روايات

رواية ظلام الرعد الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم فاطمة عيد

استعد للمقابله وكان يرتدي بدله زرقاء وقميص باللون الاسود أما أخيه فكان يرتدي بدله باللون البني الفاتح وقميص باللون الابيض ليقول:-

عز ابوها ده مستعجل كده ليه تكلمه امبارح يطلب يقابلك النهارده

عز:-

دي رغبتها هي ياسيد

معتز:-

هدبس نفسك بدري بدري اول مشفق عليك والله

عز:-

بدري من عمرك يابتاع النسوان

معتز:-

عز متقولش كده عيب نتفضح

عز:-

اتفضح لوحدك انا مؤدب

معتز:-

مؤدب اها …يلا ياخويا

-بعد مرور نص ساعه ..

في منزل چنا

نبيل:-

اهلا و سهلا نورتو

معتز:-

انا جاي اطلب ايد الانسه چنا ل عز وطبعا اللي حضرتك تؤمر بيه هيتفذ

نبيل:-

أمر اي بس كفايه انكم من طرف عيله الجبالي وعيله متقلش اهميه عنها ده يشرفني يامعتز باشا

معتز:-

متقولش كده كلنا واحد

يمني:-

اسفه علي المقاطعه بس انا بقول نسيب العرسان يقعدو لوحدهم شويه

نبيل:-

معاكي حق …چنا خدي عز واقعدو فالبلكونه

چنا بتوتر :-

حاضر

-لف وراءها لتقول بجديه وبملامح جامده:-

اقعد

عز:-

اديني قعدت ايه المقابله دي بقا

چنا بحزن:-

عز انا محتاجالك ….محتاجالك كوسيله اهرب بيها من هنا امي مش عايزاني وهنا مش بكلم حد وعايشه ف ضعط نفسي وخوف رهيب …عز انا ميهمنيش اعرفك مش عايزه خطوبه اتجوزني وعمري ما هنسي فضلك ده وهعيش خدامه تحت رجليك بس خلصني من هنا ارجوك …قالت كلماتها والدموع تنهمر من أعينها ليقف هو ويجفف دموعها بلين ويقول:-

مرات عز الكيلاني مينفعش تقول علي نفسها خدامه … انا هخلصك من هنا وهاخدك وهعيشك ملكه لكن مش هقربلك جواز علي الورق بس لاني متأكد اني مجرد وسيلة اعتبري ده عهد مني اني عمري ما هقربلك ووقت ما تحبي تطلقي هطلقك محبتيش هخليكي معايا

چنا:-

شكرا انك فهمت

عز:-

هطلع اتفق مع باباكي علي معاد كتب الكتاب والفرح

-بعد مناقشه طويله حددو المعاد بعد اسبوعين حيث أخبرهم أنه سوف يتولي أمر كل شئ وهي أخبرتهم باصرارها علي الموافقه

بعد مرور ساعه ..

في قصر الجبالي وبالتحديد في الاستراحه..

معتز:-

ممكن افهم اي اللي هببته ده

عز:-

ده عمل إنساني يامعتز

معتز:-

انت غبي …طب تتجوزها عشان تخلصها منهم تمام لكن كمان تتنازل عن كل حقوقك ك زوج ..هتبقي الاسم متجوز وفعل عايش لوحدك

عز:-

مش مهم كل ده مش مهم انا مستحملتش اشوف كسرتها مقدرتش اتفرج علي دموعها واسكت خصوصاً أن ف ايدي الحل

معتز:-

فكر كويس ياعز ده شئ مش سهل

عز:-

حاسس اني حبيتها لكن متأكد أن قلبها ملك حد تاني وطول ماهو مش ملكي مش هقربلها انا وسيله انقاظ  ليها مش اكتر

معتز:-

عشان كده بقولك فكر كويس

_____________

في المانيا

كيان:-

رعد هنروح امتي انا زهقت

رعد:-

حد يزهق من المانيا ….يومين كمان نظبط باقي الشغل ونروح وبعدين عايزك تحددي معاد الفرح مش هتفضل كده كتير ها

كيان :-

اي زهقت

رعد:-

بصراحه اها لا عارف اعاملك علي اني مراتي ولا عارف اتجاهلك

كيان:-

نرجع واشوف الموضوع ده

رعد:-

انا حذرتك وانتي حره….هتجوز عليكي

كيان:-

مش اما جوازتنا تكمل الاول

——–

في باريس..

ورد:-

مليش دعوه هننزل قبل فرح چنا

أدهم:-

هتقطعي شهر العسل بتاعنا ياكئيبه ياعدوه الفرحه

ورد:-

مانا لازم اكون هناك من قبلها طب خلاص ننزل قبله باسبوع

أدهم بضيق:-

كتر خيرك

ورد:-

أدهم متقولش كده احنا اهل

أدهم:-

طب يلا نخرج

ورد:-

مش قادره ركبي حاله عليا

أدهم:-

هو انا قاعد مع ستي ..قومي ياتنحه

ورد:-

أدهم انت مش رومانسي ليه

أدهم:-

هي اشكالك دي تنفع معاها رومانسيه… قدامي

————

في قصر الجبالي

جلس الجد بشموخ وقال:-

مازن نصيبك متحولش لحسابك انت الوحيد اللي مأخدتش نصيبك

مازن:-

ده ليه اشمعنا هما

سيد:-

كلهم بيشتغلو وانت لا ورد مش بتشتغل لكن اتجوزت وهي بنت مش مهم تشتغل ولا لا لكن انت اتعودت تصرف وبس نصيبك هتاخده اما تبقي زيهم

مازن:-

يعني اي

سيد:-

يعني تنزل تدرب مع كيان عند رعد واما يأكدلي انك بقيت كويس ف شغلك هديلك ضعف نصيبك ….حاجه كمان مفيش المانيا تاني…مفيش فاروق تاني هو اللي بوظ تفكيرك

مازن:-

ايوه بس

سيد:-

ما تاخدش قرار دلوقتي فكر براحتك و رد عليا

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!