Uncategorized

رواية منقذي البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمينا

 رواية منقذي البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمينا

رواية منقذي البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمينا

رواية منقذي البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمينا

????بعد اسبوعين????
????في السجن ????
جبل كان قاعد في تخشيبه وهو متعصب وكان بيفكر ازاي يهرب وبعدين دخل عليه عسكري ونده علي اسمو 
جبل :  ها
العسكري : تعال كلم الباشا 
جبل قام وراح المكتب ونصدم لما شافت ادهم وجمبو واحد ميعرفهوش 
جبل قعد قدامهم بثقه 
جبل : ها عايزني في ايه 
ادهم : كل خير 
جبل بسخرية : عاملين ايه بعد مافهد مات 
فهد بسخرية : عاملين رز بلبن تاخد 
جبل بستغراب : انا حاسس اني سمعت صوت ده قبل كدا 
فهد بضحك : مانا فهد بس بشكل جديد 
جبل بصدمه : ازاي 
فهد بضحك : انا اهو برا السجن وعايش احلا عيشه وانت ياحرام في سجن وعايش اسوء عيشه علشان انا ربنا بيحبني 
ادهم بضحك : احنا مش جاين نشمت فيك بس جاين نضحك عليك 
جبل بغضب : هبلغ عنك 
فهد بسخرية : هات ادله علي يوسف حكيم يلا 
جبل : هقتلك
فهد بضحك : صعبان عليا والله 
ادهم : تاني مره لما تجي تلعب معانا اعرف انت بتلعب معا مين 
فهد : يلا ياادهومه نسيبو بنارو 
فهد وادهم قامو بثقه وسابو جبل في صدمتو وغضبو وطلعو برا القسم 
فهد بضحك : شوفت شكلو 
ادهم : اه كان هيموت 
فهد : انا مبسوط فيه والله 
ادهم : هياخد اعدام بس والله حاسس ان ده قليل عليه 
فهد : كفايه بس عذاب ربنا 
ادهم : عندك حق 
فهد وادهم ركبو العربيه وتحركو 
______________________________________
????في المحكه ????
اسما وزياد كانو هناك ورفعو قضيه خلع 
اسما : انا خايفه
زياد : متخافيش  ده مجرم يعني في اقرب وقت المحكمه هتخلعك منو
اسما بسعاده : صح عندك حق 
زياد : ونعمل فرحناا بقا 
اسما بخجل : امم أما نشوف 
زياد : المشكله هستنا 3 شهور علي ماتخلص فتره العده 
اسما بضحك : تساهل 
زياد بضيق : والله لخلي زياد يتجوز معايا بعد 3 شهور 
اسما : لا حرام سبهم هما يتجوزو 
زياد : مستحيل 
اسما بضحك : طيب ياسيدي اما نشوف حازم هيعمل فيك ايه 
زياد : هو يقدر يعمل معايا حاجه 
اسما : هو انت قولت لي مامتك وباباك عني 
زياد : اه قولتلهم وهما فرحانين اوي 
اسما : متاكد بعد ماعرفو الماضي بتاعي 
زياد : اه عرفو وهما حبوكي جداا وبذات ماما
اسما بسعاده : متاكد 
زياد : اه والله متاكد 
اسما : ماشي
زياد : ب
اسما : يعني ايه ب
زياد مشي قدامها وضحك وقال : بكرا تعرفي
اسما بتفكير : ب يعني ايه ليكون قصدو بحبك 
اسما ابتسمت بسعاده ومشيت وراه
______________________________________
????في قصر العزيز ????
نجمه والبنات قرارو يعملو حفله صغيره بمناسبة رجوع يوسف نجمه ونور كانو عليهم الاكل واموش وقمر كان عليهم تزين القصر من جوا وادم وحازم كانو معا اموش وقمر
????في مطبخ???? 
نور : بصي يانجمه احنا نعمل كيك احسن 
نجمه بتفكير : عندك حق 
نور : يلا نعمل 
نجمه ونور جابو المكونات وبدأو يشتغلو وهما بيتكلمو وبيضحكو 
نجمه بضحك : الحياه بقا لونها بنبي 
نور : وانا جمبك وانت جمبي 
نجمه : انا مبسوطه بيكي 
نور بأبتسامه : بجد 
نجمه : اه والله ومبسوطه انك رجعتلنا 
نور بسعاده : انا مبسوووطه اوووي اوووي بجد ومبسوطه أن حازم تقبلني بكل عيوبي 
نجمه : انتي تتحبي اصلا يانور 
نور : تعرفي اني حبيبتك اوي اوي 
نجمه حضنت نور وقالت : وانا حبيبتك جدا 
فاجأه شامو ريحة حريق 
نجمه بصدمه : يلهووووي الكيك اتحرق
نور بضحك : والله انا ماليش في مطبخ انتي سبب 
نجمه وهي بطلع الكيكه ولقتها محروقه اوي 
نجمه بضيق : والحل 
نور : امممم نشتري من برا ومنقولش لحد 
نجمه بضحك  : ايوا برافو
_____________________________________
????عند اموش????
ادم كان طالع علي سلم خشب وكان بيعلق الزينه 
ادم بغضب : ماتمسك السلم كويس ياحازم هقع 
حازم بضحك : انتي خايفه ياسوسو 
ادم بغضب : اتلم احسلك اطلعيلي ياقمر 
حازم بخبث : وانت عايزها ليه 
ادم : خليك في نفسك 
قمر طلعتلو 
حازم : بخربيتكم كدا السلم هيقع 
ادم : السلم لو وقع هقتلك تمام 
قمر وهي بتحاول تمسك السلم كويس : ها ادم عايز ايه
ادم بحب : بحبك
قمر بصدمه : نعممم يعني مطلعني علشان تقولي كدا هنقع كدا 
ادم بخبث : لا انا مش مطلعك علشان كدا وبس 
قمر بغضب : اومال ايه 
ادم وهو بيقرب من قمر : بوسه 
قمر بغضب : والله انت ما عندك دم أنا نزله 
قمر جايه تنزل بس ادم مسكها وقرب منها كان هيبوسها بس السلم وقع بيهم 
اموش وحازم انفجرو من ضحك 
قمر بوجع : اه ياضهري منك لله ياادم 
ادم بغضب : انت حمااار سبت سلم ليه 
حازم : علشان تعرف تبوس كويس
ادم بغضب : انا هقوملك
ادم جاه يقوم مقدرش يقوم 
ادم : نهار اسووود ضهري انكسر
اموش بضحك : معلش تعيش وتاخد غيرها
ادم بغيظ : مهو لو كنتي بوستني مكناش وصلنا لكدا
قمر بغيظ : تبوسك عقربه ياادم واخلص منك 
ادم بغضب : انتي قد كلامك ده 
قمر بضيق : مستفززززززز اهو مش قادره اقوم افرض كنت حامل 
ادم بصدمه : حامل 
قمر : افرض افرض 
ادم : لا مفهاش افرض انتي حامل ولالا 
قمر : احم احم احم انا شاكه 
ادم بسعاده : يلهوي بجد يعني أنا هبقا اب 
اموش بسعاده : وانا ابقا خالتو 
حازم : وانا هبقا ايه 
ادم : انت تخرس خالص 
قمر : جماعه بقول شاكه شاااكه يخربيتكم
ادم قام وقوم قمر وقعدها علي كرسي 
ادم : انتي تقعدي متعمليش حاجه 
قمر بغيظ : ياادم شاكه مش اكيد 
ادم : اي حاجه تطلبيها قولي بس اموش أو حازم 
حازم : وانا مالي ياخويا هي مراتي 
ادم بضيق : انا مش طايقك امشي غور برا القصر 
اموش : انت اصلا مش طايق حد 
ادم : حبيبتي ياقمر هتجبيلي ولي العهد 
قمر بزعيق : يلهووووي مش اكيد ياادم 
ادم : حبيبتي اهدي العصبيه وحشه علي بيبي 
قمر بصتلو بصدمه : لا اله الا لله انت هتتجنن ياحبيبي 
ادم وقف وقال بصوت عالي : ياااهل الدار تعالو في بشرة خيرررررر
نور ونجمه طلعو من المطبخ وفيروز وماجي طلعو من الاوضه 
نجمه : في ايه 
ادم : قمر حااامل 
نجمه بسعاده : يلهوي انتي حامل بنجمه ياقمر 
قمر بصدمه : نجمه ياجدعان لسا شاكه 
نور بسعاده : هاتيه وانا هربيه 
فهد وادهم دخلو في لحظه دي 
ادم : باركلي ياخوويا هبقا اب 
ادهم بسعاده : بجد 
فهد : مبرووووك 
فهد بص لي نور لقها مبتسمه بحزن وباين علي عينيها الوجع 
فهد : انا عايز اقولكم سر كدا 
ادم : هو ده وقتو 
فهد بغموض : اه وقتو ده يخص نور 
نور : انا 
فهد : اه هحكلكم 
فلاش باك????
يوم حادثه نور ونور في العمليات 
خالد : هتصل علي دكتور يقتلها 
فهد : لا خليه يقولهم الرحم اتشال 
خالد : طب مانشلها الرحم 
فهد بغضب : قووولت لااااا 
خال : بقا قلبك طيب 
فهد : تمام واوع تشلها الرحم فاااهم
خالد :طيب 
خالد فعلا قال الدكتور يقولهم أنها شالت الرحم ….
انتهاء فلاش باك????
فهد : قولت اسيبك تتعذبي شويه بس بعد ماتغيرتي مقدرش اخبي عنك وبذات وانا شايف الوجع الي في عينك ده انتي ابنك مات فعلا بس انتي مشلتيش الرحم 
نور بدموع : احلففف يعني أنا طبيعيه 
فهد بأبتسامه : اه والله 
نور بصدمه : والله ماقدر اصدق يعني أنا ممكن اخلف عادي 
نجمه بسعاده : انا بحبك اوووي يافهد بجد كدا نور تقدر تحلف 
حازم قرب من نور ونور بصتلو بسعاده 
نور : هيبقا عندك ولاد 
حازم بهدوء : ايوا ولادنا 
نور بسعاده :  الدنيا ضحكتلي بجد ياربي الحمدالله يارب طلعت بتحبني 
قمر بدموع : الحمدالله ياحبيبتي ربنا جبر بخاطرك
ادم : قمر العياط خطر علي بيبي 
قمر بغيظ : ياعم ارحمني 
ادم : ياجدعان انا هيقا اب 
ادهم بضحك : ما خلاص عرفنا 
ادم بضحك : مانا فرحان 
قمر بضيق : يارتني ما قولتلك 
ادهم : فين الحفله دي 
نجمه بضحك : معلش نص ساعه وكلو هيجهز بس كنتو فين
ادهم بضحك : كنا بنقهر جبل 
ادم : بجد 
فهد : اه والله وتلقيه مات من صدمه 
فيروز : ربنا يفرحكم اكتر واكتر يارب 
ادهم : يارب يلا خلينا ننجز ونعمل الحفله دي 
ادهم وشباب بدأو يجهزو القصر ويزينوه واموش والبنات لبسو كلهم فساتين لونها احمر ده كان شرط نجمه والزينه كان فيها الون حمره كتير ونجمه راحت لشباب وخلتهم يلبسو جكت البدله لونو احمر وبدأت الحلفه 
عند زياد????
زياد : خلاص المحكمه قبلت قضيه الخلع وجبل باشا هيتخلع 
اسما بضحك : وهيبقا المخلوع 
زياد : تعرفي شكلك وانتي مضروبه احلا 
اسما : يسلام هو كان ليا شكل اصلا انا دلوقتي الحمدالله الجروح راحت شويه 
زياد بابتسامه : اصلك مش فاهمه الجروح الي كانت فيكي دي هي الي خلتني احبك 
اسما بصدمه : قولت ايه 
زياد استوعب الي قالو : خلتني
اسما بغيظ : الي بعديها يازياد 
زياد بضحك : الي 
اسما بغضب : غور من وشي
زياد  بأبتسامه : ح 
زياد مشي واسما ضحكت عليه 
عند فهد????
اموش قربت منو ومسكت كتفو 
فهد : مسكاني كدا ليه خايفه اسيبك 
اموش بضحك : تؤ اصلي عندي خبر حلو ليك 
فهد : اممم وايه هو 
اموش : تخيل نجيب فهد يوسف حكيم 
فهد بصلها بصدمه : يعني ايه 
اموش : او مثلا نجمه يوسف حكيم 
فهد بسعاده : لا نجمه انشاء الله بس ليه 
اموش بابتسامه : انا حامل وتأكدت 
فهد بسعاده : معقول 
اموش : اه والله 
فهد بسعاده : ياحلاوه ياولاد 
اموش : مالك بقيت بيئه كدا ليه 
فهد بصوت عالي : انا مراتي حامل 
ادم بضيق: انتو بتقلدونا ليه 
اموش بسعاده : والله انا حامل 
قمر : واووو يعني هنبقا معا بعض يعني مش انا الوحيده الي هتخن 
اموش بضيق : متفكرنيش 
ادهم : مبرووووووك 
نجمه : هبقا عمتو وخالتو مره واحده يابختي 
حازم : يااااه عقبالنا بقا 
زياد : والله مانت متجوز غير بعد 3 شهور ونتجوز معا بعض 
حازم بغضب : وانا مالي بيك 
نور : بليز ياحازم وافق 
حازم بحب : علشان بليز دي هوافق 
نور بخجل : هشششش 
حازم : هش ايه بس 
نور : حازم 
حازم : عيونو
فهد : ماكفايه محن بقا 
نجمه : تعالو شوفو التورته وتعال يازيزو 
نجمه مسكت ايد عزيز ووقفتو في نص ترابيزه كبيره وكانت فيها تورته مكتوب عليها ( علية العزيز ) 
عزيز : دي حلوه اووووي 
نجمه : انا الي جمبتها يازيزو 
فيروز جت تقف جمب عزيز وادهم وقف جمب فيروز  وادم جمب عزيز وكل واحد فيهم خد مراتو حضنها وجمب ادهم فهد وخله اموش قدامو وحضنها من ضهرها وكانت جمبو مامتو علي كرسي متحرك اما حازم ونور وقفو جمب ادم ونور شالت يامن وزياد مسك ايد اسما الي بتصلو بحب ووقفو جمب نور
وطفو الشمع وخدو صوره عائليه وفضلو يضحكو ويهزرو  وكانو مبسوطين اووووي 
ادهم خد نجمه وطلعو الجنينه 
ادهم : نجمه 
نجمه : روحها 
ادهم بحب : جبتلك هديه 
نجمه : وانا والله 
ادهم بضحك : اشطا انا هوريهالك الاول 
ادهم طلع هديتو وكانت عباره عن صوره 
نجمه : معقووول ازي
الصوره كانت فيها اول لقاء لي نجمه وادهم 
نجمه : جبتها ازاي 
ادهم : جبت صوره من الاوتيل  كانو حاطين كاميرات 
نجمه جريت وحضنت ادهم وقالت : خد هديتك
نجمه ادتو بوكس هدايا وفتحها لقه فيها برواز خشب عليه صورة ادهم ونجمه وهو شايلها وبيرقص بيها في اول فرح ليهم وكانت مكتوب علي صوره كلمة (منقذي) 
نجمه : انت منقذي وأماني وسندي انا بحبك اوي 
ادهم بسعاده : وانا بحبك اوووي وانتي عوضي ♥️
______________________________________
????وبعد شهر ????
اسما خلعت جبل وحددو معاد الفرح وقمر اتأكدت أنها حامل 
????في المحكمه????
كل أبطالنا كانو موجودين في المحكمه وكان في القفص جبل وكلهم واقفو وركزو معا القاضي 
القاضي : حكمت المحكمه حضورياا علي جبل عبدالله بلأعدام شنقاااا…….
يتبع..
لقراءة البارت الرابع والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!