روايات

رواية يمكن بحبك الفصل الثاني 2 بقلم منة عز

رواية يمكن بحبك الفصل الثاني 2 بقلم منة عز

رواية يمكن بحبك الجزء الثاني

رواية يمكن بحبك البارت الثاني

رواية يمكن بحبك
رواية يمكن بحبك

رواية يمكن بحبك الحلقة الثانية

لماماا انا خارجة
= ماشي خلي بالك بس
مجرد ما خرجت من باب البيت رنيت عليه
_الوو
= صباح الخير، انت لسه صاحي؟
_ ….
= هتروح الشغل امتى انهاردة؟؟
_ …
= هتفضل ساكت كدا؟؟
_عايزاني أرد اقول اي؟؟
= اي حاجه بس متسكتش بالله عليك
_ انتي عملتي اكتر حركة عارفة اني بكرهها، متوقعة ارد ليه؟؟
= حقك عليا حقيقي كنت مخنوقة ومحبتش أتقل عليك
_ تتقلي؟؟ اهو شوفتي بتغلطي بردو ازاي؟
= مش قصدي والله بس…
_ خلاص مش مشكلة، الاول طمنيني انتي نزلتي؟
= أيوه اتصلت بيك اول ما خرجت
_ فطرتي؟؟ ولا خرجتي كدا وخلاص؟؟
= عادي ي حبيبي مكنش ليا نفس، هبقى افطر هناك لما اوصل
_ طب انا هقابلك هناك نفطر سوى
= ماشي هستناك، سلام عشان هركب دلوقتي
_ خلي بالك من نفسك
قفلت المكالمة وانا مرتاحة نفسيا انه هشوفه، انه فهمني ومطولش في زعله زي كل مرة، واهتمامه زاد مش زي العادة قليل الاهتمام!
ركبت الباص وقعدت في مكاني المنعزل المفضل اللي محدش فيه بيخليني أوصل أجرة ولا غيرها! وبدأت افتكر..
…..
فلاش باك
كنت قعدة مع اخواتي بنتكلم عن ليلة الخطوبة امبارح وبنضحك وفجأة تليفون اختي رن وقامت ترد
_ الو ازيك يا أدهم
=…
_ هههه صباح النور
= ….
_ اه الحمدلله و انت؟
= …
_ ايوه موجودين هنا من امبارح حد هيجي ياخدهم؟
= ….
_ زين؟ جاي امتى طيب؟
= …
_ طب خلاص هستناه انهاردة بالليل ياخدهم
انا مجرد ما سمعت اسمعه تلقائيا قلبي نبض اوي!! هو انا بيحصلي اي!؟؟
وهو فعلا هيجي انهاردة؟؟ عايزة اشوفه!!
جت اختي بعد ما خلصت المكالمة وماما سألتها
ماما : اي يا روان مين جاي؟؟
روان : دا زين يا ماما جاي بالليل بعد العشا ياخد الحاجات اللي نسيوها امبارح في الخطوبة
خلاص الخبر بقا اكيد!! انا لازم انا اللي اخرج افتحله الباب!! بس ازاي الكل موجود انهاردة حتى اختي نرمين المتجوزة وبنتها!! لازم اتصرف!
بعد المغرب :
كان لازم ابدأ اسربهم في الوقت دا، لازم كلهم يخرجو عشان افتح انا!
وبدأت افكر؟ ازاي اخليهم يخرجو؟
انا : مامااا
ماما : نعم يا زفته بتعلي صوتك ليه!
انا : خالتو كانت تعبانة اوي انهاردة مش هتشوفيها ولا اي!!
ماما : اه صح كويس انك فكرتيني! تعالي معايا طيب بدل ما اروح لوحدي !
انا : ما انتي عارفة ياماما هو انا بعرف اقعد مع ناس!! خدي فرح معاكي ولا روان انا لأ
ماما : طب براحتك هاخد فرح و روان ونتمشى شوية وانتي خليكي هنا
انا : هههههه بتغظيني كدا يعني! عادي ولاا فارق معاياا
بعد شوية كانو مشيوا التلاتة فعلا وكانت العشا أذنت وكان بس فاضل نرمين وبنتها، حاولت معاها لحد ما اقنعتها تنام شوية في الهدوء دا واللي نادراً ما يبقى موجود
لبست وفضلت قعدة مستنية، ساعه، اتنين، تلاتة!! اهلي رجعو! هو مجاش ليه!! الوقت اتأخر اوي!!
حسيت بخيبة امل كبيرة اووي وكنت متضايقة جدا
دخلت نمت وكان عندي مدرسة اليوم اللي بعده ويوم طويل يععع!!!
.
.
.
رجعت من المدرسة وحقيقي كمية ارهاق! دخلت نمت في الصالة حتى ومكنش في حد ف البيت غير ماما نايمة
صحيت على رن الجرس، الباب بيخبط اي الازعاج دا حد يشوف!!
اووف!! محدش بيخرج ليه!!
قومت وكان شكلي لا يوصف وحجابي اللي باظ من النوم ولبس المدرسة!
فتحت الباب وبقول مين؟ لقيته في وشي!!
انا : هه؟؟؟؟!!!!
_ يلا اللي نازل هناا!!
*عودة من الفلاش باك*
= اه انا نازلة لو سمحت!!
نزلت وانا بضحك لما افتكرت نفسي و منظري وقتها كان عامل ازاي! انا ازاي كنت كدا بجد!
المفروض نتقابل هنا؟
قعدت على الرصيف مستنياه يوصل بعد ما كلمته وقالي قدامه ربع ساعه ويكون عندي
.
. فلاش باك
انا : هه؟؟؟؟!!!!
زين بضحكة : هه اي بس!
دا بيكلمني انا!؟؟؟ عااععع، سبته بسرعه ودخلت زبطت نفسي في وقت زمني قصير يدخل في موسوعة جينيس !
خرجتله تاني و
انا بخجل : انا آسفه، تعالى اتفضل
زين بإبتسامة : لا ياستي شكرا، عايز الحاجات اللي سيبناها هنا من يومين
انا : حاضر ثواني
دخلت جيبتهم ووقفت خدت نفس عميق، وخرجت مع ابتسامة خفيفة
انا : اتفضل
زين بإبتسامة كبيرة : متشكر، همشي انا بقا
ابتسمت وقولت : ماشي
لف وقال بصوت مسموع : ي خرابي عالعسل!
اي داا؟؟ هو بيقول اي دا!! يالهوي!!
دخلت بسرعه وقفلت الباب وجريت على اوضتي وقلبي بينبض اوي! شعور غريب اول مرة اجربه! بس دا ميمنعش اني حاسة بفرحة عمري ما حسيتها قبل كدا!
بعد يومين :
انا : خلاص قررت! هعمل الاكونت زي ما قولتو!
مريم وهي بتضحك : اشطاا حلو جداا، بس اي الحوار هه؟ هه؟ وحشك مش كدا؟
انا بإبتسامة ولهانة : بصراحة اه، وحشني جدا وعايزة اكلمه، عايزة اشوف بس لو بيكلم بنات ولا بيحب حد! ما يمكن اكون مش في دماغه اصلا وكل دا خيال من دماغي بس!!
ريماس : خيال اي يا هبلة!! ما قولنالك باين عليه! بصي ياستي، انتي تكلميه كأن مش انتي ونشوف هيرد وبتاع بنات ولا اي حواره
مريم : بصي انا كنت عاملة اكونت قبل فترة، تعالي نغير الاسم ونظبطة ونشوف
بعد ساعه
_ هاي
= مين؟
_ مين عالطول كدا! طب رد الهاي الاول!
= ومالو، هايات ياستي، مين بقا؟
.
.
.
**عودة من الفلاش باك**
_ريم! ياارييم
= اي في اي!.. اي دا انت وصلت!
_ وصلت!! دانا بقالي ساعه بنادي عليكي! سرحانة في اي كدا!؟
ابتسمت وقلتله : ولا حاجة كنت بفتكر عندي كام محاضرة انهاردة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يمكن بحبك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى