روايات

رواية اهداني الله بك الفصل التاسع 9 بقلم رحمة محمد

رواية اهداني الله بك الفصل التاسع 9 بقلم رحمة محمد

رواية اهداني الله بك الجزء التاسع

رواية اهداني الله بك البارت التاسع

رواية اهداني الله بك الحلقة التاسعة

ريماسسس
انتي
ايوه انا يابتاع البنات واقف مع صحبتي ليه ها
اهدي يامريم انتي تعرفيه اصلا
الله اعرفه ده اعرفه واعرفه كمان عارفه الشاب الي قولتلك عليه هو ده صاحبه
اه ياقليل الادب انت ازاي تتجرأ انت وصحبك تمسكوا ايد البنت لا وكمان صحبك الكلب عاوزها معاه البيت
اهدي ياانسه انا معملتش حاجه لكل ده
انا صحبي ده بتاع بنات وبيشرب ربنا يهديه يعني المهم انا كل مره باجي اخده من الاماكن ديه ف شوفته وهو ماسك ايد البنت ديه وهي ماشاء الله مسكتتش وضربته ف انا يدوب قولتلها انتي مجنونه
بصتله مريم بقرف
مجنونه في عينك
شدت ريماس من ايديها
ياله ياريماس
………………..
بنادم مستفز شكله معندهوش اخوات بنات يرضيكي ياروان
لا ميرضنيش بس بالله عليكي ادفعي للراجل وبطلي كلام
حكت في شعرها
انا اسفه ياعمو صدعتك بمشاكلي
اتفضل حق الفساتين
……………………
اخيرا شرفتي ياهانم
ياله نروح بقا
حاضر ياعمر بس مالك مدايق ليه
مفيش بس شكلي هخطب
وحياه امك بجد
هششس اي وحياه امك ديه امشي قدامي لحسن وربنا اديكي بوكس ف وشك
اهون عليكي ياموري
ضحك ومشيوا
……………….
ازيك ياماما
الحمدلله يامريم
اي اشتريتي الفساتين
اتكلمت بفرحه
اه استني هدخل البس وهوريكي
دخلت لبست وطلعت
والاء كانت بتبوصلها بفرحه
…………………..
في مكان اخر
خلينا نسافر طيب عشان تتعالج
لا يااماني انا عاوز لما اموت اكون في بيتي
يامحمد بالله عليك انت لازم تتعالج
اتكلم بتعب
السرطان في اخر مراحله الوقت اتاخر خلاص انا راضي بقدر ربنا
اتكلمت بعياط
متقولش كده انت هتعيش وهتكون كويس لسه هتجوز مريم ومصطفي
ابتسم
انا بكره هروح اشوف الاء ومريم عاوز اودعهم عشان لو مو، ت فجأه عاوزهم يسامحوني انا كنت اناني اوي ومفكرتش غير في نفسي
حاضر يااخويا نروح ونتاسف لهم وانا كمان لاني كنت لائيمه اوي مع الاء انا عارفه انو مر سنين كتير والوقت تاخر اننا نعتذر لهم بس ان شاءلله يسامحونا
………………
في الصباح
ياله ياروان فوقي
صحيت وفردت ايديها وكانت بتتاوب
صباح الخير ياست الكل
صباح النور ياحبيبتي
اهه روان في عريس متقدملك
انا الصراحه مش حاطه الموضوع ده في دماغي
يعني ده هيبقي خامس عريس يترفض الشهر ده
اقعدي معاه
اتكلمت بضيق
حاضر يابابا يجي وهقعد معاه واللي فيه الخير هيقدمه ربنا
باس دماغها
ايوه هي ديه بنوتي الشاطر
انا عاوز اطمن عليكي قبل مااموت اخوكي اتجوز وانتي كمان لازم اسلمك لابن الحلال اللي يستهلك
باست ايده ربنا يطول في عمرك ياحبيبي
ومفيش حضن لماما اللي ربت وتعبت وسهرت
ضحكت روان وقامت باست مامتها وحضنتها
……………………….
مصحتيش ليه يامريم بدري
كانت بتفتح التلاجه وبطلع موزه وبتفتحها وبتاكلها وبتتكلم وبقها مليان
اجازه ياامي اجازه
ابلعي الموز. يامريم وبعدين اتكلمي
بلعت وقالت
حاضر ياست الحبايب ياحبيبه
يااغلي من روحي ودمي
جريت مريم عليها عشان تكمل غنا الاغنيه مع امها اللي بدات تغني مع معها
ياحنينه وكلك طيبه يارب يخلي
مين المزعج اللي بيخبط قطع الاغنيه
ضحكت الاء
قومي افتحي يابت
فتحت مريم
مين يامريم
ده بابا
حضنت مريم ابوها بالرغم من اللي حصل الا انو الاء عمرها ما كرهت مريم في ابوها بالعكس ديما كانت بتجيب سرته قدامها بالحلو واللي حصل وهي صغيره الاء حاولت تنسهولها
ازيك يامريوم
الحمدلله يابابا بخير وانت
اتكلم بحزن
بخير يابنتي
بصت مريم ورا ابوها شافت مرات ابوها واخوها مصطفي
حضنت مريم اخوها
ازيك ياصاصا
الحمدلله يامريم
والله وكبرتي يابت اي مش ناويه تتجوزي
بصتله بزعل
اللي يشوفك وانت بتتكلم كده يقول اني قاعده علي قلبك
عندك ١٩سنه وانا ٢٥ وبتعاملني واكنك انت الكبير
طبعا يابيه ياله انجري قدامي ادخلي
حاضر يااخويا الكبير
طبعا الاء كانت بتلبس الازدال
خرجت لهم كانوا قعدوا في الصاله طبعا محمد دخل ومصطفي ومريم دخلوا واماني كانت واقفه بره البيت
ادخلي يااماني
دخلت وهي حاطه عنيها في الارض
وقعدت
قومي يامريم صبي العصير
حاضر
اتفضلي يالاء فلوس بتاعت كل شهر
هو انا هفضل كل شهر اقولك مش عاوزاها
اتكلمت اماني بسرعه
ده حق بنتك ياالاء
اتنهدت الاء وخدت الفلوس
مصطفي روح ساعد اختك
حاضر ياماما
اتكلم محمد بندم
الاء انا اسف بجد علي كل حاجه حصلت مني تجاهك اسف علي اني جرحتك وكسرت قلبك بالشكل ده سامحيني
وانا كمان اسفه يالاء اني كنت بغيظك كنت مفكره اني كده ببعدك عن محمد سامحيني
اتكلمت الاء بجمود
اللي عملتوه فيا مش سهل وبذات انت يامحمد اماني وعذراها لانها حبتك وده مش ذمبها وانت اتجوزتها ف طبيعي اي واحده بتبقي عوزه جوزها ليها بس عشان كده كانت بتكدني كده انما انت انا حبيتك وكان بنا عيش وملح وروحت اتجوزت عليا اتنين طب سيبك من الجواز انت كنت بتعايرني بوزني مع اني مكنتش مليانه للدرجه انا كنت بشوفك وانت بتاخد المعصعصه سوزي معاك الخروجات اللي كانت بتبقي بينك انت والشركاء بتوعك عارف كان قلبي بيتكسر
كان منزل راسه في الارض وبيدمع
انا بجد ندمان انا عندي السرطان وفي اخر مراحله وممكن في اي لحظه اموت ف انا اتمني انك تسامحيني عشان انا ضميري مانبي اوي وكمان انا حطيت مبلغ كويس باسم مريم في البنك
قلبي وجعني لما عرفت انو خلاص ممكن يمو، ت في لحظه قولت من غير تفكير
انا مسامحاك ربنا بيغفر هاجي انا مش هسامح
ربنا يشفيك
خرجت مريم ومصطفي اللي كانوا بيضحكوا عشان مصطفي كان بيحكلها مواقف الثانويه عامه بتاعته اللي عمرها ما فشلت انها تضحك مريم
وقدوا قعدتهم ومشيوا
…………….
بعد خمس ايام
كانوا بيتكلموا مكالمه جماعيه
لولولولولولويييي مبروك ياروان
عندنا عروسه ياجدعان لولولولولولويييي
ضحكت روان بس ياجدعان
انا مش مصدقه اني لاقيت مواصفات فتي احلامي شاب ملتزم وخلوق وعارف ربنا كويس
اشطا يعني خلصت الرؤيه الشرعيه قرايه الفاتحه يوم اي بقا
الاسبوع الجاي وهتبقي خطوبه كمان
اتكلمت ريماس
طب ياله بكره ننزل نشتري الفساتين
اتكلمت مريم بحماس
هنروح المول وهندخل نفس المحل ماشي
اتكلمت ريماس بخبث
نفس المحل ياترا ليه عشان الفساتين ولا عشان العمله
اتكلمت روان
انتوا بتتكلموا في اي ياسوسين فهموني
ابدا ياست روان الانسه مريم معجبه بواحد بتاع بنات
استغفر الله يامريم اي ده
ابدا والله ياروان ديه ريماس بتزيط
وبعدين صاحبه هو اللي بتاع بنات انما هو باين انو ملتزم
ده كان بيكلمنا وعينه في الارض
ضحكت روان بخبث
ااااه شكله هيبقي فرحيين
سمعوا زغروطه من ريماس
لولولولولولويييي مبروك يابنات عقبالي
……………..
تاني يوم نزلوا وجابوا الفساتين ومريم كانت زعلانه لانها مشافتهوش
…………………….
المهم اتخطبت روان لواحد ساكن معاها في االمنطقه وكان يوم جميل كده
…………………
مر سنه ومريم بقت صحفيه كبيره ومشهوره وكانت فرحانه اوي لانو ده كان حلمها
مبروك ياقلب ماما بقيتي من اشهر الصحافين
باست ايديها الله يبارك فيكي يااغلي ما ليا ده بفضل ربنا ثم بفضلك انتي اجمل حاجه في حياتي انتي اعظم ام انتي ترثتي حياتك كلها عشاني عمرك ما سيبتيني ابدا انا بشكرك ياماما
……………..
الو ياماما ايوه انا نازل مصر بكره وهاجي اخطب البنت اللي قلبي حبها
تنور مصر ياقلب امك يارب ترجعلي بخير
تسلميلي ياست الكل
قفل مع مامته ورقد علي السرير
واتنهدت اخيرا بعد سنه كونت نفسي وهنزل مصر عشان اخطبها عشان اكون اسره مع البنت اللي قلبي محبش غيرها
بس هل هتوافق
جت في دماغه فكره انها ممكن تكون اتخطبت او اتجوزت
اتعصب شويه بس بعد كده قام صلي قيام الليل
يارب من اول يوم شفتها وانا في كل فرض وفي كل ركعه بدعي انها تكون من نصيبي يارب اجعلها من نصيبي واجعلها زوجه صالحه
……………….
ماما
بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن يامريم شكلك قمر الخمار نور وشك
الحمدلله حاسه انو ربنا انزل الهدايه عليا الحمدلله
عيطت الاء وحضنت بنتها ربنا يباركلي فيكي يامريم
…………….. بعد تلت ايام
مريم كانت نازله راحه الشغل ولابسه خمار زيتي وفستان واسع ابيض كانت عسوله اوي
كانت لسه راحه تفتح الباب لقت عمر في وشها
السلام عليكم
وعليكم من السلام
عمر اول ماشافها عيونه دمعت
اي ده مالك
نزل عمر عينه في الارض
الحمدلله الذي هداكي انا ديما كنت بدعي انو ربنا يحببك في الاسلام ويرزقك مالازه طاعته والحمدلله تبارك الرحمان
كانت بصاله وعيونها كلها دموع
معقول كان ديما بيدعيلي بالاستقامه
ادخل ياعمر ياابني
اد لي لمريم بوكيه الورد ودخل
مريم كانت اول مره تعرف اسمه اصلا وطلع انو مكلم مامت مريم وخد معاها معاد ييجوا يتفقوا الاول وابو مريم كمان جيه هو واخوها مصطفي
اتكلموا في التفاصيل والحمدلله اتفقوا انه قرايه الفاتحه يوم الاتنين الجاي
مشي عمر وابوها واخوها
وهي كانت بتتنطت من الفرحه وبتقول سبحان من زرع حبه في قلبي
والله وكبرتي يامريم وهشوفك عروسه
حضنتها
بحبك اوي يالاء
ياله انزلي هتتاخري علي الشغل اكتر ماانتي متاخره
مع ان الفرحه مش سيعاني ومش عاوزه انزل بس هروح عشان اقول لصحابي في الشغل
………………
دخلت من غير ماتخبط
ازيك يااستاذ مسعد
انا هتجوز
ضحك الف مبروك يامريم اخيرا هنلاقي حد يستحمل جنونك ده
انا حبيت اقولك انت اول واحد لاني بجد كنت بعتبرك زي بابا بالرغم من خناقنا بس علي قلبي زي العسل والله
اوعي تقولي انك هتقعدي من الشغل بعد ما تتجوزي
اكيد لا وان شاءلله شريك حياتي يكون متفهم وينزلي الشغل
انا هروح اكتب الخبر الجديد عشان هخلص بدري وهروح اصلي عروسه بقا وكده
خرجت جري
ضحك مسعد
والله مجنونه
قولتي لاصحابك في الشغل
ايوه ياماما هقفل بقا وهكلم البنات
اوعي يكونوا ملك وعلياء والبنات التانين
لا انا قطعت معاهم بقالي مده كبيره ويمكن عشان بعدت عن اصحاب السوء ربنا هداني
ماشي ياحبيبتي
………………..
اي ياروان بقالي ساعه برن بتكلمي مين
مامت خطيبي
اتكلمت ريماس
اه من خطيبك وامه اللي وخدينك مننا
يابنات انا كمان هتاخد منكم
اتكلموا بصدمه
اييييي
ازاي. يعني احكي
حكتلهم وكانوا فرحانين موت
وجيه يوم قرايه الفاتحه وعملوا الخطوبه بعدها بتلت ايام
وطبعا كانت مامت مريم وام روان بينزلوا معاهم عشان يجيبوا الجهاز
في يوم سمعت ماما وهي بتكلم مرات ابويا وبتطمن علي صحه بابا ساعتها عرفت انو عنده السرطان وحالته كل يوم بتسوء عن اللي قبله
مش قادره اقول احساسي كنت منهاره بجد اقنعته انو يتعالج
وبالفعل اقتنع بس هو مكنش عايز لانو لو سافر مكنش هيحضر فرحي
الصراحه كنت مدايقه يعني اكتر حد هكون مبسوطه انو موجود معايا مش هيحضر فرحي سندي وابويا مش هيكون معايا
بس هو لازم يسافر عشان صحته ومش هينفع ااجل الفرح لانو الله واعلم هيخف امته ف قررنا انو هيحضر الفرح في التليفون هنتكلم فديو كول وهيشاركني فرحتي
…………..
مش محتاجه اقول انو فتره الخطوبه كانت اجمل ايام لانو ديما كنا بنخرج ومعانا ماما وكان ديما يكلمني عن الدين وعرفت حجات كتير عن الدين
وعملنا حاجه حلوه اوي
هو كان ناقص علي فرحنا سنه ف في السنه اقترح عليا انو نحفظ القران الكريم
والحمدلله بعد سنه اتممنا حفظ القران الكريم
والنهارده كتب كتابي وفرحي البسيط اللي هيكون بين العيلتين وصحاب عمر واه صح صحبه عمار الحمدلله بقي شاب كويس
عملنا فرست لوك وكان عمر تبارك الرحمان قمر
اول ما شافتها عيني في فستان فرح عيطت دموع الفرح مش مصدق انو دعايا اتحقق وهنكون انا وهي في بيت واحد
كان وكيلي في اليوم ده اخويا مصطفي
مش قادره اقول فرحه امي اللي ضحت بمستقبلها عشاني ولا فرحت ستي ولا فرحت عمتي واصحابي ولا فرحه اهل عمر بيا كانوا طيبين اوي وحبوني بسرعه وانا كمان حبتهم لانهم يتحبوا اصلا كانوا كلهم طايريين بيا وبابا كان فرحان اوي صح كان في التليفون بس كان متفاعل اوي حتي انو عيط من فرحته
بدانا كتب الكتاب وانتهي الماذون بكلمته الشهيره
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في الخير
عمر حضني وكان عيونه بدمع
مش مصدق يعيوني انك بقيتي معايا وفي حضني دعوه سنتين اتحقق الحمدلله يارب
بادلته الحضن
وانا كمان فرحانه اوي ياعمر صح مش عارفه امتا حبيتك بس انت بقيت جزء كبير من حياتي
ضحك عمر
يمكن ربنا استجاب لدعايا وزرع حبي في قلبك
بصتله بعيون مليانه دموع
اهداني الله بك ياعمر
باسها عمر من دماغها وخدها في حضنه
«تمت»

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اهداني الله بك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!