Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل الثاني والثلاثون 32 (حلقة خاصة) بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل الثاني والثلاثون 32 (حلقة خاصة) بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثاني والثلاثون 32 (حلقة خاصة) بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الثاني والثلاثون 32 (حلقة خاصة) بقلم هاجر محمد

هتف باستعجال وهو ينظر بضيق وتأفف إلي ساعة يده و:-
_ياميمووووووونه ارحميني اتأخرت يابنت الحلال
أتت إليه وهي تحمل صغيرتها بين يديها وفرح تلحق بيها و:- خلاص جيت أهو ولادك طلعو شعري من راسي  أعملهم إيه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
اقترب مالك من فرح التي تختبئ خلف أمها  و:- فرح إيه اللي إنتي لبساه ده
فرح بعبث طفولي :- ماما هي اللي لبستني ده  وأنا ما كنتش عايزه
أمسكت ميمونه بيد فرح وجذبتها  إلي جوارها و:-  أيوه أنا اللي ملبساها كده   ومش هتغيره البنت لسه صغيره
مالك :- أيوه ياميمونه صغيره بس مش تلبسيها شورت ياقلبي
اقتربت ميمونه منه ووضعت المولوده الصغيره بين يديه و:- ده مش شوره ده سولوبت وهو شكله كده.. وبعدين في دكتور صاحب مستشفي كبيره يروح المستشفي بالمنظر ده
قضب مالك حاجبيه وهو ينظر إلي نفسه و:-  ماله منظري أنا كمان  مش عاجبك
ضبطت ميمونه من رابطة عنقه ولياقة الجاكيت الذي يرتديه و:- لا ياقلبي إنتي بتعجبني في كل حالاتك بس نسيت تظبط لبسك
ابتسم مالك وهو يرفع يدها إلي فمه ويطبع قبله رقيقه في باطنها و:-   مش إنتي اللي سبتيني وأنا ما بقتش أعرف أخد نفس واحد من غير ما تكوني معايا ..بناتك دول واخدينك مني وأنا كده هضيع
أبتسمت ميمونه واقتربت منه وهي تطبع قبله خاطفه علي وجنته و:- ما حدش يقدر ياخدني منك أبدا ولا حتي بنا
_ماما ماما…
_نظرت ميمونه إلي فرح التي تشد ثيابها من الأسفل بغضب
ميمون بتأفف و:- حاضر يافرح نسيت آخر مره مش هبوسه تاني
احتضنت فرح قدم مالك بتملك و:- كل مره بتقولي نسيت وأخر مره وبرده بتبوثيه تاني آخر مره هثامحك  خدي حليمه من بابا بقي4
ضحك مالك وهو يعطي ابنته الصغيره (حليمه) إلي ميمونه وانخفض إلي مستوي فرح وحملها و :- خلاص آخر مره هي عرفت غلطها
قبلته فرح و:- خلاث ياأبو فيح أخر مره  ثماح المره دي علشان خاطر بابا
تنفست ميمونه بضيق و:- إنتي لو ضرتي مش هتعملي كده هووووف.. وتركتهم وغادرت بحليمه
… ???? ….  ???? … ????  … ????  … ????  ….  ???? ….???? 
في شركة صهيب الذي أصبح من أهم رجال الأعمال بين الشركات الهندسيه  يقف صهيب يناقش سكرتيرته الخاصه  وفي وسط حديثهم مزح معاها فضحكت وبعدها خرج من مكتبها واتجه إلي مكتبه ولم يلاحظ وجود تلك العين التي تتابعهم من بعيد ورحلت سريعاً وهي تمسح دموعها من أسفل النقاب
وصلت إلي مستشفي مالك واتجهت مباشرةً إلي غرفة ميمونه فتحت الباب وجلست وهي تبكي بقوه
نهضت ميمونه من علي المقعد و:- مالك ياسجود؟؟ بتعيطي ليه أفنان ويوسف كويسين
أومأت سجود وهي ما زالت تبكي :- أفنان ويوسف ك كويسين ب ب س ص صهيب
ميمونه بخوف :- ماله صهيب إيه اللي حصله
_مسحت سجود عينيها و:- ص صهيب بيخوني ي ياميمونه
رفعت ميمونه جاحبيها باستنكار و:-  نعم!!!!! بيخونك.. ياشيخه حرام عليكي وقعتي قلبي   ياسجود
سجود :- وقعت قلبك وهي دي حاجه ما توقعش القلب بقولك صهيب بيخوني
ميمونه بهدوء :- اهدي بس كده،،،  أكيد إنتي فاهمه غلط ده صهيب روحه فيكي
سجود بدموع :- ده كان زمان إنما دلوقتي خلاص بقي كل يوم خناق خناق والنهارده  اتخانق معايا الصبح قولت أروح له الشركه اصالحه لأن النهارده ذكري جوازنا ولما روحت لقيته واقف مع السكرتيرة لوحدهم في مكتبها وبيضحكوا مع بعض
حاولة ميمونه أن تهدئ من روعها وتلطف من غضبها و:-  أكيد شغل ياسجود
حركت سجود رأسها برفض و:- لا ياميمونه مش شغل أنا روحت مره قبل كده وتصرفات البنت مش تمام ولما قولت له ينقلها أو يمشيها رفض أنا حاسه إن فيه حاجه بينهم
ميمونه :- حكمي عقلك  وحاولي تتكلمي معاه بهدؤ
نهضت سجود بعصبيه و:- عقل وهدوء  يعني بالله عليكي لو مالك اللي عمل كده كان هيبقي عندك عقل أو هدوء
نهضت ميمونه بجديه و:- لا طبعاً كنت هحكم عقلي
سجود :- يعني كنتي هتعملى إيه ياعاقله
ميمونه :- ولا حاجه كنت هجيبها من شعرها  وارميها قدام الشركه وبعدين ارفع عليه قضية خلع علي مالك أعلمه الأدب وفي آخر جلسه أقول للقاضي لااااااا جوزي حبيبي وأبو عيالي1
_لا عاقله وبتفكري……
التفت الاثنين علي صوت مالك ونظراته الحاده التي تفترس ميمونه واتجه إليها مباشرةً وهو ينظر إليها بغضب وتكلم من بين أسنانه :- هو سيادتك مش واخده بالك إن الباب مفتوح ونقابك نازل
ميمونه بخوف :- ه ه هو اصل  س سجود دخلت و ونسيت تقفل الباب وأنا ما أخدتش بالي
لم يعقب علي كلامها رفع النقاب علي وجهها وابتعد عنها وهو لا يزال غاضبا :- سايبه شغلك إنتي وهي وقاعدين تتكلموا لو مش فاضين للشغل وجايين هنا للكلام يبقي تقعدوا في البيت أحسن لكم
تنحنحت سجود بخجل و:- أسفه يادكتور ب بس
قاطعها مالك بحده :- علي شغلك يادكتوره وفي جزا ليكم إنتم الاتنين اتفضلي
_خرجت سجود ووجه مالك نظرات ناريه إلي ميمونه دامت لثواني وبعدها هم بالخروج إلا أنها أسرعت بالوقوف أمامه وهي تمنعه بذراعيها و:- والله ما أخدتش بالي ان الباب مفتوح
اشاح عينيه بعيدا عنها و:- ابعدي عن وشي دلوقتي أحسن لك ياميمونه علشان متضايق وأكيد لو اتكلمت هزعلك
أمسكت ميمونه بملابسه و:- وأنا مستحيل أسيبك تمشي وانت متضايق وبعدين خلاص الموضوع مش مستاهل
ازداد غضب مالك فامسك بكفيها وأبعدها عنه و:- خلاص الموضوع مش مستاهل من وجهة نظر سيادتك لأنك ما تعرفيش ان فيه واحد رزقه انقطع من وراكي علشان صوتك اللي أثار فضوله وهو ماشي وقال يطل يشوف مرات صاحب المستشفي شكلها إيه وبرده الموضوع مش مستاهل وتركها وخرج
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
مع بداية غروب الشمس كانت تلك العاشقه تقف في شرفة منزلها ومملكتها الخاصة في إنتظار المكالمه التي تأتيها في مثل تلك الساعه يوميا منذ ثلاثة أشهر من حبيب عمرها،،، دق الهاتف ففتحت الخط بلهفة و :- حمزه
أتاها صوته المتيم الذي يخطف قلبها بنبرته الحانيه و:- قلب وعيون وروح حمزه
هتفت بنبرة مبحوحه  توشك علي البكاء :- وحشتني أوي وتعبت من بعدك عني ونفسي أغمض عيني وأفتحها ألاقيك قدامي
ابتسم حمزه و:- طب غمضي عينك
_ليه؟؟
حمزه _غمضي بس من غير ما تسألي
أبتسمت وأغمضت عينيها ليتابع هو :- لفي
استدارت وهي تبتسم و:- حمزه أنا شامه ريحتك
خطي عدة خطوات دون كلام  :- طب فتحي بقي
_فتحت عينيها ببطئ لتراه أمامها حدقت به بصدمه غير مصدقه أنه واقف أمامها  وهو علي بعد مد أنفاسها الآن. ترقرقت الدموع في عينيها وهي تتلمس جسده لتتأكد أنه هو و:- ح ح حمزه انت انت فعلاً هنا
اقترب منها تلك الخطوه التي كانت تفصلهم وأمسك بوجهها بين يديه و:- وحشتيني وخلاص كنت ممكن اموت لو رجعتش وشوفتك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
وقفت علي اطرف اصابعها ولفت يدها حول رقبته تضمه باشتياق و:- بعد الشر عليك أنا اللي روحي كانت متاخده مني ورجعت لما شوفتك قدامي
_بادلها العناق وهو يدفن رأسه بين خصلات شعرها يستنشق عبيره ويملأ رئتيه بهواء عشقها الذي يأخذه إلي عالم آخر لم يشهده إلا معها
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
علي طاولة الطعام في منزل أمينه يجلس الجميع يتناولون العشاء في صمت حتي قاطعتهم أمينه
_في إيه مالكم عمالين تبصوا لبعض كده ليه
مالك ونظراته مثبته علي ميمونه و:- ما فيش ياست الكل
مررت أمينه نظرها بينهما و:- واضح إن ما فيش… ثم نظرت إلي صهيب و:- وانت ياستاذ لسه مزعل سجود
نظر صهيب إلي سجود و:- ما حدش عارف مين اللي مزعل مين… أنا شبعت هطلع أنام علشان تعبان تصبحوا على خير
تابعته سجود وهي تغرس شفتيها السفلي تحت أسنانها تقاوم البكاء
أمينه بحنان :- روحي ورا جوزك حلو الخلاف اللي بينكم والولاد هيناموا معايا النهارده
سجود :- لا لا هاخدهم معايا علشان ما يتعبوكيش
آمينه :-  لا كلهم هيباتوا معايا ما عدا حليمه علشان بترضع ولا اقولكم ميمونه تعملها رضعه وتسيبها معايا
ميمونه باعتراض :- كفايا فرح ياماما حليمه هتتعبك
أمينه :- كنت تعبت من أبوها ولا من عمها ولا منك إنتي وإنتي صغيره وبعدين دي حليمه الغاليه اللي علي إسم الغاليه عمري ما اتعب منها أبدا
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
دلفت سجود إلي الغرفه لتجد صهيب جالسا أمام حاسوبه الخاص مرت من أمامه والقت عليه التحيه :- السلام عليكم
لم يرد عليها صهيب وإنما اكتفي برفع نظره إليها ثم عاد مره أخري إلي الحاسوب
تخطته سجود وهي تحاول جاهده أن تحبس دموعها واتجهت إلي (الدولاب) وأخذت ملابسها ودلفت إلي المرحاض
بدلت ملابسها وهي تنظر إلي نفسها في المرأه تتذكر كلامه في الصباح حينما حاول أن يقترب منها ولكن بكاء يوسف وطلبه للخروج جعلها تبتعد عنه ولم تعد مما آثار غضبه وخرج إليها أمام والدته وهدر بها بغضب و:- إنتي ما بقتيش البنت اللي حبيتها واتجوزتها أنا قرفت من العيشه معاكي حياتك بقت الشغل أو المطبخ أو العيال وانا خرجت من حساباتك
تأملت سجود وجهها وتلمسته بأطراف اصابعها حتي وصلت إلي رابطة شعرها وقامت بفكها لينسدل شعرها إلي منتصف ظهرها   وبعدها قامت باستعمال بعض المرطبات وتوضأت وارتدت إسدال الصلاة وخرجت
_صلت عدة ركعات قيام وبعدها اتجهت إلي الفراش وظلت تنظر إليه وهو يبتسم من حين إلي أخر  وظل الشيطان يراودها أنه يحدث نفس الفتاه انتفضت من علي الفراش ووقفت أمامه و:- هي السبب إنك قالب عليه وشايف إن العيشه معايا ما بقتيش طايقها
رفع صهيب نظره إليها ببرود :- هي مين ان شاء الله
سجود بحنق وصوت متحشرج من الدموع و:- البت السكرتيرة الملزقه اللي كنت بتهزر معاها النهارده وتتحول من صهيب اللي كان لسه غاضبان ومتعصب لصهيب البشوش اللي بيضحك معاها
صهيب :- ده إنتي مرقباني بقي
ازدادت دموع سجود و:- ه ه هو ده ا اللي فارق معاك… لا ما كنتش براقبك ب ب بس ما كنتش عاوزاك تفضل زعلان مني. جيت وراك الشركه بس لقيت إنك فعلاً مش محتاج لي   تصبح علي خير
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
_عند مالك وميمونه في المكتب يجلس مالك مقتضب الوجه غير مهتم بتلك التي تجلس علي سطح المكتب تهز يقدميها تحاول ارضاءه و:- مالك مالك ماااااااااالك
نظر إليها بحنق و:- نعم  عايزه إيه اطلعي نامي
رمشت بعيونه تمثل الخجل و:- لا فيه موضع مهم ومصيري عايزه أكلمك فيه
مالك بسخريه و:- والله!!!
حركت ميمونه رأسها وهي تقفز من علي سطح المكتب وتجلس علي قدميه و:- امممم والله
مالك :- اتفضلي قولي الموضوع المهم والمصيري
_ابتسم سجود وهي تنظر إلي الأرض بخجل مزيف و:- أنا متقدم لي عريس
مالك :- لا قولي له ما عندناش حد عاقل للجواز اللي عندنا واحده هبله  لا تصلح غير للعب مع الأطفال وعاد بالكرسي إلي الوراء لتسقط ميمونه علي الأرض فضحك عليها وتركها وصعد إلي أعلي
ميمونه بالم بسيط :- اااه ماشي يابن أمينه والله لأوريك
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
دست نفسها تحت الفراش وهي تحاول كتم دموعها    حتي شعرت به يزيح الغطاء من علي وجهها ليظهر وجهها أحمر  من البكاء
نظر صهيب إليها و :- هو إنتي مش ناسيه حاجه النهارده
نظرت إليه بنظرة لوم وعتاب و:- مش فاكره حاجه عايزه أنام لو سمحت
همت أن تستدير إلي الجهه الاخري لكنه امسك كتفها و:- النهارده ذكري جوازنا
سجود :- ما اخدتش باللي وما لهوش لازمه اصلا
مد صهيب كفه ومسح دموعها و:- أنا أسف عمري ما بطلت أحبك ولا هبطل أبدا
سجود بدموع :- قرفت من العيشه معايا
اقترب صهيب منها وطبع قبله علي جبينها و:- قرفت من العيشه من غيرك يوسف وأفنان نسوكي صهيب خالص
سجود :- انت سايبهم كتير والشغل مش بيخليك تقعد ولا تلعب معاهم ما ينفعش أنا كمان أهمل فيهم
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
صهيب :- أنا فعلاً مقصر معاهم جامد بس خلاص من أول الإسبوع اللي جاي يومين في الأسبوع كلهم لافنان ويوسف
سجود :- وباقي الأسبوع؟؟
ضحك صهيب وتمدد جوارها ورفع راسها علي صدره وأخذها بين أحضانه وهو يقبل رأسها :- باقي الأسبوع لأم يوسف وأفنان
_أغمضت عينيها وهي تحاوطه بذراعها ثم ابتعدت فجأه و:- كنت بتضحك معاها في المكتب ليه
ابتسم صهيب وحاول إثارة غضبها و:- هي مين دي؟؟
سجود بعصبيه :- والله يعني مش عارف مين؟؟ البت الملزقه السكرتيرة
ضيق صهيب عينيه و:- ده شك ولا غيره
سجود :- ده سؤال
صهيب :- وغرضه إيه السؤال ده؟؟
سجود :- أطمن قلبي
نظر صهيب إلي عينيها بحنان ووضع كفه موضع قلبها و:- طمني قلبك يانبض قلبي وقوليله ان صهيب مستحيل يسكن فيه غير سجود وبس..
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
في داخل المرحاض
_يتوضأ مالك تركا ميمونه تطرق علي الباب وهي تهتف بغضب :- انت بتوقعني طب لأوريك يابن أمينه
خرج مالك بعد فتره وتجاهلها وهو يجفف وجهه بالمنشفة..
ازداد غضبها وسحبت المنشفه من يده و:- هتفضل كده كتير
وضع مالك يداه في جانبه ورفع حاجبيه و:- عايزه إيه ياميمونه
ترقرقت الدموع في عين ميمونه و:- عايزاك ما تبقاش زعلان مني أنا فعلاً غلطت بس والله ما أخدتش باللي ان الباب كان مفتوح وان فيه واحد بيتفرج عليه واوعدك ان طول ما انا في المستشفى مش هرفع النقاب التاني بس ما تفضلش زعلان مني علشان خاطر
تأملها مالك لثواني وبعدها ارتسمت إبتسامه جانبيه علي فمه و  :- ادخلي نصلي علشان نصلي مع بعض
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أبتسمت ميمونه ابتسامه واسعه وتعلقت في رقبته و:- يعني خلاص مش زعلان
لف مالك يده حولها و:- لا مش زعلان هسامح المره دي
شددت ميمونه من ضمه و:- بحبك
مالك :- وأنا بموت فيكي…. يلا علشان نصلي
_ابتعدت ميمونه عنه و:- هوا وهكون قدامك
*توضأت ميمونه وخرجت أمها مالك في الصلاه وصلا الاثنين عدة ركعات وبعدها ظل يسبح علي يدها لفتره ثم حملها بين ذراعيه واتجه إلي الفراش وأخذها بين أحضانه بتملك و:- كل نظره لميمونه من حقي أنا وما ينفعش حد يبص لها حتي لو بالغلط 
ميمونه باسف :- وميمونه مش عايزه غير عينك هي اللي تشوفها وغلطت غلط مش مقصود
ابتسم مالك و:-  سيبك من الكلام ده بقي وقولي هو إنتي حلوه زياده النهارده
ميمونه بنفي و:- لا أنا زي ما انا بس حبك ليا هو اللي بيزيد  فجمالي بيزيد في عيونك
مالك بحب و:- أنا بحبك أكتر من روحي
ميمونه :- وأنا مش عايزه م الدنيا غير حبك ربنا يخليك لقلبي ويحفظك ليا  ويحفظ بناتنا من كل شر
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
???? ….????…… ????….. ????…….????…… ????…… ????
بعد مرور عدة سنوات..
في جامعة عين شمس.. يقف شاب طويل يزين وجهه لحيه كثيفه يتحدث مع صديق له  حتي قاطعته فتاه وهي تنادي باسمه من الخلف و:- يوسف
التفت إليها بضيق و:- أيوه ياحليمه نعم مليون مره قولت لك ما تناديش عليه  وأنا واقف مع حد من صحابي بس إنتي ما بتفهميش
نظرت إلي الأرض بخجل وتمنت أن تنشق الأرض وتبتلعها ولم تستطع أن ترد
تنحنح صديقه في حرج و:- احم احم طب أستأذن أنا
اوقفه يوسف وهو ينظر إليها بحده :- استني ياعمار أنا ماشي معاك… كنتي عايزه إيه ياحليمه علشان مش فاضي
حركت رأسها وهي تمسح عيونها و:- لا ما فيش حاجه  وأسفه إني عطلتك وتركتهم ورحلت
عمار بتأنيب :- حرام عليك يايوسف البنت بتحبك
يوسف بحنق :- وأنا ما بحبهاش ياجدعان هو الجواز بالعافيه ما بحبهاش 
_والله يايوسف لأقول لبابا علي اللي عملته مع حليمه انت أصلا ما تستاهلهاش وكل ده علشان البت الصايعه اللي انت بتحبها
_التفت يوسف علي صوت أخته و:- أهي الست أفنان المحاميه بتاعتها وصلت
إقتربت أفنان منه بغضب و:- أنا مش عارفه هي بتحب فيك إيه
يوسف ببرود :- عيني ملونه وشعري اصفر1
أفنان بحده و:- والله لو حليمه ضاعت منك هتندم يايوسف أنا بقولك أهو
يوسف :- يارب تضيع ياختي حلي بقي من علي دماغي علشان مش ناقصك سلام يلا ياعمار….
تتبعت أفنان اثره بعينيها و:- والله انت عايز واحده تربيك يايوسف زي فرح ماشي يايوسف أنا هخليك تبوس التراب علشان حليمه توافق عليك ما ابقاش أفنان بنت مالك لو ما علمتك الأدب….
….
نتمنى لكم قراءة ممتعة… وإلى اللقاء في الجزء الثاني
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى