روايات

رواية صغيرتي الفصل العاشر 10 بقلم إيمان شلبي

 رواية صغيرتي الفصل العاشر 10 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل العاشر 10 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل العاشر 10 بقلم إيمان شلبي

في شركه فهد كان يجلس علي الكرسي الجلدي الوثير خلف مكتبه ويطرق بقلمه علي المكتب ويبتسم بخبث
فهد بخبث:ماشي يارهف انا هخليكي تيجي وتقوليها بنفسك مش فهد الشربيني اللي يترفض حبه من حد ثم ترك ما بيده ونظر الي ساعه معصمه وابتسم بمكر
فهد:واحد اتنين تلاته انهي العد ليجد هاتفه يرن برقم رهف ليبتسم بتشفي فها هو حقق غرضه
فهد :صباح الخير يارهفي فطرتي
رهف بأستغراب:هو في اي انت كويس صح
فهد بمكر:اي يارهفي مالي مانا كويس اهو
رهف بعصبيه:متقوليش زفت رهفي وفهمني اي اللي انت بتعمله ده بتحاول توصل لأيه
فهد ببراءه:انا معملتش يارهفي واحد وبيدلع مراته فيها اي ديه
رهف بصراخ:عااا فهد متجننيش منين متفقين نتطلق ومنين بتدلعني انت عايز تجنني
فهد وهو يصك علي اسنانه كي لا يفقد اعصابه وتفشل خطته: لا طبعا لا عاش ولا كان اللي يجننك ياقطتي اهدي بس كده وبلاش عصبيه وقومي البسي وافطري وانزلي كليتك وانا هاجي اخدك لما اخلص يالا ياقطه قومي بسرعه
رهف بجنان وهي تصرخ في هاتفه حتي اخترقت صرخاتها اذنيه :عاااااااااااااااااااااااا مستفز مستفز ثم اغلقت الهاتف في وجهه
فهد بضحك:هههههههههه ولسه يارهفي ولسه ان ما خليتك تقولي حقي برقبتي مبقاش انا فهد الشربيني ياطفلتي ثم بدأ في العمل وبين كل حين والاخر وهو يتذكر صراخها ليضحك بصوت عالي يصل الي مسامع العاملين في الخارج حتي انهم استغربوا ف فهد معروف بجديته التامه
…………………………………………………………………..
عند رهف اغلقت الهاتف وظلت تشد في شعرها بغيظ والقت كل ما تقابله في وجهها ارضا
رهف:مستفز مستفز وهيجنني انا نفسي افهم هو مجنون ماهو لو مجنون يتعالج نوديه مصحه طب عنده مثلا انفصام في الشخصيه ماهو استحاله يكون شخص طبيعي استحاله عااااااااااااااااااااا
استمع جميع من في الفيله الي صراخها لتهرول الداده فاطمه اليها وتطرق الباب لتفتح رهف الباب وهي شعرها مشعس من شدها به لتكتم فاطمه ضحكتها بصعوبه علي هذه المجنونه
فاطمه:في اي يابنتي بتصرخي لي
رهف بجنان:وهو اللي متجوز فهد يبقي عاقل ها يبقي عاقل قوليلي ياداده هو مريض مثلا
فاطمه:لا يابنتي هو زي الفل
رهف بصراخ:اومال اي ما هو حد يفهمني في اييييه هتجنن وهقتل نفسي واولع في البيت عاااااااااا
فزعت فاطمه من صراخها ولكنها لم تستطع ان تكتم ضحكاتها لتهرول الي الخارج وتترك تلك المجنونه تصرخ
نظرت رهف الي الحائط لتفزع بشده وتهرول في جميع الاتجاهات كي ترتدي ملابسها لتلحق المحاضر
رهف وهي تلتفت حول نفسها:ابدا منين البس اي اعمل اي يانهار اسود انا اتجننت والله البني ادم ده جنني ركزي يارهف ركزي ثم رويدا رويدا بدأت تركز وارتدت ملابسها سريعا وهرولت الي الكليه
…………………………………………………………………..
في كليه همس كانت تسير متجهه الي المدرج لتصطدم باحد ما ليضع يديه علي خصرها كي لا تسقط لترفع وجهها الي الشخص وكادت ان توبخه ولكنه لم يكن سوي زين
زين:مالك ماشيه سرحانه لي لدرجه انك مشوفتنيش
همس :عادي مفيش
ابتعد عنها زين ليجذبها كف يديها برقه:مالك
همس:زين انا كنت عايزه اقولك علي حاجه
زين :قولي يابابا
همس:زين في حد قالي انه مينفعش بعد ما تطلقني واحنا لسه كاتبين الكتاب تردني تاني لازم نتجوز عند المأذون من جديد
زين بهدوء:وهو ده اللي مخليكي ماشيه سرحانه كده وزعلانه بسيطه يالا بينا نكتب الكتاب تاني
همس:انا ممكن اطلب منك طلب
زين:طبعا
همس:زين انا عايزه افرح زي باقي البنات واعيش كل لحظه في حياتي يعني اتخطب وبعديها اكتب الكتاب وبعدين فرح كل ده قدام الناس مش ابقي مكتوب كتابي ومحدش يعرف فاهمني
زين:فاهمك ياهمس وانا هعملك اللي انتي عايزاه
همس بفرحه:بجد
زين:طبعا اعتبري اننا لسه متعرفين من اول وجديد واني هاجي اتقدم لعمي كمان ونعمل خطوبه وكتب كتاب قدام الناس كلها  وبعديها بشهر نعمل احلي فرح كمان وتبقي احلي واجمل عروسه
ابتسمت همس بخجل واحمرت وجنتيها :شكرا يازين
ابتسم لها زين ايضا وقال:طب يالا كنتي رايحه فين
همس:كنت مروحه
زين:طب يالا تعالي اوصلك
همس:لا خلاص متتعبش نفسك انا هروح لوحدي
زين بمرح:يالا يابت خلصي
همس:هههه طيب ياولا
زين:ولا بقي زين الحديدي يتقالوا ياولا
همس:في مانع يازين
زين :لا طبعا ياباشا اتفضلي
ليذهبوا وسط مشاكسه زين لهمس
…………………………………………………………………
في كليه رهف انتهت من محاضراتها لتجلس في مكان ما في انتظار المحاضره الثانيه
الجميل قاعد لوحده ليه
قال هذه الجمله شاب وسيم من خلفها ويتضح انه من الشباب الفاسده والتي تسقط كل عام
رهف:افندم وانت مالك
جلس الشاب بجانبها لتنهض هي كي تذهب الي مكان اخر ولكنه جذب معصمها لتلتفت رهف اليه وتصفعه بقوه
رهف:ابعد ايدك القذره ديه عني ياحيوان
الشاب بغضب:يابنت الكلب بقي حته بت مفعوصه زيك تضرب فادي الصياد بالقلم
رهف وهي تجذب يديها بقوه:واضرب عشره زيك كمان طالما مش محترم
فادي:انا هوريكي ثم جذبها من معصمها بقوه لتحاول رهف ابعاده ولكنها لن تستطيع وصل بها فادي الي مكتب عميد الكليه صديق والده
فادي: البنت ديه لازم تترفد وفورا
محمود العميد:فادي في اي ايه اللي حصل
فادي:الحيوانه ديه ضربتني
رهف ببكاء:ياسياده العميد هو اللي مسكني من ايدي الاول ورزل عليا
فادي:انتي هتكذبي يابت اش حال انتي اللي جايه تقوليلي انا معجبه بيك وممكن نتعرف ولما رفضت من غيظك ضربتيني بالقلم
رهف ببكاء اشد:لا لا متصدقهوش والله كذاب
العميد وهو يصفعها:انتي بتكذبي فادي بيه ياحيوانه
كادت ان ترد لتجد هاتفها يرن برقم فهد وكأن طوق النجاه أتي اليها لترد سريعا
رهف ببكاء:فهد الحقني
فهد بقلق:رهف مالك
رهف:تعالي الكليه بسرعه والنبي الحقني
اغلق فهد هاتفه وخرج من المكتب سريعا بل خرج من الشركه بأكملها وركب سيارته وذهب بسرعه البرق وكأنه يسابق الرياح وفي اقل من خمس دقائق وصل الي الكليه ليهاتف رهف التي كانت تبكي وترتعش بقوه من صراخ عميد الكليه في وجهها لتجد هاتفها يرن لترد علي فهد
فهد:رهف حبيبتي انتي فين
رهف بشهقات:انا شهقه في ثم شهقه مكتب العميد
هرول فهد الي المكتب ليقتحمه بقوه ليجد رهف تقف بدموع ووجهها احمر بفعل الصفعه عندما رأته رهف هرولت اليه سريعا واحتضنته بقوه وهي تبكي
فهد وهو يضمها:رهف ياحبيبتي مالك في ايه
لم ترد رهف وانما ظلت تبكي فقط
فهد بصراخ في الكل:ممكن حد يفهمني في اي
العميد وهو يبتلع ريقه فهي تقرب فهد الشربيني سيكون رفده اليوم علي يده :اهدي يافهد باشا هو بس يعني حصل سوء تفاهم
ابعدها فهد عنه برقه:رهفي ممكن تحكيلي في اي
بدأت رهف تسرد له ما حدث ببكاء لتنتهي من السرد ويقول فادي :كذابه هي اللي رمت نفسها عليا انتهي ليجد فهد قد برزت عروقه واقترب منه ليلكمه بقوه ولم يكتفي بلكمه فقط وانما ظل يكيل له اللكمات حتي سقط فادي ارضا ولم يستطع ان يدافع عن نفسه امام فهد
فهد:ده عقابك عشان اتهمت مرات فهد الشربيني بالباطل ومش هكتفي بكده انت هتترفد ووعد مني مش هتخشها تاني ثم ذهب الي رهف التي كانت تبكي بعنف
فهد:مال ووشك احمر كده لي مين الحيوان اللي ضربك
ابتلع عميد الكليه ريقه خوفا من فهد لتنظر له رهف ووجدته يترجاها بعينيه الا تقول شيئ
عندما طال انتظار اجابتها قال فهد بصراخ:ردي يارهف
رهف بسرعه وخوف:هو هو لتشير الي عميد الكليه
نظر له فهد بغضب ليقول:للاسف مش هعرف اضربك عشان لو مديت ايدي عليك هتموت فيها بس اللي حابب اقولهولك ودع مكتبك النهارده ياعميد يامحترم ثم جذب رهف من معصمها وخرج من الكليه
يتبع ….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!