روايات

رواية منقذتي البريئه الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى مصطفى

رواية منقذتي البريئه الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى مصطفى

رواية منقذتي البريئه البارت الثالث عشر

رواية منقذتي البريئه الجزء الثالث عشر

رواية منقذتي البريئه
رواية منقذتي البريئه

رواية منقذتي البريئه الحلقة الثالثة عشر

* شرقت شمس جديده تعلآ على يوم جديد على ابطلنا الحلوين
كانت هند مزالد نائمه فى حضـ*ـن اسد لحد مجاء ضوء الشمس على عيناها لتفتح عينيها بنزعاج لتصدم بشدم عندما طرا اسد بجانبها ويضمها بقـ*ـوه كأنها هتهرب منه لو تركها فقامت ونظرت له بعتاب وجد تقوم من حضنه فاق اسد على حركتها وقال بنزعاج من ضوء الشمس = صباح الخير
هند بخجل شديد قامت من جانبه وقالت = صـ صباح النـ النور أنـ انتا ايه منـ منيمك هـ هنا
قام اسد وهندم ملبسو وقترب من هند وقال بأحراج = هواااا اصللل مهنش عليه اسيبك انبارح وانتى تعبانه اجده
هند بفرحا داخلها قالت = اصدك انك كنت خايف عليه
اسد ببسمه خفيفه = ايوه فيه مانع
هند بكسوف وحزن وهيا تنظر للارض = لأ على رحتك
رفع اسد وجهها ونظر لعينها بشعور غريب جواه قال = هند انا اسف
بعدت هند يده وقالت برجاء = انا مش عايزه اسف منك انا نفسى تحبنى وتحس بيه يا اسد ممكن
اسد ببتسامه = ممكن
ابتسمد هند بسعاده فسرح اسد فى جمال بسمدها وخصلات شعرها الذى تتسلل على وجهها فرفع يده وبدء يرتب خصلات شعرها خلف اذنها وهوا سرحان فى عينها الذى دلمع بعشقه الذى اصبح يجرى غى دمـ*ـها فبدون وعيى من اسد اقترب منها وطبع قبـ*ـله رقيقه على شفتـ*ـيها فقالت هند بصدمه وخجل شديد =اسد اجده عييييب
ضحك اسد وقال بغمزه = دى حاجه علماشى اجده لما تبجى حلالى يا جلبى
وسبها ومشا بشعور جميل جواه لأول مره يحسو فبتسمد هند بسعاده عارمه داخلها وهيا حضه يدها على فمها بكسوف
* اما فى بيت بركات
استيقظ بركات من نومه العميق لينظر جانبه ولم يلقا ملك فقام و ذهب للخارج ليبتسم بعشق عندما يلقا معشقتو بتجهز الفضار بكل استمتاع وسعاده بـ حيتها الجديده فقترب منها بركات وضمها من الخلف وقال بحب = صباح الورد يا اجمل ورده فى قلب بركات
ملك بكسون قالت = ههههه صحية امتا
بركات بمشكسا = لسه دلوقتى بس تعبان اوى متعرفيش ليه يا ملكتى
ملك بخجل شديد = بركااااات بس بجااااا
ضحك بركات ولفها وقال = خلاص يا قلبى سكد بحبك
ملك بحب = وانا بموت فيك يا عوضى فى الحياه وابويه وجوزى و صديقى و ابنى
ضمها بركات وقال = نسيتى اهم حاجه
ملك بستغراب = ايه هيا ؟
بركات بتلذذ الكلمه = و حبيبك ولا ايه
ملك بسعاده تحولد لخوف = اكيد يا حبيبى ، بركات ارجوج مدخلنيش اندم من كرارى ده ماااشى
بركات ببتسامه = ماشى يا عيونى ونبض قلبى ، اححح يله بقا نادى البت دنيا تفضر معانه بدل متاكل لوحدها لما اخد شور فى السريع واجى
ملك بسعاده و حماس = عيونى فريره
وجد تمشى شدها بركات وطبع قبـ*ـله سريعه على شفتـ*ـيها وقال بعشق = مطوليش عليه لأنى بقلق عليكى يا قلبى
ملك بكسوف = حاااضر
وسبده و ذهبت لطتلع لدنيا بسعاده انها رح طراها فهم لأول مره يتركو بعض من الصغر
* اما عند دنيا
كانت دنيا نائمه على الفراش وكانت مسكا صورت غيث وبصلها بهيام معشوقه فدخلد ملك بتسلل و تعجبت هيمها فى الصوره فقالت مره وحده = بتعملى ايه يا دودو
قامت دنيا بخضه وخبت الصوره سريعآ وقالت = يخرب بطنك ايه جابك فجأه اجده من غير صوت زى الحرميين
ملك بخبث = سيبك انتى جوليلى يا حلوه مين الى فى الصوره ده يا جلب اختك هاا مين مين
دنيا برتباك = ولا حد دى دى صورة بابا وماما الله يرحمهم
ملك برفع حاجب = بجد طب ورينى اجده
دنيا بسرعه بعدت عنها وقالت = أااا خلاص أااا وجعد منى بس جوليلى سيبا ليه عاد حبيب الجلب فى يوم صبحيدكم وجيالى اهنه هااا اوعا يكون مزعلك همممم
ضحكت ملك وقالت = لأ يختى جيه اجيبك تفضرى معانه يأم لسان طويل
دنيا بحرج = لا لا بلاش انتو لساكو عرسان جداد بلاش اتايج بركات اجده
ملك بحب = وازا كان ان بركات بنفسه هوا الى جلى انديلك لنفضر سوا ايه حجتك بجا
ضحكت دنيا وقالت = معاكى يا جلبى هههههه
ونزلو سويآ و فضرو سوا فى دفئ اسرى
* بعد مرور اسبوع فى قصر عزيز المنشاوى
كان يوجد حفل صغيره احتفالآ بكتب كتاب احفاد المنشاوى صالح و اسد ولأن مزال الكل حزين على غياب عامر عملو حفله صغيره تجمع العائله ولأحباب فقط لحد قضوم عامر بخير سعدها رح يعملو حفله كبيره فكان العرسان متألقه بـ جلباب ابيض ووشاح اسود و كانت العرايس متألقه بـ فتان رقيق بلون الابيض ولذى يزدهم جمالآ حجبهم الرقيق الذى يزدهم جمالآ ففاق الجميع على جملة المأزون المشهوره ( بارك الله لكما وبارك عليكما وجمعا بينكما فى خير ) بارك الجميع للعرسان بسعاده مابين ورغم سعادتهم لزواج اسد و صالح المنشاوى كان فيه حزن لأن الفرحه مش كمله بسبب اختفاءعامر الذى كان اسد يتمنا ان اخيه الاكبر يكون شاهد علىزواجه ولاكن هلأ اين هوا اما غيث كان واقف وصد كبار الصعيد ولكنو لمح دنيا الذى لقد عزمها لحفل زواج اخته برغم رفض دنيا ولكنو ادر يقنعها فتقدم منها غيث بدون ما احد يلاحظ اختفائه وقال بسعاده لوجدها فة بيت عائلته = نورتى قصرنا يا جلب غيث
دنيا بأحراج = غيث بس بجا انا اساسآ معرفشى انا اهنه بعمل ايه عاد ولا انا من العيله ولا حده حد يعرفنى
غيث بحب = هتبجى ، هتبجى من العيله جريب جوى يا جلبى يله بجا روحى لغرفت الحريم
دنيا بستغراب = وهيا فين
غيث وهوا بيشاور = اهى الى هناك دى بس جليلى ملك فين عاد مجدش معاكى ليه
دنيا ببتسامه = مينفعش تخرج دلوجتى الناس تجول ايه
غيث بستغراب = ليه فيه ايه؟
دنيا ببتسامه ونسيان قالت = يووه نسيت اجلك هههه مش ملك اتجوزت من اسبوع اجده من راجل زين جوى
غيث بزعل = اممم وانا اخر من يعلم صووح
دنيا بحزن انه زعل منها قالت = والله يا حبيبى الموضوع جه بسرعه جوى اصلهم كانو بيحبو بعض ومسدجو بجا يتجمعو هههه اعبلنا يا حبيبى
غيث بحب وتمنى = يااااارب
فجأه جه صوت من خلف غيث يقول بصرامه = غيث واجف عندك بتعمل ايه اجده
بص غيث و دنيا لهنيه برتباك وقال غيث بسبات = ولا حاجه يمه بس كانت الانسه بتسأل على غرفت الحريم وكنت بدلها عليها
هنيه بسخريه = ودلتها خلاص روحى يا حببتى اهى الغرفه
دنيا بأحراج = طيب يا عمه شكرآ جوى يا استاذ
وسبدهم و ذهبت لغرفة الحريم بأحراج لأنها لا تعرف احد منهم فدخلد فتقدمة منها الحجه حسنيه وقالت بترحاب = اهلآ و سهلآ يا بنتى نورتى ياحببتى
دنيا ببتسامه = بنورك يا عمه ومبروك للعرايس
الحجه حسنيه بلطف = تعالى يا حببتى بركلهم بنفسك تعااالى
دنيا ببسمه واحراج قالت = حاضر
وذهبت دنيا تبارك ل هند و عليا وباركة ل هند وجد تبارك ل عليا ولكنها صدمة بشده عندما لقد التشابه الغريب مابنها ومابين بركات جوز اختها فستغربت عليا من صدمتها و قالت بلطف =انتى زينه يا انسه
دنيا برتباك = ايه أاااا زينه ، زينه مـ مبروك يا عروسه
عليا برقه = الله يبارك فيكى يا حببتى تسلمى بس جوليلى انتى بنت حد نعرفه اصلى اول مره اشوفك اهنه
دنيا بتوتر = انا انا اه بنـ بنت أااا
هند بسرعه = خلاص خلاص ايه كل التوتر ده هدى حالك اجده هههههه
ضحكت دنيا وقالت = ولا توتر ولا حاجه مبروك يا اجمل عرايس فى البلد
هند و عليا ببتسامة لطف = تسلمى يا قمر
ابتسمد دنيا و ذهبت لتجلس على احد الكراسى و بلصدفه كانت قريبه من كرسى نوال الذى كانت تحمل طفلها بملل لأنها لا تحب الاطفال فكان الطفل يبكى فى احضنها وهيا تصرخ عليه بزهق فكانت دنيا تتابع كل ده بقرف من هى الام قاسيه القلب و لمشاعر فجد هنيه وجلست جانب نوال فبصد ل دنيا بخبث و قالت ل نوال = ألا جوليلى يا نوال انتى تعرفى البت الى هناك دى عاد
بصد نوال مترح ما شورد هنيه وقالت بستغراب = لا مين دى يمه اول مره اشفها
هنيه بمكر = جلبى بيجلى ان ورا البت دى انه
نوال بتعجب = لي دى حده باين عليها بت فجيره ايه خلاكى تجلجى منها اجده
هنيه بشك = كان غيث واجف معاها واول ما لجونى فى وشهم وششهم اتجلبد كأنهم كانو خيفين من حاجه اجده ولا اجده
نوال بتفكير = اصدق ايه عاد حببتو مثلآ
هنيه بشك = يمكن جوى جوى علشان اجده عوزه اخلى عينى عليها من دلوجتى مايمكن تكون بعدين ورجه ربحانه ههههههه
شركتها نوال فى ضحكتها الشريره وعينهم على دنيا
* اما فى خارج قصر المنشاوى
كانت تمشى تلك الفتاه المسكينه و جسدها مليان كدمات من تعزيب اهلها فيها طول هذا الاسبوع بعد ما كشفو مكنها و عرفو الحقيقه وبصد للقصر من الخارج بكل كره ولمحد الحج عزيز يقف فذهبت له بكل تعب حول الغفير يمنعها ولكنها صرخت برجاء وهيا تقول = يا عزيز بيه انجدنى يا عزيز بيه بالله عليك يا عزيز بيه
الحج عزيز بستغراب = ايه ده فيه ايه سبها يا غفير انتى مين يا بنتى و مين عامل فيكى اجده
نهلا بنهيار = عوزه ابنى يا عزيزبيه ادونى ابنى وانا امشى والله ومعدش حد هيلمحنى بس ادونى ابنى عوزه ابنى ده ضنايه يا ناس ارحمو ام اتحرمت من ضناها غصب عنها
فى الاثناء دى كان كامل خرج ليشرب سيجاره بعيد عن التجمع فلمح كامل نهلا بزهول وسمع ما قالت اما عند عزيز فقال بستغراب كلمها = ضناكى مين يا بنتى الى اخدوه منك
نهلا ببكاء = ضنايه يا حج ابنى وابن صـ
اطع كلمها مجيأ كامل فجأه وقال = نهلا حببتى ايه جابك اهنه وايه عامل فيكى اجده
بصدله نهلا بصدمه فقال عزيز بتسائل = انتا تعرف الشابه دى يا كامل يا ولدى
كامل بمكر = ايوه يا حج عزيز دى تبجا مراتى بس للأسف عجلها على ادها شويه بعد ما مات ابننا الله يرحمو
عزيز بشفقه = لا حول الله يارب ربنا يعينك يابنتى و يصبر جلبك ، داويها يا ولدى بينها شجد كتير
وسبهم و مشا فجد نهلا تستغيز بيه شدها كامل بعنـ*ـف وهمس لها بشر = لو لسانك نتج بكلمه وحده اوعدك انى هدفنك مدرحك بكل د*م بارد انتى فاهمه
صمدت نهلا بكل انهيار وهيا طرا عزيز وهوا يختفى من اممها بألم فأخر امل لها راح واختفت معاه حيتها الذى اصبحت مثل الجحيم فلم يعطيها كامل فرصه واخدها سريعآ بعييد عن الناس لاجل لا تفعل شئ اخر
*اما عند تجمع الرجال
كان صالح واقف مع الرجال بسعاده انو اخيرآ تزوج من الذى يحبها ولاكن فجأه اقترب كامل منه وهمس لهو بهى الكليمات فصدم صالح بشده وبصله بدهشى من الذى قاله وووووووووو..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذتي البريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى