Uncategorized

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي

 رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

سيول من الدموع تسقط علي وجنتيها البيضاء  المخطلطه بحمره بسبب دموعها فماذا فعلت هي لكل هذهك الاهانه ما ذنبها انها احبته هي لم تنكر انها من اشعلت في رأس عائلتها فكره التخلص من هذا التار لانها تعلم انه سيكون بالزواج وستتزوج معذبها وها قد حققت الهدف ها اصبحت زوجته ولكن ماذا حدث فهو حتي لم يري وجهها لم يستمع الي صوتها الذي ومن المؤكد اذا استمعه سيتيقن بأنها تحبه بل تعشقه ولكنه لم يعطي لها فرصه 

…………………………………………………………………..

في الاسفل هبط مالك ليجد الجميع يجلسون وتوجهت جميع الانظار اليه فماذا حدث ليهبط بهذه السرعه 

سالم:واه واه لي سايب عروستك ياولدي 

مالك بغضب:مش عملتوا اللي انتوا عايزينه ادينا اتجوزنا اهو عشان الزفت التار بس انا مش هفضل هنا دقيقه واحده انا هسافر القاهره دلوقتي واللي فوق ديه تخليها شهر ولا اتنين عشان يصدقوا اننا متجوزين بجد وبعد كده تروح لحالها عن اذنكوا ليخرج بسرعه ويركب سيارته متجهه نحو القاهره 

سوسن:يامري يامري علي الفضايح اهل البت يجولوا اي لما يجوا للبت ويلاجوا جوزها طفش 

سالم:بس ياوليه اسكتي بلاش فضايح 

سوسن :فضايح اي اكتر من اكده يامري زمان البت جاتله نفسها عياط جومي يااريج يابتي نشوفوها لتنهض اريج ويصعدوا معا الي غرفتها 

سالم وهو يجلس ويمسك رأسه :شوفت اخوك ياعدي شوفت اخره جعدته في البندر شوفت اخره دلعنا هنجول اي للناس اللي جاين يطمنوا علي بتهم بكره هنجول ابني طفش وساب بتكوا 

عدي :اهدي يابوي هنلاجي حل اكيد الله لا يسيئك بلاش تنفعل عشان صحتك 

سالم:هنجول اي هنجول اي للرجاله اللي هتيجي الصبح

عدي:انا عندي حل يابوي 

سالم:اي هو يابني 

عدي:احنا هنجول انهم سافروا بعد الفرح علي القاهره يجضوا شهر العسل 

سالم:تسلم فومك ياولدي بس البت اكيد مش هتسكت اخوك سابها ليله فرحها وجرحها اكيد هتفضحنا ومهتسكتش

عدي:خلي الموضوع ده عليا يابوي متجلجش 

سالم:طيب ياولدي طيب

…………………………………………………………………..

في فيله النجعاوي وصل الجميع الي الفيله وكل ذلك لم يرا رعد وجه مريم بسبب الوشاح التي تضعه علي وجهها دلفوا جميعا ليجذبها هو من كفها ببرود دون ان ينطق كلمه لترتعب هي ويقع قلبها بين ارجلها حتي وصلوا الي الغرفه ليفتح هو الباب ويدخلها ايضا ويغلقه 

هو بصوت رجولي مبروك ياعروسه 

مريم بخوف:ش شكرا 

اقترب هو منها لتبتعد بخوف ليقترب اكثر لتبتعد هي حتي وصلت الي الحائط خلفها ليلتصق هو بها ولفحت انفاسه الساخنه وجهها لينقبض قلبها بعنف وخوف لتجده يمد يده نحو وشاحها الاسود ويجذبه برقه ليتضح وجهها الناصع البياض وعينيها التي تشبه لون البحر الصافي في زرقتها ولكن مهلا مهلا لم هذه الدموع العالقه في بحر عينيها 

مريم بخوف:بعد عني متجربش 

رعد باستغراب وهو يرفع حاجبيه:واه واه مالك اكده خايفه ده انا زي جوزك حتي ياعروسه 

مريم وهي تضع يديها علي صدره كي تبعده عنها لتثير هذه الحركه رجفه في جسده ليدق قلبه بعنف ويمكن هذه المره الاولي التي يدق بها بهذا الشكل فهو قابل نساء اشكال والوان ولم تؤثر به اي منهما في لمستها هكذا 

مريم:بعد الله لا يسيئك 

ابتعد عنها رعد بأستغراب من خوفها لتتجه هي سريعا الي المرحاض وتغلق الباب سريعا 

رعد في نفسه:واه ديه مجنونه ديه ولا ايه ديه شكلها هتبجي ليله فله ياميله بختك يارعد يانجعاوي 

……………………………………………………………………

في فيله البحراوي كانت تجلس ليال كما هي وتبكي وبجانبها اريج وسوسن تضمها بحنان وندم علي ما فعله ابنها 

سوسن:متزعليش نفسك يابتي هو ميستاهلكيش بكره يطلجك وتتجوزي سيد سيده ولكن ليال لم ترد وانما كانت تضع رأسها علي صدرها وتبكي وتشهق بعنف حتي طرق باب الغرفه لتبتعد عنها سريعا وبأمل ان يكون قد عاد ولكن خاب ظنها عندما وجدته عدي 

عدي باحراج:ممكن ادخل ياليال

ليال بصوت مختنق:اتفضل 

عدي:انا عارف ان اللي عمله اخوي ده تصرف واعر وواعر جوي كمان بس انتي طبعا اهلك هيجوا يزوروكي بكره ومينفعش تبجي اهني 

ليال بصوت مبحوح:يعني اي لا انا هروح لأهلي دلوج اصلا انا مش هجعد في البيت ده دجيجه واحده

عدي:تبجي ضعيفه 

ليال:جصدك اي 

عدي بحكمه:الست الشاطره هي اللي تجلي جوزها يجيلها لحد عندها انتي مينفعش تستسلمي اكده ياليال 

ليال بحرقه:استسلم استسلم لايه اخوك جرحني لاه ده جاب سكينه بارده ودبها في جلبي 

عدي:ليال انا عندي خطه تخليه يجي راكع تحت رجلك وتأدبيه شويه علي اللي عمله 

ليال:اي هي 

عدي:……………………………………………………………….

ليال بتحدي:وانا موافجه 

في صباح اليوم التالي في القاهره وخاصه امام المنزل التي يقطن به مالك توقفت سياره سوداء لتهبط منها فتاه 

الفتاه:شكرا ياعدي تعبتك معايا جوي 

عدي:متجوليش اكده المهم فرصتك جدامك اوعي تضيعيها يالا سلام 

ليال:حاضر لتنظر بتحدي للمنزل :مهضيعش فرصه انتقامي منك هخليك تحبني يابن البحراوي وبعدين اجولك مبجاش ينفع لتصعد درجات السلم وتصل الي الطابق التي يقتن به لتتجه الي الشقه المجاوره لشقته وتفتحها لتبدا رحله الزوجه المجهوله

واه واه انا لساني اتعوج???????????????? 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عشق من الماضي للكاتبة إيمان شلبي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى