Uncategorized

رواية سجينتي الفصل الثاني 2 بقلم آية عامر

 رواية سجينتي الفصل الثاني 2 بقلم آية عامر

رواية سجينتي الفصل الثاني 2 بقلم آية عامر

رواية سجينتي الفصل الثاني 2 بقلم آية عامر

ريم: بس انت مش هتأذيني..سمعتك وانت بتقولهم محدش يأذيهاا..اي بتحبني؟؟
الريس: لا ده انتي زودتيها اووي بقي.. 
ريم: مش انا هفضل هنا علطول.. يبقي تفكني.. وتستحمل طريقتي… 
الريس:  وانا اي اللي يجبرني علي كده.. 
ريم:  ولا اي حاجه مش عاجبك يبقي تسيبني امشي.. وخلي بالك انا مش خايفه منك.. 
الريس: هتخاافي ي روح قلبي…. عشان مامتك…. ومازن 
ريم:  مازن الزيني… اظن انت عارف انت بتكلم عن مين.. تفتكر هيخاف منك انت… وتفتكر انه مش هيخلي باله من ماما.. تبقي عبيط.. 
الريس بكذب : عبيط.. اللي متعرفيهوش ان انا اشتري مازن الزيني بتاعك ده هو وعيلته كلها.. سلام ي قطه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ريم «يشتري مازن.. يعني غني.. يعني مش عايز فلوس.. بس هو لي حاطط مازن ف دماغه.. وانا.. اكيد هيستخدمني عشان يساوم مازن عليااا… ي رب خرجني من هنا علي خير…»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فؤاد: انتي كويسه ي ساره…
ساره: بنتي راحت ي فؤااد…بنتي..
فؤاد: هنلاقيها…متخافيش هنلاقيهاا..هقوم اخليهم يعملولك فطار..
ساره: ابني فين؟؟عايزه اشوفه..
فؤاد: حاضر هندهولك..وهجيبلك فطار..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: مش عايز اقابل حد ي بابا
فؤاد: ي ابني دي والدتك..عايزه تشوفك بعد سنين..
يوسف: انت قولتها اهوه بعد سنين…دلوقتي بس افتكرتني..بابا انا وعدتك اني الاقي بنتها عشان خاطرك انت وبس..وانا بحاول اوصلها…بس الست دي انا مش عاوز اعرفها…
فؤاد: قولتلك ميت مره مش هي اللي غلطانه…انا اللي غلطت..انا اللي حكمت انها تاخد حد منكو..
يوسف: لي مأخدتنيش اناا…اشمعنا هي..
ساره كانت واقفه وسمعتهم…حتي هي مكنتش عارفه الاجابه..بس هي كانت بتختار بين ولادها حتي لو كانت اختارت يوسف كانت هتسأل ريم لا ليه…
ساره: يوسف…
يوسف: انتي اي اللي جابك هنا..اخرجي من اوضتي..مش عاوز اشوفك..
قعد علي السرير وحط وشه ف ايديه… 
ساره: حقك عليا ي يوسف… مش عارفه اديك سبب عشان مفيش.. سامحني ي ابني.. 
وحضنته… يوسف كان نفسه ف حضنها من زمان يمكن خلاه يلين.. وينسي.. 
يوسف: كنت محتاجك وملقيتكيش.. 
ساره: صدقني منستكش ولا يوم.. دايما كنت نفسي اشوفك واسأل نفسي ي تري حياتك عامله ازااي… 
فؤاد: حقكو عليا الغلط ده غلطي انا…. صدقيني ي ساره من يوم م مشيتي وانا شغال ف الحلال وبس.. ربيته احسن تربيه.. بس هو كان زعلان منك… بس هو قلبه طيب وحضنك لين قلبه وزعله… 
يوسف: وحشتيني اووي ي امي.. 
ساره: وانت كمان وحشتني زي م انت كمان كنت محتاجه لي.. ريم كمان كانت محتاجها باباها… 
لما جت سيره ريم… عيطت ساره… وتعبت.. 
ساره: ريم.. بنتي.. 
يوسف: م تقلقيش ي ماما انا هرجعها.. 
… 
الخدامه: الاستاذ مازن مستنيكو تحت.. 
يوسف: ارتاحي انتي تعبانه وانا هتصرف.. 
… 
يوسف: مين كان يصدق ان مشكلتنا تبقي واحده..
مازن: العيله تفضل عيله… خلينا ننسي اننا منافسين ف الشغل.. ونحل المشكله دي… انا بلغت البوليس.. 
يوسف: بس انا مش لسه هستني لحد م البوليس يعمل حاجه.. خلينا نسأل الناس من المنطقه اللي بتركب منها للشغل… 
مازن: يلا بينا.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الريس: بقي هي كده.. بيبلغو البوليس.. طيب اقفلي انتي دلوقتي.. اتصلي بيا لو عرفتي حاجه..
….  : حاضر ي ابيه.. 
الريس: نفذو اللي قولتلكم عليه.. 
ريم سامعه كل اللي بيحصل.. بس مش فاهمه حاجه.. هما بلغو البوليس.. طيب بيكلم مين… وهينفذو اي.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فؤاد: انا جبتلك تفطري..عشان تاخدي علاجك..
ساره: مش قادره ومش عايزه حاجه..انا عايزه بنتي..
فؤاد: هترجع والله هترجع انا متأكد..مهو اكيد ربنا مش هيحرمني منها طول السنين دي ومشوفهااش..
ساره: انت اللي عملت فينا كده..
فؤاد: انا اسف…سامحيني ي ساره..
ساره: رجعلي بنتي وانا اسامحك..
فؤاد: متقلقيش..انا هكلم ناس ف الشرطه..وخليهم يلاقوها..ممكن بقي تفطري وتاخدي العلاج…
ساره: حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: معاك صورتها ي مازن عشان نسأل عليها.. 
مازن:  ايوا هبعتهالك.. 
يوسف: دي ريم.. 
مازن بحزن: زي القمر.. ي رب احفظها.. 
يوسف: يلا لازم نسأل كل النااس اللي هنا.. 
…..
يوسف: مازن..حااااسب..مازن انت كويس..
مازن:دراعي بيوجعني…هو اي اللي حصل..
يوسف: العربيه خبطتك..وجريت..يلا هوديك مستشفي..
….
يوسف:ها ي دكتور..
الدكتور:كسر ف دراعه هيبقي كويس..مفيش داعي للقلق..
يوسف: قلقتنا عليك ي عم مازن..
مازن:انا بخير الحمدلله..
الممرضه:في حد باعتلك الورد ده..
مازن:ورد!!!
يوسف اخد الورد ولقي رساله..
«بالشفا ي حبيبي عقبال المره الجايه..القطه بتاعتك دي تنساها احسنلك»
مازن:ريم..اكيد اللي خاطفها هو اللي باعته.
يوسف:اكيد لسه هنا..انا هلحقه..
…مازن: هاا ي يوسف لحقته.
يوسف: للاسف ملقيتش حد…بس 
مازن: بس اي
يوسف:كاميرات المراقبه…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: ازااي ده يحصل…
العامل: ي يوسف بيه دي عمرها م حصلت..الكاميرات عمرها م اتعطلت..
يوسف: الظاهر انها لعبه كبيره…ومدروسه كويس..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: يعني هنعمل اي دلوقتي..
يوسف: هو عرف ازااي انك بلغت البوليس..اكيد في حد بينقله كل اللي بيحصل..لو وصلنا للشخص ده هنوصل لريم بسرعه..
مازن: بس مين هيعمل كده..
يوسف: الله اعلم..احنا لازم نفتح عنينا كويس علشان نعرف مين اللي بيخونا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الريس: ولما تموتي من الجوع دلوقتي.؟؟
ريم: هبقي استريحت منك..
الريس: خطيبك حبيب قلبك..بيعمل المستحيل عشان يوصلك..
ريم:مازن..اكيد هيوصلي وهيحبسك انت وشويه الحيوانات اللي معاك دول..
الريس: طب لي الغلط..ده انتي عايشه معززه مكرمه..وبعدين هيوصلي ازااي وهو ف المستشفي..
ريم: اي مستشفي…عملت في اي..
الريس:يعني كسر بسيط ف دراعه…المره الجايه هتكون رقبته..الا لو؟؟
ريم:لو اي..
الريس: تتجوزيني؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية براءة للكاتبة آية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى