روايات

رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم نور أحمد

رواية الحب المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم نور أحمد

رواية الحب المنتظر الجزء الثالث

رواية الحب المنتظر البارت الثالث

الحب المنتظر
الحب المنتظر

رواية الحب المنتظر الحلقة الثالثة

الفصل الثالث
وبعدها ذهب الى مكتب المدير الخاص بالمصح
ف منزل متوسط الحال تجلس رؤى على المكتب تدون ف دفترها
عمر: بتعملى اى
رؤى: شغل شغل
عمر: بقولك لاقيت شغل ف شركة كويسة عندى فيها انترفيو بكرا
فالتفت اليه رؤى: ربنا معاك مضيعش الفرصة دى
عمر: ان شاء الله اتثبت ف الشركة دى عشان اقدر اطلب ايد حبيبة
رؤى: ان شاء الله يا حبيبى تبقى من نصيبك
عمر:يارب. انا نازل عايزة حاجة
رؤى: سلامتك
ونزل ليقابل حبيبة
ف المصح
وائل:اتفضل الفيتامينات اللى انت طلبتها
عاصم: تمام وادى حقك يا دكتور
وائل: شكرا. عن اذنك عشان اروح بقى
عاصم: اتفضل
وغادر وائل وجلس عاصم على سريره وف يده بعض الصور احضرها الطبيب ايضا
ف منزل رؤى كانت رؤى تكوى بدلة لعمر وسمعت صوت الباب يغلق
رؤى: بكويلك البدلة
عمر: تسلميلى وانا وديت البدلة اللى هروح بيها لحبيبة المغسلة وهجيبها بكرا
رؤى: تمام
عمر: عملتى اى ف الشغل النهاردة
رؤى: زى كل يوم
عمر: انا داخل انام عايزة حاجة
رؤى: تصبح على خير وانا كمان داخلة انام
تانى يوم الصبح ف المصح
رؤى: صباح الخير
عاصم: صباح النور
رؤى بابتسامة وهى تمد يداها التى تحمل الدوا: الدوا
عاصم: حطيه واتفضلى
فدق بابا الغرفة
فريد: عامل ايه النهارده
عاصم: زى كل يوم
فريد: طب ممكن تاخد الدوا
رؤى: مش هيقتنع انا اديلى 3 ايام على الحال اللى حضرتك شايفنى فيه دا والدوا بيترمى ف الاخر ف الزبالة
فاخذ عاصم الدوا من يداها وتناوله
رؤى: ممكن حضرتك تيجى كل يوم يتحسن بس وخدوا معاك
فريد: اجى حاضر
عاصم: والله انا عايزك تيجى بس انت مش مضطر تيجى كل يوم عشان كدا انا هاخده لوحدى
رؤى: اتمنى ماتغيرش كلامك عن اذنكوا
وغادرت الغرفة
فريد: البيت وحش من غيرك خد الادوية معلش
عاصم: حاضر والله هاخده وهرجع البيت والشغل وهرجع لحياتى وهترجع فخور بيا
فضمه فريد: ان شاء الله يا ابنى انا هروح الشغل عايز حاجة
عاصم: الفلوس اللي معايا خلصت عايز فلوس
فريد: عشان تجيب بيهم الهباب دا
عاصم: ما انا قولتلك هبطل بس ف واحد ليه فلوس هديهومله
فريد: فلوس اى
عاصم: اللى جابلى الحاجات
فريد: حاضر عايز كام. بس الاول من اللى جابلك الحاجات؟
عاصم متجاهل سؤاله: 10000
فريد بتنهيدة: حاضر حاجة تاني
عاصم: لا شكرا
فريد: مع السلامة
فذهب فريد ودخلت رؤى
عاصم: خير ادينى خدت الدوا قدامك
رؤى: ما انا عارفة انك خدته. هوا كويس طبعا غيرت رايك بس هل اقتنعت بكلامى ولا عشان باباك
عاصم: حققت هدفى
رؤى: اى
عاصم: ولا حاجة المفروض مدة العلاج تخلص امتى؟
رؤى: لا دا على حسب قابلية جسمك للدوا وهنعمل تحاليل ونشوف
عاصم: كويس يعنى هطلع قريب
رؤى: قول ان شاء الله
عاصم: بس انا مخلتكيش تتعبى معايا كتير مازهقتكيش يعنى
رؤى: لا انا مابزهقش انا عندى واحد ف البيت اعند منك بكتير
عاصم: انتى متجوزة؟
رؤى: لا. ليه السؤال ده
عاصم: لا عادي السؤال خطر على بالى لما قولتى عندك واحد اعند
رؤى: ليه مينفعش يكون اخويا مثلا
عاصم: لا ينفع طبعا
ثم نظر لها نظرة طويلة لحد ما
عاصم: تعرفى انك شبها جدا
رؤى: خطيبتك
عاصم: لا دى مفيش زيها
رؤى: امال مين
عاصم: حب الطفولة حتى اسمها رؤى برضو
رؤى: امال راحت فين
عاصم: عزلت وسابت المدينة ومعرفتش اتواصل معاها
رؤى: وهى ماتوصلتش معاك
عاصم: لا. بصى انا شفتها لما اتنقلت للفصل التانى وانا ف 3 ابتدائي
رؤى: ياصغنن هوا احنا بنحب ف السن دا انت رايح تحب ولا تتعلم
عاصم: هنتريق ولا اى
رؤى: العفو لا طبعا تريقة اى. طب وبعد ما شفتها كنتوا صحاب يعنى
عاصم بضحك: لا هى ممكن ما كنتش تعرف انى معاها ف الفصل اصلا
رؤى: ومشيت ف سنة كام
عاصم: 5
رؤى: كأنك بتحكى قصتى بالظبط. طب ما خطرش على بالك لثانية انى ممكن اكون البنت دى
عاصم: لا وليه تكونى انتى هى وبعدين بقلك عزلت
رؤى: لا ما انا بعد ما بابا اتوفى رجعنا تانى
عاصم: اى ما انا دى
رؤى: عاصم انت عبيط ولا بتستعبط
عاصم: الصراحة بستعبط. مش عايز اتخيل انى كنت بحكيلك عنك دلوقت. احم. دا هبل اللى قولته دا. و انتى عاملة اى
رؤى: تمام
عاصم: وانا تمام
رؤى: كنت اتمنى مقابلة الطف من كدا كنت عيل هادى وشاطر ماتوقعتش تبقى دى نهايتك
عاصم: وانا متوقعتش تبقى دكتورة مش النوع الدحيح
رؤى: لا ما انا دخلت طب خاص
عند عمر ف الشركة
السكرتيرة: عمر ابراهيم اتفضل
فدخل الى المكتب وقدم ال cv الخاص به
فريد وهو ينظر ف الcv الخاص بعمر: وياترى هتسيبنا امتى
عمر: نعم
فريد: اصل الcvبتاعك مليان انا اول مرة يتقدملى cv بالمنظر دا هوا كل شهر شركة
عمر بهدوء وثقة: مش يمكن بسيبهم عشان مش مرتاح ويمكن ربنا كاتبلى اشتغل هنا واستقر
فريد: ممكن. انا هحطك الشهر الاول تجت التدريب لو ما سبتش مبروك عليك بينما لو عملت تصرف غلط هقلك hard luke والcv هيزيد شركة
عمر بابتسامة: دا شرف ليا انى هشتغل مع حضرتك
فريد: نورت تقدر تستلم من بكرا
عمر: شكرا لحضرتك. عن اذنك
وغادر المكتب واتصل برؤى
رؤى: الو
عمر: تصحينى بكرا بدرى وماتنسيش النهاردة معادنا مع اهل حبيبة
رؤى: مبروك الشغل وان شاء الله البنت من نصيبك
عمر: ان شاء الله. انا هقفل عشان اعدى على الحلاق
رؤى: باى ومتنساش تجيب البدلة وانت جاى
عمر: تمام
واغلق الخط
عاصم: عمر هيتجوز
رؤى: ان شاء الله
عاصم: مبروك
رؤى: الله يبارك فيك. يلا كفاية رغى عندى شغل
عاصم: اتفضلى
وذهبت
عاصم لنفسه: اى الهبل اللي انت قولته دا انت بتحكى اى حاجة لاى حد كدا من امتى؟ بس فاكرانى يعنى كانت شايفانى. ما اكيد هتشوفك هى عميا. بس خلاص عاصم بطل هبل واقعد على سريرك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب المنتظر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى