Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية بائعة الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أسماء ابراهيم

انتهي الحفل وقرر يوسف اصطحاب كلا من ياسمين وأصدقائها واولاد عمه وأخيه الي كافيه علي النيل ليكملون سهرتهم فأعتذرت ناني بعدم الذهاب معهم..فطلب فادي من ناني أن يوصلها إلي السكن ..
عند فؤاد الالفي في مكتبه كان يفكر في الشخص الذي يشبه سالم الشناوي وقرر أن يجمع كل المعلومات عنه فأجري اتصال هاتفي بشخص وطلب منه أن يبحث عن ذلك الشخص وقال له سوف يرسل له صورته فهو أخذ عده صور ليوسف ومن معه.
فؤاد: فهمت هتعمل ايه مش عايز الهفوه تفوتها عايز اعرف كل كبيره وصغيره عنه.
الشخص: تحت امرك يافؤاد بيه.
فؤاد: ماشي هابعتلك الصور دلوقتي وانا هعمل بردو اتصالاتي يالا سلام .
وفتح فؤاد ألبوم صور من الهاتف وحدد الصور وارسلهم للشخص الذي كان يتحدث معه وقال لنفسه..لما اشوف حكايتك ايه والشبه ده له علاقه بسالم ولا زي ما بيقولوا يخلق من الشبه اربعين وأسند ظهره علي الكرسي وأغمض عينيه وتذكر شئ من الماضي……
فلاش باك…
سالم: اهلا وسهلا فؤاد بيه نورت مكتبي اتفضل استريح.
فؤاد: اهلا بيك ياسالم باشا خير حضرتك استدعتني ليه حصل حاجه.
سالم: خير طبعا ده لو انت تعاونت معانا واكيد طبعا هاتعرف كل حاجه.
فؤاد: دي ألغاز ولا أفهم من كده اني متهم بشئ علي ما اعتقد انت عارف مين هو فؤاد الالفي كويس واقدر اعمل ايه.
سالم: امممم ده تهديد ولا اعتبره كلام وقت عصبيه وتوتر علي العموم انا مايهمنيش كل ده كل اللي يهمني ايه علاقتك بمهني ابو عمر تاجر السلاح .
فؤاد بتوتر ابو عمر ايه وسلاح ايه اللي بتتكلم عنه انا معرفش حاجه.
سالم: اهدي كده وشوف الفيديو ده الاول وشغل سالم فيديو مسجل بلقاء بين فؤاد ومهني وهما يشاهدون صندوق به عده اسلحه ويتفقون علي السعر…هاا ايه رأيك في ده كمان اهو صوت وصوره.
فؤاد: انا ماليش علاقه وبعدين دي كانت مقابله قديمه وكنت عايز سلاح للأمن عندي يعني مش بتاجر في السلاح.
سالم: طيب وشهاده مهني عليك انك شريكه في صفقه سلاح جايه من روسيا .
فؤاد: كداب ومافيش ورق يثبت اني شريكه ده حتي السلاح اللي في الفيديو اختلفنا علي السعر وما أخدتش منه حاجه.
سالم: تمام يافؤاد بيه انا معاك لكن بشرط لو حد من رجاله مهني اتصل بيك أو حاول يقابلك ياريت تبلغنا وصدقني انت بره الحسابات.
فؤاد: اكيد طبعا سالم باشا وماتقلقش اول رساله تجيلي هابعتهالك..
وخرج فؤاد من مديريه الامن واجري اتصال بعبدلله وطلب منه مقابلته ومعه محمود الشناوي …
بااااااك….
كان لازم تموت ياسالم واشكك اخوك في نفسه أنه ليه يد في موتك وعبدالله كمان كان لازم الكل يعرف أنه مات وطول ماهو تحت ايدي انا في امان…
بالكافيه كانوا يجلسون الشباب مع بعضهم يتحدثون أن أجواء حفل الخطوبه وأنهم معجبين جدا بتصميم ياسمين الورد والبوكيهات التي صممتها بطريقه مختلفه ورائعه.
ياسمين: والله ياجماعه انا مش وحدي اللي عملت ده روضه وناني ساعدوني كتير في الحاجه والحمدلله عجبت شدوي 
روضه: انتي اللي جميله ياسو وحقيقي ابدعتي وانا ماعملتش حاجه كله كان تحت السيطره يارياسه.
نغم: تسلم ايديكم بس ياسو لازم جدي والكل يعرف موضوع محل الورد ماتنسيش انك هاتتجوزي بعد الامتحانات وجدي بيجهز الجناح في القصر 
يوسف: ماتقلقيش يانغم انا مرتب كل حاجه واكيد طبعا هانعرف الكل ياسمين مش بتعمل حاجه وحشه أو غلط عشان نخبي.
معتصم: كلامك صح ياجو وانا هامهد الدنيا مع بابا لما ارجع قنا وانت عارفه بيحب ياسو قد ايه ويتمنالها الخير.
ياسمين: ربنا يخليه عمي طاهر ده بحس أنه بابا الله يرحمه نفس حنيته وقلبه الابيض الكبير وعمي محمود بردو قلبه كبير بس دماغه ناشفه صعيدي بقي…
ضحك الجميع علي تعبيرها علي عمها محمود وقالت روضه…ياما نفسي اروح الصعيد واتفرج علي الجنينه وأحواض الورد اللي ياسمين بتقول عليها..
معتصم: تنورينا والله ياروضه خلاص احنا فيها تسافري معانا تقعدي يومين اجازه مع ياسمين ايه رايك.
روضه: تسلم يامعتصم ياريت والله بس انا عندي شغل ومش هقدر اخد اجازه منه.
نغم: شغل ايه يابنتي والجامعة .
ياسمين: اه نسيت اقولك أن روضه بتشتغل في شركه المرشدي مع بابا شدوي مع الدراسه.
وكل هذه الأحاديث وسالم جالس بصمت لا ينطق بحرف واحد انتبه معتصم له وقال..ايه يابني ماحدش سامع صوتك ايه حصل تتحسد كده.
سالم: ابدا بس ممكن اتكلم معاكي ياروضه علي انفراد.
روضه بكسوف هزت رأسها وانتقلت معه علي ترابيزه اخري ليتحدثون مع بعضهم.
يوسف نظر إلي ياسمين وقال..الواد ده ماله ساكت ومره واحده يطلب يتكلم معاها 
ياسمين: ماتقلقش ياجو انا اتكلمت مع روضه وهي قالت هاتسمح بفرصه يتكلموا مع بعض وبعدين سالم مش مجنون اوي .
نغم: حقيقي بنت جميله من بره ومن جوه وبتمني تبقي مرات سالم .
————————————-
 بالصعيد وخاصه في المزرعه كان محمود يجلس يراجع اوراق المحصول دخل عليه الغفير وقال…ألحق ياحج محمود في واحد مرمي بره باب المزرعه وقاطع النفس.
محمود: انت بتقول ايه ياولد كانك اتجنيت عاد واحد مين وكيف قاطع النفس.
الغفير: هم معايا ياحج نشوف ايه ده عاد.
خرج محمود مسرعا مع الغفير وترك المكتب والأوراق ليري من ذلك الشخص الذي فاقد وعيه.وبعد خروجه دخل شخص الي مكتبه وأخذ يبحث في الملفات كان يريد ملف بعينه لم يجده فخرج مسرعا قبل أن يراه أحد..
وصل محمود والغفير عند بوابه المزرعه ولم يجدوا أحد نظر محمود الغفير بغضب وقال بعصبيه وصوت عالي فين ياواكل ناسك اللي مرمي وقاطع النفس.
الغفير: يمين بالله ياحج كان مطرح ما انت واقف اني شوفته وجيت جري عليك اعرفك.
محمود: والأرض اتشقت وبلعته اني خابر زين الهباب اللي بتشربه هايخربت دماغك غور وهملني اعاود اشوف المكتب اللي سايبه لحاله.
تحرك محمود خطوتين ونادي عليه الغفير مره اخري 
محمود: ايه في ليلتك السواد تاني ياولد.
الغفير: اني لاقيت المحفظه دي مكان الراجل اللي كان مرمي علي الارض عشان تصدقني ياحج .
اخذ منه محمود المحفظه وفتحها وأخرج منها بطاقه باسم صديقه عبدلله اتصدم محمود واستعجب مما رأه هل يعقل فهو يعلم جيدا أن صديقه عبدلله قد فارق الحياه فكيف يجد بطاقته..فنظر إلي الغفير وسأله …
قولي الراجل اللي كانت مرمي قدام عينيك شكله عامل كيف يعني راجل كبير في السن ولا صغير.
الغفير: لاه ياحج ده شاب صغير ياجي من دور سي سالم بيه ولدك.
محمود: طيب روح لحالك وماتجيبش سيره لحد واصل ولا حتي ابويا الحج فاهم.
الغفير: فاهم ياحج محمود..
تركه محمود وعاد الي مكتبه ونظر الي المكتب فكان عليه ملفات كثيره مبعثره فتأكد أنها ماكيده لسرقه الخزنه ولكن رأي ورقه مطويه فوق هاتفه مكتوب عليها ( قدامك يومين تجيب ملف مصنع اللحوم وإلا هاتحصل اخوك)..
تأكد محمود بأن وراء تلك الحركه هو فؤاد الالفي فهو منذ شراكتهم معا وصفقات اللحوم الفاسده التي اكتشفها محمود وأخذ الملف الخاص بها فؤاد يحاول أن يأخذه وأدخله في مقتل أخيه فقرر محمود أن يسافر الي القاهره ليسلم عقد البيت لزوجه صاحبه ونصيبه في مصنع اللحوم فقد كان عبدلله دفع مبلغ من المال ليكون شريك مع محمود وكان اوصاه عندما يحدث له مكروه أو يفارق الحياة يذهب ويعطي زوجته عقد البيت الذي كتبه باسمها ونصيبه في المصنع….
______________&&&&&&
يوم جديد تشرق فيه الشمس علي الجميع 
استيقظ يوسف ومعتصم وكل واحد فيهم أخذ حمامه الدافئ وصلوا فرضهم..
معتصم: تقبل الله ياجو هو سالم لسه نايم ولا ايه عايزين ننزل ورانا مشاوير كتير.
يوسف: والله مش عارف أنا قمت من بدري نزلت جريت شويه ورجعت دخلت الحمام وماشوفتهوش استني كده ادخل اشوفه يمكن لسه نايم.
دخل يوسف الغرفه فوجدها فارغه ولكن هاتف سالم موجود علي السرير.
ألتفت يوسف ناحيه البلكونه فكان سالم يجلس وينظر للفراغ دخل عليه يوسف ورتب علي كتفه انتفض سالم ونظر له ..
يوسف: ايه ياعم انت هنا واحنا بندور عليك وقاعد لوحدك كده ليه.
سالم: مافيش ياعم صحيت بدري وماكنتش عايز ازعجكم دخلت اقعد هنا لحد ما تصحوا.
يوسف: طيب يالا بينا معتصم جهز الفطار عشان ننزل نعدي علي نغم وياسمين ورانا مشاوير كتير وانت عارف البنات في السوق بتعمل ايه .
قام سالم مع يوسف وخرجوا من الغرفه وجلسوا مع معتصم لتناول الفطار.
معتصم: ايه يابني كنت مستخبي فين انا قولت الواد طفش.
سالم: ولا طفشت ولا حاجه ياعم انا اهو .
يوسف: مالك ياسالم انت متغير من وقت مارجعنا بالليل حصل حاجه مع روضه.
سالم: لا ابدا روضه دي انسانه جميله وبجد اعجابي وحبي ليها بقي اكتر من الاول كل الحكايه أنها عايزه تأمن مستقبل اخواتها وتعمل شركه ديكور لنفسها.
معتصم: وده اللي مخليك متضايق اوي كده ده انت المفروض تفرح لها وانا لو مكانك استني عليها واكون جنبها.
سالم: وانا وعدتها اني اكون جنبها ومعاها طول الوقت.
عند البنات في السكن كانت نغم استيقظت وجهزت الفطار وجلست تشاهد التلفاز تنتظر باقي البنات خرجت روضه من غرفتها ورأتها جالسه ألقت عليها الصباح وجلست بجوارها.
نغم: صباح الورد ايه النوم ده كله وفين ياسو دي ناني خرجت من نص ساعه وانتوا لسه نايمين.
روضه: ايه يابنتي ما احنا سهرنا كلنا مع بعض انتي ايه اللي صحاكي بدري كده.
نغم: انا متعوده علي كده مهما أسهر بصحي في ميعادي 8بالظبط.
روضه: ماشي يا أختي علي فكره يانغم انا حبيتك اوي .
نغم: وانا كمان ياروضه حبيتك اوي من قبل ما اشوفك .
روضه: ربنا يديم علينا محبتنا ادخل بسرعه اخد شاور وأخرج أفطر معاكي وياريت تدخلي تصحي بنت عمك .
في مكتب فؤاد الالفي كان يجلس يتابع بعض الملفات فدخلت عليه السكرتيرة وأخبرته بأن يوجد شخص يريد مقابلته فسمح لها أن تدخله.
دخل الشخص وألقي التحيه.
فؤاد: عملت ايه جيبت الملف 
الشخص: للاسف ياباشا الملف مش موجود في مكتب المزرعه بس سيبنا رساله أنه يرجع الملف وكمان المحفظه اللي فيها بطاقه عبدلله.
فؤاد: تمام كده المهم عملت ايه في اللي طلبته منك بخصوص الصور.
الشخص: مفاجأة ياباشا صاحب الصوره يبقي ابن اخو محمود الشناوي واللي معاه دول يبقي ولاد أعمامه .
فؤاد: يبقي يوسف ابن سالم الشناوي يااااه دي الدنيا صغيره اوي.
الشخص: لا ياباشا يوسف يبقي ابن طاهر اخوهم الكبير وبيشتغل ظابط في مديريه الامن والاتنين التانين واحد يبقي اخوه والتاني ابن محمود الشناوي.
فؤاد: والبنتين اللي كانوا معاهم عرفت حاجه عنهم.
الشخص: طبعا ياباشا البنت اللي مع يوسف دي تبقي بنت سالم الشناوي وخطيبته والتانيه تبقي بنت محمود الشناوي.
فؤاد بضحكه كلها شر أخذ مبلغ من الخزنه وألقاه علي الشخص وقال… واخيرا لاقيت الحل اللي هايجيبك راكع تحت رجلي يا ابن الشناوي وهاتدفع التمن غالي…..
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!