روايات

رواية يقين جريئه الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الجزء الرابع

رواية يقين جريئه البارت الرابع

رواية يقين جريئه الحلقة الرابعة

كومار: سلاماتك انسة يقين
يقين: اطلع علي البيت
زين في عربيته ( ايه يازين مالك المره دي مافيش احساس وانا كنت متوقع انها بتنهار وتصرخ تلم عليك الناس سبحان من خلقها. بس حرام انا مالي ايه اللي فيا بقي فعلا ما عنديش احساس)
………………..
يقين وصلت البيت ودخلت غرفتها وانهارت تبكي بصوت شبه الطفل
( ياربي ايه الحل انا اعمل ايه انا مبقاش ليا دخل مادي)
والبيت والعربيه و المحل بفلوس القرض من البنك على اساس مرتبي ايه الحل )
قالتها وضربت المخدة بقهر امال , منى , ابرار , تامر ,اعمل ايه يارب قامت اتوضت وصلت ركعتين لله
ودعت ( ياحي ياقيوم برحمتك استغيث اصلح لي شأني كله و لا تكلني لنفسي طرفة عين,الله فرج همي وهم كل مكروب اللهم لا تكلني لنفسي طرفة عين )
بكت وهي تدعي من قلبها ان ربنا يفرج همها
لما دخلت افتكرت ان ابرار طلبت منها تهتم بمي وهادي
عدى اليوم عادي ومسكت بنت وابن ابرار ورجعوا منى وامال من الجامعة بخناق كالعادة على التأخير ..
منى: انت الي دايما تاخرييني
امال: لا والله انا الي دايما اصبر وعشانك مش برضي اتكلم، لكن بعد كدا مش هسكت لك
منى: اسكتي وبطلي واصله اليوم المفتوح الساعه لسه يادوب سته
امال: ياسلام انت على كيفك
منى: انت الحكم يايقين ايه رايك مين الي تأخر التانيه
يقين بعالم تاني:……………
امال وقفت جنبها بخوف: يقين ليه مش بتردي وعيونك حمرا
منى بخوف: يقين انت كويسه ولا فيك حاجه بتوجعك
يقين بضعف: لا بس الاخت شرفت وانت عارفة انها بتتعبني
امال: نوديك المستشفى تاخدي مسكن
يقين والدموع تخنقها: روحت خلاص بدخل انام
راحت غرفتها ودخلت في سريرها وقعدت تبكي لحد ما نامت
صحت على اذان الفجر وصلت الفجر واخدت المصحف تقراء وبعدها صحت البنات و راحو علي الجامعة وهي اعتذرت انها تعبانه
لبست يقين وراحت للبنك تستفسر اول مادخلت علىى مديرة البنك عرفتها على طول
يقين: السلام عليكم
المديرة: وعليكم السلام انسة يقين كنا متوقعين وصولك
يقين هاديه ظاهريا: خير ليه متوقعه
المديرة : انت حسابك اتوقف امبارح
يقين باستفسار: ليه في خطئ ولا شئ تاني
المديرة: جالي جواب اقالتك من الشغل
يقين كأن حد كاب عليها ميه باردة
يقين : اوكي انا موجود في حسابي مية الف و القرض الي بتاخدوه 4000 يعني رصيدي يسمح
المديرة: للاسف الشركة كانت بطالبك بمبالغ نقدية وانسحب كل الرصيد
يقين: بس انا ما عنديش ديون او مستحقات للشركة
المديرة طلعت لها اوراق : ده توقيعك على اوراق الشيكات صح
يقين: صح ده توقيعي
المديرة: البنك حجز على الرصيد ولسة باقي من المبلغ مش اتسدد
يقين بضياع : كم باقي ممكن المبلغ الي مااندفعش
المديرة: مليون و400 الف
يقين شهقت :كم مليون و400 الف
المديرة :اسفة بس مضطرين نحجز على البيت و العربيه و المحل
يقين بحزن : مافيش حل تاني
المديرة: ده علشان حق البنك حسب الوائح لكن باقي حق الشركة
واحنا اخلينا مسؤليتنا بإبلاغك وعلى فكرة الشركة ارسلت المندوب علشان يصرف الشيكات بس انت عارفة الاجراءت
يقين بتوه: ازاي يعني ؟…..
المديرة: لما قدم الشيكات مع صورة من الاقالة ما صرفنالو المبلغ لان شرط عقدنا معاك انه نحجز على الممتلاكات
يقين بتوتر واضح :وازاي اتفاهم مع الشركة عن طريق البنك او ارجع للشركة نفسها
المديرة: اعتقد انك ترجعي للشركة نفسها لان حق البنك ناخده بالحجز على الممتلكات
…………………….
يقين طلعت من البنك منهارة
ضيعت حياة الي حواليها وزين السبب انا لازم اكلمة لازم بس ازاي اجيب رقمة ازاي!!!!
حاولت عن طريق عبد الكريم والشركة كلها انها تجيب رقمه لكنها ماقدرتش
لازم اقابلة لازم بس ازاي وفكرت وجات على بالها فكرة…..
راحت للموت برجليها راحت لقدرها بكامل قواها العقلية راحت لقصر زين بعد ما عرفت عنوانه ولبست لبس ست كبيرة واخدت معها عكاز تتكي عليه
وقفت ساعات وهي تترجى الحرس انه يفتحلها البوابة الالكترونية او يكلم الاستاذ زين
بس مافيش فايدة وهددوها بالشرطة بعد ما زهق منها الحارس دق على فهد
الحارس: استاذ فيه ست من الصبح عاوزه تدخل للباشا
فهد: ماعرفتش مين هي او عاوزه ايه
الحارس: ست كبيرة بالسن ويادوب قادره تمشي وسانده علي عكاز
فهد : ياباشا الحارس بيقول فية ست كبيرة عاوزه تقابلك
زين شغل الكاميرة الخارجية و شاف ست كبيرة معاها عصاية ومنحني ضهرها وباين عليها فقيرة
زين كان قاعد مع امه واخته
ام زين : جايب ستات عواجيز لحد بيتي
مريم: يمكن معجبة ههههههههههههه
زين بهزار: لا تكوني بتغيري هههههههه
ام زين: لا بس استغربت اول مرة تيجي وحدة للبيت في الوقت ده
مريم : حرام يمكن محتاجة فلوس وفاتها يوم الجمعة او ما قدرتش تيجي
( زين متعود كل جمعة يفتح باب قصرة ويوزع صدقات على المحتاجين)
ام زين: اه والله يمكن ربنا يرزقنا من فضله .
زين: شكلها مسكينه محتاجه فلوس دخلها المكتب الخارجي وأديها 2000 ج
فهد بالتلفون : حاضر لكنه طلع يتصل وقالت انها عاوزه تقابل سعادتك ضروري
زين: عن اذنكم
ام زين : علي فين
زين: مشعارف فهد بيقول عوزاني ضروري يمكن في ضيقة شديدة
ام زين: ربنا يوفقك ياعمري ،ويحفظك وربنا يديك من وسع عشان توسع على غيرك
زين: ان شاء الله يا امي
زين: انا جاي دخل زين بالمكتب الخارجي السلام عليكم يا حاجه
يقين بصوتها المبحوح بعذوبة تدوب الحجر : وعليكم السلام وعدلت قعدتها
زين: ههههههههههههه هو انت يخربيتك بصراحه قوووووويه
يقين بحرج: انا اسفة .. بس عاوزه اعرف انت لية بتعمل فيا كدا حرام عليك لاحقني في كل مكان الشغل وطردتني منه انت مش بترحم حتى البنك بعتلوا جواب الفصل
زين اتحرك من وراي المكتب وقعد بالكرسي المقابل ليها
زين: علشان اتكرم عليك و اكلمك شيلي الغطا واكشفيلي وشك الحقيقي
يقين بصدمة : انت فاكر نفسك مين .. انا مش هشيل الزفت وماتفكرش اني جايه اترجاك لا اصحى لنفسك انت مين وانا مين
زين بخبث ونظره ماكرة : شكله عجبك عرضي السابق بس عارفه انا مش أي شي يملا عيني
يقين تقاطعة: لو سمحت احترم نفسك واتكسف علي دمك انا بنت غريبة عليك
زين: الاحترام لاهل الحترام اما التربية الشمال دي ما اعتقدش انه ينفع معاهاالاحترام ولا يجيب
يقين بهدوء خارجي : انا بتكلم معاك في موضوع الدين اما للشركه
انا واثقة اني ما وقعت على شيكات انت ترضى الظلم لنفسك تتهمني بشي مش ليا
زين بسخريه : هههههه انت اخر وحدة تتكلم عن الظلم والاناسية انتي نسيتي عملت ايه من اربع سنين!!!!!
يقين بعصبيه : اسمعني كويس بخصوص مازن الله يرحمة
زين اول ما سمع مازن وهو شياطين العالم اتنطط فوق راسه ووقف متعصب و مسكها من ايدها وفضل يهز فيها بوحشية
زين بصوت عالي: انت اوقح انسانه شفتها بحياتي جاية تتكلمي على مازن
يقين تقاطعة : اسمعني انا ما ………
زين بعصبية : هو صحيح مات بجرعة مخدرات زايده بس ليه ضربيته بالرصاص
يقين : اسمعني……….
زين ما عطاهاش فرصة تتكلم ونادى البودي جارد يسحبوها للبدروم
يقين بصريخ علشان يسمع: انت مجنون مجنون مازن انا ما عملتلوش حاجه ……
زين قرب منها ومسك فكها بايدة وضغط بقوه خلتها تتوجع بصوت مسموع
زين: انا هوريك المجنون ده ممكن يعمل فيكي ايه هتكوني حبيسة عندي
دخلوها البدي جارد في البدروم وكان عتمه جدا ومليان غبار
ورموها على الارض وخرجوا وقفلوا الباب
يقين بقالها يومين ماكانتش بتاكل ، التعب الي حاسه بيه خلاها تنام بسهولة و الدموع تنزل باستمرار
زين طلع لجناحة عاوز ينام بس مش قادرمتعصب مشعارفه ليه البنت دي تخلي عنده اضطراب في المشاعر
(ياربي انا ليه احبسها ؟ انا اكيد ضيعت زين انت رجل مرموق ازاي تتعامل بوحشية مع ست؟ ده انت عضو في جمعية حقوق الانسان
لا ده حق مازن مايروحش هدر ؟. ومدت ايدها وكلامها الوقح؟ طيب ليه ما ابلغش البوليس و اريح نفسي ؟ دي انانية منك يازين عاوزه يقين بقربك باي شكل ؟ بس هي خاينة خانت اهلها ودينها واخلاقها ؟. يمكن ظروف جبرتها.؟ مافيش شي يجبر على الضياع. انا شكلي بنجن ) زين عايش في صراع مع نفسه
………………………
اتحركت بتعب ليه السريراليوم قاسي فتحت عيونها وهي تتحسس الارض..
لا انا على الارض المكان غريب حاولت توقف بس ما قدرتش
قعدت تبكي بشويش وهي بتفتكر امبارح يا نصبتي هقول ايه لتامرانا فين؟؟؟
قعدت وفجاءة سمعت صوت ضحكة
زين كان قاعد على كرسي ويبصلها باحتقار
زين : اخيرsleeping beauty (الجمال النائم) صحيتي
وقف ومشي بخطواته لعندها ونفخ دخان السيجارة في وشها
يقين بشراسه: انت مش انسان انت وحش في صورة انسان تحبس بنت عندك من غير أي حق
زين بقرف : وليكي عين تتكلمي جاية لحد بيتي وتتوقحي
يقين : عاوزه اروح بيتنا ..
زين: بس ده كل همك طيب طلب مش غالي ولا ذو قيمه بس قبل ماتروحي للبيت بديكي خيارين
يقين نفخت: احتفظ بخيارتك لنفسك ما تهمنيش لا انت و لا خياراتك انا كل همي افك من الورطه اللي حطيتني فيها ..
زين: لا و الله .. طيب اذا قلتلك اني اخترت الخيار التاني
يقين: لا وكمان مقرر طيب ليه تسألني قرر الي عاوزه على كيفك
زين: لا لا انا كزوج احب الاحترام في التعامل بين الزوجين
يقين برعب: انت بتقول ايه .. عيد يمكن ما سمعتش كويس !!!!!!
زين:مبروك مقدما ياحرم زين الرفاعي
يقين بقرف: روح دور على وحده ترضى بيك اما انا مستحيل اوافق على واحد سادي مقرف زيك
زين بغرور وهو ينفخ الدخان من سيجارته : انا مش هتجوزك الا لاسبابي الخاصة
الاول وعدي ليك قبل اربع سنين اني اذلك و اهينك فاكره يا مومـ
والتاني ضربك النار على مازن هو صحيح مات من جرعة زايدة من المخدر بس دي جراءة كبيرة انك تضربي علية النار
يقين تقاطعة بس انا….
زين بزعيق : لما اتكلم مش بحب حد يقاطعني بصراحة انا حابب انتقم منك بطريقتي الخاصة والسبب التالت تبقي تعرفيه بعدين ..
انا حبيت ابري ذمتي لان الخيارالاول يمكن يسبب لي ازعاج من ملاحقة الصحفيين والدوشه انا رجل احب الهدوء
يقين بجرأه : ان شاء الله تلاحقق العفاريت وانا ايه يخصني فيهم و فيك ..
زين حط ايده في وسطه: لا .. لا ماتقوليش ايه يخصني انت الحكايه كلها.
اكيد الصحافة مش هتفوت خبر يخص ابن اخت زين الرفاعي
تخيلي عناوين الجرايد القبض على مطلقت النار على مازن الـرفاعي …… وهتيجي الصحافة و والتلفزيون يالهوي لاحقي بقي
يقين بتحاول تكون هاديه: بس الجواز مش بالغصب وانا جاية اكلمك على موضوع البنك
زين بتحدي : انا عند كلمتي قبل اربع سنين هتجيلي زاحفه تحت رجلي عشان اوافق اتجوزك
يقين : ازاي تتجوزني وانت عارف اني مش عاوزاك..فين كرامتك يابن الرفاعي
زين: مش متعود اني اشارك حد في قراراتي ياهانم .. وبعدين مش عاوزه دي مشكلتك المهم انا اللي عاوزه يتم .. يعني طز في حضرت جنابك
يقين:بتحلم اني اذل نفسي ليك انا حره ولسه ما جابته امه الي يخليني انذل له
زين: بلاش تتحديني اثبت لك انه قدامك الي جابته امه
يقين: ( حست ان دي فرصتها تقولو الي في نفسها هو كل شوي يقاطعها واسبابة تخوفها ) انا ماضربتش النار علي مازن
الكف الي جالها من زين طيرها على الارض وفضل يضرب بجزمته فيها وهي تتألم بصمت
زين صرخ بهستريا : الا الكذب .. انا مش بحب الي يستغفلني
يقين من بين شهقاتها : والله ما بكذب والله
زين جاي يمسكها شعرها بس وقف لما شاف وشها ينزف حس ان روحه بتطلع من منظرها البشع وهدومها المتقطعة
( انا مالي .. حسبي الله ونعمه الوكيل فيك يا يقين بلحظة حس انه نفسه يحميها من نفسه وبلحظة يحسها شيطان )
طلع زين من البدروم وكان فهد و البدي جارد يستنوه برى
زين اتنهد: فهد خلي السواق يودي البنت لبيتها .. وعاوزه يرميها قدام باب البيت و يرمي الظرف ده معاها
…………………………
تامر الي كان قاعد في جنينه البيت مع ابرار وعيالة مي وهادي
اتفاجئ وان الباب ينفتح وواحد داخل ومعاة وحدة رماها على الارض ورمى جنبها ظرف وخرج وتامر يحاول يلحقة
تامر : استنى انت مين
يقين بصوت متقطع : تـ امــ ر
تامر انفجع لما سمعها وصرخ بقوة : يييييييييييقين
وهو شايف حالها ومنظرها الي يوحي بانها مضروبه ومتعرضة لـ….
ابرار دخلت عيالها بسرعة جوه ونادت منى وامال الي جم يجروا وشالو يقين يدخلوها جوه البيت
لكن وقفهم صوت تامر وهو يصرخ
تامر : يقين انت كنت فين انا بحسبك نايمة فوق من امبارح
يقين تعبانه ومش قادره تتكلم ……………………………….
منى : تامر اهدي خلينا نطلعها فوق انت شايف حالها
امال: ابيه بليز
أبرار : ياعمري عليها يقين
تامر كان دمه يفور والف سيناريو بشع يجي في باله معقولة ان يقين راحت مع واحد او انها اتعرضت للاغتصاب ولا ايه الي حصل
تامر ضغط علي اسنانه: اتكلمي وهو يجرها من شعرها ويوقفها مع مين كنت يا زباله الظاهران عيشتك بفرنسا ماثرة عليك
يقين بنهيار: حرام عليك ياخوي تعمل فيا كدا
تامر:اتكلمي هتجلطيني من الـ ….. مين الي عمل فيك كدا انطقي
يقين بدموع :متخليش فكرك يروح بعيد يا اخوي
تامرلطم : أي فكر أي فكر اخر حاجه اتوقعها منك
يقين: والله والله ماحد مس شعره من راسي انا انا….
مش عارفه تقوله انا ايه وكل الدفاع الي عندها اتبخر لما وقعت عين تامر على الظرف كانت خايفة .
تامر فتح الظرف و كانت كل صورة يقلبها يزيد الغضب عنده وهو يرمي الصور عليها وحده وراي التانية انفجعت لما شافت صورها في لبس خليع جدا
يقين برقت عيونها: مش انا والله مش انا
تامر:دي اخرت الحرية الي عطتهالك
امال: مستحيل تكون يقين
منى: لا حبيبتي يقين مستحيل تعمل كدا
أبرار :خلينا نفهم الموضوع
تامر ضرب ايده بالجدار:أي موضوع الاخت عامله فيها محترمة و الصور دي بتقول ايه غير انها واحده رخيصه بتبيع جسمها وصرخ علي يقين وطلعها لغرفتها وقفل الباب عليهم ويسمع عياط وتوسلات البنات من وراي الباب
تامر قعد على الكرسي منهار وهو يرتعش .
ليه يايقين ليه تنزلي راسي للارض ليه تخليني ما اقدرش ارفع راسي من الفضيحة
يقين بضياع: ما عاش الي ينزل راسك ياخوي
تامر : هسسس ولا كلمة اسمة ايه وليه كاتب اسم الاستاذ زين الرفاعي..
يقين بضعف الخوف و الجوع و الالم من ضرب زين و من عذاب اخوها كان اقوى منها
يقين : تامر انسى الرقم انا كنت في المستشفي واتعرضت للسرقه وانا طالعة
تامر بعدم تصديق : وانت امتى رحتي المستشفى ولية ما اخدتي البنات معاك
يقين : الساعة ستة الفجر…والبنات كانوا نايمين
تامر: لاو اللة تحسبي كذبتك بتمشي عليا والصور هاه
يقين: الصوركانت فالشنطة معاي من قبل كدا وصلت بالبريد ومش عارف منين وانا كنت ناويه احرقها
تامر: اسف يايقين بس كلامك مش متركب علي حالتك انا برن على الرقم
يقين لنفسها لالالا برضو مش يقين الي توطي لزين الحقير
يقين: طيب انت اذا اتصلت مش هتستفيد حاجه
تامر بهستريا: تستغفليني يايقين الرقم مكتوب على الظرف يعني عوزني ارن عليه
ايه كل الثقة انه يكتب الرقم بس والله لو انك عامله شئ غلط لادبحك
يقين كانت متوقعة انه لما يشوف اخوها متصل يمكن يخاف او يحل تامر المشكلة
تامر طلع تلفونه من جيبة واتصل على الرقم الي على الظرف
تامر: السلام عليكم
…..: وعليكم السلام
تامر : الاستاذ زين الرفاعي
…….: عفوا انا مدير اعماله عاوز حاجه
تامر: ممكن اكلمة في موضوع خاص
فهد: اسف لازم تاخد معاد علشان نحجز لك وقت مع الباشا
تامر:بس الموضوع سري وعاجل
فهد: اسف بس الباشا مش بيكلم حد الا بموعد واذا تحب اتصل علي الساعه 7 المغرب
تامر : انشاء الله
………………………
في مكتب زين الرفاعي في القصر
زين انهى الاجتماع العام مع مديري شركاته وقعد يشرب قهوه
البودي جارد: استاذ زين الوالدة عند الباب
زين: تشرف وتنور
ام زين: مساء الخير ياحبيبي
زين:مساء النور لاحلى ام ليه تيجي وتتعبي نفسك كنت ائمري وانا اجي لحد عندك
ام زين:عاوزك بموضوع مهم قول اتنفذ
زين ابتسم: اتنفذ وليك الي يرضيك
ام زين: عبير
زين مسح علي شعره: الله يرضى عليك ياامي اتكلمنا في الموضوع ده كتر عبير اختي وبس مستحيل اتجوزها
ام زين: بس البنت بتحبك ومستنياك وان بشوفك تعاملها بحنان
زين: انا بحترمها وبعاملها زي ريهام و مريم بس مش اكتر من كدا
ام زين: بس عبير تفسر الاهتمام حب وغلاوه
زين اتنهد:دي مشكلتها ياامي انا الجواز شايلة من راسي كله
ام زين:لا والله بتضحك عليا امال دينا وغيرها ولا التانيه والتالته الي اسمها مرام الي لسه حضرتك مطلقها
زين:ههههههههه الله يهديك يا امي ازاي عرفتي بيهم نسواني المسيار
ام زين: والي بتعمله ده صح انت أشر وانا اجوزك عبير او حتى احلى بنت من معارفي
زين:انا مواصفتي صعبة عاوز وحدة تكون مثقفة شخصية قوية و متعلمة وجميلة وياريت تكون متفتحة
ام زين: تمام كل المواصفات في اماني بنت صديقي نسرين لوتشوفها ازاي بتشرف امها في الحفلات
زين: لايا امي لا يكون اخر وحدة شفتها في الخطوبه الاخيرة بصراحة دي لا عندها ثقافة ابدا كانها مانكيان متحرك
ام زين:انا صبرت عليك كتير معاك لحد بكرة لو ماجبتليش اميرة احلامك والله لجوزك وبخطبلك من غير ما اخد رايك
زين: وليه بس كدا يا مو زين هههههههههههه
ام زين: خلى المسكينه عبير تقتنع من صدك
زين نفخ: الله يسهلها يا امي (وخطرت على باله فكرة)
شوي وتدخل عليهم مريم : السلام عليكم وتحضن امها واخوها
ام زين: فينك لحد دلوقت
مريم : كان عندنا حفل خيري والله لو تشوفي يا ماما الفقراء كان حزه في قلبك
زين اتأثر في كلامها :اذا رحت مرة تانية هديك الي فيه النصيب ووزعيه عليهم
ام زين: لا دي اخر مرة تروحي للبيوت بنفسك
مريم : الله يهديك يا امي هو انا عيله
زين: ولا يهمك عمل الخير نسعى فيه انا هخلي البودي جارد يروحو معاك
مريم : على فكره يا زين مين الست العجوزه الي جاتلك امبارح باليل
زين: محتاجة وعطيتها المقسوم (في نفسه هههههههههه يقين عجوزه. ياترى لو كبرت هتبقي عجوزه حلوه هههههههههه)
ام زين: فكر في الموضوع كويس معاك يوم كامل تفكرفيه براحتك
خرجت امه و مريم للجنينه وزين فتح الاب توب وقعد يشتغل في الاسهم
……………………..
دخل علية فهد:زين باشا فيه واحد اسمه تامر عاوزك في موضوع شخصي على الموبيل
زين: هههههه امتى بيتصل
فهد: الساعة 7 .يا باشا وكمان دينا اتصلت 5 مرات
زين:شكرا حول المكالمه على الموبيل الشخصي
بعد عدة اتصالت رن الموبيل
زين: اهلا اهلا بعمري
دينا: زيوني وحشتني موت ايه الغيبه الطويله دي
زين:لا كدا انا مش هقدر اتحمل الدلع حبه حبه علي ..
دينا : بتجي الليلة ياعمري طولت الغيبة وحشتني يا ياقاطع
زين : انت عارفة اني اجي لما يجيلي مزاجي
دينا: نفسي تنور بيتي
زين: دينا بطلي زن ولا اعاقبك زي مرام
دينا : بخوف لا خلاص هبطل زن
زين : ايوه كدا شطوره..
دينا : باي ياقلبي
زين قفل وقعد يستني تامر يتصل بيه عاوزه يعرف ايه الموضوع الشخصي !!!
رن الموبيل ابتسم زين لما شاف رقم تامر وطلب منه يجي على القصر وقابلة في مكتبه الخاص
اول ما دخل تامر بهتت ملامح زين وقال في نفسه صاحب الصورة الي على الكيكه هههههه
حس براحه غريبة
زين: اهلا وسهلا باستاذ تامر
تامر: السلام عليكم مستغرب انه يعرف اسمه
زين:وعليكم السلام اتفضل اقعد
تامر: معاك تامر بركات لقيت رقمك على ظروف مع…. وسكت
زين: قصدك مع البنت
تامر: لو سمحت ياباشا كنت عاوز اعرف ايه الحكايه انا متلخبط الي جاب البنت دخلها و رمى الظرف
زين:ده سواقي الخاص
تامر:يعني البنت كانت مع مع …… وما قدرش يكلم………..
زين: لا يروح فكرك بعيد انا هفهمك الحكايه كلها
تامر مش قادر يتماسك من الغضب و القهر
زين: الحكايه يا استاذ اني كنت معدي من الشارع بالصدفه وشفت عربيه بتتحرش وتلاحقها وكانت هتضربها
البنت كانت حالتها صعبة واتجمعت الناس والبوليس و كانوا هياخدوها هي و الولد
بس انا كنت شايف الوضع من الاول واتدخلت وعلشان مركزي واسمي الي له وزن طلبت منهم يسكتوا على الموضوع وطلبت من سواقي يوقف ويشيل البنت في العربيه ووانا بنفسي نزلت واتخانقت مع صاحب العربيه وضربته علشان تاني مرة مايتعدى على حرمه الناس
وخليت البودي جارد يتعاملوا مظبوط مع الولد و لقيت الظروف واقع علي الارض وعطيته للسواق ..
و الولد وباين عليه واصل بس انا هوقفه عند حده مش عاوزك تقلق ولا تخاف
تامر باعجاب بزين وموقفة :ربنا يوفقك ريحت قلبي و الله انا خفت عليها كتير
انا مش عارف ارد لك الجميل ازاي
زين: لا شكر على واجب انساني
تامر: اختي قالت ان واحد ضايقها وهي راجعة من المستشفى
زين: بس انا عاوزك تتأكد من اختك يعنى لو كانت عاطيه الولد حاجه او صور يمكن يستخدمها ضدها او مسجل لها مكالمات
تامر : انا واثق بيقين اختي مستحيل تعمل كدا يمكن حد عملها مكيده يا زين باشا
يقين بتمشي وعينها فالارض ولا ليها صداقات ابدا حدها الشغل و البيت
زين بسخريه في سره ( والله شكلك مش عارف حاجه عن اختك وبتعمل ايه ) : طيب الموضوع عندي متشغلش بالك كلها ساعة والموضوع خالص وده رقمي 012
تامر شكرة وخرج
…………………..
منى: خلاص يقين كفايه عياط حرام عليك
امال: يقين قولي لنا ايه الي حصل بينك وبين تامر
ابرار:منى امال كفاية البنت بتموت من كتر الحاحكم
منى: اتصلي على تامر شوفي راح فين
امال: عاوزين الدكتور ليقين الاول
يقين بضعف: انا كويسه وبخير… قلتلكم روحو عني خلوني لوحدي اهئ اهئ
أبرار : لاحول ولا قوة الا بالله
دخل تامر عليهم و وقفوا كلهم من الخوف بس شكله كان مرتاح شوي
تامر: مساء الخير
أبرار : مساء النورعامل ايه دلوقت
تامر : الحمد لله وبص ليقين بحزن ممكن تسبونا شوي
طلعو البنات وقعد على السرير ومسك ايدها المرتجفة وهوشايف الحزن بعيونها
تامر : اسمعي انا قابلت الاستاذ زين وقالي كل حاجه وانا فهمت الموضوع
يقين بعيون زايغه: فهمت ايه ( وهي تترتجف من الخوف المجنون زين قاله ايه)
تامر: اشهد انه رجل شهم وجدع وابن بلد
يقين: ……….(ياتري قال ايه الندل لتامر )
تامر: وقف معانا وقفة رجاله شهم واتطمني هو وعدني انه بيغطي على الموضوع وانت عارفة كلام الناس مش بيرحم
يقين: بس انا………
تامر: انا شكرته بس الموضوع مش هسكت علية ومسيري اعرف كل الي وراك يايقين وياويلك لو لقيت عليك شئ غلط
يقين بضياع: انا مش بعمل اي غلط
تامر وهو طالع من الغرفة: هشوف يا يقين هشوف
يقين: ابرارعاوزه اطلب طلب بسيط
ابرار: ائمري ياعمري
يقين: موبيل تامرعاوزه منه رقم زين
ابرار: اعتبرية عندك
قامت يقين واخدت دش ونزلت عملت لها قهوة وفضلت تفتش بالبريد و الجرايد شافت رسالة من البنك بيفكروهابالقرض و رسالة تانية من االشركة علشان المديونية (اااااه ضربتين بالراس توجع عاوز مني ايه يازين الكلب واخفت ارتباكها بدخول ابرار الي عطتها الرقم
دخلت يقين غرفتها وقفلت الباب واتصلت على الرقم 5 مرات لحد مارد
زين كان متعود على دينا تتصل عليه كدا فرد من غير مايشوف بالرقم : الو دينتي
يقين اول ما سمعت الصوت الدايب الي المصحوب بموسيقى كلاسكية لبتهوفن
يقين: الو
زين غمض عيونه وداب من بحة الصوت الخطيرة : الوهين ههههههه
يقين: استاذ زين انا يقين مش دنيتك
زين ببرود :هههههههههه حلمك تبقي دنيتي عاوزه ايه متصله ليه مش مكفيك الي جرالك امبارح
يقين بقرف وسخرية متعمدة انها توصله : لييه انشاء الله .. لية بايعه عمري ابقي دينتك .. واذا فرحان بالي عملتو ده يدل على ندالتك ووقاحتك
زين بوقاحة: ندالتي طيب شكلك بتسبقي الاحداث الا جبتي رقمي منين
يقين: منين يعني .. تامر
زين: عارفة ان دينا حفت لحد ما سمحت لها تتصل على الرقم وانت بكل سهوله متصله وكمان تهزئيني
يقين بحده: اسمعني كويس بقي انت ما تهمنيش لا انت ودينا دي
زين: لو سمحت متغلطيش في مراتي
يقين: ممكن تتكرم عليا من وقتك دقايق عاوزه اسائلك انت قلت ايه لتامر..قاعد يمدحك عندي وانت سبب المصايب
زين: هههههه قلتلو اني انقذتك من واحد يتحرش بيك وانا بغطي على الموضوع
يقين: ووما قلتلوش انك انت الي اتحرشت بيا واذيتني
زين بسخرية : لا الشهادة لله انا ما اتحرشت بيك انت عندك حول .. انا مارحتش لحد انت الي جتيلي برجليك يا ماما
يقين:وموضوع البنك انا بعد ما جيت واشتغلت عندك وحكايه الشغل الي طردتني منه وحكايه الدين
زين: الشغل انا وظفتك فيه وشلتك منه والديون كلها انت موقعة عليها
يقين تستخدم اسلوب الاستعطاف :استاذ زين ربنا ما يحرمك من حد غالي عندك مستعدة اعمل أي حاجه بس ابعد اهلي عن الوضوع
البنك يمكن يحجزعلى البيت ويطردهم منه والديون باسمي والمحل انت ترضاها لاحد من اهلك
زين عجبته نبرة الاستعطاف: طيب في ايدك حل ده كلو ببساطة تتجوزيني والله انا حلو ومش بعض باليل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين جريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى