روايات

رواية يوسف وبسنت الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت البارت الرابع عشر

رواية يوسف وبسنت الجزء الرابع عشر

رواية يوسف وبسنت
رواية يوسف وبسنت

رواية يوسف وبسنت الحلقة الرابعة عشر

مر اليوم والصبح خلاص فرح الحلوين
كل شاب في اوضته بيجهز
(في اوضه يوسف وعلي)
يوسف لبس بدله سوده شيك وحط برفانه وبيسرح شعره قدام المرايه
علي خرج وهو بينشف شعره كان بياخد شاور
اول ماشاف يوسف صفر: ايه ياعم الشياكه دي لا عريس عريس يعني
يوسف وهو بيسرح شعره : شكرا
علي صفر: او واو قلت شكرا ..!!مهزقتنيش زي العاده
يوسف ضحك: وانت عايز تتهزق ؟
علي : لا طبعا بسر غريبه عنك ياجو
يوسف: خلاص شوف لك حد يهزقك بقى
علي: اشوف حد وانت موجود😂
يوسف:لا ما انا خلاص حابب اتغير وخرج وهو مبسوط
علي: ماله الواد دا
~~~~
عند العرايس في اوضهم يارا وبسنت سوا
كانو لسه صاحين وبسنت صحيت الاول ولسه بتسرح شعرها
دق دق
بسنت قامت تفتح وهيا منعوسه
يوسف ابتسم انو بسنت نسيت الحجاب وشاف شعرها(هما خلاص اصلا مكتوب كتابهم )
يوسف : صباح الخير
بسنت ببتسامه: صباح النور يايوسف عامل ايه
يوسف قلبه دق لما سمع اسمه منها …بس جواه بيسأل نفسه ليه… هو عايز يعاملها كويس … عايز يتغير عشانها ليه بيخاف عليها… ليه راح لها اول حد….واخيرا ليه قلبه دق لما سمع اسمه منها 💖
بسنت: يوسف يوسف
يوسف: ها ….نعم
بسنت: مالك ؟!
يوسف: لا مفيش حاجه
بسنت بتحسس على شعرها وللحظه استوعبت ورزعت الباب في وشه
يوسف: !!!
علي خرج وهو بيشرب ميه ولما شاف يوسف انفجر ضحك وجيه ميه على وشه
يوسف بعصبيه: عللللي
علي شنق من الخضه : كح كح كح
يوسف مسح وشه بضيق ونزل تحت
علي :استنى بس انا جاي معاك …طب خد منديل طا
نزلو عند جدتهم باسو ايدها
يوسف: صباح الخير ياحبيبتي عامله ايه
الجده: صباح الهنا يايوسف كيفك اليوم
يوسف:الحمدلله
علي من ورا: هااااي انا هنا
يوسف كان لسه هيهزقه بس مسك نفسه
علي : اه هو صحيح لسه مسدسك معاك يايوسف
يوسف: اه تحب اوريهولك
علي: لا متحرمش😅
~~~~
(قرور هيعملو فرحهم في جنينه كبيره وزينو المكان والطريق الي هيمشو فيه لانه البيت على جبل والطريق دائري
~~~
في اوضه ياقوت
الخاله: صباح الخير ياعروس كفيك
ياقوت: صباح النور ماما تعالي
ياقوت كانت بتسرح شعرها قدام المرايه( هيا محجبه)
الخاله بدموع: خلاص ياقوته بتتركينا
ياقوت: ماما دموعك غاليه عني اذا بتزعلي بالله اتركو لزين والعالم كله لعيونك
وحضنتها بدموع
الخاله مسحت دموعها:لا ياقلبي الله يسعدك انتي وزين يارب واشوف أولادكم ياقوت فونها رن بأسم حلم ايامي 🤍🪷
( زين) اتحرجت ياقوت وامها فهمت وطلعت
ياقوت: مرحبا صباح الخير
زين: صباح النور كيفك ياقمري
ياقوت ببتسامه: الحمدلله…بحب قمري يالي ديما بتقولها لي ومافي غيرك بس💖
زين: انا تحت شباكك ناظري هيك
ياقوت فتحت الستاره بهودء شفتك
زين: بس انا لا ماشفتك
ياقوت: بسيطه كلها ساعات واشوفك وتشوفني في العرس
~~~
علي خبط براحه على الباب وحوريه فتحت وهيا واقفه قدامه
علي : صباح الخير ياحوريه عامله ايه
الحوريه: صباح الهنا والسرور ياعريس ..
عليووهو بيحاول يبص جوا: هيا يارا فين
حوريه : مارح تشوفها غير بليل ويلا بالخطوه السريعه لتحت مع الشباب ….ويوسف لسه هيتكلم رزعه الباب في وشه
~~~
يارا من ورا:دا علي؟
الحوريه: اي
يارا بضحك : رزعتي الباب في وشه
الحوريه: اي اكيد بالله حسيتني شريره بس عادي
يارا: جدعه عشان يتعلم الادب
~~~~
يوسف وعلي خرجو كان زين وأخوه رائد لس واصلين او رائد بس 😅
يوسف :صباح الخير
زين: صباح النور كيفكو
علي ويوسف: الحمدلله
رائد: ليه ما انكو جوا؟
علي ضحك: اصل الباب ات
يوسف زغر له
علي كح : اح اح
علي: احم…قصدي ممنوع ..لا يعني ا…خلينا برا احسن ..احم وبص ليوسف من تحت لتحت بتوتر
رائد: اي …. وبص على بدلته شو رأيكم
علي: باشا من الاخر
زين ضحك: اسلوبك بيشبه المسلسلات
يوسف :طب تعالو نقعد
زين فكر لحظه: احنا رح نضل هيك مالين كتير …انا زهقت ياعم
يوسف: بتعرف مصري اهو !
زين: امال
علي: تيجو نلعب كوره😂
التلاته ضحكو وفكرو لحظه وضربو ايديهم كف سوا✋🏻 وبداؤ لعب
~~~
بعد ساعتين كانت بسنت ويارا وياقوت خلصو مكياج وهيلبسو الفساتين
~~~~
كان الاربع شباب بيلعبوا تحت كوره
حوريه راحه تقفل الشباك
شافتهم تحت حاولت تكتم ضحكها لاكن انفجرت ضحك ووقعت على الأرض
بسنت : في ايه بتضحكي على ايه
الحوريه: الشباب يالي المفروض يكون بالبدلة بيلعبو متل الصبيان😅
بسنت ايه وجريت بضحك تشوف ويارا وياقوت جم وضحكو على منظرهم
علي كان هو ورائد في فريق ويوسف وزين في فريق
علي وهو بيجري: بقالك قد ايه ملعبتش كوره يايوسف؟!
يوسف: من وانا في اعدادي واخد الكوره منه
علي: استنى يالاااا
رائد رفع عينه لمحهم كلهم في الشباك
رائد بصوت عالي: ياشباب …بصو كلهم شاور انهم يبصو فوق
علي هرش في دماغه بكسوف ويوسف عدل لايقت القميص بأحراج وزين هرش دقنه 😂
يوسف ضحك: كسبته واتنين واحد ياقلبي
بسنت ضحكت وللحظه استوعبت انو قلها قلبي
بسنت بصدمه: قلبي
وحطت ايدها على قلبها البنات اتجمعو عليها وبعدو عن الشباك يوسف وزين: هو في ايه
على :مش عارف بسنت رجعت وهما بعدها
يوسف : بسنت؟! وبص بقلق نحيت الشباك وطلع جري
~~
كلهم بخوف : بسنت!!
بسنت قامت بفرح وهيا بتلف وسطهم وبتمسك ايد يارا قالي ياقلبي
دق دق
فتحت حوريه ويوسف دخل بسرعه وبعده الشباب يوسف دخل وسطهم وبسنت لفت
يوسف: انتي كويسه؟
بسنت: اه..في حاجه
يوسف بص لبسنت بهيام شكلها زي الاميرات حجابها البيج والتاج والفستان البيج المنفوش
ويارا لبست فستان روز هادي
وياقوت بيبي بلو
وحوريه فستان كحلي بس مش منفوش
يارا وبسنت كان فساتينهم بديل طويل اوي
وياقوت كان منفوش حواليها كتير
زين بهيام قرب من ياقوت بخطواط بسه ونظارته كلها اعجاب زبن: القمر في السما وانتي هون
علي قرب من يارا وبضحك: انتي يارا متأكده ولا اتبدلتي ؟!
يارا بغرور: انا قمر مش يارا
علي: يبقى بالبوز دا يارا
يارا: بوز يامع*فن
علي: يا ايه …طب تصدقي انا كنت لسه هشكر فيكي بس متستهاليش
يارا بصتله بزعل وربعت ايدها وبصت الجيه التانيه وهو حط ايده في جيوبه وبص الجيه التانيه
( بصو هما الشباب لسه حلوين شعرهم نزل على وشهم بشكل عشوائي لاكن حلو وقلعو جواكت البدل )
يوسف بنظره اعجاب: جميله اوي يابسنت
بسنت بصت في الارض بكسوف وعضت على شفتها
~~\~~\
مر الوقت والشباب كل واحد لبس بدله جديده راحو اشتروها سوا من المول بألوان مختلفه لاكن شيك كل واحد لبس لون فستان عروسته …ماهم شافوهم وغشو منهم)
وبليل☄️✨
فرحهم في جنينه كبيره وطريق دخولهم لحد الكوشه بأنور وكل واحد ماسك عروسته وداخلين
زين انكج ياقوت ودخلو اولا
ويوسف وعلي على اليمين والشمال منهم ودخلو براحه تحت نظرات الفرحه والدموع من الأحبه والأقارب ليهم
~~~~~
قعدو على كوشتهم الي كل اتنين كانت مختلفه واحده من الورد بشكل قلب ودي بتاع ياقوت وزين اختاروها ليها عشان هيا البنت 🪷
قعدو عليها سوا
من الورد الأحمر
تاني واحده من الورد الأزرق على شكل قلب وتاج فوقه دهبي
(يوسف وبسنت دي كوشتهم)
علي ويارا💕
دي كانت مختلفه على شكل ورق شجر ومن ورق الشجر الأخضر
وجو رومنسي
قعدو العرسان على الكوشه
علي بيهمس ل يارا: مكنوش عارفين يخلوها وردي لون فستانك ( علي بدلته سوده عشان يارا فستانها وردي)
يارا : حد قالك تروح تلعب كوره وهما بيعملو الكوشه
علي: بس لعيب
يارا: اه بأماره ما يوسف كسبك
علي : بوصي هيا مش النظريه في كدا..ي…
يارا حطت ايدها على خدها بستماع
علي ببتسامه: تعرفي انك حلوه
يارا: ماانا عارفه
♡{كوشه ياقوت~زين}
زين : كتير بتجنني قمري
ياقوت: انت حلمي🩵
زين :وانتي من نجمتي يالي بتلمع بالسماء وبعيده وهاي اليوم بين ايديا
♡{يوسف~بسنت}♡
يوسف : مبسوطه؟!
بسنت : اوي الفرح شكله جميل ..وكملت بحزن …بس مكنتش متخيله اني اول مره اتجوز فيك …
يوسف: انا اسف
بسنت بدموع في عينها:هو انت في يوم هنسيب بعض وكل واحد يكمل حياته بعيد
يوسف ” ليه انت مصدوم يابني ماهي اكيد… بس أصلها كتكوته وضحكتها جميله اوي مشفتش زيها ومتبسطش غير جبها….هو السؤال ليا بس صعب
بسنت بهودء: يوسف
يوسف فاق على صوتها: نعم
بسنت بدموع : هتسبني
الناس لاحظو واشتغلت اغنيه كلمتها بتقول
《لرمش عيونو سحروني …ودمعت عينو اخدتني وقدام نظره من عينه بتهوه وبروح لعالمنا وبفرح وسط واتخيل حبيبي معيا جويا …ويوسف وبسنت بيبصو لبعض وعيونها بتقله متسبنيش
وهو نفسو تفضل جبه بس ازااااي
ترد عليه البنت` في حضنك بيبقى مطمنااا معاك بالساعات وجودك …جمبي بيفرح في قلبي وضحكه عم تكبر …وشفتك مودي يتغير لضحكه وفرحه ولمعه في عيوني عم شوفهااااا بحببببك
بسنت” خلاص ياغ*بيه هسيبك لو عايزك كان اخدك في حضنه هو عايز ينتقم بيكي …وإنتي مدلوقه عليه…. خلاص يايوسف هنسااااك وهنسى زكرياتي معاك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يوسف وبسنت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى