روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الثالث والعشرون

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الثالث والعشرون

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الثالثة والعشرون

“..نزلت دموع زين رغما عنه كيف قام بجرحها هكذا! وهي تحبه كل ذلك الحب؟ فاقترب منها وضمها اليه ونزلت دموعه دون توقف شعرت بها تقي وبكت هي الاخري…..”””
زين وهو يزيد من ضمها سامحيني انا اسف ونظر في عينها انا مقدرش اعيش من غيرك.. رفع يده يمسح دموعها ليتنهد بحزن ماريهان كانت بتحاول تقرب مني بكل الطرق عملت كل حاجه بس والله العظيم انا ما عملت اي حاجه لاني مش بشوف غيرك انتي وبس .
“””تقي بدموع كادة ان تتحدث فوضع زين اصبعه علي شفتيها ليكمل ما عنده”””
مكنتش اعرف انها جايه علي هنا: ماريهان اتعرفت عليها في شغل قبل كده جمعنا مع بعض في امريكا وفضل الشغل ما بينا مده وبعدها اقترحت عليا انها عاوزه تدخل معانا في شراكه منكرش انها كانت هتبقا كبيره بنسبالنا بس انا مكنتش مطمن من ناحيتها وجالنا صفقه كبيره وصاحب الصفقه دا يبقا زميل ليا واتفقت معاه انه يعلن انسحاب شركتي بس لما هيا بنفسها تتكلم معاه لأخد الصفقه وكنت متأكد انها هتعمل كده لانها صفقه كبيره وكنت عاوز ادمرها بس لهدف في دماغي مش عشان الشركه وخالد وافقني وعمل اللي قلتله عليه ساعتها كانت ماريهان بتحاول بشتي الطرق تقرب مني وبتنهيده انتي فاهمه قصدي؟
“”هزت تقي رأسها بـ الإجابه “”

 

واكمل زين حديثه بس معرفتش تجيب معايا سكه لاني مكنتش بشوفها غير جسم رخيص ميبصش ليه ويريده غير الحيوانات وبعدها اكتشفت انها عامله كاميرا في اوضة الفندقه بتاعتي ونفس الكاميرا في غرفة خالد عشان تسجل المقاطع القذره اللي هتعملها وتستغلها بعدين بس بشخصيه مجهوله عشان تاخد اللي عوزاه قصاد الفضيحه بس منفعش معاها الخطه لاني كنت مراقب حركتها وبعدها حاولت تقرب اكتر من خالد بطريقتها اللي عملتها ماريهان الجارحي وهي وساخ*تها ، ساعتها كنت عرفت خالد بكل اللي عملته والفيديو اللي اتصور ما بينهم عشان تبتزه بيه بعدين ويعملها اللي عوزاه قصاد سمعته وشركاته اللي هتدمر لو حاجه زي دي اتعرفت واتفق معايا انه هيندمها وعشان متبينش دخولها في صفقة خالد اللي شركتي انسحبت منها ، ومن وجهة نظرها انها السبب عملت انها جايه مصر اجازه وتقضيها في بيتي وبكده مش هشك فيها والنهارده خسرت كل حاجه ومبقاش في حاجة اسمها شركه ماريهان الجرحي وبكره هيكون اعلنت افلسها ..
تقي بدموع يعني كل دا كان خطه منك؟
زين بوجع بسبب دموعها انا عمري ما اعمل حاجه تخليني اخسرك ولا اخلي واحده رخيصه زي دي تبقا السبب في بعدك عني وقام بضمها اليه اكثر انا بحبك يا تقي بحبك من اول يوم شفتك فيه في الجامعه، ابعدها عنه وهوا يري علامات الصدمه علي وجهها من اول يوم شوفتك وانتي بتبتسمي وفرحانه وبتكلمي والدتك دخلتي قلبي وكل يوم كان حبك بيكبر في قلبي كنت براقبك دايما ونفسي السنين تعدي بسرعه عشان اخدك وتبقي بتاعتي وتريحي قلبي اللي كان موجوع ببعدك .
“””كانت تقي تستمع لكلامه ودموعها لا تتوقف”””
اقترب زين منها وقبل وجنتها بحب ونظر في عيونها وتحولت عيناه الي شفتيها فقترب منها وقام بتقبيلها بشوق ولهفه يحاول بهم اخماد الحريق الذي يشعر به وابتعد وهوا ينظر لها بحب اوعك تجيبي سيرة الطلاق دي تاني ياتقي لاني مش هستحملها.
“”” قامت تقي بضمه بحب “””

 

فتنهد زين براحه زعلك بيوجع قلبي يابنت قلبي فابتسمت تقي وابتعدت عنه ومسكت يده وجلست بجانبه وبهدوء انا عاوزه اروح مع بابا!!
زين وهوا يقف في مكانه وينظر لها بصدمه انتي بتقولي اي؟؟
امسكت تقي يده وسحبته مره اخري وجلست علي قدميه ويدها تتحسس دقنه بحب بابا جاي من السفر ولازم اروح معاه هقعد معاه واقنعه اني كويسه وانه يقدر يرجع شغله تاني وميخفش عليا واقتربت منه وقبلت وجنته بحب عشان خاطري يازين وافق هوا واحشني اوي
“””زين بتنهيده فهوا لا يريد ان يحزنها “”
ماشي ياتقي انا هوصلكو بنفسي وكل يوم هتلاقيني جايلك البيت ولما باباكي يسافر هرجعك تاني بس مش اكتر من اسبوع
“””ابتسمت تقي بحب وقامت بضمه “”””
__
_في غرفة حور__
___ كان ياسين يجلس بجانبها وينظر لها بحب وهيا نائمه ويمرر يده في شعرها بحب قام بطبع قبله علي جبينها وخرج من الغرفه ونزل للاسفل
احزنه دموع والدته فذهب بجانبها وامسك يدها بحب وغمز لها تأكيدا لها ان زين سيحل الأمر فابتسمت بحب وارتاحت، فمعني غمزة ياسين ان هناك سوء تفاهم وزين سيوضحه
وبعد مده من الوقت قام زين بتوصيل تقي ووالدها لمنزلهم

 

زين وهوا يقوم بإحاطتها بحب لو احتجتي اي حاجه كلميني وبكره هجيلك وقبلها برقه واتي والدها من الداخل ونظر له بهدوء طلعت مش سهل
فابتسم زين بهدوء وسحب تقي لصدره وهوا ينظر لوالدها ببتسامه عشان كنت هبقا اغبي انسان في العالم لو فرطت في جوهره زي دي وكمان محدش يقدر يعيش من غير روحه ولا اي؟
فابتسم والد تقي بهدوء وسحب تقي لصدره بتحدي بس دي بتاعتي انا ومحدش بيشاركني في روحي
زين وهوا يضغط علي يده بهدوء زي ما هي بنتك هيا مراتي وليا فيها زيك
وضعت تقي يدها علي رأسها بوجع من مناهدتهم وبعدها حاولت فضها وبعد وقت نجحت وودعها زين وغادر فابتسم والدها بحب وهوا يضمها اليه شكله واقع علي جزور رقبته فابتسمت تقي بخجل وشاركته الحضن وهي تتنهد بسعاده.
__
__في غرفة حور___
__ استيقظت من النوم ونزلت مسرعه للاسفل ورأتهم مجتمعين .
نظرت لزين بقلق فوأم لها تأكيدا ان الأمور صارت بخير وبعدها علمت بذهاب تقي مع والدها لتقضي معه يومين قبل سفره واتي وقت العشا واجتمعو علي الطعام كان الجميع يجلس ومن بينهم ياسين الذي يشعر ان هناك امرا ونظر بتجاه حور التي تحاول الهرب من نظراته مما تأكد انه محق

 

نظرت حور باتجاه زين وتنفست بهدوء لتهدأ وبنبره خفيفه زين!!!!
نظر زين لها بهدوء نعم يا حوريه
“”””كان ياسين يتابع ما تريد التفوه به وقلبه لا يشعر براحه مما ستقوله””””
حور بتماسك انا كلمت بابا امبارح في اني عاوزه اسافر اكمل درستي بره
“”وقع الكلام علي ياسين كمن قام احد بدلق ماء شديد البروده عليه وتحولت عيناه للون الاحمر”””
زين بحب ليه ياقلبي!؟ انتي مكنتيش بتحبي السفر فيها اي لو كملتي هنا؟
حور وهيا تحاول التماسك انا شايفه اني لو كملت بره احسن كتير ليا وهيتيح ليا فرص كتير
زين بتنهيده متأكده من قرارك؟
حور بهدوء مزيف ايوه
زين بموأمه يبقا خلاص همشيلك في ورق السفر وورق الجامعه
ضغط ياسين علي يده بقوه وتحدث بنبره هادئه يكتم بها ما يشعر به= وبالمره عشان اللمه دي.. نظر لها وتحدث انا نويت اخطب.
نظرت له حور بصدمه وتجمعت دموعها ايييه؟؟
ياسين وهوا علي نفس ثباته ونظره معلق بها مش هتقوليلي مبروك
وقفت حور مكانها ودموعها تنزل دون ارادة منها؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى