… متزعلش مني ظلمتك
_ابتسم..ولا يهمك هاا عندك ولا 
_اه عندي واحد 
_ابتسم..اللبسي وعليه طرحه بيضاا 
_متأكد انهم هيبقو حلوين
_ابتسم…جداا 
وفضلوا يتكلمو كتير ورتبوا ورق ال Cv وفضلوا سهرنين لحد الفجر هتقولولي بيتكلمو في ايه هقولك والله يا عسل انتي وهي  انا سنجل بائس معرفش ????
تاني يوم الصبح صحيت علي المنبه ولبست الي اتفقوا عليه واخدت ال Cv ونزلت 
عند احمد في الشغل….وهو دخل الاقسم مهو ظابط تقيل اوي مش اي حد يعني والكل واقفله احترام لي ودخل المكتب
_تشرب حاجه ياباشاا 
_ايوه يا محمد اعملي شاي 
_من عنياا يا سعت البيه….. وطلع 
الباب خبط 
_ادخل 
_يا فندم في واحده بره عماله تعيط وتقول انا عايزه احمد احمد علي حضرتك يعني 
_مستني ايه دخلهاا بسرعه 
دخلت اسماء وهي عماله تعيط 
_بصلهاا احمد بصدمه….. اسماء اسماء فيكي ايه يا حبيبتي

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى