Uncategorized

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الثلاثون 30 بقلم مروة شطا

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الثلاثون 30 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الثلاثون 30 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة الثلاثون 30 بقلم مروة شطا 

(مجرم)

????????????????????????????????????????

وصل المستشفي تقريبا في خمس دقائق

#حياه نور الدين في اوضه كااام

#حضرتك دا مش معاد زياره ازاي دخلت

لم تكمل جملتها لينزع الدفتر امامها وفي خلال دقيقه واحده كان امام.غرفه عمليات الطوارئ ليقابله سليم

#مراتك بتنزف والدكتور قال لازم تنزل الجنين وهي مش موافقه

تركه ليقتحم الغرفه نظره عتاب لايحتملها الان من عين صفاء ثم وقعت عيناه عليها، ،، صوره مشوهه لزوجته وجهها يمتلئ كدمات شفتها مشقوقه عن اخرها هذا ان اغفل ان يدها مجبره بلع ريقه بصعوبه ليتقدم نحوها وقعت عيناها عليه لتنظر بالاتجاه الاخر.،،،قلبه منفطر هو السبب هو من فعل بها هذا ماذا يقول، ،، اين ذهب الكلام لما يعجز حتي عن النطق دخول الطبيب انقذه من حاله الصمت المسيطره عليه

# صقر باشا، ،، كويس ان حضرتك اجيت

التف للطبيب # حالتها ايه بالظبط

# صقر باشا لازم نعمل اجهاض، ،، في نزيف جوا الرحم واضح انها لما وقعت بطنها اتخبطت جااامد

قطب #وقعت

حياه #لاء انا متخبطتش في بطني انا ولادي كويسين انا حاسه بيهم ومش هموتهم

وقف امامها وقال بعصبيه

#هو مش عند الدكتور ادري

سقطت دموعها وقالت باختناق

#مش هموتهم عيالي بيتحركوا

الطبيب #يامدام حياه انا مقلتش ان هما ماتو، ،، بس كمان وجودهم خطر عليكي

قالت بعناد #لاء مش خطر، ،، انا كويسه جدا، ،،،

صفاء #بلاش عند ياحياه، ،، بكره ربنا يعوض عليكي

حياه ببكاء #مش هنزلهم هيموتو هموت معاهم

الطبيب #قول حاجه ياصقر باشا

زفر صقر بقوه لتتلاحم عيونهم لثواني

#مفيش اي طريقه توقف بيها النزيف دا

الطبيب #وارد يقف بالعلاج ووارد لاء المشكله انها كل ساعه بتعدي بتفقد كميه من دمها، ،،

حياه #انقلي دم، ،، لكن اجهاض مش هيحصل

نظر الي الطبيب #دا ممكن يشيل الخطر

الطبيب #لاء طبعا هيفضل الخطر قائم لحد ماالنزيف يقف.

فرك صقر جبهته وقال بارهاق

#خلاص يبقي هتحاول بكل الطرق انك توقف النزيف لحد الصبح، ،، موقفش يبقي هتعمل الاجهاض، ،حياتها اهم

الطبيب #تمام صدقني وانا بحاول فعلا، ،،

هز صقر راسه موافقا لينصرف الطبيب

#صفاء هاتي تليفونك

اخرجت له الهاتف ليتصل

#دكتوره مارجريت معاكي صقر الجارحي، ،،، محتاجك في مستشفي، ،،،،،،، مدام حياه بتنزف

#################

#مش وقته ،،، انا هبعت لحضرنك عربيه بس عاوز بس العنوان

###############

#عشر دقايق وتكون العربيه عندك

اغلق الخط وقف امام فراشها

#يكون في علمك اللي هتقرره مارجريت هو اللي هيتنفذ من غير مناقشه.

اشاحت بوجهها ليخرج هو

سليم #عملت اييه

قال بتجهم #سليم ابعت حد من الجارد بعربيه للدكتوره مارجريت عنوانها، ،،،،،،، يلا

تابع سليم يتحرك امامه بالممر للخارج ليسقط علي المقعد يدفن راسه بين ذراعيه يحاول منعها من الانفجار، ،، اي شيطان تلبسه ليفعل مافعل، ،،، حياته، ،، هو بيده يعرض حالتها للخطر هو بيده يقتل اولاده، ، اللعنه علي غروره وتجبره، ،،، اي جبروت تلبسه.

#خيرا مستر صقر

رفع وجهه ليقول بسرعه

#بتنزف وووالدكتور عاوز يجهض الجنين

#يجب ان افحصها وبعدها احدد

تحرك امامها.ليدخل الغرفه حيث ترقد لتتحرك الطبيبه نحوها وتقول باشفاق

#اووه عزيزتي،،،، ماذا حدث لكي

لتتحدث حياه للمره الاولي بمصطلحات طبيه لايتفهما من بالغرفه.

#حسنا سافحصك الان برجاء من الجميع الخروج

تحركت صفاء ناحيته #تعالي ياصقر

عقد ذراعيه #لاء انا هفضل معاها

خرجت صفاء ليقترب هو من الفراش،لتذيح الطبيبه الغطاء الذي يغطي جسدها الضئيل لتظهر الكدمات البشعه بجسدها باماكن متفرقه تحمل كل الوان الطيف المرئي،،،بدات بفحصها لتصرخ بالم.انتهت لتقول الطبيبه

#انتي محقه الاطفال بخير، ،، مستر صقر احتاج نقلها الي المشفي الخاص بي

صقر بقلق # انتي قلتي الولاد كويسين، ،، هي عندي اهم، ،، لو في خطر علي حياتها

قاطعته #لاتقلق مستر صقر لن اعرضها للخطر، ،، ولكن بالمشفي الخاص بي امكانيات اعلي من هنا يمكننا اتخاذ القرار وقتها،

#هي الحركه مش خطر عليها

#يمكنك نقلها فوق فراش متحرك ،،، ساسبقك الي هناك

قالت جملتها لتتحرك للخارج دموعها تذبحه ليجلس علي طرف الفراش.يمسح دموعها وقال بالم

#هتبقي كويسه متخفيش،

قالت برجاء #مش عاوزاهم يموتو ياصقر، ،، والله انا حمتهم كويس،،،، احضني جامد انا خايفه اوووي

بلغ غصه بحلقه.ليقاوم دموع علي وشك الهطول ليحتضنها لصدره ويهمس باختناق

# اشششش حقك عليه انا اسف.،،، انا اللي ضيعتهم،،،، سامحيني ياحياه

قالت بقهر #مش عاوزاهم يموتوا لونزلوا مش هعرف اسامحك، ،،،هشوفك قاتل، ،، انا مش عاوزه اشوفك كده

صغير حقير يستحق الصلب في ميدان عام والجلد والرجم والسلخ حيا، ،، هذا مااستشعره في تلك اللحظه ومع كلماتها التي كانت اقسي عليه من ضربات سلاح موجه الي قلبه، ،،، فهم الان رفضها وامتناعها عن انقاذ حياتها وتمسكها بما تحمل، ،، كيف تكون هكذا، ،تفكر في السماح وجراحها لم تطيب بعد تفكر في السماح وهي علي وشك الموت قال بانفعال اسال دموعه

#انتي ايييه، ،، مستحيل تكوني بشر قلبك ده معمول من ايييه، ،،، ازاي بتسمحي ببساطه كده

طرق الباب تبعه دخول صفاء لتمسح وجهه بيدها بسرعه وكانها تخشي ان تري صفاء لحظه ضعفه

#سليم خلص الاجراءات هننقلك في الاسعاف

هزت راسها موافقه لتتعلق عيناها به يدخل رجلان بسرير نقال ليقتربوا منها

#انا هشيلها

رفعها ليضعها علي الفراش ويغطي جسدها لتتحرك وهم خلفها بالاسفل

#سليم هات صفاء انت وتعالي انا هروح معاها في الاسعاف

قال جملته ليصعد داخل عربه الاسعاف لتتحرك ،

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،، ،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

#دموع_الصقر

،،،، بعد قليل وصلوا لمشفي مارجريت لتستقبلهم الاخيره وفريق عملها كامل، ،، لتاخذها منه ويبقي وحده بالخارج يحارب الخزي والكسره ووجع القلب الذي لايهدا، ،، وعتاب احبته القاسي

صفاء #حرااام عليك يااخي، ،، هي عملت ايييه عشان دا كله، ،،،

دفن راسه بين ذراعيه لتكمل صفاء

#تقوم بس واطمن عليها، ،، والله ياصقر لكون انا اللي وقفالك، ،،انت خلاص الانتقام خلي قلبك اسود، ،، معتش يعرف الرحمه، ،، دا ايييه الجبروت دا يااخي

سليم #سيبيه ياصفاء كفايه عليه ضميره

صفاء بدموعها #ضمير هو اللي يعمل كده في واحده حامل يبقي عنده ضمير، ،،،، دا اصلا مش بني ادام، ،، دا سبها غرقانه في دمها وطالع يمشي بكل جبروت، ،، اييييه يااخي، ،،

كلمات صفاء القاسيه تذبحه ولكن هو غارق في دماء ذبحه من كلماتها التي مازالت ترن باذنه، ،،، لوتعلم صفاء ان الحمقاء منحته صك الغفران، ،، صك الغفران المعلق بنجاه صغاره، ،، نجاه صغاره الذي اوشك علي قتلهم وتمسكت هي بهم خشيه الاتسامح، ،،، اي القلوب هي اي نقاء تحمل، ،،، انه يحتاج لباب لايلومه لباب لاينهره انجده من سياط صفاء اللاذعه خروج الطبيبه ليتجه نحوها

#طمنيني يادكتوره

#مستر صقر، ، الاطفال بالفعل بخير

#مش،مهم اي حاجه في للدنيا المهم هي.

زفرت بقوه #هي اتعرضت لايذاء وحشي ورغم هذا استطاعت ان تحافظ علي الاجنه بحاله جيده ولكن،،،،،،

صقر برعب #دكتوره مارجريت انا مش مهم عندي اي حاجه غيرها، ،، انها تكون كويسه بالدنيا كلها، ،،، لو الحمل دا هيضرها نزليييه

#ساخضعها لعمليه صغيره ،،، كي بسيط لمنطقه النزف، ،، ان نجح هذا وتوقف النزف ،سيكون هذا جيد، ،، ولكن ان فشل هذا لن يكون امامنا سوي الاجهاض، ،، اريد فقط منك ان تهدئها

اكتفي بهز راسه موافقا ليترجل للغرفه ليري احدي الممرضات تساعدها لتبديل ثيابها باخري تخص المستشفي فهي تقريبا شبه عاجزه عن الحركه ،،، اقترب.

#شكرا، ،، اتفضلي انتي وانا هغيرلها

انصرفت الفتاه بهدوء لتغلق الباب خلفها.جسدها لايوجد به مكان بلونه الطبيعي، ،بستثناء بطنها المنتفخ ، كيف استطاع ان يقسو عليها بهذا الشكل، ،، البسها الزي الخاص بالمشفي.وجلس علي طرف الفراش لتهمس من خلال ارتعاشها

# الدكتوره قالت هتعملي عمليه توقف النزيف، ،، بس لو موقفش هتنزلهم قالتلك كده صح

لم يتمكن من مجابهه عيناها اكتفي بايمائه من راسه فقط

# صقر، ،،انا عارفه انك ندمان وعارفه كمان انك مكنتش تقصدني انا بالغضب دا، ،،، انت مكنتش شايفني اصلا.

تجمعت الدموع بعيناه لترتعش شفتيه فيقطمها وضعت يدها علي يده لينظر بعيناها

#انا مش خايفه منك.،،،

سقطت دموعه وقال باختناقه

#اذا كان انا خايق من نفسي

دمعت عيناها المنتفخه

#الوحش بتاعي مش ينفع يعيط

القي براسه علي صدرها ليقول باختناق

#عندك حق وحش معندوش قلب.

ربتت علي شعره بيدها السليمه.وهمست

#لاء عنده قلب، ،، القلب اللي حبني بيه بس مش قلب صافي، ،،، انا مكنتش عاوزه اكسر كلمتك انا كان نفسي بس يبقي قلب نظيف مفهوش. غل لحد، ،،، كان نفسي نعيش حياه طبيعيه من غير خوف، ،،،من غير انتقام كان نفسي لما اولد نعيش بولدنا بره الدايره، متخدهمش الدوامه اللي اخدتك جواها، ،،،، كان نفسي ااقفل صفحه الماضي، ،،،، صقر انت بتبقي نايم خايف،،،،الكوابيس مش بتسيبك ،،، انا بحس بيك، ،، عزت يستحق السجن، ،،، يتحاسب علي اللي عمله في ولدتك عشان ترتاح،،،، وان كان هو اللي قتل امي وابويا انا سلمت امري لربنا يجيبلي حقي منه، ،،بس جدك وغيث

رفع.راسه وقال بانفعال هامسا

#كفايه ياحياه

مسحت دموعه وقالت باصرار

#لاء مش كفايه، ،، لازم تسمعني ،،،، جدك بيحبك اوووي، ،وشبهك اوووي، ،، وانت اللي تعبك كده انك بتحبه، ،، انا متاكده، ،، انك محتاجه يخدك في حضنه ويطبطب عليك، ،،، متكبرش زي ماهو بيعمل، ،، داانت حتي شبهه في دي، ،،، صقر جدك مش مشلول

حدق بوجهها بصدمه

#انتي بتقولي اييه ،،، الدكتور قال

قاطعته

#بقولك الحقيقه ،،، جدك هو اللي عامل فيلم الشلل دا كله لسبب انا ملحتش اعرفه كل اللي قاله كده احسنله لويعرف الحقيقه هيتعب اكتر، بس انا متاكده انه لاء، ،،، التقارير وصور الاشعه انا اخدتها ودرستها كويس اوووي هي فعلا بتاعه واحد مشلول بس مش جدك عشان انت قلبك يمين وراثه منه. ،،،، ودا نادر، ،،،

حاجه كمان جدك مكنش يعرف اللي حصل لولدتك اقنعوه انها ماتت في حادثه عربيه، ،، انا مش فاهمه هو عمل دا كله ليه، ،، بس اللي قدرت افهمه ان حتي الاتفاق اللي انت سمعته مع عمك محمود هو كان عارف بيه بس من غير موضوع والدتك، ،، افهم منه ياصقر لوانا غاليه عندك فك الديره دي بقي، ،، عيش حياتك من غير انتقام. ،،،،دي وصيتي، ،،

نعم كل شئ،تشتت بداخله عاجز حتي عن التفكير حتي نطقت كلماتها الاخيره ليضمها الي صدره بانفعال

#انتي مش هتموتي، ،،،انتي هتبقي كويسه وهنعيش الحياه اللي انتي عاوزاها بس متسبينيش، ،،،،

همست باختناق

#اوعدني

اراح ذراعيه التي كادت تحطم عظامها تقريبا

#اوعدك بس متسبنيش

ابتسمت من خلال دموعها

#عارف معنتش خايفه عشان صقري ميخلفش بوعده ابدا،،،،، ادعيلي ياصقر، ،،اكون حياه بتديك حياه جديده، ،، بتديك امل في بكره،نظيف من غير انتقام

طرق الباب جعله يبتعد ليمسح وجهه ويسمح لمن بالخارج بالدخول

# يلا يامدام حياه العمليات جاهزه

حملها ليضعها علي الفراش النقال يمسك يدها ليصل لباب العمليات ليهمس

#ارجعيلي مش هعيش من غيرك.

صفاء بدموعها # ان شاء الله هتبقي كويسه ياحياه

اشارت اليها لتنحني فوقها لتهمس

#خدي بالك من صقر ياصفاء.

اكتفت بهز راسها لتغيب هي بالداخل ويسقط صقر ارضا ينتحب كالاطفال. ماحدث سبب صدمه جزئيه لصفاء وسليم علي حد سواء.تدارك سليم الموقف سريعا ليجثو امامه

#اهدي يا صقر هتطلع وهتبقي كويسه

ليهز راسه نفيا والدموع تتقافز من عيناه لتجري علي وجهه ويقول باختناق

# انا استاهل الوجع ده، ،، بس هي لاء …..مش هستحمل اتوجع فيها، ،،، انا السبب، ،، انا اللي عملت فيها كده، ،،،،، والله ياسليم مكنت شايفها، ،،، ،، مكنتش انا، ،،، اللي عمل فيها كده شيطان مش انا، ،،

شهق بقوه

#اااه انا شيطان ياسليم، ،،،

فرد كفيه امامه وقال بارتعاش وهو يمسح بهما وجهه

#لسه دمها علي ايدي ياسليم انا اللي ضيعت حياتي بايدي، ،،،

سليم بانفعال دامع

#اهدي ياصقر اهدي عشان خاطري

شهق # هصالح كل الدنيا عشانها بس متسبنيش ،،،،

ربتت صفاء علي كتفه وقالت

#هتبقي كويسه.

صقر #هي ازاي بتسامح كده، ،،، قلبها ده معمول من ايييه، ،،، خلاص انا مش عاوز حاجه من الدنيا غيرها، ،، قوليلها ترجعلي مش هعرف اعيش بالوجع ده، ،،، هي بتحبك وهتسمع كلامك اصلها طيبه اوووي وبتصدق اي حد، ،،، عارفه بتقولي جدك بيحبك،وانت بتحبه، ،، متعرفش حاجه عبيطه اوووي.،،،، متعرفش ان وحوش الجارحي معندهمش قلب، ،،

ضمه سليم ليربت علي كتفه

#اهدي ياصاحبي

#روحي بتطلع ياسليم

صفاء #قوم ياصقر صلي وادعيلها، ،، قول يارب

سليم #صفاء عندها حق ياصقر اوووم ياحبيبي اوووم صلي وادعيلها

استند بضعف لذراع سليم ساقاه لاتحملانه.كل العالم علي اتساعه يضيق بصدره يخنقه ،،، يوقف انفاسه يعجزه بالكليه، ،، لم يتخيل انه يحتاج لهذا الباب الاعندما وقف يصلي، ،،، لايذكر متي فعلها من قبل، ،، ولكنه يذكر جيدا، ،، انه فعلها من قبل لعل هذا عندما كان صغير قلبه مازال طاهر متفتح للدنيا، ،،، كان يتضرع بقهر لمن بيده كل شئ، ،،، بذل يحتاج الشعور به، ،، انكسار له وحده، ،،، يدعو ويطرق الباب بكل مااوتي من طاقه بداخله، ،،، لايعرف كيف صدر هذا التضرع منه فلسانه فعليا لايفعل ،، ولكن قلبه الملتاع فقط هو من تحدث وناجى وتوسل، ،، ندم ولوعه وذل، ،،، يبكي نعم ،،،، ولكن هذه المره دموعه تريحه، ،، تطمئنه تمسح اشياء ظن انها لن تمسح من داخله، ،، طاقه من نور فتحت بقلبه لايدري لما وكيف ولكنه يشعر بها قويه بشده، ،، لايدري تلك الركعات التي اندمج بها كم عددها اوكم استغرقت دقائق سعات ايام ام الدهر كامل، ،، تقريبا انفصل عن العالم المحيط به شعر انه بعالم اخر، ،، عالم يمتلئ نقاء وطهر، ،، عالم يمده بقوه لايعلم مصدرها ولكنه موقن من قوتها،،، لحظات دقائق فاصله في حياته، ،،، اخرجه من هذا العالم ظل لباب يفتح لينهي صلاته ويتوجه بسرعه ناحيه الطبيبه قال بارتجاف

#هي كويسه قولي انها كويسه

الطبيبه #اهدأ قليلا مستر صقر، ،، ستكون بخير ولكن

قاطعها #دكتوره مارجريت انا اعصابي مش مستحمله من فضلك

#حسنا لقد استطعنا ايقاف النزيف ولكن ،،، للاسف فقدنا احد الاجنه

صقر #مش مهم المهم انها كويسه

#هي بخير ،،، نقوم الان بنقل بعض الدماء لها لفقدها الكثير وستظل معنا.هذا الشهر لحين موعد ولادتها

صفاء #ايوه يادكتوره بس هي لسه في السادس

#هذا صحيح ولكن حالتها الصحيه تستوجب هذا لذا ستظل معنا هناك شئ اخر، ،،، الامانه الطبيه تستوجب ان ابلغ السلطات بحالتها

سليم #بس يادكتوره

صقر مقاطعا #اعملي اللي انتي عاوزاه، ،، ممكن اشوفها ولاهي لسه مفقتش

#كلا انها واعيه تماما، ،، لقد حقنتها بمخدر ضعيف بشده حفاظا علي حياتها.يمكنك رؤيتها بعد نقلها لغرفتها

قالت جملتها وانصرفت صقر بسعاده

#الحمد لله، ،،فاقت ياسليم مش هتسيبني، ،، فاقت ياصفاء، ،،،

سليم # الحمدلله

خرجت احدي الممرضات تحمل.قطعه قماش صغيره ملفوفه لتقول بحزن

#اتفضل الحمد لله ربنا نجا التاني،،، اصل ده طفل مكتمل لازم يدفن

الم حاد بصدره عليه ان يحمل نتيجه اخطاءه ان يكفر عنها بتلك الطريقه القاسيه يديه ترتعش وكان شبيه البشر بين يديه يساوي ثقل جبل راسخ، ،،

سليم #ربنا يعوض عليك ياصقر

صقر بتمزق #مستهلش ياسليم، ،، دا ربنا نجا التاني عشانها، ،، اااه انا اللي موته، ،،

صفاء #بس ياصقر، ،، احمد ربنا انها اجت علي قد كده، ،، مرحتش فيها هي كمان

ضم مابيده الي صدره ليقول بالم

#قلبي موجوع اوووي، ،، انا اللي ضيعته ياصفاء

ربت سليم علي كتفه

#صقر حرااام اللي بتعمله دا، ،، لازم ندفنه.

قال باختناق

#مش هقدر، ،، احساس صعب اوووي انا بشع اوووي، ،، شوف دا عنده وش وعنين ومنخير وبوق ياتري عنيه كان لونها ايييه، ،،،

فتح القماشه بيده ليكمل

#شوفت عنده ايدين ،،،كان ولد ،،، عارف هو دا اللي كان باين منهم انا كنت بستني كل كشف عشان اشوفه كبر اد ايييه، ،،

صفاء # كفايه ياصقر حراام اللي بتعمله دا، ،،، سليم خده انا هخاف اشيله،،،، ادهوله لازم يدفن حراام

ناوله القماشه ليلفها سليم وينصرف

لتقول صفاء

#مش هقولك انت تستاهل عشان مفيش حد في الدنيا يستاهل الوجع دا، ،، بس هقولك اتقي ربنا في اللي معاك، ،،، دي روح ياصقر، ،، كفايه عليك اوووي الوجع اللي شوفته، ،، مراتك محتاجلك، ،، عشان هتبقي موجوعه اكتر منك

قال باستسلام #حاااضر ياصفاء

#طب يلا تعالي نستناها في القوضه الممرضه قالتلي انهم هينقلوها دلوقتي

#ملاك

تحرك خلف صفاء نعم جزء من قلبه منكسر ،،…ضميره يزبحه ،،،،، يحمله نتيجه افعاله ،،،، استوقفه صوت احدهم يذكر اسمه

#هذا هو مستر صقر زوج المجني عليها

التفت الي الطبيبه والضابط الواقف معها الذي اقترب منه

#حضرتك جوز مدام حياه

هز راسه موافقا

#طب حضرتك ممكن تقلي هي ازاي اتعرضت للضرب الوحشي اللي الدكتوره بتتكلم عنه دا

بلع ريقه بصعوبه

#انا اللي ضربتها

صفاء بلوعه #صقر

صقر #دا اللي حصل انا مستعد لاي حاجه بس اطمن عليها.

#طبيعي مقدرش اعمل اي اجراء الالما اخد اقوالها الاول، ،، هي تقدر تتكلم

الطبيبه #بالتاكيد هي بغرفتها الان يمكنك اخذ اقوالها

تحرك الجميع خلف الطبيبه ليقف الضابط

#هاخد اقوالها وهسيبك تطمن عليها

لان ممكن تخاف من وجودك

هز راسه متفهما ليدخل الضابط للداخل

ويغلق الباب

#مدام حياه حمدلله علي سلامتك

التفتت للرجل لتقول بتعب

#متشكره، ،، مين حضرتك

#الدكتوره مارجريت بلغت ان حضرتك اتعرضتي للضرب بوحشيه

قالت بارهاق #مش صحيح محصلش، ،انا وقعت من فوق السلم

#مدام حياه لو انتي خايفه من اي حد احنا ممكن نحميكي

#انا مش خايفه من حد انا قلتلك اللي حصل

#بس جوزك اعترف ان هو اللي ضربك

قالت باصرار #محصلش، ،،،

#يعني حضرتك مش عاوزه تقدمي بلاغ

#لاء ومتشكره علي تعبك

#علي العموم دي حريتك عن اذنك

#اتفضل

خرج الضابط ليقابل صقر

#تقدر تدخل تشوفها علي فكره رفضت تقدم بلاغ عن اذنكوا

ترجل صقر للداخل ليري وردته تغمض عيناها التعب والارهاق يتاكل وجهها المتورم جلس علي طرف الفراش يداعب شعرها.لتفتح زرقتيها وتنساب دموعها ماان تشتبك بفحمه لتهمس باختناق

#معرفتش،احميه ،،شوفته، ، كان هيبقي شبهك،

اغمض عيناه بالم

#مش عارف ااقولك ايييه، ،، مفيش كلمه تمسح اللي عملته، ،، ولاحاجه تقلل الوجع اللي جوايا، ،، بس كفايه انك بخير، ،، حقك عليا ياحياه، ،،

همست بارهاق #انا تعبانه اووووي، ،

قبل جبينها

#نامي عشان ترتاحي

مطت شفتيها المتورمه وقالت باعياء

#مش بعرف انام غير في حضنك

ارتسم علي وجهه شبح ابتسامه ليلتف خلفها ويشدها اليه لتدفن راسها

كالعاده في صدره.،،، لتغرق الجميله بالنوم ،،،،، كلمات بسيطه بافعال ابسط تصدر عنها دون اراده تبدل حاله بلحظه، ،،، عقله لايستوعب كميه نقائها وطهرها، ،،،، تنهد بقوه وهو يداعب خصلاتها، ،، الجميله التي كاد يقتلها حرفيا، ،،قتل طفلها الذي لم يخرج للنور بعد و،ماتزال تامن جانبه، ،، كيف تفعل وهو اصبح يخشي بطشه، ،،كيف تنام امنه بين ذراعيه، ،، والادهي انها طلبت هذا، ،،بالتاكيد هذه الفتاه مختله، ،،،،،مستحيل ان يكون تفكيرها طبيعي شهقه مكتومه خرجت من شفتيها نبهته ليرفع وجهها الغارق في الدموع برغم استغراقها في النوم، ،،، انها متالمه منه زائد انها تبغي الامان بين ذراعيه هذا لايساوي سوي الجنون المطلق، ،،مشتت حائر ولكن جزء منه سعيد بنجاتها جزء مشوش لانه من تسبب في ذلك، ،،،تلك الضئيله التي تختفي حرفيا بين ذراعيه تضعه مباشرا امام تانيب ضميره، ،، يجب ان تثور وتغضب وتعاتب وتلوووم ،،، ولكنها لاتفعل، ،، الجميله تتركه لعذابه الاكبر، ،، تتركه يسلخ نفسه ويجلدها من اجلها، ،، لوتعلم انه يتمني ان تثور حتي يكف هذا العذاب، ،،، نعم اعتاد ان ياخذ حقه ينتقم لاجل محبيه، ،، ولكن هي اتت لتغير كل ثوابته وما يؤمن به، ،، منذ تزوجها وهو يسئ لها، ،، اما هي امتنعت عن اخذ حقها، ،،، برغم انه اتاح لها ذلك ،،،،ولكنها لم تفعل، ،،سامحت وعفوت، ،،مايزال فهم تفكيرها هو معضلته الكبيره، ،،، مسح دموعها ليربت علي كتفها بحنان وهمس

#عارف انك موجوعه،اوووي، ،،، مش سهله داانا اللي كنت بشوفه في الشاشه ادبحت، ،،،

قبل جبينها ليعتدل اثر طرق علي الباب تبعه دخول ، حسنا حتي اخته ابنته التي تربت علي يديه لايستطيع مجابهه عيناها ولكنه لمح ابتسامتها.يبدو انها تراها مختله ايضا اقتربت وهمست

#والله البت دي محتاجه كشف علي قواها العقليه.،،،، ببساطه كده اترمت في حضنك.

اتسعت ابتسامته رغما عنه وهمس

#دي من عالم تاني بعيد عن البشر

صفاء بغيض #عارف مش انت اخويا واللي مربيني اقسم بالله انا لو كنت طولتك لكنت نطيت في كرشك يابعيد داانا لوسليم عمل فيا نص اللي انت عملته دا كنت علقته من رجليه.

كتم ضحكاته وقال #ميقدرش

جلست امامه وقالت بعتاب

#ليييه عشان انت بتحميني، ، سليم هيخاف منك مش كده، ،،،،بس هي بقي دوست عليها عشان عارف ان ملهاش حد يحميها منك ،،

بلع ريقه بصعوبه صفاء للاسف محقه لتكمل

#دا لو ليها اب ولااخ بتخاف منه عمرك ماكنت هتعمل كده، ،، دي مفهاش حته سليمه.،،، وكل ده ليييه عشان كلمت جدك عشان مسمعتش الكلام، ،،، انت ملكش امان، ،، غلطت عاقبها بس مش تموتها، ،،، ايييه الجبروت دا يااخي ،احمد ربنا انها مرحتش فيها وفضلت عايش بذنبها طول عمرك

همهم باستسلام #الحمد لله، ،،، كل اللي بتقوليه عندك حق فيه، ،،، بس خليكي متاكده ان حياه لوجرالها حاجه انا مش هعيش بعدها لحظه

قالت بغيض #انا منيش فهمه الصراحه دا حب ايه دا، ،،، بحبها ومقدرش اعيش من غيرها وكنت هموتها، ،، لاء والاغرب بقي رد فعلها اللي مش لقياله موقع من الاعراب ،،،، دي وصتني عليك قبل ماتدخل العمليات، ،، هو انا اللي مجنونه ولاانتوا اللي مجانين

كتم ضحكاته وقال

#بس بقي صوتك عالي هتصحيها

قالت بغيض،#لاء حنين اوووي يخربيت برودك وليك نفس تضحك

قال بصرامه #انتي ذودتيها اوووي هاه

#لاياشيخ هخاف منك اظن

طرق الباب منعه من الرد ليدلي سليم براسه وهو مغمض العينين

#ادخل ولا

صفاء # تعالي ياسليم شوف الهبل اللي مراتك فييه

ترجل سليم للداخل ليري صقر يحتضن حياه بين ذراعيه وهي متعلقه به تحاوط خصره بذراعها السليم وتدفن راسها بصدره وغارقه في النوم.قال بغيض

#لحقت تعملها غسيل مخ يابن الجارحي دا انت جاحد ياجدع

تمتم صقر بكلمات غير مفهومه ليقول

#خد مراتك وامشوا ياسليم

ردد سليم #بعد المرمطه دي كلها خد مراتك وامشوا، ،، بس ااقول ايييه فاجر وقادر

صفاء باسمه #تصدق صح دا حتي مهنش عليه يقول كتر خيركوا

احاطها بذراعه وقال

#طب ده اخوكي خلقه ربنا واتعودنا عليه بس الدور والبافي علي التانيه نغسي افهم دي بصت في خلقته تاني ازاي،،،،، يلا يابنتي قبل مااضرب منك

صقر بحزم #خلصتو خلاص، ،، روحوا بقي ارتاحوا وكتر خيركوا متشكرين مجهودكوا معانا، ،،، سليم تروح بكره الشغل عشان انا مش هعرف اجيي اليومين دول ،،،،

سليم بغيض # بكره دا اللي هو كمان تلت سعات ده احنا الفجر يااستاذ

صقر بتعب #خلاص ياسليم روح نام ولما تبقي تصحي ابقي اطمن علي

الاحوال

صفاء #خد بالك منها ياصقر وانا بعد الظهر كده هجيلك عشان تروح تغير هدومك

اكتفي بهز راسه موافقا، ،، لينصرف كليهما

يتبع..
لقراءة الحلقة الحادية والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت مشاغبة للكاتبة ناهد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى