Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة الحادية والعشرون 21 والأخيرة بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الحادية والعشرون 21 والأخيرة بقلم سماح أبو داغر 

عند هزال في غرفتها والدتها دخلت عليها 
هزال لمحت مامتها بتبكي في صمت 
هزال مالك ي ماما
الام اخوكي ي بنتي قلبي وأكلني عليه ي بنتي خايفه
هزال اهدي ي امي هو مش هيجي دلوقتي
الام هزال عاوزه اخوكي ي هزال انا تعبانه ب بنتي 
هزال بحزن انتي متعرفيش انا كان هيحصلي اي ي ماما
من تحت رأس ابنك
الام بتبكي بحرقه 
لا ي بنتي انا عاوزه ابني يلعوووووي انا محلتيش غيره يلهوي يلهوي 
هزال مهو بيشرب القتيل الي بيشربه ده اعمل اي يعني 
الام بدموع ي حبيبي ي ابني قلبي وأكلني عليه ي حبيبي ي ضنايا 
هزال خلاص ي امي هنزل اشوفه ارتاحي انتي 
ودخلت أوضتها ونزلت تشوفه هي عارفه هي هتلاقيه فين 
فهي خاءفع ومرعوبه وتخاف أن تقبل مثل هولاء الشباب مره اخري 
ولكن خطرت ع بالها شيء 
ولكن قبل أن تفكر لمحت بعض الشباب يركضون نحوها ووراهم الشرطه قلبها نبض بسرعه هل شكها في محله ام يخيب ظنها 
وكانت المفاجاه 
العسكري كان بيكلم هزال وهزال في عالم اخر من السرحان والعسكري انتي بقي معاهم هزال دون أن تركز اي اه انتا بكلمتي انا وقبل أن تكمل حديثها وجدت من يأذن لها بتحرك وبعد ثواني ووجدت اخاااهااا في أيده كلبيش وفي البوكس قلبها نبض بسرعه وكانها تحلم وسوف تستيقظ من هذا الحلم باي طريقه ما واتمنى لو احد قام برشها بالماء لكي تعود واستيقظ من هول الحلم وكيف رد والدتها 
وبعد قليل وجدت نفسها امام ظابط مكافحه المخدرات وهو يتطلع الي شرفه 
وهزال تريد أن تبرر نفسها والخوف مسكها ولا تستطيع ترتيب الكلام من الخوف الذي تملك جسدها
هزال بعياط : ح ض رت ك انا بريءه انا كنت بدور ع
 اخويا 
 ‏الظابط سمع الكلام منها جعل قلبه ينبض بشده ويخفق بشده اخري هو لا يريد أن يرها ضعيفه أو دموعها 
 ‏التفتا إليها
 ‏هزال بزهول معتزززززز
 ‏معتز بتعملي اي هنا وقرب منها دون وعي منه فهي من  التي خطفت قلبه ولا يريد أن يبين لها هذا فهو عنيد ومغرورو 
 ‏هزال وهي تنظر له كان عينها تتكلم 
 ‏وهو يحلق بها كأنه يراه في عينها جنه لم يراها من قبل 
 ‏وفجاء خبط ع الباب 
 ‏
 ‏هزال  رجعت لورا 
 ‏العسكري المجرمين بره ي فندم ادخلهم 
 ‏معتز بحده ايووو 
 ‏ودخل كل من الشباب خمس شباب ومن دمنهم محمد 
 ‏محمد تفجايء حين راي أخته وكأنه فاق وهو يراها تبكي عليه 
 ‏هزال وهي تبكي حين رأت أخاها هكذا 
 ‏وجريت عليه محمد محمد انتا كويس ي محمد وتبكي شوف عميلك وصلتنا لفين شوف احنا اهو انا اتمسكت وانا بدور عليك ومره كنت هتقزي 
 ‏محمد كأنه يسمع كلامها وقلبه يبكي بدل عينيه ام هو غ خطاء مالذي جعله هكذا 
 ‏هزال ماما لم تعرف هيحصلها اي دي ممكن تموت فيها 
 ‏محمد حضن أخته وهو بيقولها انا اسف اسف 
 ‏هزال رطبت ع ظهره فهو في امس الحاجه  الي ذاك الدعم والحنين الي اول مره يستوعبه (
 ‏
 ‏(((وكأنه ندم في وقت لا ينفع فيه الندم)))
 ‏
معتز الي مراقبهم وعيونه لم تفقد هزال لحظه وحده واحس بالخنقه والتعصب الشديد  عندما رآه أخاها وهو يحضنها 
هل يغار عليها ام لا هل يحبها ولا هو لسه بيحب مراته 
معتززز…. ايييي هتفضلو كده كتتتير انتو مش في فندق خمس نجوم هنا 
هزال بعدت عن أخاها فهي أحست بالحرج  
معتز نده العسكري 
العسكري ايو ي فندم 
معتز خدهم ع الحجز 
محمد وهو قلبه يبكي وهو يقول لأخته بلاش السجن بلاش
واخته ووعده انها سوف تخرجه باي وسيله 
هزال _ممكن اروح
معتز بعصبيع _لا 
هزال _ليع 
معتز لحد مالمحضر يتقفل هتفضلي معانا لحد الصبح
هزال بشهقه نعمممم ???? مش هينفع وماما لوحدها 
وبعد تفكير فهي لا تستطيع مواجهتها
معتز _هااا مش عارف ليه انتي شكلك معاهم منتي زي اخوكي وعملنا فيها شريفه العفيفه
هزال بعصبيه –انا اشرف من عشره زيك هو انتا شوفتني اي معايا سجاره وكأس ومعاهم 
معتز بعصبيه _متتكلميش عن الشرف انتو الي زيك ميعرفوش يعني اي شرف 
هزال بتحدي __ وانتا مين انتا اصلا عشان تتكلم عن الشرف وعلفكره ي اسمك اي انتا (وهي تشاور بصبعها ) انا بريءه ومفيش حاجه تثبت اني معايا حاجه 
معتز __هنشوف المحضر هيقولك اي 
هزال__ صمتت وهي تنظر له بتحدي ممكن اعمل مكالمه
معتز بعند __لا 
هزال في سرها لا لما يلوقك ي بعيد 
معتز بشخط بتقولي حاجه 
هزال هااالا 
وبعد ساعه 
هزال هو احنل هنفضل كتتتير كده 
معتز الصبح نشوف تقدري تروحي ولا هتباتي معانا في الحجز 
هزال اترعبت اكتر طب انا هقعد فين 
معتز انا هسيبلك المكتب 
هزال شكرا وتذكرت أن تلفون محمد معاها 
واتصلت ع نيروز 
الوووو 
منه صديقتها  الوو ي هزال 
هزال عامله اي ي منه
هزال لا تريدها ان تقلق 
ممكن ي منه  بس تراني ع ماما تقوولها اني هاخد لحد الصبح أو تروحي تباتي معاها 
منه ليه هو انتي فين 
هزال انا في الحجز
منه بشهقه ينهار اسوح بتعملي لي 
هزال حكت لها ع كل الي حصل وأنها لازم تخرج محمد وهي معاهاش انها تقاوم محامي حتي ولا معاها انا تودي أخاها المصلحه مما جعلها تبكي 
منه اهدي وكل حاجه هتتحل 
سمع معتز كل كلامها بدون قصد فهو أراد أن يدخل لكي ياخذ أوراق مهمه 
معتز بدء يفكر هيعمل اي معاها 
*************★*************★***********
عند لوليا 
تتحدث مع لوريا
لوليا بخبث اهلا ي حبيبيتي عامله اي 
لوريا بتمنثيل تعرفي ي لولو انتي وحشاني موت 
لوليا اه عارفه 
لوريا نفذتي الي قولتيلك عليه 
لوليا ايو 
لوريا فلوسك هتوصلك
وقبل أن تقفل الخط لوليا انا معايا معلومات تفيدك 
لوريا اي هيا انطقي
لوليا لا دي تساوي 
لوريا اه ي كلبه طماعه فلوس
لوليا مش هاجي جمبك في حاجه ي مزمزيل لوريا 
لوريا بعصيبع انطقي عاوزه كام
لوليا عاوزه 1200الف جنيه 
لوريا نعمممممممممم 
لوليا زي ماسمعتي
لوريا هما خمسين مفيش غيرهم 
لوليا خلاص خليهملك ومتنسيش اني الي قولتلك ع نادر وأنه هو اغتصب نيروز هههههههه ومعايا معلومات تانيه هتساعدك
لوريا تب خلصي هاتي الي عندك
لوليا انا عارفه انك انتي مضيتي احمد المنياوي ع عقود بيع الشركه وكمان عارفه انك الي دبرتي لحادثه نيروز عشان تخلصي منها بس منجحتيش صح 
لوريا اتجنننت ازاي تعرف كل ده عنها 
لوليا وكمان انتي الي خرجتي كل الصفاقات وكمان انتي الي هربتي نادر وانتي الي كشفتي زين لجاسر وانتي وعارفه انك انتي عارفه اني ابو احمد مكنش كده لا ده يا باكي الي خلص منه بسم في الاكل السم أقل حاجه تمن شهور بينتشر في الجسم سم بطيء المشي في جسم الانسان هههههههه ???? لا واقولك كمان 
الشركه دي بتاعت احمد كلها اصلا غير في شركتين تاني محدش يعرف عنهم حاجه ولا اي ي بنت جاسر السيوفي 
لوريا اتخضت وانتقدت كيف هدا عرفت كل ده منين وعرفت ازاي أنها مش بنت صاحب ابو احمد دي بنت جاسر ازاي معقول يلهوي راحت في داهيه
لوليا انا عارفه انك اتخضيتي دلوقتي بس مش هطول عليكي ي قلبي كل ده معايا ومعايا مستندات تثبت كل الي قولته غير بقي الكاميرات الي انتي زرعها 
لوريا عاوزه كام يعني 
لوليا هههههههه وكمان انا بنت عمك متنسيش
لوريا ازاي انتي عرفتي كل ده منين 
لوليا ملكيش دعوه عرفت ازاي أو فين واحب اقولك اني نادر مش ابن جاسر ده اخو احمد من والدته ناديه وابوه 
يعني نادر وأحمد ومالك الله يرحمه التلاته اخوات كل الي انتي عايشه فيه ده خير احمد كله لان كل ده بتاع نادر اصلا ي قطه 
لوريا اتصدمت هل هذه جن ام شيطان 
لوليا مش هطول عليكي مليون جنيه وتستلمي المعلومات الجديده كلها 
وقفلت الخط 
لوريا وهي تلعن تلك الحقيره بالها من حقيره وحربايه بميت لون بنت ال********  وهي مصدومه ازاي عرفت كل ده ازاي وهي تفكر ماذا تعمل هل هي انتهت هكذا ولا تتدها الفلوس وتسكت 
عند لوليا وهي تفتكر عرفت ازاي كل ده وتبتسم بخبث 
الله عليكي ي لولو ابليس نفسه ي بت انتي خساره اصلا في البلد دي 
****************
عند هزال في صباح يوم جديد مليء بالاحداث 
وهي تفتح لعيونها ووجدت نفسها في المكتب وهي تفتكر ماذا حصل وترجعت وافتكرت كل حاجه 
معتز خبط ودخل 
صباح الخير ي ريت تكوني الخدمه عجبتك
هزال بقرف 
صباح الزفت ع دماغك
معتز 
مش عاوزين غلط 
معتز وكمان ب قطه عندي ليكي عرض 
لاني بصراحه مش عاوزك تبقي في مكتبي كتتتير 
هزال ومين قالك اني هستنب تقفل المحضر متقفلوش انا همشي وتركته وسوف تخرج
معتز بشخط جعل قلبها يبكي من الخوف كيف هذا المتوحش معندوش احساس 
معتز هو انا قولتلك أمشي مش بكلمك
هزال نعم عاوز اي 
معتز لما اخلص كلامي غوري في داهيه 
هزال في سرها(( غوره تاخدك ي بعيد))
معتز**********
******★*********★*********
نيروز التي ا فاقت واستاذنت من احمد انها تروح ولدتها وتبقي مع حور عشان العريس 
نيروز وصلت لبيت امها وسلمت عليها وحضنتها
نيروز وحشاني جدا ي ماما 
الام انتي اكتر ي روحي نيروز فين حور 
الام حور مخموده 
نيروز تب كويس تعالي عاوزاكي 
ونيروز بدأت تقص ولدتها ع زين وانو جاي يتقدم لحور الساعه 9 مساءا 
الام بسرعه كده ي بنتي 
نيروز اه ي ماما وبعدين كل حاجه هتبقي تممم  
الام الي في الخير يقدمه ربنا 
نيروز ونعمه بالله وزهبت الي حور 
وتركت الغرفه ودخلت وفتحت الشبابيك ونور الشمس دخل إلي الشرفه 
حور بنعلس ي ماما سبيني شويه 
نيروز يلا ي اختي بلاش دلع عشان تلحقي تجهزي
حور اجهز ليه هااا حد قالك اني خارجه 
نيروز يلا عشان في ضيوف جايه
حور طب وانا اعملهم اي سبيني انام ويلا بره
مش عاوزه وش عاوزين توزعوني يعني مخافيش هنام لحد ميجو ويمشو ومش هعمل دوشه
نيروز ي راديو بس ده عريس 
حور بصدمه اكيد مش انا 
نيروز يلا قومي كده واجهزي 
حور وانا مالي هو جاي انا مال الي جبوني 
نيروز بطلي غلابه ويلا 
حور عاوزين تخلصوا مني يعني حد قالكم اني عاوزه اتجوز
نيروز جابت كوبايه مائه ودلقتها عليها وبتضحك ع منظرها 
حور صامته مما فعلته اختها 
حور طيب دي أمه داعيه عليه وتفكر أن تطفشه 
*******
مخافوش ي جماعه الروايه كبيره واحداثها كتتتتتتير 
ده بس نهايه الجزء الاول في الروايه لسه فاضل جزء تاني …
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
لقراءة الجزء الثاني من الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى