Uncategorized

رواية الحبيب الغائب الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

 رواية الحبيب الغائب الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

هتستنيني 
هستناك 
وعد 
وعد هفضل مستنياك عمري كله
هتوحشيني اوي يا روح مش عارف قلبي مطوعني ازاي اسافر واسيبك بس غصب عني وانتي عارفة 
روح: عارفة يا ادم بس دا كويس عشانك وعشان شغلك ونا متاكدة انك هترجعلي وانت صااحب شركات مصر كلها 
ادم بضحك :يااه مش لدرجادي اوي كدا وبعدين انا رايح عشانك قبل ما يكون عشاني بحبك
روح بكسوف :اعملك شاي 
ادم :انتي فصيلة اوي 
روح :من بعض ما عندكم ي اخويا 
ادم :هتوحشني المناكفة معاكي ي روح والله يلا مع سلامة ي روح قلبي 
روح بحزن: مع سلامة ي ادم 
(انا روح في اولي كلية عندي 18سنة ومواصفاتي بيضاء لون  وشعري بني وعيوني عسلي ودمي شربات مش بشكر في نفسي بس انا قمر و بابا وماما ومتوفيين وعايشة مع عمي محمد احسن صاحب واب في دنيا توء توء مش عمي لاة دا بابا علطول بيقولي انا ابوكي مش عمك وادم دا ابنه دا قلبي  عنده 23 سنة امحاوي وعيونه بني وبتقفل لما بيضحك وعنده نغزة قمر بتاخد قلبي انا بقا بحبه من ساعة مدخلت البيت وحسيت انه بيهتم بيا وحنين وبقا كل حاجة في حياتي بس الحلو مبيكملش مرات عمي بتعملني وحش اوي وعلطول بتبعدني عن ادم بس عمي وادم كل اما بتديقني  بيدافعوا عني بس مهما كان مش هنسي يوم مقالتلي ادم لبنت اختي وعمري مهخليه يتجوزك ي بنت مريم كلامها وجعني اوي وخوفت تبعد عني ادم بسبب كرها لماما الله يرحمها وكرهها ليا وبتعايرني علطول اني عايشة معاهم  واني مش البنت اللي عايزاها لابنها بس حنية عمي وادم عليا بدنيا عندي بجد  لحد مجه اليوم اللي مكنتش عايزاه يجي ابدا )
روح:مرات عمي انا خارجة اجيب شوية حاجات اجبلك حاجة معايا 
مرات عمي بخبث :اه خدي جيبي دول ومترجعيش اللي لما تجيبي كل دا ومفيش حاجة ناقصة فاهمة
روح بغرابة :حاضر 
بصت في ورقة كانت طلبات كتير اوي وموجود حاجات كتير منها بس مهتمتش وجابت الطلبات ورجعت ستة بليل وهيا تعبانة من لف علي كل طلبات دي 
خبطت علي باب و
روح :افتحو ياللي جوا بمووت عايزة اشرب اكل اقعد اي حاجة
ادم فتح الباب وقعد يضحك علي حالتها وقال :ايه ي مجنونة ايه كل دا ومالك كدا فطسانة كدا ليه واتاخرتي كدا ليه ها 
روح :حيلك حيلك ادخل بس الاول وتعملي كوباية عصير مانجة واحكيلك كل حاجة 
ادم :نعم يا اختي ودا من ايه 
روح زقته وسع كدا  ورمت كياس علي ارض وقعدت اه يرجلي اه ي صغيرة علي هم يالوزة انت ياض جبلي اشرب
ادم بصدمة :ياض انتي مش عارفة انا مين يبنتي انا بشبهدس ادم حسن القدري 
روح بضحك :لما تلاقي شغل يبشمهدش بتنجانة انت ابقي افرد جناحتك علينا ماشي 
ادم بغيظ وضحك:هو انا مقولتلكيش
روح :لاة مقولتليش
ادم :مش انا لقيت شغل برا وهسافر وابقي بشمهندس كبير وكدا وبيعدل لايقة قميصه وبعدين ماما مقلتلكيش دا انا قايلها تقولك عشان نقضي اليوم سوا عشان مسافر بعد فجر 
روح قاعدة مصدومة واكن جردل ميا ساقعة وقع عليها ودموع اتجمعت في عينها ومبتنطقش وفهمت ليه مرات عمها طلبت منها كل طلبات دي عشان تبعدها عن ادم 
ادم :روحتي فين ي حور وبيشاور بايديه ادامها
روح:انتبهت له وجريت علي اوضتها وقفلت الباب وقعدت تعيط 
ادم بحزن :اه يا روح عارف انك اتصدمتي حقك عليا 
راح عملها عصير مانجة وخبط علي باب اوضتها 
ادم :روح افتحي انا ادم 
روح وبتمسح دموعها وبتفتح الباب :نعم عايز ايه ي بشمهندس ادم 
ادم بضحك :اها مدام بشمهندش يبقا زعلانة مني مش واخد علي ادب دا خدي اشربي المانجا الحلوي زيك ي مانجا وبيغمز 
روح بكسوف وضحك :هات ياض اصلا كنت هفتانة من لف طول النهار وهات كوبايتك كمان خسارة فيك وطلعت لسانها 
ادم بضحك:مش هتعقلي ابدا ي حوريتي 
روح بحزن :لاة حوريتك زعلانة منك هتمشي وتسبني اخص عليك يا ادم
ادم :حقك عليا متزعليش بس انتي عارفة اني محتاج شغل ودي فرصة عايز اكسبها عشان اقدر اكسبك ي روح 
بحب :انا عارفة يا قلب روح ربنا معاك بقولك ايه  اعملك فشار ونسهر سوا قبل متمشي 
ادم :اشطا ماشي هقفل شنط علي متعملي فشار ونقعد سوا 
قعدوا يتفرجوا مع بعض علي فيلم  واتبسطوا وضحكوا حتي جاء وقت الوداع 
نرجع تاني 
ودع ادم والديه وروح حبيبته مع بكاء والدته ورروح .
 بعد عام من دون حبيبها يتكرر يومها بملل بدون ادامها و معاملة مرات عمها السيئة تنتظر رجوع حبيبها ليعوض لها ايام وشهور غيابه عنها 
رن هاتف روح 
روح بفرحة :الو ي ادم عامل ايه اخبارك ايه وحشتني اوي مبتسال دا كله اخص عليك 
ادم بفرحة :ازيك ي روح وحشتيني اوي غصب عني غيابي عنك والله ي روح بس عندي ليكي مفاجاة 
روح بفرحة :ايه ايه قول بسرعة
ادم :اولا كدا انا بقا ليا شركة خاصة بيا ثانيا بقا انا نازل مصر علي طيارة ستة هكون عندك انهارضة بليل ي نور عيني 
روح بسعادة :بحبك اوي يا ادم احلي خبر سمعته هروح اقول لعمي ومرات عمي هيفرحوا اوي 
ادم :طب متستني اشبع من صوتك شوية ولا اقولك يلا سلام انا جاي انهارضة وهشبع منك طول العمر هطلب ايديك ونتجوز وتفضلي ادام عيني يروح 
روح وفرحة مش ساعيها :بحبك اوي يا ادم بحبك اوي 
ادم :يلا مع سلامة يا قطتي 
روح :مع سلامة ي حبيبي 
بابا ي بابا ي حتة سكرة ابنك جاي بليل وجايب جوهرة 
محمد بفرحة :الحمد الله ربنا يجيبه بسلامة ي حبيبة بابا
مرات عمها :ربنا يجيبك بسلامة ي حبيبي وحشتني 
محمد وروح : يارب
بعد وقت مش قليل
روح هو اتاخر كدا ليه مش يرن يقول وصلت مطار نروح نقابله بس اما يجيلي 
محمد :متقلقيش يبنتي اكيد بيعمل مفاجأة من مفجاته اللي مبتخلص  
روح بضحك :علي رايك دا مجنون 
محمد :وسعي بقا كدا عشان اعرف اتفرج علي اخبار 
روح :ماشي ي حج سلاموز ولسة هتدخل اوضتها سمعت 
 لقد وقعت طائرة في حادث مروع ادي ذلك الحادث بمقتل جميع الاشخاص الموجودون بتلك الطائرة …….
روح بدموع وعياط ومن بين شهقاتها :دي دي طيارة ادم واغمي عليها 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى