روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل السابع 7 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل السابع 7 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت السابع

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء السابع

رواية عقاب بلا جريمة 2
رواية عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة السابعة

ليحمله سليم بلهفة ويحتضنه بحنان ويقبل كل أنش به.

لتنظر له منال بحزن وتتحدث:حمد الله على سلامته.

سليم بإمتنان وهو يحتضن الصغير بشدة :الله يسلمك بس جبتيه أزاي.

منال بهدوء:المهم أني جبته بعد إذنك لازم أمشي وهنبقي علي تواصل.

سليم بهدوء:بإذن الله .
ليغلق سليم باب السيارة لتبدأ في التحرك بعيدا عنه ليقف ينظر في آثارها بتفكير .

لينتبه علي يد صغيرة تداعب وجهه.

لينظر له بحنان ويقبل يده:حمد الله على السلامة يا عبد الرحمن باشا.

الولد بطفولة وتزمر:أثمي بودي وايز مام دنة.

سليم بصدمة:دنه وأثمي أي ده كل حروفك ضربة كدة.

بودي بتذمر:أيوة مام.

سليم بحنان:حاضر يا حبيبي ليتجه إلي سيارته ويفتح الباب الامامي ويضعه بهدوء ويضع له حزام الامام.

ويركب سريعاً في كرسي القيادة ويقول ببطئ شديد خوفا على الصغير.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة أميرة.

يجلس الجميع في قلق شديد بعد مغادرة سليم سريعاً دون أن يحدث أحد.

ليرن جرس الباب لينهض الجميع بلهفة ويتجه رامي سريعا علي أمل أن يكون سليم لكن خاب أملهم عندما يجدوا حسام وسلمي ليجلسوا مرة أخري.

ليدخل رامي وحسام وسلمي وعلي ويسلموا عليهم ويجلسوا معهم.

حسام بلهفة:أيه الأخبار.

مصطفى بهدوء:سليم عرف يوصله.

علي بلهفة:أزاي.

مصطفى بإستغراب:هو أيه إلي أزاي.

علي بتريث:جصدي عرف أزاي مش إلي خطفوه بره البلد.

رامي بإستغراب:مين قال كده.

حسام بهدوء:طيب لاقي هاني وطلع عايش فعلا.

رامي بهدوء:مش عارفين يا حسام لما يرجع سليم نفهم.

علي بحنان:كيفك يا ست الناس .

جنة بحزن:الحمد لله يا أستاذ علي.

علي بحمد:الحمد لله يا ست الناس وأطمني لو مخبين الواد الصغير في أخر الدنيا هجيبوا ليكي.

رامي بسخرية:والله طيب ما جبتوش ليه من الأول يا شيخ العرب.

علي ببرود:ست الناس إلي جصرت تيجي لأبوه.

مصطفى ببرود:لأنها عارفة كويس أن أبوه هيقدر يرجعه .

رامي ببرود:ولما أنت جامد أوي وكبير أزاي الواد يتخطف من بلدك ويخرج منها شكلك مش مسيطر يا عمدة.

علي بغيظ:لاه مسيطر بس خدونا علي أخوانة يا حضرة الظابط.

رامي بإستفزاز:قولتلي.

أميرة بهدوء:كلمت أخوك يا رامي.

رامي باحترام:أه يا أمي ومش بيرد.
أميرة بهدوء:ماشي.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في السيارة الأجرة.

تجلس منال تنظر من النافذة بشرود تتذكر كيف أخذت الصغير.

فلاش باك

بعد أن أنهي هاني مكالمته مع حماته يجلس ينظر للطفل بشرود حتي أنه لم ينتبه لزوجته التي حضرت وتقف أمامه.

منال بهدوء:هاني فينك بقالي ساعة بنده ليك.

هاني بانتباه: سوري يا حبيبتي جيتي إمتي.

منال بهدوء:من شوية هروح أحضر الغداء.

هاني بتذكر:أه طنط كلمتك وفونك مقفول بتقولك أنها تعبانة وعايزاكي.

منال بإيجاب :حاضر هحضرلك الأكل وأمشي.

هاني بهدوء:ماشي يا حبيبتي.

بعد فترة.

تنتهي منال من تحضير الطعام ووضعه علي السفرة بعد أن وضعت عليه مادة منومة لتذهب بعدها وتنادي هاني.

ليأتي هاني ويجلس علي السفرة ويتحدث بتساءل:مش هتاكلي.

منال بنفي:لا يا حبيبي هاكل مع ماما لما الولد يصحي أبقي أكله.

هاني ببرود:تمام.

منال بهدوء:عايز حاجة.

هاني بنفي:سلامتك يا حبيبتي.

لتغادر منال وتظل أسفل العمارة نصف ساعة وبعدها تصعد مرة آخري وتفتح الباب بحزر وتدخل وتغلق الباب بهدوء وتتجه لغرفة المعيشة لتجد هاني قد أنتهي من تناول طعامه لتتجه بحزر لغرفة النوم لتجده ينام بعمق لتتنهد براحة فهي تعلم جيدا أنه يفضل النوم بعد تناول الغداء كما أن الحبوب قد أسرعت في نومه لتغدر الغرفة سريعاً وتذهب للمطبخ وتحضر سكينة الطعام وتتجه بها إلي بابا الشقة وتفتح وتبدأ في تجريح الباب وكسر الكلون لنسطيع تحطيمه بعد مده لتتنهد بتعب وتتجه إلي الداخل وتبدأ في قلب الشقة وبعدها تتجه للصغير الغافي وخرجه من الغرفة وبعدها تعود وتبدأ في تحطيم الغرفة بحزر حتي لا تصدر صوت وبعدها تتجه سريعا وتأخذ الطفل وتنزل من سلم الخدم.

عودة.

لتفيق من شرودها علي صوت السائق يخبرها بوصولهم إلي العنوان.

لتومئ له وتغطيه أجرته وتصعد لشقة والدتها.

★★★★★★★★★★★★★★★★

أما عند سليم.

يقود السيارة ومن أن لآخر ينظر للصغير بشوق ويقبله حتي تزمر الصغير:بطي تبوسني بقي هتجبي كيونا.

ليضحك سليم بصخب:كرونا شكلك مش سهل يا أبن جنة.

ليصل أخيرا إلي منزله ليركن السيارة ويترجل منها آولا ويتجه للباب الآخر ويتجه له ويفتحه ويحمل الصغير بحنان وبعدها يغلق السيارة ويصعد إلي الأعلي.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة والدة سليم.

يجلس رامي ينظر لعلي بإستفزاز وكذلك علي بينما الجميع يجلس بصمت تام في إنتظار عودة سليم.

ليفتح باب الشقة ويدخل سليم بمفرده ويترك الباب مفتوح .

لينتفض الجميع من أماكنهم ويتجهوا له بلهفة.

جنة بلهفة:فين أبني .

مصطفى بلهفة:أيه إلي حصل كنت بتجري ليه.

رامي بغيظ: مبتردش علي موبايلك ليه.

علي بغيظ: متنطج يا أخويا.

أميرة بهدوء:خير يا أبني.

سليم بهدوء:هتكلم أزاي من أسالتكوا دي وبعدين أبعدوا بقي عشان الضيف إلي معايا يدخل.

روان بإستغراب:ضيف.

ليخرج سليم للخارج وسط إستغرابهم ويعود وهو يمسك يد الصغير ويتحدث بفخر:عبد الرحمن سليم عبد الرحمن الجارحي.

جنة بلهفة:أبني لتركض جنة سريعاً وتحتضنه بحنان وفرحة.

ليتنهد الجميع براحة.
مصطفى بغيظ:يا شيخ وقفت قلبنا حمد الله علي السلامة.

سليم بضحك:الله يسلمك.

رامي بإستفزاز:وهو ينظر لعلي بطرف عينه :شوفت بقي يا عمدة سليم رجع الوالد في أقل من ٢٤ساعة.

علي بغيظ:وأني كت هرچعه في ظرف ساعة زمن.

رامي بسخرية:ليه هو أنت إلي كنت خاطفه ولا أيه.

علي بإرتباك:بتجول أيه يا مخبول أنت أجولك أنا ماشي.

لينظر لجنة بحنان:حمد الله على سلامته يا ست الناس.

جنة بهدوء:الله يسلمك يا أستاذ علي.

حسام بتساؤل:أنت هتمشي يا علي.

علي بهدوء:أيوه هسبقكم علي الصعيد أطمن الچماعة.

حسام بهدوء:في رعاية الله.

علي بهدوء:السلام عليكم.

الجميع وعليكم السلام لينظر سليم في آثره بتركيز ثم يلتفت لهم أيه يا جماعة هتفضلوا وافقين أنا عن نفسي منمتش من إمبارح ومش قادر أقف.

جنة بإحراج:أسفة علي تعبك يا سليم وشكرا علي إلي عملته .

سليم بإستغراب:تعب أيه ده أبني.

رامي بمزاح وهو يتجه لجنة ويأخذ الصغير:قلب عمه يا ناس ليحمله بلهفة ويبدأ بتقبيله ويذهب ليجلس وكذلك الجميع باستثناء أميرة التي أتجهت لغرفتها.

لتنظر جنة في آثارها بحزن وتتحدث بإرتباك :مش يلا يا حسام عشان نمشي.

ليلتفت لها سليم بحدة:تمشي فين يا هانم.

جنة بإرتباك:نرجع البلد.

سليم بسخرية:لا والله طيب يا حلوة مفيش خروج من هنا عايزة تمشي براحتك بس أبني هيفضل معايا.

جنة بصدمة:يعني أيه هتاخد أبني مني.

سليم ببرود:زي ما تحسبيها لينهض ويحمل الصغير ويتجه لغرفة والدته.

ليتحدث رامي بهدوء:ده بيتك وبيت جوزك وإبنك يا جنة وأي مشاكل بينك أنتي وسليم تتحل ما بينكم.

حسام بهدوء:رامي عنده حق لينهض بهدوء وهو يشير لسلمي أحنا هنمشي دلوقتي وهنبقي نجيلك بكره.

جنة بتوتر :بس.

روان بمقاطعة:ما بسش ما ينفعش تمشي يا جنة كفاية هروب لغاية كده.

جنة بقلة حيلة:حاضر.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة هاني.

يستيقظ هاني من نومه وهو يشعر بالم شديد في رأسه لينهض بتعب وهو ينظر في الساعة المجاورة أيه ليجدها العاشرة مساءً.

لينهض بفزع كي يطمئن علي الصغير ليتفاجئ بمنظر الشقة والغرفة ليجلس أرضا بصدمة :يا أبن الك*لب بردو أخدتوا يبقي عليا وعلي أعدائي.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة والدة منال.

تجلس منال في أحضان والدتها وهي تسرد لها ما فعلته من أجل أن تعيد الصغير وما تنوي فعلته كي تنتقم من هاني.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة أميرة.

يطرق سليم الباب وينتظر حتي يسمع الإذن ويدخل ويغلق الباب خلفه بهدوء ويتجه لوالدته التي تقف في النافذة وتعطيه ظهرها ليقف بجوارها ويحتضنها بيد ويحمل الصغير بيد.

ويتحدث بهدوء:كده بردو مش عايزة تشوفي عبد الرحمن.

أميرة بحزن:ليه يا سليم تعمل فيا كده وتحرمني من فرحتي بيك وبعوضك .

سليم بحزن:هحكيلك يا أمي.

ليجلسوا أرضا وينام علي فخذها وهو يحتضن الصغير الذي غفي بين زراعيه ويبدأ في سرد كل شئ لها.

لتشهق أميرة بصدمة من هو ما سمعت وتتحدث بعتاب:ليه كده يا سليم دي تربيتي ليك طيب هي ذنبها أيه تعمل فيها كده حتي لو كان أبوها عمل كده فعلاً وأديك بتقول أنه مش أبوها.

سليم بدموع:والله من قبل ما أعرف الحقيقة دورت عليها في كل مكان ملقتهاش أنا لما أخدتها كنت ناوي أض*ربها أخوفها بس هي إلي أستفزتني بس أهو ربنا أخد حقها مني وحرمني من أبني .

أميرة بحزن:طيب هتعمل أيه.

سليم بإصرار:لازم أخليها تسامحني وساعتها هعوضها عن كل الألم إلي شفته مني.

أميرة بهدوء:بإذن الله.

لينهض سليم و يعطيها الطفل بمزاح :مش هتخدي حفيدك بقي.

لتأخذه أميرة بلهفة وتحتضنه بحنان ليتحدث سليم بحنلن:خليه معاكي شوية عقبال ما أتكلم مع جنة.

ليخرج من الغرفة ويتفاجئ بأن الجميع قد رحلوا ولم يبقي سوي جنة التي تجلس بمفردها.

ليذهب لها ويجلس أرضاً قبالتها ويمسك يدها بحنان ويتحدث بأسف……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!