Uncategorized

رواية ضحية القاسي الفصل الثاني 2 بقلم صباح سامي

 رواية ضحية القاسي الفصل الثاني 2 بقلم صباح سامي

رواية ضحية القاسي الفصل الثاني 2 بقلم صباح سامي

رواية ضحية القاسي الفصل الثاني 2 بقلم صباح سامي

سارة : انت مفكر نفسك مين عشان تكلمني كدا ، انت مجرد واحد جاهل فاهم ، انا هروح بس لاجل اخد حقي و ورثي لانكم نصبتوا علي ابويا زمان و همشي بعدها .
زين بصلها نظرة كلها شر و قرب منها : ملكيش حاجه عنديناا يابت الاسكندريه ، امك بقي المفهماكي الكلام الواكل عقلك دا .
سارة بخوف : ملكش دعوة بأمي و ابعد .
زين : هعديهالك المرادي يابت عمي ، لكن المرة الجايه متلوميشي غير نفسك ، فاهمه عاد .
و مشي و قال بصوت عالي : وراااايا. 
سارة اتنفضت مكانها و مشيت .
” سارة عمرها ٢١ سنه وحيدة باباها و ماما بنت عثمان الزيناتي ، بتتعلم ف امريكا ف ٣ كليه طب ، الربتها دادة ثنيهه ” .
*************.
وصلت المكان بدأت تبص يمين و شمال .
قصر كبير حواليه زرع و صعايدة بجلاليب واقفين بسلاح ، مكنتش فاهمه و مكنتش قادرة تستوعب انها هتكمل يوم هنا.
زين : غريب .
غريب : ايوا ياريس .
زين : داخل الهانم الصغيرة القصر چوا و عرف ابوي .
غريب شال الشنط و سارة دخلت جوا. 
عنيات : ادة هي دي ولد عمكم صوح .
هدي : ايواا يا ماما .
عنيات : و مالها لابسه و عامله و شكلها صغيرة كدا لي ، ميكونوش مش بيوكلوها .
سارة بهدء : حضرتك مين .
عنيات : حضرتي مين و بدأت تضحك : انا عنيات مرات عمك كمال .
سارة : هو لسه عايش ؟ .
عنيات : يوة فال الله ولا فالك ، ف ايه يابت انتي جايه تفولي عندينا علي الراجل ، ربنا يديك الصحه ياا حبيبي .
هدي : تعالي ياسارة اوريكي اوضك .
سارة : طيب .
سارة و هدي طالعين علي السلم .
هدي : انا هدي بت عمك متقلقيش
سارة : شكلك طيبه و بتتكلمي شبهي مش زيهم .
هدي : مانتي ياختي بكلامك دا و حركاتك و لبسك هنا هتجننيهم ، الستات هتغير منك عاد ههههه .
سارة : لا بلاش عاد دي ونبي اتكلمي زي الاول .
هدي : طيب ياختي اتفضلي الاوضه اهو ، حلوة .
سارة : الريحه مش حلوة .
هدي : مانتي متعودة علي ريحه الخوجات ، هنا احلي ريحه عندك اساسا .
سارة : طيب انا هغير .
هدي : غيري و انزلي علي الفطور .
سارة : طيب .
اول ما هدي مشيت .
سارة اتنفست و بدأت تدور علي تلفونها : يالهوي هو راح فين .
لقيت الباب بيخبط .
سارة : ايوا ثواني .
و بدأت تفتح : هو انت ، بقولك ايه انا مش لاقيه تلفوني هو انت اخدته .
زين : كنت جاي ادهولك ، خوديه .
سارة اخدته من ايدو. : شكرا .
زين : خلصي ابوي مستنيكي تحت .
سارة قفلت الباب و بدأت ترن علي الرقم .
سارة : روووود بقي .
زياد : سارة انا مش فاضي دلوقتي .
سارة : انت ازاي متسالش عني كل دا انا كنت بموت .
زياد : مالك بس ياحببتي ، اقفلي بس دلوقتي و هكلمك بعدين و قفل التلفون .
سارة بدموع : لحد امتي يااازياااااااد ، انا مبقتش فهماك .
و راحت تاخد شاور و تلبس .
****************
كمال : دي بنت اخوي ياا عنيات ، يعني مهما يحصل مستحيل نأذوها .
عنيات : وانا قولت ايه ، انا بقول هي بس مش عجباني ، و بعدين ما هدي اسمالله عليها سافرت و درست و زي الفل اهئ مش شبها .
هدي : يا امي هي غيرنا .
” عنيات زوجه كمال الزيناتي ، ست قويه و محدش يقدر يقف اصادها ، معظم ستات البلد يخافو منها ” .
سارة : احم انا جيت .
كمال : اقعدي يا سارة ، زين ولدي حطلها المقعد .
سارة : ايه المقعد دا ؟؟ .
زين : الشلته .
سارة : ايه الشلته .
هدي : الكرسي ياحببتي نحطلك عليه مخدة عشان تقدري تقعدي مرتاحه ، عشان هو خشب .
سارة : اة فهمت ، بس شكرا انا مش قادرة افطر .
زين : ليكي علاج لازمن تاكلي .
سارة : مش عايز….
زين بصلها بحدة .
سارة : طيب .
و بعدين بدأت تبص للاكل  .
زين : مأكلتيش ليه .
سارة : مش لاقيه الباتيه .
عنيات : ال اي ياختي .
سارة : باتيه ياطنط .
عنيات : لا بعد طنط دي مسمعش حسك ، اطفحي من القدامك .
سارة فضلت ساكته .
كمال : مقولتيش بقي ايه الكان جايب ابوكي هنا .
سارة : معرفش ، اخدني و قالي لازم نصلح كل حاجه ، قولتله فهمني ، قالي لازم تعرفي الحقيقه و لكن اتوفي و ملحقش يقول ، وانا مش فاهمه ، بس اكيد طبعا ياخد الحقو السابهولكم زمان .
كمال : اخوي واخد حقه و زيادة من زمان .
سارة : محصلش ، انت كداب .
زين ضربها بالقلم : ابوي ميتقلهوش كداب يا بت السكندرانيه ، و صوتك ميعلاش ف بيوتنا .
سارة بدموع و صراخ : انتوااا عاوزين مني ايههه هاا ، انتو مفكرين عشان اهلي ماتو ان مليش حد ، لا فيه قانون انا عاوزة اسافر اكمل دراستي بس اخد حق ابويا الجدي سابهولو ..
زين : ملكش حاجه عنديناا .
سارة : يبقي همشي ومش هقعد ولا ثانيه واحدة .
زين : تطلعي جثه وقتها ياسارة .
كمال : زيييين اسكت ، اخوي صحيح مكناش لينا علاقه بيه ، بس منقدرش نسيبك ، نوصلك لبنت جوزك و نطمنوا عليكي ، لكن معندناش بنات تطلع .
سارة : يعني ايه ، لا بتهزروا انا مستحيل اقعد دقيقه واحدة ، انا الموت احسن ما اقعد معاكو انتو فاهمين .
و طلعت تجري زي المجنونه .
و اتصلت بزياد.
سارة : زياد متقفلش ارجوك ، انا عاوزاك تاخدني او تبلغ عن اهلي و تلحقني .
زياد : ف ايه ياسارة اهدي ياحببتي انا معاكي .
سارة : بقولك حبسونييييي .
زياد : لازم نفكر بالعقل عشان تعرفي تاخدي ورث ابوكي و نتجوز بعدها ياحببتي .
**************
زين : يعني مالهاش اي آثر .
غريب : لا ولا لقينها .
زين : ازاي يتجرءوا و ياخدو واحدة من نسونااا .
غريب : شكل خالد الابانودي ناوي يفتح أبواب جهنم عليه .
زين : ما هي اتفتحت من زمان بس الصبر حلو .
**************
طالعه ف نص ال ليل بتتسلل .
هو : بخخخ .
هي : يخربيتك فجعتني .
هو : وحشتيني .
هي : بطل بقي لحد يشوفنا .
هو : اتخنقت من اخوكي ، قلتلك اهربي و تعالي .
هي : مستحيللل انا بحب اخوي وبعدين انت قلتلي هتوقف الحرب و تصلح كل حاجه عشاني صح ولا ايه .
هو بخبث: ها طبعا طبعا ياحببتي .
هدي : خالد انت بتحبني .
خالد : طبعا اومال ايه ؟ .
جهه شخص من وراهم بالسلاح : انت بتعمل ايه هناا .
هدي بصدمه : ………
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

تعليق واحد

اترك رداً على Unknown إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى