Uncategorized

رواية صبر عاشقة الفصل التاسع عشر 19 بقلم روما

 رواية صبر عاشقة الفصل التاسع عشر 19 بقلم روما

رواية صبر عاشقة الفصل التاسع عشر 19 بقلم روما

رواية صبر عاشقة الفصل التاسع عشر 19 بقلم روما

لارا..أنا لارا ممكن أقابل والدك
،،كان شاهين يستمع لهم أثناء سيره بالسياره أوقف سيارته فجأه
شاهين..عمر ياعمر ماتخليهاش تقابله إرجع ياعمر عمر إرجع
عمر بتوتر.. أأأأ هو مش موجود
لارا..اوك أرجع وقت تانى عن إذنك
..اغلق الباب خلفها،،
عمر..فى ايه ياشاهين
شاهين..هفهمك بعدين بص الاول من الشباك شوفها مشيت
عمر..ماشي…….لا راكبه عربيتها ومنتظره واضح منتظره بابا
شاهين..طب اقفل سلام دلوقت
عمر..طب ابقى كلمنى سلام
،،ــــــــــــــــــــــــ،،
يجلس عادل بسيارته على الطريق لايعلم إلى أين يذهب..خامس اتصال من ليلى ليجيب
عادل..أيوه
ليلى بإنفعال..أيوه من امبارح بحاول أوصلك ألف رنه ورساله وكلمت العيله كلها فى الأخر أيوه
..أولا وطى صوتك ثانيا اللى انتى عاوزاه منى سهل اى حد يعملهولك
..ياسلام ليه باباك اللى هيختار معايا باقى العفش والقاعه ولا مامتك وأختك
..ضحك بسخريه..كنت فاكر الزن دا كله بتطمنى عليا لاسمح الله
..وانت هيكون مالك يعنى
..خلاص ياليلى هجيلك ونتكلم سلام
..ما تتاخرش عليا سلام
،،ــــــــــــــــــــــــــ،،
دخل فارس ليجد والدته وأخته
فارس..السلام عليكم
زينب..رشا..عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فارس..اومال فين جنه
زينب..فوق فى شقتكم..تعالى عاوزاك
فارس..خير ياست الكل
زينب..عاجبك حالنا دا هتفضل سايب الواد دا يعمل فينا كدا يخطب واختك على ذمته ولا يعمل لنا اعتبار ولا هتعمل زى أخوك التانى اللى رايح جاى معاه ولا كأن حاجه حصلت
فارس وقد نظر لرشا..والله دى حاجه ترجع لرشا ها يارشا رأيك إيه
وقفت رشا..أنا مش هطلق
زينب..نعم إنتى بتقولى ايه يابت إنتى
رشا..اللى سمعتوه عن إذنك
،،انصرفت رشا من أمامهم
فارس..طب عن إذنك انا كمان
زينب..هتسيبنا كدا
فارس..ماما لو سمحتى سيبى كل واحد يختار اللى هو عاوزه عن اذنك
،،انصرف فارس من أمامها صعد إلى شقته ليجد جنه تصلى إنتظرها حتى إنتهت جلس بجوارها
فيان :-شمرني بغرفه ضلمه وسد عليه الباب وهو يعرف كلش زين شلون أني اخاف من الضمله عيطت من الخوف وكمت أرجف أختنكت أحس ماكو هوا وأغمى عليه … ماحسيت إلا على مي بارد تبلل جس…
فارس..تقبل الله
جنه بإبتسامه رقيقه..منا ومنكم صالح الأعمال
فارس..وحشتينى
..لحقت أوحشك
..إنتى بتوحشينى وإنتى جنبى لو بإيدى كنت أخدك من هنا ونسافر بعيد مكان مفيش فيه غيرنا بس للأسف موضوع رشا معقد الدنيا بس أوعدك هيجى يوم ونهرب أنا وإنتى
..ومش هتزهق
..ياه ياجنه حد يزهق من الجنه
..طب قوم بقى نتغدا أنا وإنت سوا
قبل رأسها.. طب هغير هدومى وجايلك
،،دخلت جنه للمطبخ ودخل فارس غرفته أعلن هاتفه عن إتصال من شاهين،
فارس..ايه ياعم لحقت أوحشك
شاهين..فارس إسمعنى بسرعه لارا تحت بيت عمك صابر منتظراه وعاوزاه الله أعلم ليه
فارس..انت بتقول ايه دى كارثه
..كلمها ثبتها بأى كلمتين
،،مايفكر به فارس أضعاف مايفكر به شاهين ماذا لو قصت له سر زواجهم او ما حدث ليلة زفافهم،
فارس..تمام اقفل اقفل
،،أغلق معه الاتصال واتصل بلارا كثيرا لكنها لم ترد للأسف فى وقت اتصاله كانت تقف مع صابر تقص له كل شىء بالتفصيل
..غافلا عن وجود جنه ولسوء حظه عادت لتسأله شيئا أمسك هاتفه ليرسل لها رسالة صوتية لكى يمنعها لم يكن يعلم تأثير هذه الرساله..أمسك هاتفه..لارا حبيبتى وحشتينى فينك.أسف على الكلام اللى قولته أخر مره إننا نبعد عن بعض كانت لحظة غضب إنتى عارفه إنى محتاجك جنبى دايما وإستحاله أكمل مع غيرك
،،أغلق الهاتف بعدها ووضعه جانبا وظل يفرك يديه بتوتر إلى أن إستمع إلى صوت إرتطام بالأرض إلتغت ليجدها جنته ملقاة على الأرض فهم على الفور ماحدث حملها سريعا وظل يحاول أن يوقظها..بعد قليل فافت جنه لكن كان هناك صوت تعرفه جيدا يناديها بأعلى نبرة لديه
صابر وهو يصعد السلم..جننننننه جننننننه
طرقات متتاليه بيده على الباب
فارس يحاول ان يحدثها يشرح لها لكنها لا تستمع تسير تتخبط يمينا ويسارا متجهة للباب فتحت الباب ليدخل بإندفاع
صابر..جنه إلبسى هدومك وحالا تنزلى معايا
فارس..عم صابر أرجوك إستنى وإسمع
صابر مقاطعا..إنت تسكت خالص مش عاوز أسمع منك كلمه حسابنا بعدين..جنه سمعتى اللى قولته
..أومأت برأسها موافقة
،،إعلانها الموافقه كان صدمته وقف ثوانى يستوعب هل ستتركه ستغادر روحه لن يراها بجانبه..حاله من الذعر إنتابته ليذهب إليها
.جنه جنه مش هتمشي إفهمى الأول تعالى أتصل لك على شاهين
صابر..كمان فى شاهين دخلتيه حياتك ياجنه خربها
..جنه اللى حصل النهارده دا والله العظيم ما مقصود
..جنه تنظر بصدمه للأرض دموعها تهبط بأستمرار دون توقف.
صابر..كمان فى حاجه حصلت النهارده معيش بنتى فى عذاب معاك ليه لاقيها فى الشارع هى دى الامانه هى دى تربية الحاج فكرى ليك
..ياعمى افهمنى والله العظيم أنا بحب جنه أنا عارف اللى جات لك النهارده دى مين دى عاوزه توقع مابينا
..اللى عاوزه توقع مابينكم دى سمعتنى تسجيلات صوتيه ليك وانت بتتفق معاها على اللى هتعمله فى بنتى يوم فرححها
..مش هقولك لاء بس جنه
..جنه دى انت تنساها وتنسى إنك تلمحها حتى تانى
،،لم يتنبه كلاهم لجنه التى دخلت وأبدلت ثيابها لتقطع حديثهم..أنا جاهزه يابابا
،،وقف ينظر لها تخرج مع والدها كأن روحه هى من تخرج،،
بصوت أقرب للهمس يحمل وجع وإنعدام روح..جنه ما تمشيش
،،إلتفتت ببطأ هى فقط من سمعته نظرت لها كأنها تودعه اغمضت عينيها بوجع..جذبها والدها من يدها إلتفتت وذهبت من والدها ليجلس هو على أقرب كرسي ينظر للفراغ،،
بعد خروج جنه ووالدها صعدت رشا وزينب سريعا
رشا..فارس فى ايه جنه راحه مع بابا ليه ومنهاره كدا
زينب..الراجل دا إزاى يجى ويعلى صوته هنا كدا وتسيبه ياخد مراتك منك ماتنطق
رشا بإنفعال لوالدتها..ممكن تصبرى شويه..فارس فى ايه ياحبيب أختك
فارس ومازال على وضعه..فى إن جنه راحت منى فى إن كل واحد لازم يدفع ثمن غلطه
،،قام من مجلسه اخذ هاتفه مفاتيحه حافظة نقوده ووذهب من أمهاهم سريعا
زينب.هو راح فين منهم لله كسرو خاطر إبنى وخدو منه مراته
،،اقتربت منها رشا وبعد ضحكة جانبيه بإستخفاف..واضح ياماما إن ذنب وليد بيخلص مننا كما تدين تدان
،،وتركتها وانصرفت دون رد
،،ـــــــــــــــــــــــــــــ،،
فى منزل صابر يقرأ عمر كتاب
شهد..بتعمل إيه كدا
عمر..بقرأ كتاب عامله ايه دلوقت
شهد..الحمدلله كويسه بابا مرجعش لسه
..لا لسه
..بتقرأ عن   إيه
..بجمع معلومات علشان أكتب كتاب
..الله بجد يارب اشوفك زى طه حسين
..لا طبعا
..ليه ياعمر
..إسمعى ياستى حقيقة طه حسين..وُلد طه حسين عام 1889م فى صعيد مصر وحفظ القرآن صغيرا ثم أكمل تعليمه فى الأزهر ثم فى الجامعة المصرية التى أوفدته إلى فرنسا عام 1914م ليدرس الأدب الرومانى ، وهناك تزوج من (سوزان بريسو) الأوروبية  ثم عاد إلى مصر سنة 1919 م أستاذا للتاريخ اليونانى فى الجامعة المصرية ثم أستاذا للأدب العربى سنة 1925 م.
.
أمرُ هذه القصة إذن واضح فهى حديثة العهد ظهرت قُبيل الإسلام واستغلها الإسلام لسببٍ دينى» وتطاول على قدر النبى صلى الله عليه وسلم فقال: «فلأمر ما اقتنع الناس بأن النبى يجب أن يكون صفوة بنى هاشم وأن يكون بنو هاشم صفوة بنى عبد مناف وأن يكون بنو عبد مناف صفوة بنى قصى وأن تكون قصى صفوة قريش وقريش صفوة مضر ومضر صفوة عدنان وعدنان صفوة العرب والعرب صفوة الإنسانية كلها» ويقول: «ولأمرٍ ما شعروا بالحاجة إلى إثبات أن القرآن كتابٌ عربىٌ مطابقٌ فى ألفاظه للغة العرب» وزعم عدم إنزال القراءات السبع المتواترة من عند الله فقال:
«قبائل العرب التى لم تستطع أن تغير حناجرها ولهجاتها وشفاهها لتقرأ القرآن كما كان يتلوه النبى وعشيرته من قريش فقرأته كما كانت تتكلم».
روّج طه حسين لفكرة أن الدين لم ينزل من السماء ولكن الدين فكرة اخترعها البشر ، وأعلن الحرب على اللغة العربية الفصحى لغة القرآن زاعما أنها لغة بدوية لا تناسب عصر العلم والاختراع ودعا لهدم الإرث الإملائى والنحو والبلاغة فى العربية بينما شجّع احلال اللغة العامية مكان الفصحى ، كما دعا فى كتاب “مستقبل الثقافة فى مصر” إلى انسلاخ مصر من هويتها الإسلامية والعربية داعيا أن تيمم مصر وجهها نحو الغرب فى أخلاقه وثقافته ودعا إلى التمسك بالهوية الفرعونية وعارض كون الإسلام دين الدولة فى الدستور المصرى وطالب بفصل الدين عن المجتمع وعن التربية ودعا إلى إحياء تراث شعراء المجون كأبى نواس وترجمة الأدب الفرنسى الماجن ، وحاول إعطاء الشعراء اليهود مكانةً وهمية فى الأدب العربى قبل الإسلام ،
أنكر طه حسين شخصية (عبد الله بن سبأ) اليهودى الذى أشعل الفتنة بينما انتقص من قدر الصحابة الكرام ، وأيّد الرأى القائل بتحريق المسلمين الفاتحين لمكتبة الإسكندرية ، وأظهر العصر العباسى الذى يفاخر به المسلمون على أنه كان عصر شكٍ وزندقة وفجور ومجون فى كتابه “حديث الأربعاء” كما هاجم العلّامة العبقرى ابن خلدون إرضاءا لأستاذه اليهودى (دوركايم) وانتقد علم الرجل وقدره ، وادعى بأن المتنبى لقيط محاولا محو مكانته العظيمة فى الشعر كما أشاع الأساطير والأكاذيب والإسرائيليات فى السيرة النبوية العطرة فى كتابه “على هامش السيرة” وفى مؤتمر بجامعة أكسفورد عام 1928م أعدّ طه بحثا عنوانه “استخدام ضمير الغائب فى القرآن” قال فيه أن تأويل ضمير الغائب فى القرآن باسم الإشارة فيه حلٌّ لمشكلة عدم المطابقة بين الضمير وما يرجع إليه ، وزعم أنه بهذا الرأى يصحح ما يراه بعض المستشرقين من أن فى القرآن خطأٌ نحوى.
وفي النهاية…..
برز إليه الفطاحل الصيارفة وردوا عليه وبينوا زيف دعواه وكشفوا عمه بصيرته
أمثال شيخ الأزهر الخضر حسين
والعملاق الرافعي
وشكيب أرسلان ومحمد فريد وجدي وغيرهم
لدرجة تحقيق النيابة معه
مما اضطره بعد انكشاف أمره إلى سحب كتابه والتنازل عن كثير من أفكاره
شهد.. انا مش مصدقه معقوله كل دا ليه كدا
عمر.. والله فى ناس بترجع دا لمراته اللى بيقولو كانت بتقرأ له الكتب غلط
شهد.. تصدق ممكن برضو
عمر.. الله أعلم بقى
،، يقطع حديثهم دخول والدهم وجنه المنهاره
عمر.. ايه دا فى ايه
،، جاءت سهير من الداخل لترتمى جنه بحضنها،،
سهير.. ايه يابنتى فى ايه ياصابر
شهد.. ماحد يتكلم ياجماعه فى ايه
صابر.. مفيش كلام ولا غيره أختكم ورجعت تانى وهتطلق جوازه غلط وبصلح الغلط خلصنا
،، دخل غرفته.. اقتربت شهد.. ماما سيبى جنه لينا وادخلى انتى شوفى بابا
،، ــــــــــــــــــ،،
ليلى.. يعنى إيه لاء
عادل..  مش هعمل فى القاعه دى هعمل فى واحده تانيه
.. ليه ما فارس عمل فيها
.. فارس عمل من فلوسه لكن أنا أبويا اللى هيدفع
.. طب حلو لما عمى اللى هيدفع زعلان انت ليه
.. علشان لازم أخلى عندى دم وأصرف بالمعقول
.. معقول ايه دا حقك
عادل بحسم وحده.. ليلى انا مليش حق فى مال أبويا طول ماهو عايش فهمتى ولا أقول تانى
.. يعنى إيه مش زى جنه أنا مش من حقى افرح
.. أفرحى بالمعقول والمفروض يعنى فرحتك تبقى بجوزك الباقى دا شكليات  ولا إيه
.. ياسلام والافراح عملوها ليه لما دى شكليات وفرحة العروسه بعريسها
تنهد عادل.. مفيش فايده
.. وقف لينصرف،،
.. انت رايح فين وسايبنى كدا
  .. الفرح فى القاعه اللى قولت عليها فستان الفرح إيجار وأخره عشرين ألف غير كدا شوفى عريس تانى.. بكرا هعدى عليكى نجيب باقى اللى ناقصنا
،، تركها وغادر دون إستماع لردها،،
،، ـــــــــــــــــــــــ،،
فى شقة شاهين
،، لكمة قوية من شاهين لوجه فارس
يتبع..
لقراءة الفصل العشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جحر العقرب للكاتبة نور الشامي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!