Uncategorized

رواية مليكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم جودي عماد

 رواية مليكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم جودي عماد

فى الجنينه الخلفيه للقصر تجلس مليكه على العشب وتنظر الى السماء وتسمع صوت زين 
زين: انتى وافقتى بإرادتك ولا عشان جدى 
مليكه: وافقت عشان جدو 
زين: طب ممكن تعرفينى اتغيرتى معايا ليه 
مليكه: هقولك _______
♕♕♕♕♕فلاش باك♕♕♕♕♕
من 10سنوات تجلس مليكه بجانب زين وعدى بجانب فتاه 
مليكه: قولى بتشوف بنات حلوه فى القسم الجديد اللى اتنقلت فيه 
زين: مفيش ولا بنت من بنات الدنيا كلها احلى او اجمل منك انتى احلى منهم كلهم 
مليكه: اوعدنى بقى انك تفضل معايا علطول 
زين: اوعدك يا احسن مليكه فى الدنيا 
وبعد شهر زين راجع من الكليه ومعاه مليكه فى العربيه و بيتكلموا مع بعضهم وفجأه تأتى شاحنه و دقائق و اقوى صوت اصتدام بين الشاحنه وعربيه زين و فى المستشفى بقف الجد و مامت مليكه و ابوها امام غرفه العمليات وبعد 3ساعات يخرج الطبيب من الغرفه ويسأله الجد 
الجد: ايه اخبار الولاد يا دكتور 
الطبيب: زين عنده جروح وكدمات فى جسمه و الذراع الايمن مكسور و الرجل الايسر مكسوره 
الجد: طب ومليكه 
الطبيب: هى الخبطه قصرت على فقره فى العمود الفقرى واثرت على رجليها و 
الام مقاطعه الطبيب: يعنى بنتى مش هتمشى تانى 
الطبيب: لاء هتمشى بس بالعلاج الطبيعى يعنى ممكن بعد شهر او سنه على حسب الاستجابه للعلاج 
الجد: شكرا يا دكتور 
الطبيب: ده واجبى 
وبعد اسبوع فى القصر خرج زين و مليكه فى غرفه زين تدخل زينب ام مليكه 
الام: زين ممكن اتكلم معاك شويه
زين: اكيد يا ماما زينب اتفضلى 
الام: متزعلش منى فى اللى هقوله ده بس انا خايفه عليها 
زين: انا مش فاهم واضحى اكتر 
الام: مليكه 
زين بلهفه: مالها فيها حاجه 
الام: انا عايزاك تبعد عنها وهى هتكون كويسه طول ما انت قريب منها وهى بيحصلها مصايب بسببك واخرهم رجليها 
زين: ماما زينب انتى عارفه انى مش هقدر ابعد عنها انا بحبها  
الام: لو بتحبها زى ما بتقول يبقى ابعد عنها 
زين: حاضر يا ماما زينب 
وبعد شهر اتعافى زين بالكامل وترك القصر و ذهب الى منزل يعيش به وحده ومن بعدها اتغير مع مليكه فى التعامل وهى بقت تخاف منه جدا لانها حاولت تتكلم معاه كان بيزعق ليها ويخوفها منه واتعافت مليكه بعديها ب3اشهر
♕♕♕♕اند باااااك♕♕♕♕
مليكه:  انا ساعتها سمعتكم لانى كنت مع الممرضه على الكرسى ولما لقيتك وافقت ومنفذتش وعدك انا كمان بعدت بعد ما اديتك الفرصه كذا مره بس انت عملت ايه خوفتنى منك وبدل ما كنت اكتر شخص بحب اتكلم معاه و احكيله كل حاجه بقيت شخص بخاف منه وخايفه اكلمه كلمه واحد احسن ينفجر فيا اتفضل اديك عرفت السبب
زين بهدوء: واللهى غصب عنى هى اللى قالتلى 
مليكه بغض
ب: كان ممكن تقولها انا وعدتها بس لاء انت وافقت علطول لان ازاى واحد زيك كان هيقضى شويه وقت مع واحده عاجزه عن اذنك 
واختفت من امامه وتركته حزين على ما فعله فى الماضى 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى الصباح تستيقظ مليكه وتفعل روتينها وصلاتها وتلبس بدله عمل وتنزل الى غرفه الطعام وتجلس تفطر وتنهض الى باب القصر تقطع خطواتها صوت خطواتها صوت رساله على الهاتف وتفتح الرساله 
محتوى الرساله(لا توافقى على الزواج لانه استغلال) تطفئ الهاتف وتكمل طريقها وتوصل الى الشركه ثم الى مكتبها وتكون المفاجأه
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة ياقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى