Uncategorized

رواية جحيم عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة الصغيرة

 رواية جحيم عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية جحيم عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية جحيم عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة الصغيرة

خرج زين من أوضة المكتب بعصبية كبيرة  وعنيه بتطلع شرار متوجه ناحية  جميلة اللي كانت قاعده مع راسيل   …..  
يوسف وهو خارج وري زين بلهفه.  …… زين.!!! زيين أهدي  زين هي متعرفش حاجة زيين 
لسه زين هيتكلم لكن وقفه صوت فاطمة  …..  
فاطمة بفرحة  ….  حمدالله علي السلامة ياحضرة المقدم  …. وحشتني… أ ااآ قصد وحشتنا   ????
زين ببرود  …  الله يسلمك يافاطمة  عن إذنك  ….  
فاطمة بزعل ودموع….  لاء عادي ولايهمك اتفضل  
لسه زين هيمشي لحد جميلة  لكن هنا مسكة يوسف وأخده معاه علي مكتب تاني……  
***************في المكتب 
يوسف وهو ماسك زين بعصبية  ….  ممكن تتهد وتقعد قولتلك هي متعرفش أي حاجة  ..  هي الظروف اللي وصلتها هنا بس هي متعرفش أي حاجة عن الماضي  ….  ومتخلناش نندم اننا قولنالك ومتبقاش متهور يازين تمام لحد ماهنشوف هنعمل إيه في الورطة دي  …..  
حسين بشرود  …  وكأن الماضي بيعيد نفسه تاني يايوسف.  ….  
زين  ….  حضرتك اللي منعتني عنه  …  كان زمان حقها دلوقتي بين ايديك هي وابنها  …..  
حسين بجديه مخيفه.  ….  أنا عاوزك تحمي البت دي برموش عنيك يازين حتي لو حصل آيه بالذات جميلة مش لازم ترجع لأبوها دلوقتي  ولازم البرأه بتاعتها تظهر في أسرع وقت ودي حاجة أظن انها مش صعبة علي ظابط زيك  ….  
زين بستغراب شديد وعصبية.  …  حضرتك مستوعب انت عاوزني أعمل إيه انت عاوزني احميها  ومن مين من واحد. زي دا مينفعش يتقال عليه اب أصلا.  …  
حسين. بزعيق  ….  زين اللي اقول عليه يتنفذ بالحرف الواحد  سمعت  …  
زين  …  بس  ..!!  
حسين.   …  اظن كلامي واضح ياحضرة الظابط  كلامي خلص  ….  
قام زين وبص لجده وبعدين خرج. من الأوضة متنرفز جداً  ….  
يوسف  … متأكد أن كدا الصح.  …  ؟!!!!  
حسين بشرود.  …  أكيد كدا الصح  …  حاسس يايوسف أن فيه بيبان كتير هتفتح من وري البت دي واللي باظ زمان هيتعمي السنادي  وهيبقا ابواب جهنم فتحت علينا  ربنا يسترها  ..  احنا لازم نعمل كل حاجة عشان مفيش حاجة تظهر قدام العيال بالذات زين وياسين كفاية اللي بينهم.  ….  
يوسف.  …  إن شاء الله خير.  …  هتأذن دلوقتي  عشان ورايا شغل كتير  …  
حسين  …  مع السلامة ياولدي …  ثم تنهد  ….  
(بصوا هي المفروض اللغة صعيدي تمام  بس أنا بخاف أكتب بيها تكون غلط وابقا بغلط في الصعايده وانا مش بحب كدا. تمام فا انتم ممكن تقرأوها انتم بالصعيدي تمام  )  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ في بيت الصياد 
حمزة بزعيق.   …. محدش ليه داعوه بيا بقولكم  أسهر زي ما أنا عاوز وأرجع زي ما  أنا عايز بردوا  …. 
أدم الصياد  أخو حمزة  (أيوه هو دكتور أدم طلع أخو حمزة أهوه عشان تعرفوا بس انكم مش مركزين غير مع جميلة واللي ينشك زين)  ….. حمزة أحترم نفسك وشوف انت بتتكلم أزاااي مع أخوك الكبير ….. 
حمزة.    …. ياريت أنت بالذات تبعد عني ماشي ياشيخنا  وملكش داعوه بيا وخليك في المرضي بتوعك  …..  
نيهال  والدة حمزة.  …  حمزة اتكلم كويس   ..  علي فكره انا مش هسكت علي اللي انت بتعمله دا كتير وهقول  لوالدك وهو يتصرف معاك تمام  يمنع عنك المصروف يقفل حسابك انت الأدري بقا وصدقني المره دي ولا أنا ولا أدم هنخبي عليه تاني.  ….. 
حمزة بزعيق….. اتفضلي روحي قوليله انتم اصلا ازااي كدا انتم مفيش حد فيكم فاكرني خالص كلكم مهتمين بنفسكم وبس ومحدش يعرف أنا اصلا عايش ازاي حياتي عامله ازااي  انتي وهو عايشين في عالم تاني محدش فيكم حاسس بالي أحنا فيه  تعرفي انتي إيه عن حياتنا  ها تعرفي إيه عن حياتي ولا عن حياة أدم  ها  تعرفي أني كل يوم مع واحده شكل تعرفي أني سببت لبنت مشكلة لدرجة أن أبوها بيدور عليها عشان يقتلها وأخوها محجوز في المستشفي….. تعرفي إيه انتي عن حياتنا كنتي دايما فاضيه أنك تتخانقي معاه وحياتكم كلها خناق وبس حتي لما كنتي بتقربي مننا عشان تحضنينا كنتي انتي اللي محتاجة الحضن دا بس أنا خلاص زهقت من إني أستحمل وجع أنا مليش ذنب فيه واستحمل نزيف أنا بكرهه انا بقيت بأذي كل اللي حواليا من كتر ما تأذيت  …. أثبتلك أنك متعرفيش حاجة عن حياتنا.  .. أبسط مثال أدم أهو قدامك ليل مع نهار تعرفي إنه.    …. في الوقت دا صرخ فيه أدم وضربه بالبوكس في وشه.  …. 
أدم    …. حمزززززززززززززة أخرس خالص  
حمزة بغضب.   …. انت بتضربني  …وكان لسه هيضربه بالبوكس لكن مسك إيده والده محمد الصياد  .. 
محمد  ….. أنت قليل الأدب ومحتاج تريية  
حمزة بضحك  …. والله تربيتك الزباله يامحمد بيه  … 
محمد بغضب  … حمزززة  …ونزل كف علي وش حمزه خلاه عامل زي الفرخة الدايخه   …..
حمزة بص لأبوه بغضب وبعدين خرج بسرعة  …. 
نيهال بنهيار…. ألحق أخوك يا أدم  بسرعة  .. 
طلع يجري أدم وري حمزة ولكن حمزة مكنش شايف قدامه حاجة ركب العربية  بتاعته واتحرك بسرعة جنونية فضل يسوق حمزة بغضب وفجأه جه قدامه صورة راسيل وهي بتبكي  في اللحظة دي العربية بتاعت حمزة دخلت في عربية نقل كبيرة وتقريباً اتفرمت  وحمزه اتعمل بوفتيك ???? …. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 في أميركا  ….. 
بصوا الحوار مترجم عشان صوبع رجلس الصغير بيوجعني تمام  + لقيت نفسي هكتب انجليزي وارد أكتب عربي وانا أصلا مش طيقه نفسي وايدي بتوجعني من الكتابة فقولت اكتبها لغة عربية فصحي ونقلبها رمضان أبو العالمين حموده شويه يعيني  اشطا  ….!!! 
جنات بتوتر  ……  ما الجديد دكتور  … 
الدكتور بأسي…… أسف سيدة جنات ولكن المرض يزيد يوم عن يوم والسرطان ينتشر بسرعة في خلايا الجسد  ….. 
جنات بدموع….. يعني لم يعد لدي وقت لأي شئ …. 
الدكتور…… متبقي معك شهر واحد ويؤسفني أن أقول لكي أنه يبدأ من اليوم  سرطان المخ  ينتشر بسرعة وصعب السيطره عليه  ولكن سنستمر بالعلاج لعلي يحدث بعد ذلك أمراً  … 
جنات…… تمام شكراً دكتور.  ! 
الدكتور  … العفو سيدتي.   “
خرجت جنات وهي حاسه أن العالم كله بيلف بيها ومتعرفش هي  هتعمل إيه بعد كدا.  .. بس هي خلاص.قررت أنها هتاخد الخطوة دي  وتنزل مصر مافيش قدامها أي حل تاني  …… 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ في الصعيد 
قاعد حازم  في الصالون ماسك اللاب توب بتاعه وقاعد  ومندمج جداً  في الشات بتاعه  وقاعد جمبه زين بيكلم واحد.صاحبة بيكلمه في بعض الأوراق  ….. 
خلص زين المكالمة بتاعته  وبعدين بص علي حازم لقاه مندمج أوي فضربه بالقلم علي قفاه  … 
حازم بخضه  …. كبسه احيه  …. 
زين بضحك…. طب عاوز تكلم بنات مش قدامنا واحترم المكان دا انت لو جدك شافك هيشكوحك  …. 
حازم بجدية.    …. أنت تعرف عني كدا يازين هي دي أخلاقي يعني…. أكيد لاء دي زميلة بتديني ملخصات عن حالة بنتابعها في المستشفي وبعدين ورق تحويلي للمستشفي هنا مزهقني أوووي  ووخاد مني جهد كبير  …. 
زين.  …. طب ماقولتلك أساعدك يافقري انت اللي عملت فيها ابو زيد الهلالي  وقلت لاء لاء يازين  أنا راجل وهتحمل لوحدي   …. واهو اهوه اديك متمرمط  ….. 
حازم  …. ايوه انا مش عاوز اعتمد علي حد حتي لو الحد دا انت يا زين عشان انا لازم اكون قد مهنتي وقد القسم بتاعي وبعيدين مش بحب المساعده من اي حد وبعدين انت مش واخد بالك اني عندي 24 سنة ولا آيه معدتش عليك دي. …… 
زين  …. ودي تيجي لاء عدت عليا بس كانت بترقص ههه 
كان لسه حازم هيتكلم بس زين سابه ومشي وكأنه شاف حاجة فامشي وراها بسرعة.  … 
في الوقت دا كانت جميلة معدية خارجة برا البيت….شافها زين وخرج وراها بسرعة  ….
كانت جميلة ملانه جداً من القاعدة لوحدها بالذات من بعد ما راسيل راحت تشوف واحده صاحبتها مريضه جداً  …. خرجت جميلة وفضلت تتمشي حوالين البيت لحد ما شافت جنينه صغيرة جدا مزروع فيها ورد بكل ألوانه الجميلة وفيه انواع اشجار شكلها جميل أوي  ….مشيت جميلة لحدها ودخلت وفضلت تبص علي الورد وتلمسه بإيديها  وهي حاسه بسعاده  .. كان واقف وراها بيبصلها بغضب بس فيه حاجة شداه ليها هو لسه مش عارف هي إيه  بس اللي سيطر عليه حاليا شعور الغضب قرب منها  بعصبية…. انتي مين سمحلك تتدخلي هنا  …. 
جميلة من الخضة كانت حاطه إيديها علي ورده وكانت لسه هتمسكها لكن من خضتها مسكت الورده مره واحده الشوك بتاع الورده دخل إيديها وخبت إيديها وري ضهرها بسرعة وهي بتنزف وفيها الورده.   ….. 
جميلة….ااا أنا ك كنت بشوف المكان بس   …. 
قرب منها زين بغضب  …. انتي ممكن تروحي في أي داهيه تعجبك ماعدا المكان دا تمام   …. 
جميلة بدموع…. حاضر…. 
زين…. اتحركي اغسلي إيدك مكان الدم اللي فيها دي وأنا هبعتلك علبة الأسعاف عشان تضمديها يارب تكوني بتعرفي تضمديها بس.   ….. 
هزت جميلة راسها بسرعة خوف منه  ومشيت من قدامه بس الورده وقعت من إيديها شافها زين نزل أخدها وفضل يبصلها شوية  … وبعدين افتكر كلام جده فزاد ضغط إيده علي الورده أكتر  …..
كانت واقفه فاطمة وشافت الحوار من الأول وهي دمها بيغلي من زين وجميلة  وبالأخص زين اللي مش مديها وش خالص كانت بتقول اكيد هيحن ولما يعرف أنها بتحبه هيبدأ هو كمان يحبها  بس طلع الموضوع عكس وقالها أنه بيعتبرها أخته وبس من غير ماتحس نزلت دموعها  …..
حازم من وراها… مش بحب أشوف بطوط بتعيط أبداً  … امسحي دموعك يا فاطمة محدش يستهلها  … 
فاطمة….. هو أنا وحشه ياحازم عشان زين ميرضاش بيا هو أنا غلطت لما حبيته.   … بس دا مش بإيدي أنا طلعت لقيت نفسي بحبه ياحازم.  … 
حازم وهو بيلفها عشان تقف قدامه.  انتي ست البنات يافاطمة  وانتي مش وحشه انتي ملكة جمال يابت  دا انا بكراش عليكي   … زين محتاج وقت  يافاطمة عشان يتقبل تللي انتي قولتيه  انتي عارفه انه كان بيعتبرك صدقته المقربة بس انتي بعد ماقولتيله انك بتحبيه وهو كل حسباته تغيرت هو محتاج وقت عشان يتقبل الوضع الجديد وصدقيني البرود والهدوء دا كله وراه عواصف كبيرة   صدقيني….. وبعدين بس بقا يانكديه دا انتي بارده يابت  وقال عوزاه يحبك قال حبك برص يابعيده  …. 
ضحكت فاطمة وبصت لحازم.  … تفتكر ياحازم هيحس بيا في يوم.  …. 
حازم بضحكة.  … أكيد.وبكره تقولي الدكتور حازم قال…. 
فاطمة…. دكتور علي نفسك يابابا بجد مش عارفه مين الأحول اللي هيسيب كل الدكاترة ويروحوا لدكتور لسه بيسمع جامبول   … 
حازم…. اسكتي انتي اش فهمك انتي في جامبول  انتي  يابنتي دا جامبول دا رئيس العظماء   ….. 
فاطمة…. وانت العظيم اللي بعديه. ههههههه…
حازم….امال يابنيتي دا أنا حاجة كبيرة في البلد بس  لسه بس الطبيعه مش ظهراني  هههههه 
فاطمة….. أيوه أيوه.????????????
ضحكت فاطمة وفضل حازم يبصلها بحب وبيتمنلها فعلاً السعادة وان زين يحس بيها  لعلي قلبها يستريح  …… 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ المستشفي 
اتحول بسرعة حمزة علي المستشفي ودخلوه أوضة العمليات بسرعة الأن حالته كانت خطر جداً  …. استغرق أدم والدكاترة حوالي  ساعتين في غرفة العمليات بيحاولوا ينقذوا حمزة  بأي طريقة  …. 
بعد وقت خرج أدم من أوضة العمليات وجريت عليه أمه بنهيار  … 
نيهال ببكاء…. حمزة يا أدم ماله هيبقا كويس صح  … 
حمزة بوجع….. ادعيله ياماما هو مش محتاج غير دعواتكم وبس الفترة دي  …. 
نيهال من الصدمة نزلت علي الأرض لأن حست المستشفي بتلف بيها مقدرتش تقف اكتر من كدا  وبدأت تعيط بصوت جامد    …. 
أدم….ماما  ماما   … لازم تبقؤ قوية عشانه ياماما أرجوكي هو محتاج أن أحنا نقويه ونبقا أقويه كمان مش ننهار كدا من أول مواجهه.  ….. 
قرب منها محمد وأخدها في حضنه….. نيهال  ..اهدي ياحببتي ان شتء الله هيبقا بخير ان شاء الله…. 
نيهال بعصبية وهي بتبعد عن محمد…. انت متكلمش خالص عشان انت السبب انت السبب في حالته كدا لولا انك ضربته وهو خرج مضايق مكنش حصله دا كله  … ابني لو حصله اي حاجة عمري ما هسامحك يامحمد عمري  أنا بكرهك والله بكرهك  …. 
قام أدم وأخد أمه وقفها وبعدين بص لأبوه بمعني أنه هو هيحل الموضوع  وبعدين أخدها…..  ماما تعالي معايا  شوية 
نيهال برفض  ….  لاء مش هسيب ابني هنا وامشي 
… 
أدم  …. بس تعالي معايا اخسلي وشك وانا هغير هدومي واجي انا وانتي ندخله تمام كدا 
نيهال  …  بجد يا أدم  هتدخلني ليه  … 
أدم….  ايوه بس تعالي معايا دلوقتي خدي علاجك واغسلي وشك وبعدين هنيجي احنا الأتنين  تمام….. 
*********************************
عدا الوقت ولسه خالد مافقش من الغيبوبه  صلاح واقف قدتم باب العناية وفيه مليون فكره وفكره في دماغه  وكل حاجة بتمر قدامة في لمح البصر  قد إيه هو بيكره جميلة لأنها السبب في كل اللي حصل دا…. شروق كانت قاعده جمب ناديه والدة خالد بتواسيها لأنهة مبطلتش بكاء  طول اليوم أبوها مكلفش خاطره وجه عشان يبص علي ابن اخوه المتلقح في المستشفي  ولا هو ولا عمتها…. كلهم مستنين الدكتور أدم عشان يجي يشوف الحالة ايه اخبارها  ….. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصعيد  …. الكل قاعد علي سفرة العشاء وكانت موجوده معاهم فاطمة…. 
خديجة  …. بكره سبوع بنت نوجه يازين  فالازم تحضر ماشي   ….. 
فاطمة بتلقائيه  … طبعاً لازم تحضر مش هيبقا ليه طعم من غيرك…احم ااآ قصدي  أن كلنا هنبقا موجودين يعيني وانت هتستمتع….. 
زين ببرود ولا مبالاه….. معرفش انا مش بتاع الحاجات دي  ممكن مجيش يا أمي   وأظن يعيني السبوع مش محتاجني عشان يبقا فيه لمه.   قال جملته الأخيره وبص لفاطمة وقام….. 
الكل بص لفاطمة في أسي فالكل عارف هي قد إيه بتحب زين بس البعيد لوح مش بيفهم  …. 
خلصوا عشاء والكل اتجمع في الصالون كان يوسف وخديجه وعيالهم وحسين وابو فاطمة والدتها وأخوها طه   والكل كان متجمع في جو حلو وقاعدين بيهزروا  لحد مارن جرس الباب  قامت فاطمة تفتح  ….. 
بعد دقائق الكل سمع صريخ فاطمة  …. 
كان أول واحد يوصلها زين اللي قام بلهفه فظيعه  … ولكن أول ماوصل  وقف متحركش من اللي شافه  ….!!؟؟؟ 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في غرفة العناية المركزة  مجموعة من الدكاترة منهم دكتور أدم…. 
دكتور عاطف  بيكلم أدم زهما واقفين جمب حمزة اللي محطوط وسط كل الأجهزه دي  …  أسف يا أدم بس دا لو اتكتبله عمره جديد فالعقل فيه شوية تشوهات مكان الخبطة  كان كل الأذي علي دماغه وبس  … 
أدم يعني أعصاب المخ ضعيفه فامش هيكون زي الأول.صح…. 
دكتور  عاطف  …. هو صح بس في أسوأ الحالات أخوك هيكون…..؟!!!! 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

‫15 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!