Uncategorized

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الخامس عشر 15 بقلم هند حمدي

 رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الخامس عشر 15 بقلم هند حمدي

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الخامس عشر 15 بقلم هند حمدي

2رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الخامس عشر 15 بقلم هند حمدي

حسن..  انتي دي انتي اللي فصوره  بغضب انطقي????

وعد..  التي انهمرت دموعها علي وجهها

وعد… ايوه ????

لم يشعر حسن الا ويديه تهوي علي وجهها..  وبصريخ

اخرسي.خالص.  انتي كدابه ولو جبولي بدل الصوره الف وقالولي وعد غلطت هقولهم كذابين…  ولو شفتك بعنيه بتغلطي هكدب عنيه.وهقول فيه حاجه غلط…  لاني عارف مين وعد…

عرفك ذي اسمي ..  عارف تربيتك..  اخلاقك..  عزه نفسك 

دايما…  بقول لو وعد وسط 100 راجل اخاف عليهم مش عليهاااا…  ولو سمعتها منك ذي دلوقتي هقولك كدابه 

دايما بقول لنفسي وعد دي بنتي الكبيره.. بكريتي تربيتي 

انا عارف ان الصوره دي مكيده…  ثم نظر الي الذي يجلس مبتسمآ والسعاده والشماته باديه علي وجهه (مختار) 

نظرت وعد الي حسن وعجز للسانها عن الحديث..  فنظرت له بأمتنان…  فهو سندها الوحيد بعد الله عز وجل الذي لم يخذلها يومآ

نظرت بعدها لوالدها..  ونزلت لمستواه..  فلم تستطع قدمه ان تحمله بعد ذلك الموقف.. 

وعد..  بابا والله انا مظلومه صدقني اكيد انت عارف بنتك كويس… وعد متغلطش 

مختار الذي لكز نجاة..  لكي تقوم بتسخين الموقف 

نجاة…  صحيح بجاحه مشفتش زيها..  صحيح قدره عوزه يكدب عينه ياربه الصون والعفاااف… 

طب جوز اختك شكله مطبخها معاكي..  وبيقسم بالنص..  انما ابوكي اللي هتموتي بقهرته زنبه ايه  عوزه تيتميلي البنات بدري منك لله..ولا عشان عديتي التلاتين قولتي تتصرفي????????

نظرت وعد فرآت والدها..  يضغط علي الصور بيديه..  بمعني كيف اكذب عيني 

فوضعت يدها علي يديه…  فنفض يديها كمن لدغته عقربه 

فذهبت لها وعد ووقفت قبلتها هي ووالدها مختار

وعد… انا معرفش انتوا جايبين الشر والسواد اللي فقلبكم دا منين… مستحملينه اذي… انتم فدار فناء هتقبلوا ربنا اذي بقلوبكم وزنوبكم دي 

معاكي بنتين… اتقي ربنا… لان انتقامه عسير 

لم ينطق مختار.. اكتفي بالابتسام.. كمن يرد لها ثمن القلم الذي ناله من يدهااااا 

ذهب ناجي لوعد…

بقي حتت بت زيك بتستغفلني اناا.. ناجي اللي عرف بنات بعدد شعر راسه.. اللي مسبش حاجه معملهااش اللي لف ودار وجبها من شرقهاا لغربهااا

تجي واحده زيك تستغفله ..  عشان يحسبلها علي المشاريب…. يابنت ال……. 

وعد…  اخرس يا حيوان..  انت اللي زيك عار علي الرجوله..  انت صدقت اني ممكن اتجوزك.. اتجوز دلدول لمراته عشان الفلوس..  انت ممكن يجي يوم وتبعني عشان مصلحك.. ولو انا التمن لمصلحك دي هتدفعوااا

ناجي… اخرسي يابنت ال… وليكي عين تبجحي كماان  ورفع يده عاليا ليهوي بها علي وجنت وعد..  الا انه وجد من يمسك يده

معتز….  امسك بيد ناجي….  تعرف ليك عمر اني لحقتك قبل ما تلمسها..  لان ورب العزه لو كان حصل لكنت دفنتك مكانك… انما اللي قولته فرده عندي

فقام بلكم ناجي واطرحه ارضآ…

نجاة بصريخ عالي… اخوياااا… كتك قطع ايدك

طبعااا… جاي وراها ماهو بقا عيني عينك… ماهي مبقاش ليها كاسر بعد ما ابوهاااا تعب.. بقت دايره علي حل شعرها

كاد حسن يرد عليها… الا ان معتز تكلف بذلك 

بصي انا متعودتش اغلط فستات.. انما كلمه واحده غلط عن وعد… هنسي انك واحده واندمك علي اليوم اللي اتولدتي فيه سااااااااامعه ????????????

حسن…. ايه اللي جابك دلوقتي يا استاذ معتز… وايه حقيقه الصور دي 

خطف معتز نظره سريعه لوعده فوجدها تبكي بصمت.. فنظر سريعاً علي الفور لوالدها فوجده متلهف لسماع ما سيقوله عن ابنته..  فقرر انقاذ الموقف وانقاذ سمعه تلك المسكينه

فنزل الي مستوى والد وعد.. عمي انا النهارده كنت جاي عشان سبب واحد.. 

انا يشرفني اني اطلب ايد ربه الصون والعفاف بنتك الانسه وعد…وصدقني هحطها جوه عيووني. والصور دي معرفش عنها حاجه اكيد متفبركه 

شاهين….. انت بتقول كدا عشان تصحح اللي حصل بينكم

معتز…. متكملش يا عمي..الكلام دا لو صح عمري ما كنت هاجي هنا وهطلب اديهاااا.. انا لو عندي ذره شك واحده فاخلاقها مكنتش فكرت اني اديها اسمي ولا ايه

وعد … صدمت من طلب معتز..وعلمت انه قام بذلك من باب الشفقه عليها وحرصا علي سمعتهاااا

شاهين… وانا موافق بس ناخد راي العروسه..ها يا وعد رايك ايه يا بنتي 

وعد.. هزت راسها دليل علي الموافقه…. فشعر معتز بالسعاده لانها ستصبح له دون ادني مجهود

مختار…. اكيد دا حوار عملينه عشان تصلحواا الموقف.. لو عاوز تجوزها حقيقي المأذون موجود.. تعالي اكتب الكتاب

ولو  رفضت.. يبقااا حوارك عبيط ومش هتضحك علينا وتغطي علي عملتكم المهببه…ولا يمكن فيه غيرك الله اعلم

كاد حسن معتز ان يفتكوا به الا ان شاهين.. تحدث.

مختار.. اللي بتكلم عليها دي تبقا بنتي.. وكانت هتبقا مرات ابنك.. لو عايز تقعد فالبيت ببقا بأدب ومتغلطش.ياما تتفضل الباب يفوت جمل  ….. 

مختار……  وهو يهم بالمغادره..تحدث بجوار وعد.. اللعبه مخلصتش والشاطر اللي يضحك فالاخر 

..

..

..

معتز.. انا جاهز لكتب الكتاب يا عمي….

شاهين..وعد بسئلك لاخر مره موافقه علي الجواز 

هزت وعد راسهاااا مره اخري وبصوت متحشرج موافقه

ذهب معتز وجلس بجوار المأذون وانتظر والد وعد ليجلس وببدؤا باجراءات كتب الكتاب

ولكن حسن استوقفهم…معلش يا حاج شاهين.. هكلم وعد كلمتين بعد اذنك 

واخذها ودخل الي احد الغرف وترك الباب مفتوحا

حسن… اسمعيني كويس لو مفكره اني مش هقدر احميكي من مختار الزفت وبنته وابنه تبقي غلطانه.. انا هطربقلك الدنيا علي دماغهم لو فكروا يمسوا عشره منك.. بس مترميش نفسك فجوازه مش هتسببلك الا المتاعب..

وعد…كفايه يا ابيه.. انا تعبتك معايا بما فيه الكفايه… عوزه انزل حملي من علي كتفك… واللي عملته معايا بره دا جميل عمري ما هنساه وربنا يقدرني واردلك جزء صغير من جميلك عليا… 

حسن… بس مش عاوز كلام أنشأ   حمل ايه وعبط ايه.. اتكلمي بصراحه.. انا اقريكي اكترمن نفسك يا وعد 

وعد انهارت علي اقرب مقعد…. عاوز تسمعني حاضر

تعبت من كل اللي حواليا…نظرات الناس ليا.. والشفقه اللي بشفها فعنيهم.. ياعيني تمت التلاتين ومجوزتش.. اكني.جربانه ومليش علاج…

تعبت من خوفهم مني لحسدهم علي جواز بناتهم وهما اصغر مني.. لحسن اكون غيرانه واصبهم بالعين

تعبت… من طمع الناس فيا.. وكلامهم دي كبرت وهترضي باي حد عشان ظروفها.. وما هتصدق 

وغير كل دا… الناس مش هترحمني ونجاة وابوها ولا حتي مرات ناجي هيسكتوا هيشهروا بياااا 

طلب معتز جالي نجده عشان اخرس السنتهم… قبل مل تتكلم هتسكت مين ولا مين.. مش هتمشي ورا الناس واحنا فحي شعبي واللي بيسمع كلمه بيحط عليها الف..

دا غير بابا ووضعه الصحي ولا هستني لما يموت من كلمه سمعها عليا بالافتري.. ولا من حسرته علي حالي واعيش بزنبه طول العمر واقول يا رتني ????

صدقني دا اسلم حل فالوقت الحالي

وبعدين… انا عرفه انك هتبقا معايا وجنبي ولو الدنيا اتخلت عني هتبقا سندي بعد ربنا

لم يستطع حسن النطق بحرف.. لانه يعلم ان وعد محقه بكل حرف نطقت به 

يلااا عشان نكتب الكتاب واسلمك لعريسك 

نطقهاااا وشعر بخناجر.. تدب بصدره فكاد بختنق الا انه تحامل علي نفسه

..

..

..

صل علي الحبيب وتبسم

بقلم #هندحمدي 

تمت مراسم كتب الكتاب وكاد معتز يطير فرحا ولكنه لم يظهر ذلك…

احممم عوزك تطمن وعد هتبقااااا فعيوني من جوه 

وذهب الي وعد وقبل راسها.. الف مبروك يا وعدي… جهزي نفسك عشان نمشي فاومت براسها وذهبت

فلم تتحدث… فشعرت بالحزن فزيجتها تمت بدون زفاف.. او شبكه..او ايه من مظاهر الفرح.. وشعرت كانها قامت بعمل مشين وبتسترون عليه 

..

..

بعد دخول وعد لغرفتها استعدادا للمغادره 

حسن… الف مبروك با استاذ معتز.. بس خلي بالك تحط وعد فعينك… ولو فكرت تزعلها ولا حتي تدوسلها علي طرف حسابك هيبقاا معايا انااااا فاهم 

معتز….بشك فامره فرغم رسم البسمه ع وجهه الا انه شعر ان حسن يتالم ويعاني ولكن كذب شعوره ككل مره

معتز… اطمن ومتقلقش وعد بقت مراتي يعني بتاعتي تخصني.. واللي يزعلها يزعلني ولا ايه… فكان يريد ان يصل له الرساله والتقطها حسن علي الفور

حسن  ….  عندك حق ربنا يسعدكم… 

.. 

.. 

كانت سميه مع وعد تحضر معها اغراضها وتتحدث معها ولكن وعد لم تجيبها وجعلتها تثرثر ولم تعطي لها اهتمام 

ولكن قبل ان تهم وعد بالمغادره…  ريحتك مني ياختي ووفرتلك اللقمه اللي عيالك اوله بيهاااا.. ومعلشلو بوظتلك المصلحه  اللي كانتي هتتحصلي عليها من وراياااااا.. رقمي ابقي امسحيمن عندك… لاني مسجلكي اختي..واللقب دا ملوش لزمه عندك سلام 

وقبل ان تدافع سميه عن نفسها كانت وعد تصفع الباب خلفها 

استمع حسن لرساله تاتي علي هاتف زوجته.. فقرر يشغل نفسه حتي يقلل من تاثير تلك اللحظه عليه وهو ينتظر ان تاتي وعد ويسلمها لزوجها

فوجد رساله من ناجي لزوجته…. 

الاتفاق اللي بينا لاغي والمبلغ اللي اخدتي هديه الجوازه السودا دي يرجع.. بدل ما ابلغ جوزك المصون واعرفه كل بلاويكي… صحيح كنت هستنا ايه من واحده اختها زيك 

شعر حسن ان قلبه يشعل نارا مما راي.. ولكن قرر تاجيل كل شي حتي تذهب وعد

..

..

..

ناجي الذي يذهب مع والده الي المنزل… يعني ايه يابابا هنسكتلهم.. هناخد علي افانا ونمشي كدا عادي

لااا لازم تتصرف وتجيب حقنا من الناس دي.. انا قلبي ايد نار

مختار… دلوقتي لما خدت علي قفاك بقيت بابا.. اومال فين عضلاتك اللي كنت فردها علي ابووك وبتهدده.. عموما مليش فيه حل مشكلك بنفسك منتاش صغير

ناجي.. وهو يوقفه لااااا.. متقلش كدا اذا كان علي اللي قولته فحقك عليا واطلب الترضيه اللي تحبهااا.. ومستعد اوطي ابوس ايدك ورجلك كمان.. بس تساعدني اخلص تاري من بنت ال….دي 

مختار…. اممممم ماشي 

عشرين الف جنيه تودعهم باسمي فالبنك تعويض منك عن قله ادبك معااياا 

ناجي… موافق بس هتعمل ايه معااهم 

مختار…. هعمل ايه ميخصكش  ….. المهم تروح لمراتك وتصلح امورك معاااهااا… بدل ما تطربق عليك من كل ناحيه

وسبلي انا..وعد وجوز اختهااا… لا والمحروس كمان شاهين جوز اختك اللي مطلعينه من التربه بتصريح بيشم نفسوا عليا وبيطردني…. عموماااا الكل حسابه معايا 

..

..

..

صل علي النبي وتبسم

بقلم #هندحمدي 

ودعت وعد والدها… وعي توصي ان يهتم بصحته والا يهمل ادويته وانها كلما سنحت لها الفرصه ستاتي له

وودعت حسن.. الذي رات عينه بدءت تغرورق بالدموع..

ابيه خالي بالك من نفسك وبوسلي رحمه كتير.. اشوف وشك بخير… 

خرجت سميه لتوعد وعد… ولكن وعد عندما راتهااا نظرت لمعتز… يلااااا بيناااا 

..

..

..

ذهب حسن وسميه بعد ان اطمانوا علي الحاج شاهين..الي منزلهم

سميه… ياه يا حسن اخيرااا وعد اتجوزت واطمنت عليها متتصورش انا فرحانه اد ايه 

اخذ حسن هاتف سميه واظهر الرساله واعطاها لها 

فراتهااا سميه.. حسن انت فاهم غلط انا مظل

حسن.. سميه انتي طالق 

وترك المنزل برمته… ارتمت سميه ارضآ واخذت تبكي بهستيرياااا… لا با حسن مطلقنيش انا بحبك لااا واخذت تصرخ وتولول 

..

..

..

ظل معتز ووعد صامتين الي نوصلوا الي منزل اخته ريهام

لم تعترض وعد.. فظنت انه سيتركهااا لدي اخته فذلك انسب وضع لعدم الاخرااج 

والدة.. معتز.. ايه يا معتز طلبت نستناك انا وريهام ليه.. لمؤاخذه اذيك يا وعد

ريهام.. بعصبيه ايه اللي جاب البتاعه دي هنا تاني فبيتي امشي اخرجي بره ورجلك متخطيش هنا تاني مفهووم

معتز.. امسك يد وعد ووضعها بين يديه..فسارت كهرباء لطيفه بينهم..

معتز.. يلااا يا ماما عشان نروح.. لان اكيد وعد تعبانه وعوزه تستريح هي كمان

ظلت والدته صامته فلم تفهم ما تفوه به الي اين سياخذ تلك المدعوه وعد 

ريهام… هي بقت عيني عينك.. خلاص هتروحها فين يابيه يا محترم

معتز… هروحها بتها.. الست مكانها الطبيعي فبيت جوزهااا ولا ايه 

ريهام بصدمه….    بيت ايه.. انت تقصد ايه بكلامك

معتز… وعد تبقي مراتي يا ريهام

لم يكمل حديثه فوجد…

يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى