Uncategorized

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثانية 2 بقلم أسماء عبدالعظيم

 رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثانية 2 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثانية 2 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثانية 2 بقلم أسماء عبدالعظيم 

_بصتله بستغراب… هو انت بتعمل ايه كده معلش يا حلو انت 

_بصلهاا بستغراب… هكون بعمل ايه يعني هنطلع مش اتصورناا و اتفزعت من الخضه الرهيبه دي ومن الميكب وكل حاجه ايه تاني 

_بصتله بزعل…. معقول مش عارف ايه تانيي 

_ورحمه امي يا اسماء ما اعرف طب انا هعمل ايه تاني… قوليلي وانا هعمل الي يريحك يا حبيبتي والله 

_تصورني عشان انزلهاا 

_استغرب.. ما احنا ااتصورناا كتير اوي ليه نتصور تاني بقاا 

_لا انا عيزاك انت ال  تصورني عشان لما انزلهاا اكتب عليهاا “وريني حبيببك وهو مصورك” 

_بصلها وابتسم وغمز .. وهو انا بقاا حبييبك 

_بكسوف ووشهاا عمال يحمر وقلبهاا بيدق بعنف…. طبعاا مش خطيبي..بس يا احمد الله بقاا هو الجو حرر كده ليه 

_بصلهاا بخبث.. اممم بتهربي طيب يا ستي هعملك الي انتي عيزاه عيونيي 

_ابتسمت..بجد يا احمد 

_بجد يا عيونه 

_جماعه متخلصوناا بقاا ورياا عرايس تانيه 

اخد منهاا التلفون وصورهاا كذا صوره و طلعو ركبوا العربيه و اغاني شغاله واسماء عمال تعمل فديوهات وهم بيغنو معاهاا ووصلو الخطوبه كانت في قاعه 

_يلا استناا انت هناا بقاا 

_ استغرب… استناا لي هناا مش المفروض ندخل مع بعض

_هتعرف دلوقتي..استنااا 

اسماء دخلت وماسكه في اديهاا شمروخ و اصحابهاا صف من الجنب ده وصف الناحيه التانيه و لبسين فساتين سودا وتوكه كده مكتوب عليها صاحبه العروسه واول ما دخلو اشتغلت اغنيه هنولع والقاعه ولعت حقيقي والجو مليان حماسه كبيره جدا  واسماء واصحابهاا بيرقصوا بلشماريخ 

_ها انا هدخل امتي بقاا 

_يلا احنا هندخل معاك.. القاعه فهمتك علي نظام الدخله ولا لا 

_استغرب… ايه ده انتو مش جوه ليه 

_ما احنا صحابك يا اهبل هندخل نفس دخلت اسماء الي دخلتهاا..افهم بقاا 

_طب وانت عرفني انا هعرف اعمل الجنان ده… يا رب انا ظابط محترم ايه الي بهدلني البهدله السودا دي بس 

_يلاا انت لسه هتقعد تندب 

ودخل هو وصحابه وولعو الخطوبه وفضلو يرقصوا كتير اوي وهو اندمج معاهم بسرعه ومكنش متخيل انه هيقدر انه يعمل كده  

_ايوه صورني بقا وانا عامله بوز البطه 

_بوز بطه

_اه يلا اعمل بوز البطه معاياا 

واخدو كام صوره ببوز البطه 

_مش يلا نقعد بقاا ولا ايه 

_يلاا 

_بصلهاا وهمس في ودنهاا… علفكره انتي قمر اوي بل احمر 

_بجد والنبي انا حلوه 

_ابتسم…جداا مع انك مجنونه بس شكللك هتوقعيني في حبك 

_بكسوف بتقوله… ليه يعني 

_بصلهاا وابتسم بحب… عشان انا اول مره في حياتي اعمل حاجه مجنونه كده.. ولا كان عمري هتخيل ان خطوبتي هتبقي بشكل ده مابالك بقاا بلفرح 

_هنخربهاا يا بوص لا تقلق 

جيت حتت الشبكه و احمد جه يلبسهاا الشبكه 

_يالهوووي يالهوووووي يالهووووي

_ايه يا اسماء في ايه 

_ بصت للشبكه بصدمه… دي جامده اوووي 

_ابتسم.. عجبتك زوقي 

_حلوه فشخ 

_افندم.. قولتي ايه عيدي تاني 

_معلش الكلمه طلعت تلقأئيه كده من الصدمه والله 

_مش عايز اسمعهاا تاني فاهمه 

_فاهمه يا فندم 

لبسهاا الشبكه ده بعد ما طبعاا اخت بيهاا صور كتير جدااا.. وجت الفقره الي كلنا بنموت فيهااا طبعاا دي فقره الجاتو بس هي مش جاتو 

_بصلها بصدمه… زكس 

_ابتسمت… اه حلوه مش كده 

_استغربت مش اكتر بس اشمعنا زكس 

_عشان بحبه اووي 

هي حركه مجنونه شويه ان حد يجيب في فرحه تورته زكس كانت عباره عن كذا دور وفيها سندوتشات ككتيره اوي وقطعوهاا واكلو منهاا ورجعو مكانهمم 

_بصتله بضحك.. مكنتش متخيل الصدمه صح 

_الصراحه انا لسه مصدوم لدلوقتي اصلاا 

_اتقل التقيل لسه جاي 

_ضحك… منتظر جداا والله ابهريني 

بيدخل مزمار بلدي و بيطبلو والراجل مشي عليهم راح مديلهم عصايه ليه وواحده ليهاا 

_لا 

_ضحكت… اه 

وقاموا يرقصوا بلعصايه علي المزمار البلدي وانضم ليهم ابوهاا وابوه وسط فرحه العلتين وخلصوا وقعدوا 

_ها فاضل ايه تاني 

_لا مفيش مفاجات تاني 

_ابتسم..بس انا عندي 

وفاجاه ضوء القاعه كلهاا اتحول احمر و مكان رقص السلو بقاا مليان ورد و دخان كده طالع 

_ضحكت..لا 

_ابتسملهاا ومسك ايديهاا…اه 

وقاموا حط ايده علي وسطهاا وهي حطت ايديهاا علي كتفه وسط بقاا الضوء الاحمر الي مولع الدنياا و الورد الي مالي القاعه طبعاا كلناا بيبقاا عندنا فضول نعرف هم بيقولو ايه تعالو انا هطلع السقاا واقولكواا 

_ابتسمت بحب…كل ده عشاني انا 

_ابتسم..لو اطول اجبلك الدنياا كلهاا كنت جبتهاا 

_ممكن اسألك سؤال 

_قولي 

_هو انت ليه بتعمل معاياا كده يعني مثلا ممكن تكون بتحبني بس حب ايه ده الي قعد اسبوع 

_هرد عليكي بس لما اعرف ان الاول تمام 

_ابتسمت..وعد 

_وعد 

وكملو رقص سلو علي اغنيه وماله لعمرو دياب عرفه انهاا قديمه بس بحبهاا  

وخلصت الخطوبه وهم مروحين ركبين عربيه سقفهاا مفتوح وواقف احمد واسماء وعملين يرقصوو و وسط الاغاني 

_ ابتسمت…. انا مبسوطه اووي 

_ابتسامه من احمد… ديماا اخليكي مبسوطه كده وباس اديهاا 

ونزلوا وكل واحد رواح 

_بنتك كانت مجنونه اوي انهارده 

_يا ستي خليها تفرح هي هتتخطب كل يوم يعني 

_تعييش وتجبلهاا يا اخوياا.. بس يعني 

_بس ايه يا ام اسماء 

_الواد شكله متريش اوي ومعاه فلوس والشقه مشاء الله كبيره ومحتاجه حجات كتيره هنجيب منين 

_اتنهد بتعب… ربك مبيسبش حد نامي انتي بس وربناا هيعدلهاا ان شاءلله 

في اوضه اسماء اول ما روحت جريت علي الجروب طبعاا اول حاجه وعملت اديت للصور ونزلتهاا ونزلت عليهاا المبركات كتير اوي 

_انا مالي مبسوطه كده ليه شكلي هحبك يا ابن الايه انت يا ابو غمزات 

_قلبها بيرد… طبعاا لازم تحبي انتي مش شيفاه عليه شويه عضلات تدوب والله 

_عندك حق والله ولا غمزاته يالهوي عليهم 

_عقلهاا رد.. هبله والله انتي مش عارفه ولا فاهمه حاجه لحق يحبك يعني ده يا دوبك لسه عرفك من اسبوع وقلك لما اعرف هيبقي في المشمش ان شاءلله

_تصدق عندك حق

_قلبهاا رد… حق ايه جه كسر حقوه… واي يعني حب من اول نظره نقطناا انت كده بسكاتك 

_عقلها.. ولو مسكتش

_قلبهاا.. هطلعلك 

_عقلهاا.. وانا هخليك مضخش دم خالص 

_قلبهاا.. انت كده هتموتها يا غبي 

_بااااااااس بقااا كل شويه صراع.. انا اول مره احس اني مبسوطه كده مسكترين علياا الفرحه حرام والله 

_عقلهاا.. هو الي بدأ

_قلبها… لا انت الي بدأت 

_باااااس خلاص مش عايزه اسمع حاجه

بتوصلهاا مسدج علي الوتس اب 

_يارب تكوني اتبسطي انهاردة 

_بترد… اوي اوي 

_ديمااا.. عامله ايه دلوقتي 

_الحمد لله بخير… وانت 

_ انا كويس طول ما انتي بخير 

_قامت نطت من الفرحه… بيحبنيي بيحبنيييي عاااا

_علفكره انا جي بكره.. هعملك مفاجأه 

_بجد وحيات حماتك ما تقول ايه هي وحياتيي 

_اقولك ازاي كده مش هتكون مفاجأه 

_طب خلاص انا هروح انام عشان الصبح يجي بسرعه وانت تيجي 

_ماشي تصبحي على خير 

_وانت من اهلي 

تاني يوم الصبح صحيت بصت في التلفون 

_يا نهاار اسود هو انهارده 21.. 

وجريت بره الاوضه وطلعت لقت امهاا قاعده قدام التلفزيون انحنت قدامهاا وهي بتغني 

_ياا ماما يا اما يا اماتي سلامتي احترامتي قوبولاتي..

_في ايه علي الصبح 

_ وقربت عليهاا حضنتهاا وباست دماغهاا… عيد الام يا ست الكل كل سنه وانتي بألف خير _والله يا اختي تكلي عقلي بلكلمتين دول هو ده الي انتي شاطره فيه 

_ ولا يهمك يا مولاتي… هاا اجبلك ايه يا ست الكل

_لا كفاياا علياا جيبالي الضغط والسكر 

_كده اخص عليكي ده انا ملاك 

_اومااال…طبعااا 

_وبتكمل رقص…صباح الخير يا مولاتيي 

_يا بنت الهبله مالك فيكي ايه هو الولا طير عقلك ولا ايه 

_استغربت… ولاه ولاه مين 

_يخربيت امك.. انت ناسيه انك مخطوبه والخطوبه كانت امبارح 

_استغربت بصدمه… مخطوبه وبصت علي اديهااا 

_يا لهوووي انا نسيت

_امهاا مسكت الشبشب ورمته عليهاا… طب غوري يا بنت الهبله من قدامي يلاا غوري شغلي الغساله عشان الغسيل و المواعين كمان 

_حرام والله حرام.. ده انا حتي لسه عروسه 

_مسكت الشبشب التاني وحدفته عليهاا… غوري يلاا يا بت 

_اسماء وهي بتجريي.. عاااا  حاضر حاضر.. علفكره احمد جي انهارده 

_اقوم انا بقاا انزل اجيب الاكل..يابت انا نازلاه 

_اسماء وهي بتعلي صوتها عشان الغساله…مااشي متاخريش طيب 

امهاا مشيت وهي قاعده مشغله نانسى و بتغسل في تشط كبير وعندهاا جلبيه مخصوص للغسيل زي بتاعت نانسي بس مش مفتوحه زي بتاعت نانسي محترمه اكتر عشان خيلكوا ????

_حبيبي قرب بوص وبص بص..مفيش حاجه تيجي كده واهدي حبيبي كده ونرجع زي زماان 

الجرس عمال يرن 

_بصوت عالي…مينن 

الجرس مش مبطل رن 

_ده مين ابن الصرمه ده بقاا وربنا لاطلعله 

جت تطلع بصت علي نفسهاا العبايه كانت مليانه ميه واريل وربطه علي دماغهاا طرحه المطلقين ونسيت انها تلبس حاجه او تغير 

_بصلهاا بصدمه….اسماء ايه الي انتي عملاه ده 

_اسماء بصتله بصدمه…احييييي احمد يالهووووي يالهوووييي يالهوووييي 

وقفلت في وشه الباب 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!