Uncategorized

رواية أحفاد الحديدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

 رواية أحفاد الحديدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية أحفاد الحديدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية أحفاد الحديدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

في الصعيد :٠٠٠٠
من داخل منزل (صالح الحديدي) عين أعيان الصعيد ذلك المنزل العريق الذي يحتوي علي اساس الصعيد الاصيل الراقي في احدا الغرف وليس اي غرفه فهي غرفه زين الحديدي ٠٠٠
في غرفه زين الحديدي :٠٠٠
كانت تتلاء اشعه الشمس الصفراء مع بعض الهواء النقي الذي يداعب خصلات شعره المتمرده بسحر علي عيناه لتزداد وسامته أكثر ليفتح عيناه العسليتان تتدريجيا لينظر الي ساعته ليعلم انه حان الوقت ليقاطعه طرقات خفيفه علي الباب ليبستم ابتسامه ساحره فهو يعلم من يكون بالخارج وهذا لما يكن الااخيه الصغير  (ليث) ظابط بالجيش لكنه دائما يعتبره ابنه لانه يصغره ب عشر سنوات ليقوم ليث بالدخول بعد مسمح له زين.
ليث بابتسامه مرح وهو يقدم التحيه العسكريه:تمام ي افندم صباح الخير ي زين باشا.
زين بضحكه ساحره وهو يربت علي كتفه بحنان اخوي:واه عاد طب داحنا الي نجوله كده ي حضره الظابط احنا نروحوا فيك فين.  
ليث بحب وهو يقبل يد اخاه :اوعا تقول كده ي زين ده انت على راسي من فوق هو لولاك كنا وصلنا للي احنا فيه ده.
زين بامتنان :ربنا يخليوكم ليا واشوافكم احسن الناس الي في الدنيا.
_ليقاطعهم حديث الاخر وهو يتحدث بتاثر مصتنع ٠
سليم بتاثر مصتنع :طب متزودوها شويه عاد اشوف يمكن ابكي كده.
ليث بضحكه وغمزه:قول بقا انك غيران منينا ي دكتور.
زين بابتسامه ساحره وهو يحتضنهم بحب اخوي:ربنا يخليكم ليا وميحرمني منيكم واصل.
ليث بمرح : طب يلا بقا لحسن عمكم علي الفطار وزمانه هيولع فينا. 
زين بضحك:ههههه طب يلا بينا ننزل عاد. 
????????????????????????????????????????????????
علي مائده الافطار :٠٠
كان يجلس علي راس المائده صالح الحديدي وهو يوزع نظراته الي كل الموجودين ليتظر بحده الي سلمي ليتحدث بغضب افزع الجميع. 
طالح بغضب جحيمي:ايه المسخره الي بنتك لبساها دي ي هدى. 
هدي بقلق وهي تنظر لابنتها بنظرات ناريه :معلش ي اخويا دي عيله صغيره برضك. 
صالح بحده وهو يخبط عصاه ارضا :اخر مره هشوف الكلام ده في بيتي سامعه ي هدي. 
سلمي ببرود : مش مستهله ي خالي عاد ده يدوب قاعده بشعري وسط اهلي. 
صالح بغضب جحيمي:اقفلي خشمك عاد ي بت هتردي عليا ولا ايه جبر يلمك. 
سليم بخبث فهو يعي جيدا مايقول :معلش ي عمي محصلش حاجه واصل دي قاعده في وسط اخواتها مش كده ولا ايه ي سلمي. 
_لتتطلع له سلمي بنظرات ناريه فهي تعشقه منذ الطفوله لكنه فو ليس يبادلها ذلك الشعور ودائما يحاول ان يثبت لها انهم اخوات ليس اكتر لكنها هي دائما لاتكف عن محاولتها ولا تياس. 
صالح بثبات :ها ي زين عمله ايه مع صفقه شريف صفوان. 
زين باحترام وهدؤء: كله زين ي عمي الشحنه هتتحمل بكره انشاء لكل المحافظات. 
صالح بفخر:طول عمري بثق فيك ي زين معلش انا متقل عليك ي ولدي. 
ليث بمرح:ده زين الرجال ي عمي يعني قدها وقدود كمان. 
الجميع بضحك:هههههههه٠
صالح بضحك: هههه محدش زيك انت ي رايق ي سي ليث ٠
ليث بتاثر مصتنع وهو يرفع كتفاه بغرور :تسلم ي عمي متنساش ان كلكم عايشين في حمايه. 
صالح بضحك:هههههه عندك حق عاد ربنا ميحرمني منك ابدا ي ولادي انتوا الي عوضتوني عن حرمان ربنا ليا بالخلفه وبقيتوا ولادي الي مخلفتهومش٠
سليم باحترام وحب:ربنا يخليك لينا ي عمي مانت الي مربينا. 
صالح بحب :ربنا يخليكم ليا ي ولدي يلا كل واحد فيكم علي حاله وانت ي زين متنساش تجبلي ورق الصفقه علشان امضي عليه. 
زين باحترام :تحت امرك ي جدي من عنيا٠٠٠
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
في الصعيد ايضا :٠٠٠٠٠٠
في منزل بدران الصواف ٠
كان يجلس بدران علي الطاوله وهو ينظر لبناته الثلاثه بقهر والم ومراره ليس هو فقط هو وزوجته بهانه التي تتحسر ليلا ونهار علي بناتها الذي يشبهون القمر الساطع في ليله تمامه لكن للاسف بس زواج الاقارب اصبحوا الثلاث فتيات كل واحده منهم تعاني من اعاقه وبسبب جهل بدران وبهانه لما يعلموا اي شى ظلوا بدران يصمم علي الإنجاب لانجاب الولد كما دائما يحدث ولكن لا يرزقه الله بولد ولكن بثلاث فتيات كل منهم تعيش باعاقه نتيجه لزواج الاقارب ٠٠٠٠٠٠
علي المائده :٠٠٠٠
بدران بحزن يكاد يخلع قلبه من مكانه:وبعدهالك عاد ي بهانه هتفضلي كده سنين وانتي مش راضيه ترضي بالامر الواقع ولا امر ربنا. 
بهانه بدموع ووجع والم علي زهرتها الدابله :ونعم بالله ي بدران بس انا ام من حقي ازعل واتوجع علي بناتي الي بيدبلوا يوم عن يوم قدام عيني وانا عارفه نهايتها ولا عمر واحد هيقرب لواحده فيهم وهما كده. 
بدران بدعاء:ربنا كريم ي بهانه ومحدش عارف القدر مخبي ايه ولا ايه الي هيحصل استهدي بالله ي بهانه. 
بهانه بدعاء وتمني ورجاء لله عز وجل :الطف بينا يارب واكرم بناتي بالي يستاهلوا قادر ي كريم ٠
ليتتطلعوا الاثنان الي الدرج ليرؤن بناتهم وهو ينزلون الي الاسفل فولهم كانت شهد الذي تعاني من تتضخم في عضله القلب وهي تمسك بالكرسي المتحرك الذي تجلس عليه اختها الوسطى شمس الذي تعاني من شلل نصفي لتجلسها برفق  بجانب والدتها ووالدها وتصعد سريعا الي الاعلي لتساعدداختها الصغري حور وهي تحسس بهدؤء لكي تنزل الاسفل فهي تعاني من اضطراب في العصب البصري اداه الي إصابتها بالعما ٠٠٠
بهانه بوجع:عاملين ي قلب امكم. 
شهد بابتسامه:زي الفل ي مايا قرود اهو. 
حور بابتسامه ساحره :هههههه عندك حق والله ي شهد. 
شمس وهي تجلس علي كرسيها المتحرك:اطمني ي اما احنا زي الفل. 
بدران بالم يجاهد ليخفيه :ربنا يكرمكم ي بناتي ويرزقكم بالي يستاهلكم. 
لم يعلم بانه اطلق السهم الصائب في قلوبهم فكل منهم زي جميع الفتيات يتمنون ان يعيشوا حياه طبيعيه لكن كيف؟ ٠٠٠٠٠٠
حور بدمع يتتلاء في عيناها:انشاء الله ي ابويا انشاء الله. 
شمس وهي تتضغط علي كرسيها بمراره :وي ترا ي ابويا الي هياخدنا المفروض نشيلهم احنا زي اي ستات ولا يشلونا احنا. 
شهد بمرح لتخفيف الاجواء :جرا ايه عاد ي بنات بدران هتجلبوها غم ونكد اياك روقه كده. 
بهانه :هتروحي المشغل برضه ي شهد. 
شهد :ايوه ي اما عندي طلبات كتير لازم اسلمها. 
بدران بخوف: ي شهد ي ضنايا انتي تعبانه انتي كده بتموتي حالك. 
شهد بحنان وهو تربت علي يد والدها بحنان :متقلقش ي ابوي ادعيلي بس وكله هيبقا بخير انشاء الله ٠
حور وهي تستشعر بيدها لتمسك يد اختها بحنان :معلش ي شهد هتوديني الدار انا بتقل عليكي ي اختي. 
حور :وانا كمان ي ي شهد ي اختي توديني المدرسه. 
شهد بحنان اخوي وهي تحتتضنهم بحب:انتوا تامروا ي اخواتي الغالين الي تعوزوه عاد هيتنفذ دلوقتي. 
ليتحضننه بعضهم البعض بحب وحنان اخوي وهم يشعرون وان كل منها تكمل الاخري ٠
????????❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️????????????????????
في شركه الحديدي :٠٠٠٠٠٠
كان يقف زين وهو يتابع الانتاج بدقه فشركه الحديدي الذي مقرها قنا فهي من اكبر شركات الادويه في الصعيد فاصر زين وصالح انها تكون مقرها الصعيد ٠٠
بدران بقلق:ازيك ي زين ي ابني. 
زين بغضب جحيمي: انت ايه راجل انت عاد انت مفيش فايده فيك كتير قولتلك ابعد عننا انا واخواتي بعد مقتله ابويا وانت معندكش دم واصل. 
بدران بالم يجاهد لاخفائه :ي ابني هو انت مفيش في قلبك غير الكلمتين دول عاد ده ي ابني ابوك كان من اعز اصحابي كان اخويا الي ماليش غيرك هو وعمك صالح ليه كده ي ولدي. 
زين بكره وانتقام وهو يضغط علي يده لتبرز عروقه يده بقوه ليتحدث بفحيح كالافاعي ٠
-زين :كل ده ميهمنيش واصل الخناقه كانت بين العائلتين والرصاصه الي قتلت ابويا كانت من مسدسك اذا كنت عرفه تخرج منها زمان واحنا سكتنا ده بس علشان انت راجل كبير وخاطر ل عمي صالح واننا مبنخدش تارنا من الحريم علشان كده سيبيبينك ومستحمل اشوافك في وشي دايما لكن متحاولش تتكلم معايا تاني واصل. 
ليرحل زين بغضب تحت نظرات بدران المؤلمة فهو وصالح وصابر والد زين وسليم وليث كانوا كالاخوات ولكن حدث شيئا لم يكن بالحسبان قلب هذه الصداقه راس علي عقب ٠٠٠
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
في فيلا علي الشناوي :٠٠٠٠٠
كانت تجلس بمتعن وتفكير وهي تمسك بالقلم بيدها وتحركه يمينا ويسار فهي (نور علي الشناوي صحفيه في جريده الامل لكنها صحفيه نزيهه وشريفه تحارب الفساد بشده وتعمل كل ما بوسعها لنشر الأمن والأمان ٠٠٠
علي بحنان ابوي :عامله ايه ي روح بابا. 
نور بحنان وهي تحتتضنه بحب:الحمد لله ي بابا بخير. 
علي وهو يلمس علي شعرها بحنان :حبيبه ابوها شكلها مشغوله صح. 
نور بتركيز:اوي اوي ي بابا قضيه شغلاني اوي الفتره دي. 
علي :ايه هي ي قلب ابوكي ٠٠
نور بقوه : زين صابرالحديدي ٠
علي بصدمه:بتقويلي مين ٠٠
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى