رواية أحببتها في مهمتي البارت الثاني عشر 12 بقلم أسماء محمد
رواية أحببتها في مهمتي البارت الثاني عشر 12 بقلم أسماء محمد |
رواية أحببتها في مهمتي البارت الثاني عشر 12 بقلم أسماء محمد
في المساء …في المديريه
فارس واقف أمام مكتبه ويرتدي زي الشرطه ومعه ادهم واحمد وعمر جميعهم يضعوا السلاح في الحزام الشرطي ويجهزون للمهمه
فارس يقف ويعطي الأمر ويقول
فارس :: تمام يا رجاله وزي ما بقول كل مره الي خاف علي عمره مش يجي وانا مش همنعه
ادهم قال بحزم :: فارس باشا اي حاجه احنا معاك فيها
فارس يقف بقوه وثبات وبلهجه امر :: تمام العساكر تجهز واول اما اعطي الأمر الكل يهجم بس لما نشوف الرئيس الأول
الكل في لهجه واحده وثبات :: تمام يا فندم ثم خرج فارس و العساكر يتوجهون نحو المهمه
في مكان آخر عند ريماس
ريماس تقف وهي ترتدي بنطلون ازرق وتي شيرت احمر واطلقت لشعرها العنان وتقف أمام مجموعه من الأشخاص المسلحين
ريماس بلهجه أمر :: وزي ما قلت اول اما نشوف الاشاره نطلع ونسلم الحاجه
شخص من الأشخاص الذين يقفوا معاها :: طب لو الحكومه جت
ريماس عندما سمعت اسم الحكومه جاء فارس في افكارها وشعرت ريماس بالخوف لاول مره من هذه العمليه
ريماس بخوف ولكن تحاول أن تظهر هذا الخوف :: مافيش حكومه ولا حاجه ويلا علشان فاضل نص ساعه ذهبوا جميعا الي الصحراء لتسليم شحنه السلاح
وذهب فارس وقواته الي الصحراء للقبض علي المهربين
وبعد مرور نص ساعه جاء وقت التسليم
في الصحراء
ريماس تقف ومعها حرسها ويقف أمامها الشخص المستلم للشحنه
وفارس وقواته يقفون بعيد عنهم بحاولي 10امتار
فارس يقف ويري الأشخاص الذين يستلمون الشحنه ومعه مكبر العين
فارس يقف بصدمه عندما راي ريماس هي من تقود شحنه السلاح
فارس بغضب شديد وصدمه و وتوتر :: يا بنت الغبيه بتعملي اي هنا هو مش انتي المفروض مع لارا …..ادهم اخد باله من فارس وراي أنه متوتر وغاضب وجاء إليه وقال …..ادهم :: مالك يا ابني في اي ….. رد فارس بحيره :: ريماس هنا وهي رئيسه الشحنه الي المفروض تتسلم
ادهم يقف بصدمه مما يسمعه واخد من فارس مكبر العين ويري في ريماس وهي تسلم الاسحله …..ادهم :: طب وايه العمل ناوي علي ايه ……فارس يقف بحيره ويقول بغضب :: مش عارف انا دماغي وقفت عن التفكير …..ادهم فكر بخبث ليستغل هذا الموقف ليعرف إذا فارس يحب ريماس أو لا ويقول ادهم :: طب اي المشكله شوف شغللك واظن انك اتجوزتها علشان كده وهي جت عندك وانت اصلا عارف انها تبع المنظمه ….فارس بغض شديد :: انت غبي ما انا لو اقتحمت هتدخل السج ولم يكمل فارس حديثه وسكت فتحدث ادهم :: يعني بتحبها ….فارس فاق من شروده ونظر الي ادهم وقال بحزم :: مش وقت الكلام ده اي العمل …..ادهم ظل يحك دقنه بتفكير وفجاءه :: بس لقيتها ….فارس :: اي هي …..ادهم ::احنا نهجم عادي ونعطي ليهم فرصه يهربوا …..فارس :: مش عايز غباء يعني الصقر يهربوا منه ناس زي دي ……ادهم بضجر :: انت حر
عند ريماس
ريماس تقف مع الشخص المستلم وتقول ريماس :: اي يا ابني ما تنجز خلينا نخلص …..الشخص لنفسه …هي الشرطه ماجتش لي …وكمل بصوت عالي :: تمام فين السلاح ….ريماس تشاور للحراس والحراس جابوا السلاح …ريماس :: اهي فين الفلوس ….الشخص يشاور بيده للحرس و جاءوا بالفلوس ….الشخص :: اهي ولكن فجاءه وبدون مقدمات سمعوا صوت ضرب نار وشخص يقول :: سلموا نفسكوا المكان كله محاصر مافيش داعي للمقاومه ….ريماس تقف بخوف شديد ولا تعرف ماذا تفعل ولكن فجاءه كانت ضربت نار في الهواء والحراس بيساعدوها تهرب ……فارس وفريقه بيضربوا نار ولكن فارس اعطي أمر بعد اصابه اي شخص …فارس وقواته اقتحموا المكان ولكن عندما اقتحموه كانت ريماس هربت و حراسها ولم يستطيع الشخص الذي كان معاه الهرب هو و رجالته ….فارس وادهم واحمد اعتقلوا المهربين واخذوهم الي المديريه ….ريماس ما صدقت أنها هربت وذهبت الي منزلها ……في المديريه
الرئيس بكل غضب :: ازاي هربت ومنك إنت يا صقر بيه طب لي محدش ضرب نار عليهم أثناء الهرب ….احمد بكل غباء :: يا فندم فارس باشا قال محدش يضرب نار ومش عايز اي حد من المهربين يتاذي …..اللواء محمود واقف ومصوب عينه نحو فارس وقال بكل غضب :: ومن امتي يا فارس بيه شغلنا في حينيه …..فارس واقف وقال بكل جمود :: اسف يا فندم ….اللواء محمود :: اتفضل يا فارس بيه علي بيتك ولما نحتاجك هنطلبك …..فارس يقف بصدمه مما يسمعه وقال :: نععععععععم افهم من كده حضرتك …..قاطعه اللواء محمود بحزم وقال :: ايوه يا فارس بيه انت متوقف عن العمل حاليا لحد اما ترجع زي ما كنت الظاهر ان الجواز غيرك ….فارس بضيق شديد قال :: الي تشوفه يا فندم بعد اذنك وخرج وهو غاضب جدا …..ادهم محاولة دفاع عن فارس :: يا فندم فارس مغلطش …..اللواء محمود قاطعه بحزم :: ادهم باشا الكلام خلص ويلا كل واحد علي بيته …خرجوا كلهم وكانوا زعلانين علي فارس
في صباح يوم جديد
ريماس تتقلب في نومها بقلق وعندما استيقظت وجدت فارس أمامها ريماس قامت بخضه وشهقه وقالت :: فارس في اي وباصص ليا كدا …..فارس بكل جمود ووجه خالي من اي تعبيرات قال :: كنتي فين امبارح….ريماس اتصدمت من السؤال وقالت بشئ من التوتر والخوف :: احم كككنت عند لارا ما انت عارف ….فارس بنفس الجمود قال :: اممممممممممممم لارا الي مشيتي من عندها قبل العصر مش كده …..ريماس اتصدمت اكتر واتوترت وقامت بابتلاع ريقها من الخوف وقالت :: ف ف فارس في اي مالك …..فارس نفذ صبره من الذي تكذب وتجعل نفسها بريئه وقام بكل غضب وغل وصوت عالي امسك شعرها وقال :: ريماس قسما بالله لو مش قلتي الحقيقه هدخلك السجن مع المجرمين ومش هتترحمي مني …ريماس ببكاء شديد وموجوعه عندما امسك فارس بشعرها ووضعت يدها علي شعرها وقالت ببكاء :: فارس علشان خاطري اهدي وفاهمني في اي والله مش فاهمه حاجه وبعدين انت بتوجعني اوي …فارس اخد باله من شده يده عليها وحرر يده من علي شعرها وهدي وقال بثبات :: كنتي امبارح في الصحراء بتسلمي سلاح صح ابوس ايدك انطقي بقا ….ريماس اتصدمت من معرفته بأمر السلاح وقالت بشئ من التوتر :: فارس انت عارف اني فارس رد مقاطعا لها :: ايوه عارف ولو سمحت احكي كل حاجه علشان اقدر اساعدك …ريماس اخذت نفس طويل وقالت ريماس :: توعدني انك مش تاذيني ولا تدخلني السجن بعد الي هقوله ….فارس رد بتلقائية وقال:: في حد ياذي عشقه بردو ….ريماس مصدومه من الي سمعته وقالت :: ها انت قلت اي ….فارس رجع لوعيه :: ولا حاجه المهم قولي ليا كل حاجه خليني اقدر اساعدك ….ريماس اخذت نفس طويل وقالت :: حاضر بس يا فارس
في مكان ما في مصر شقه في مصر الجديده توجد بيه فتاه بشرتها بيضاء وعيون خضراء وشعرها بني فاتح الذي ياراها يعتقد أنها لارا لأنها تشبها كثيرا وهذه الفتاه تدعي ايه
ايه …..ايه تقول :: يا هانم انا خلصت شغلي
جميله وهي ست وحيده وايه تعمل عندها منذ 15سنه جميله
جميله بحب وود تقول :: لسه بردو يا بنتي مش فاكره حاجه عن عيلتك ولا معاكي اي حاجه
ايه بحزن :: للاسف لا ….جميله بحب :: ربنا يريح بالك يا رب وتفتكري حاجه ….ايه بحزن :: يارب ثم قالت بس مش عارفه ليه وانا نايمه بحلم أن في نار وناس بتصرخ وانا معاهم حاجه كده مش واضحه ….جميله :: خير ان شاء الله يا حببتي
في مكان ما في مصر
فتاه جالسه علي سجاده الصلاه وعيونها عسلي وبشرتها بيضاء وشعرها ذات اللون البني وتشبه ريماس جدا ….تجلس الفتاه وتبكي وتدعي وتقول وهي تبكي :: يارب يارب تحميهم من حامد انا مش مهم حياتي وحياه حبيبك المصطفى لتبعد عن ريماس ولارا وفارس اي اذي وتدعي ايه كان نفسها في كده وتبكي بشده :: ايه حببتي انتي اكيد سامعاني صح وحشتيني اوي واسفه معرفتش انفذ وصيتك اني أحافظ عليهم انتي شايفه حامد عامل فيا اي سامحيني يا حببتي وتؤام روحي ….حامد دخل الغرفه ووجدها تصلي وقال بحقد :: بتعملي اي يا رنا ….رنا تمسح دموعها وتقف وتقول له :: بعمل الي عمرك مافكرت تعمله ولا حتي في حسابك اصلا وبعدين انا عايزه اعرف انت سايبني عايشه لي لي مش قتلتني ….حامد بحقد :: عارفه ليه لأسباب واولهم انك اخت ايه البنت الي خدها مني حمزه بعد اما كانت بتعتبرني ابنها وحمزه بيه قرر انها مش تشوفني تاني …رنا بغضب وصريخ قالت:: انت اهبل طلما بتحبها كده عايز اي من ريماس ولارا وبعدين ايه ماتت الله يرحمها عايز اي بقا ….حامد بغل :: لازم كلكوا تعيشوا بعيد عن بعض وكل واحد فاكر انك ميته وضحك باستهزاء وفارس فاكر أن لارا ماتت وريماس هههههههههههه اهبل مش كده اما بقا بالنسبه لريماس ولارا فا انا فعلا بحب ريماس مش بس بحبها انا بعشقها من يوم ما اتولدت والفرق بينا 15سنه بس وعمرها ما هتكون لغيري وبالنسبه بقا لارا فمش معقول اربي وحد يجي وياخدها علي الجاهز ….ريم بقرف :: انت اوسخ واحد علي وجه الارض عايز كل حاجه حسبي الله ونعم والوكيل فيك ….حامد بغل صفعها علي وجهها وبغضب :: عارفه لولا أنك في مقام حماتي كنت قتلتك بس معلش ملحوقه وسابها وخرج ….ريم جلست الأرض تبكي وتدعي ربها
عند فارس وريماس
ريماس :: بس دا كل حاجه ….فارس يحك دقنه بتفكير قال:: وريني الرقم الي بيكلمك عليه ….ريماس بطاعه :: حاضر اهو الرقم …فارس اخد الرقم وقال لها :: حد عارف الي انتي قلتيه دا ….ريماس بسذاجه وغباء :: اه طبعا وعارف هما مين لارا وسلمي وعمر ومروان ….فارس بصدمه :: اومال مين مش عارف انا ماشي وقولي ليهم يجوا بليل
في المساء
الكل متجمع في منزل ريماس معادا حمزه ونادر وحامد
فارس :: اي كلمه هقولها لو طلعت بره هتروحوا كلكوا السجن وبحده سامعين …. الكل بصوت واحد معادا لارا :: سامعين ….فارس ينظر إلي لارا وقال
وانتي يا استاذه مش معانا ولا اي …..لارا بتواهان :: هتعمل اي لو طلعت اختك..
يتبع..
لقراءة البارت الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايات عروسة للكاتبة آية موسى