Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة وائل

دج دج دج
رعد :اي ضرب النار دا
شروق برعب :مش عارفه
رعد :انزلي في الدواسه  بسرعه يلا
شروق :حاضر
ثم يقوم رعد بضرب النار عليهم وهم أيضا يقومون بذلك
دج
شروق:عاااااااااااااا
رعد :اهدي يا شروق
دج دج دج
ثم ترحل السياره بعيده عنهم
رعد ‘اهدي يا شروق انا جنبك ماتخافيش
شروق بخوف ويدها ترتعش :مين…. مين الناس.. دول؟
رعد :معرفش انا اخدت نمره العربيه وخليهم يبحثوا عنها واشوف مين الكلب اللي وراها وعاوز اي
شروق :انا خايفه أوى
رعد :ماتخافيش انا جنبك يلا اطلعي هاتي ماما من فوق 
شروق:ليه؟ 
رعد:مش هينفع تقعدوا في الشقه دي من النهارده اكيد هيرجعوا تاني 
شروق :اومال هنقعد فين 
رعد :هتيجوا معايا القصر 
شروق :ايوا بس……. 
رعد :شششش مابسش يلا اطلعي هاتي ماما 
شروق :حاضر 
           بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في المستشفى 
الجميع :هههههههههه 
عبد الرحمن :دا كان عنده تبول لا إرادي ٢٤ ساعه والله يابنتي ابقا قاعد بيه كدا في الجنينه وابص
الاقي بيضحك اوي ومنشكح، اتاري البيه كان شغال على جلبيتي وغرقها واخر انسجام 
حور :ههههههههه يالهوي، وهو صاحي
عبد الرحمن :هههههه، اها اومال
، طب بصي اسمعي دي
معتز :يا جدو اي يا حبيبي خلاص سوءت سمعتي بما فيه الكفايا، خلاص همشي ازاي انا بعد التبول اللا إرادي ده انا
عبد الرحمن :وانا مالي ماانت اللي كنت بتعملها ههههههههه
معتز :ايوا يا جدو منا كنت طفل يعني ماليش دماغ ولا أفهم دا اي
عبد الرحمن :خمس سنين وطفل، ياض دا انا كنت قدك ساعتها، وقتها كنت أقف مع ابويا في الغيط اتعلم منه، هههههههه مش تقولي تبول لاارادي
حور :ههههههههههه والله يا جدو انت عسل
عبد الرحمن :الله يخليكي يا بنتي
معتز :اجبلكوا اتنين لمون، عشان تعرفوا تتكلموا على رواقه احسن
عبد الرحمن:بس  يالا يااهبل انت 
ترن ترن 
عبد الرحمن :الو يا حسام اي يا حبيبي عملت اي مع نورهان، اي فكهالها، طب الحمدلله، لا ان شاء الله خير معلش مع الوقت هتمشي، جواب اي يابني، اه فتحته، طب خلاص لما اجي يلا سلام
وائل :في أي يا بابا؟
عبد الرحمن :دا تهاني ادت لحسام جواب او ورقه كدا لاقتها قدام القصر فهنروح بقا عشان اشوف فيها أي، يلا بينا 
فاطمه :مش هتيتنوا نادر 
عبد الرحمن :يبفا
يجي لوحده بقا يلا
وائل :ماشي يا بابا بلا، الف سلامه عليك يا حبيبي
معتز :الله يسلمك يا بابا
عبد الرحمن :لو عوزتي تروحي يا بنتي في أي وقت اتصلي عليا
حور :حاضر يا جدو
عبد الرحمن :بلا سلام عليكم
معتز وحور:عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فاطمه وهي تقبل راس معتز :الف سلامه عليك يا حبيبي مش عاوز حاجه؟
معتز :عاوز سلامتك يا ست الكل خالي بالك من نفسك  وفكري في الموضوع كويس وبلاش تسرع ماشي
فاطمه :حاضر سلام
معتز :سلام ياأمي
حور :مامتك طيبه اوي
معتز بلا مباله:اه جدا
ظلت نظر له بعض الوقت وهو صامت لا يتحدث ولا يبالي لشئ يقلب في هاتفه في صمت، ثم ضحك ضحكة عاليه وصاخبه
معتز :هههههههههههه يالهوي عليكي يا ماهي، كل دا مايو ههههههههههههه  تخنت اوي البت دي والله
حور بغيظ :مين ماهي دي؟
معتز وهو ينطر لها لدون اهتمام :لا دي واحده صاحبتي كدا، بس اي البت وتكه
حور :اه……. طب.. وانت مالك بيها تلبس مايو والا غيروا، هو مش انت.. مش انت راجل متجوز
معتز بمكر:انتي مالك بتقطعي في الكلام كدا ليه، و اه ياستي انا راجل متجوز، بس جوازه كده وكده يعني، مش جواز حقيقي والا انتي شايفه اي
حور وهي تنظر إلى الاسفل بحزن :اه معاك حق، انا هنام
معتز :تنامي اي دلوقتي الساعه لسه 8
حور :لا معلش انا تعبانه شويه لو احتجت حاجه نادي عليا تصبح على خير
معتز :وانتي من اهله، مش عارف يا حور حيرتني معاكي، انا مش عارف انتي مبسوطه اننا مع بعض والا لا، عاوزانا نكمل والا لا، بتحبني فعلا زي ماانا حاسس والا لا، مش عارف والله
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
      في مستشفى اسكندريه
معاذ :بس يا فندم دا اللي حصل 
رضوان بحزن :يا حبيبتي يا بنتي، انا كنت عارف انها هيحصلها حاجه من العمليه دي قولتلها بلاش، وهي ماسمعتش الكلام
معاذ :يافندم الدكتور بيقول الموضوع مش هيطول اوي يعني هو دا بس نتيجه تأثير الخبطه، ان شاء الله هتكون كويسه
رضوان :مش عارف أقولك اي يا معاذ انا فخور بيك جدا انا بعتبرك ابني وبحبك اوي
معاذ :وانا والله يا فندم حضرتك ماتعرفش معزتك عندي قد اي
رضوان :المهم يابني ان شاء الله اما نرجع القاهره ليك ترقيه انت والمجموعه اللي كانت معاك كلها
معاذ بفرح:بجد يا فندم
رضوان :طبعا يابني انت عملت مهام ثعله كتير، والمهم دي كانت من أصعب الصعوبات، ان شاء الله هتبقا عقيد
معاذ :مش عارف اقول لحضرتك اي يا سياده اللوا، طب وساره؟ 
رضوان :ساره هتبقا مقدم ماهي اقل منك بدرجه هي كانت رائد
معاذ :اه فهمت با فندم
فارس:معاذ، عملتوا اي، ازاي حضرتك يا سياده اللوا، نورت اسكندريه
رضوان :نورك يابني
فارس :في مشكله يا معاذ دلوقتي
معاذ :خير في أي
فارس :مش لاقين جثه سليم
رضوان :اي انت بتقول اي هو مش مات؟
فارس :مات يا فندم بس مش لاقين الجثه، الغواصين دوروا عليها في قلب البحر ولكن مفيش، كأنها فص ملح وداب
رضوان :خليهم يكثفوا البحث
فارس :حاضر يا فندم
ميرفت :هي ساره فين؟
معاذ :نايمه جوا واخده حقنه منومه عشان ترتاح
فارس :طب وهي عامله اي
معاذ :جالها ارتجاج ورجعت طفله
ميرفت :اي يا نهار اسود
معاذ :اي الصوت دا
رضوان :دا خارج من أوضه ساره
معاذ بدهشه: بتاكل الممرضه؟!
………….
ساره وهي تجلس على جيد الممرضه وتقوم بضربها بالوساده :انتي حلاميه تبيره (حراميه كبيره) وديتي العلوسه فين (العروسه) لدي يا بت (ردي)
الممرضه وهي تستغيث:معرفش معرفش الحفونيييي شلوها من عليا
معاذ :انتي اي اللي بتعملي دا اوعي من عليها حرام عليكي هتموت في ايدك
ساره :وانت مالت(مالك) انت يا لخم(رخم) اوعي تدا (كدا)
معاذ :هو اي اللي انا مالي هي عملتلك اي عشان كل دا
ساره:اخدت العلوسه بتاعتي انا عاااااااااااااا
معاذ :يانهار اسود دي اتجننت رسمي، طب انزلي وانا هجبهالك 
ساره :بدت (بجد)
معاذ :اه لجد انزلي بقا
ساره وهي تنزل من على الممرضه :هييييييه، طب يلا بقا نمسي من هنا انا زهقت
معاذ :هي ينفع تخرج
الممرضه وهي تعدل من هيئتها :اه ينفع بس استنا اما الدكتور يكتبلها على اذن، هروح اندهوا
معاذ :ماشي اتفضلي
ساره وهي تنظر لها باءستحقار :يلا يا حلاميه (حراميه)
معاذ :خلاص بقا سيبيها في حالها
ساره :انت قولتلي اسمت (اسمك) معاس (معاذ)
معاذ :اه
ساره:ستلت (شكلك) حلو
معاذ :تسلمي
ميرفت :انا ميرفت يا ساره
ساره:صاحبتي انتي اعلفك (اعرفك) انا
ميرفت :اه لحتا صحاب
ساره :تعالي اقعد دنبي (جنبي)
معاذ :احنا قاعدين في حضانه
الدكتور :خير يافندم
معاذ :هي ينفع تخرج النهارده اصل عندنا سفر كمان ساعه
الدكتور :هو ينفع بس لازم اهتموا بيها وتراعوها كويس
معاذ :ماتقلقش يا دكتور هنهتم بيها
الدكتور :تمم هكتبلها على خروج
تقوم ساره يلسع الدكتور في يديه بالاستك
الدكتور :ااااااااه
رضوان:ساره اي اللي انتي بتعملي دا
ساره بدموع وصراخ :عاااااااااا انت وحث (وحش) وبتزعق عاااااااااا
الدكتور :معلش هي مش عارفه هي بتعمل اي
فارس :معاذ انا هموت من الضحك ساره شكلها جميل اوي وهي طفله
معاذ :ياعم اسكت بقا هي ناقصاك، تعالي يا ساره يلا عشان نمشي
ساره :هييييييه عمو معاس(معاذ) هيفثحني(هيفسحني) هيييييه
معاذ بخيبه امل: يلا يا ختي يلا
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في منزل شروق
شروق :ازاي يا ماما مستر عاصم مكنش في الحمام
ناديه :انا لما سمعتكم من المطبخ بتتكلموا عن الحمام روحت مدخلاه أوضه بسرعه
شروق :الحمدلله يلا بقا عشان هو مستنينا
ناديه :انا مش فاهمه يا بنتي هنروح هناك نعمل اي بس مش هعرف اخد راحتي خالص والنقاب دا مش هعرف اقلعه
شروق :هنعمل اي يا ماما في ناس ضربت علينا نار النهارده تحت البيت فهو خايف يرجعوا تاني هناك أأمن يلا بقا
ناديه :حاضر يارب استرها
…………
رعد :اتفضلي يا طنط اركبي
ناديه :تسلم يا بني معلش تعبينك  معانا
رعد :ماتقوليش كدا يا طنط اتفضلي
شروق وهي جالسه بجانبه :انت بتعمل كل دا ليه
رعد وهو يحرم عجله القياده :اولا عشان من عادتي اني بساعد كل الناس، ثانيا عشان بحبك وبحبك اوي كمان
نظرت له شروق بخجل قم نظرت الي أمامها
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في قصر العرباوي
عبد الرحمن :هيكون مين اللي بيهددنا دا
حسام :مش عارف والله يا جدو
عبد الرحمن :طيب هبقا اشوف الموضوع دا، المهم نورهان عامله اي؟
حسام :الدكتور فكلها الجبس 
والشرايح والمسامير، بس لسه مش بتعرف تمشي فااهو بحاول امشيها
عبد الرحمن :ربنا يشفيكي يا بنتي
………………في الشرفه
مشيره : نادر انت……
نادر :يابنتي منا قولتلك ماتقلقيش من حاجه، حتى مامتك مش هتعرف بس انا بدور والله معرفش في أي، قبل الفرح هتكون كل حاجه محلوله بس انتي ماتقلقيش انا جنبك ومش هسيبك مهما حصل، مراتي، لا مراتي طيبه مش هتعمل حاجه، هبقا اقولها ياستي بس انتي اهم حاجه ماليه ايدك من الموضوع عشان بس ما نتحرجش مع والدك، خلاص تمم، يلا سلام، تصبحي على خير يا ست البنات مع السلامه
مشيره :نادر
نادر بفزع :مشيره!!
يتبع..
لقراءة الفصل الأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى