روايات

رواية الامير والغزاله الفصل الأول 1 بقلم دعاء تهامي

رواية الامير والغزاله الفصل الأول 1 بقلم دعاء تهامي

رواية الامير والغزاله الجزء الأول

رواية الامير والغزاله البارت الأول

الامير والغزاله
الامير والغزاله

رواية الامير والغزاله الحلقة الأولى

ف قديم الزمان كان ف بلد يحكمها ملك كان العدل. يسود البلاد وكان معاه ابنه هيحكم من بعده نفس اخلاق وقيم الملك علمهاله كان ف مره ف رحله صيد ف الغابه
منتظر فريسته لحد م لمح غزاله ف الغابه
مسك قوسه وحدد هدف لسه هيضر*ب السهم
صوت طلع من الغزاله وهيا بتترجاه انه ميضر*بش عليها السهم
الغزاله: ارجوك ي امير بلاش تمو*تني
الامير: استغبر وبص حوليه ملقاش حد غيؤ الغزاله ابتدا يقرب منها وهو مش مصدق ان الغزاله اللي بتكلمه
الامير: انتي بتتكلمي لا اكيد مش معقول
الغزاله: لا ي امير انا اللي بكلمك ارجوك متقت*لنيش
الامير: قرب منهاا جت تهرب
رجلهاا اتحشرت ف الصخرة
خوفها بيزيد كل م الامير يقرب منهاا
الامير: متخافيش انا مش هاذيكي بس ازاي انتي بتتكلمي
خلص رجلهاا من الصخرة وربطلها مكان الاصابه
ابتدت تديه الامان والخوف قل من ناحيته شويه
اتمشت لحد بحيرة صغيره كانت ف الغابه وابتدت تشرب وهو بيبص عليها قرب منها وجمبها وقعد
الامير: انتي اي حكايتك وازاي بتتكلمي ربنا سبحانه وتعالي خلق الحيوانات مش بتتكلم زي البشر ليها لغه معينه ف التواصل بين بعدها بس مش بتقدر تتواصل مع البشر
الغزاله: مش يمكن عشان انا مش غزاله
الامير: ضحك بصوت عالي علي كلامهاا 😹😹😹
ولما انتي مش غزاله بقا تبقي اي انسانه
الغزاله: دي الحقيقه
بطل ضحك وبصلهاا واتكلم
لما انتي مش غزاله زي م بتقولي ليه شكلك شبه الغزلان اي اللي حصل معاكي
الغزاله: انا حكايتي ميستوعبهاش عقل
الامير: فعلا انا لسه مش مصدق اني قاعد مع غزاله وبتكلم هيبقا ف اغرب من كده
الغزاله: من صغري وانا عايشه ف كوخ جمب الغابه مع اهلي
ولما كبرت شويه ابويا اتوفي وامي ست كبيره وتعبانه كنت باجي الغابه اكسر الحطب وابيعه لاي حد محتاجه عشان اجيب لقمتي انا وامي وف يوم زي كل يوم كنت بجيب الحطب
بس حسيت بحد وراياا
لفيت لقيت راجل بدقن كبير ماسك عصايه ف ايده هيئته مخيفه
ولما سالني بتعملي اي هناا
وقولتله اني بجمع حطب عشان ابيعه
قالي انه هيعمل معايا اتفاق اني اتجوزه وهو هيعيشي زي الملكه
الشخص ده كان ساحر ف اي حاجه يقدر يعملهاا سناني كانت بتخبط ف بعديها من الخوف
ولما قولتله لا غضب عليا وحولني ل غزاله
هيا دي حكايتي
الامير: طب وامك
الغزاله: خفت اروح عندهاا ياذيها هيا كمان كل فتره بييجي عندي يقولي هفك اللعنه لو وافقتي
الامير: وهتفضل كده
الغزاله: هعمل اي بس ممكن اطلب منك طلب واحد بس انك تشوف امي حالتها اي وتطمني عليها
ولو رجعت الغابه تاني تقولي اخبارهاا
الامير: ولما اعوز اشوفك هعمل اي
الغزاله: هتلاقيني هنا ف الغابه مش بقدر اطلع منها
الامير: ليه
الغزاله: السحر عمل تعويذه ف الغابه حاولت اطلع منها كتير بلاقيه واقف قدامي بطلت ويعذب فيا بطلت احاول
الامير: صدقيني انا هحاول اخرجك ومش هسيبك هنا
الغزاله: بلاش لاحسن تتاذي بسببي
الامير: مقدرش اسيب حد. من شعبي ف ازمه واسيبه لازم اساعدك هروح لواحد. ل عرافه المملكه واسال علي حل لمشكلتك وهرجع اساعدك بس انتي اسمك اي
الغزاله: لسه هترد. سمعت صوت
اتخبي بسرعه قبل م الساحر يشوفك
سابته وبعدت عنه راحت ناحيه البحيره وعملت نفسها بتشرب شويه وظهر وهو بيتكلم معاها
الساحر: حاسس ان ف ريحه حد غريب ف الغابه
الغزاله: واحد. كان بيصيد وكان هيصيدني بس هربت منه
لاحظ الرابطه اللي ف رجلهااا واتحول الشر ف عنيه
الساحر: والربطه دي وصلت علي رجلك ازاي
كانت نسيت امرهاا
مسك عصايته ووجهاا ناحيتها انطقي ولا
الغزاله: كان فيه ست عجوزة هيا اللي ربطتهالي ست بتحب الحيوانات وانقذتني من ايدين الصياد
الساحر: لو عرفت انك بتتواصلي مع حد هيكون اخر يوم ليكي وهنسي اني لسه سايبك عايشه عشان عايز اتجوزك برضاكي
الغزاله: حاتر
لسه هيمشي ويسيبهاا سمع صوت من وراء الشجرة وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الامير والغزاله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى