Uncategorized

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة العاشرة 10 بقلم رقية محمود

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة العاشرة 10 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة العاشرة 10 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة العاشرة 10 بقلم رقية محمود 

عمر /ندي ندي لا قومي 

الممرضه / دخلهاا اوضه الطوارئ ، واناا هجيب الدكتور واجي

عمر شالهاا ودخلهاا اوضه الطوارئ وقاعد ماسك ايديهاا مستني الدكتور وهو قلقان جدا 

الدكتور / بعد اذنك اكشف عليهاا 

عمر/ اتفضل 

الدكتور / هياا كويسه بس جالهاا هبوط حاد سبب صدمه خفيفه وانهاا مأكلتش ، شويه وهتفوق وانا هكتبلهاا ع الفيتامينات وتقدرو تروحوا 

عمر/ شكرا ي دكتور 

والدكتور والممرضه طلعوا وهو فضل قاعد جنب ندي 

عمر/ كده ي ندي تقلقيني عليكي ، والله ف مره هقع انا من الخضه ويشيلوناا احناا الاتنين ، ده قدره ي ندي وانتي مؤمنه جدا واكيد عارفه انه كده كده كان هيموت بكاانسر او من غير كاانسر ب عمليه او بغير كان هيموت ، ده بس مجرد سبب ، عارف انه صعب عليكي وفاهم حسيته قبل كده لما كنتي هتروحي مني ولماا روحتي ل غيرى بس ع الاقل انتي كنتي عايشه وكنتي مع غير كان الوجع اكتر واناا بشوفك بتحبي وقلبك بيدق ل غيري لكن هو مات مش هتشوفي تاني قلبك مع الوقت هيرتاح هيتقبل فكره انه قدر لكن اناا اى ، فاكره انه سهل علياا اوافق ع جوازناا واني اكون مع اللى بحبهاا وهياا مش عايزاني كان عندي امل انك تكوني بتحبني اني اصعب عليكي مثلا وتقولي لا خليك معاياا كان عندي امل انك ترفضي فكره طلاقناا بعد 6 شهور اناا كنت فاكر اني مش ههون عليكي بس للاسف هونت عارف انه مش بأيدك مش بمزاجك تحبيني عاذرك ي ندي بس انتي قومي 

فضل قاعد يعاتبهاا هو عارف انهاا مش سامعه ومطمن ممكن مش قادر يواجهاا بالكلام ده وهياا فايقه بس هو فعلا محتاجهاا وعايزهاا جنبه مش هيحب غيرهاا وعمر م حد هيكون مكانهاا مهماا كانت هياا مين ومهماا فكر بانه هيحب غيرها بالعكس هيظلم ناس كتير بعدهاا وبرضو مش هيحب ، التعلق بالروح ده حاجه ع قد م هياا حلوه ع قد م هياا بتوجع بتوجع جامد لو اتعلقت بحد وهو مش ليك لو اتعلقت بحد ومكنش الشخص المناسب بتبقي حاجه مؤلمه تحس انك مسلوب منك مش ملكك مش هياا نفسك اللى عايش بيهاا مش هياا روحك ، ياريت نفكر الف مره قبل م نتعلق بحد ممكن ميكونش يستاهل ف انت اللي هتتعب ، مش كل واحد قال بحبك صدق ولا كل الم ينفع يداوه مع الزمن ولا حتي القلب يمكن يحب تاني من جديد وينسي ، تؤتؤتؤتؤ والله م بينسي 

كانت المفجأه ان ندي سامعه عمر بس مكانش واخد باله كانت فايقه سمعت كلامه وبعد م خلص عملت انهاا هتفوق وفاقت واخدهاا وروحوا البيت ودخلهاا اوضتهاا ولسه هيطلع مسكت ايده 

ندي بعيااط/ عمر اناا محتاجاك جنبي متسبنيش 

عمر/ اناا جنبك طول عمري ي ندي وانتي مش واخده بالك 

ندي بعيااط / عمر اناا اسفه ، اسفه ع كل الم وكل شعور سيئ سببتهولك ، اسفه اني مكنتش قد حبك ، اسفه اني مقدرتش حبك ده ، اسفه ع كل حاجه كنت بتعملهاا واناا مكنتش حاسهاا 

عمر بيقاطعهاا / شششش ملوش داعي الكلام ده انتي محتاجه تروتاحي وقام ولسه هيطلع 

ندي / عمر ده اكتر وقت محتاجاك جنبي هتسبني !

عمر لف وشه وبصلهاا والدموع ف عينه ع منظرهاا برغم انهاا بتعيط ع حبيبهاا بس ميقدرش يشوفهاا كده راح قعد جنبهاا ، ندي قربت منه وحطت راسهاا ع كتفه وفضلت تعيط عمر حضنهاا وفضل يطبطب عليهاا 

عمر / بس شش اهدي مش هسيبك 

ندي / اناا متأكده اني مش ههون عليك تسبني اصلا 

عمر/ اى الثقه دي ! 

ندي / هتسبني ي عمر !

عمر / مقدرش ي ندي 

ندي / يعني مش هطلقني بعد 6 شهور ! 

عمر اتنهد وقال / مش عارف 

ندي قامت من حضنه وقالت / يعني اهو هتسبني ي عمر 

عمر / لو انتي عايزاني جنبك اناا عمري م هسيبك ي ندي 

ندي / وانا مش عايزاك تسبني ، متسبنيش وتمشي ي عمر 

عمر وهو بياخدهاا ف حضنه تاني / مش هسيبك ي ندوشتي 

ندي / يااه من زمان واناا مسمعتش الاسم ده 

عمر/ من واحناا صغيرين 

ندي / ايوه بابا اللى كان بيقولهولي وانت كمان بس لما بابا مات انت بطلت تقوله 

عمر / مكنتش عايز افكرك بي 

ندي / بس انت دايماا بتفكرني بي نفس حنيته ونفس قلقه ونفس خوفه علياا نفس احتوائه لياا واناا ضعيفه نفس كل حاجه حلوه في ، اناا طول عمري شايفه فيك بابا 

عمر / اناا ابوكي ي ندي واناا اللى ربيتك واناا اللي كبرتك واناا اللي استحملت دبشك اناا اللى لما بتتعبي ببقا جنبك وانا سندك 

ندي / بحبك ي بابا 

عمر /….

ندي / عارفه انت دلوقتي بتقول اى اني كنت معتبراك بديل ولما مالك مات ملقتش قدامي غيرك بس اناا بحبك ي عمر صدقني 

عمر / ملوش لازمه الكلام دلوقتي ارتاحي انت بس 

ندي / تمم 

عمر لسه هيطلع ندي ندهت عليه/ مش قولت هتبقي جنبي 

عمر/ معلش اناا هبقي هناك لو عوزتي حاجه اندهي علياا

ندي باستسلام / تمام تصبح ع خير 

عمر / وانتي من اهلي 

عداا كذاا يوم وندي زي م هياا وعمر ابتدا ينزل الشغل ف يوم وهما بيفطرو 

ندي / عمر اناا زهقت جدا عايزه انزل اشتغل 

عمر/ هتشتغلي اى 

ندي / معاك ف الشركه 

عمر/ بس انتي ممرضه 

ندي / انت ناسي اني معاياا تجاره انجلش 

عمر/ تمم احناا محتاجين حد ف الحساباات بكره انشاء الله هاخدك افرجك ع الشغل وافهمك كل حاجه 

ندي / تمم 

عمر / تمم انا ماشي عايزه حاجه 

ندي / اه عايزه انزل اعمل شوبنج 

عمر / تمم معاكي الفلوس 

ندي / اه 

عمر / تمم بس متتأخريش وهخلي سيد يوديكي 

ندي / لا سيد لا انا هروح لوحدي 

عمر / تمم براحتك لو حصل حاجه ابقي كلميني 

ندي / تمم لا اله الا الله 

عمر / محمد رسول الله 

وعمر نزل وندي قامت لبست درس اسود ف دهبي وخمار دهبي وجزمه ذهبي وكانت قمر واخدت شطنتهاا الذهبي ف اسود ونزلت قعدت تتفرج وتقيس وتشتري لحد م تعبت وقررت تروح كافيه جنب المول تستريح شويه وتشرب عصير جوافه (معلش بحبه )

دخلت الكافيه وكانت ف ايديهاا حاجاات كتير ماسكاهاا بس اللى شافته صدمهاا خلاهاا توقع الحاجات اللى ف ايديهاا 

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية براءة للكاتبة آية عامر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى